Physical Education in the Shadow of the Pandemic: Reality in Peru

Descripción del Articulo

In a globalized world, directed by technologies and communications, the reality for physical education is adverse, because of a large inequality gap that has made difficult to reinvent it in a balanced and inclusive way in the virtual sphere, unlike other areas. In addition, in some institutions it...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Torres Paz, Luis Edwin, Granados Barreto, Juan Carlos
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24594
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/24594
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:physical education
pandemic
globalization
communications
inequality
Educación física
pandemia
globalización
comunicaciones
desigualdad
id REVPUCP_200db634f6e4b4648e5f15ae26f4c924
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24594
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Physical Education in the Shadow of the Pandemic: Reality in PeruLa educación física en la sombra de la pandemia: realidad del PerúTorres Paz, Luis EdwinGranados Barreto, Juan Carlosphysical educationpandemicglobalizationcommunicationsinequalityEducación físicapandemiaglobalizacióncomunicacionesdesigualdadIn a globalized world, directed by technologies and communications, the reality for physical education is adverse, because of a large inequality gap that has made difficult to reinvent it in a balanced and inclusive way in the virtual sphere, unlike other areas. In addition, in some institutions it disappeared, at a time when the improvement of physical education programs would play an important role in the prevention of mental disorders, increased physical health and resilience in students, as stated by Unesco (2019). Also, in Peru, in International Baccalaureate schools and private schools with high costs, the hours of physical education increased, evidencing the recognition of its need and importance to reduce stress, anxiety and sedentary lifestyle in the medium and long term. Thus, it is necessary to evaluate the Peruvian situation addressing the socioeconomic aspect and teaching of physical education in the context of the pandemic and globalization.En un mundo globalizado, regido por las tecnologías y comunicaciones, la realidad para la educación física es adversa, pues existe una gran brecha de desigualdad que ha dificultado su reinvención equilibrada e inclusiva en el ámbito virtual, a diferencia de lo ocurrido en otras áreas. Asimismo, en algunas instituciones ha desaparecido, en un momento en el que la mejora de los programas de educación física jugaría un papel importante en la prevención de trastornos mentales, el incremento de la salud física y la resiliencia en estudiantes, como lo afirma la Unesco (2019). También, en el Perú, en colegios con Bachillerato Internacional y particulares de elevado costo, las horas de educación física aumentaron, lo que evidencia el reconocimiento de su importancia para menguar el estrés, la ansiedad y el sedentarismo a mediano y largo plazos. Por tanto, se debe evaluar la situación mundial y peruana abordando el aspecto socioeconómico y la enseñanza de la educación física en el contexto de la pandemia y la globalización.Pontificia Universidad Católica del Perú2021-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/xmlhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/24594Conexión; No. 16 (2021): Globalization and Communications in Times of Pandemic; 195-205Conexión; Núm. 16 (2021): Globalización y Comunicaciones en tiempos de pandemia; 195-205Conexión; n. 16 (2021): Globalización y Comunicaciones en tiempos de pandemia; 195-2052413-54372305-7467reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/24594/23339http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/24594/23350http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/24594/25289info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/245942024-11-27T14:21:52Z
dc.title.none.fl_str_mv Physical Education in the Shadow of the Pandemic: Reality in Peru
La educación física en la sombra de la pandemia: realidad del Perú
title Physical Education in the Shadow of the Pandemic: Reality in Peru
spellingShingle Physical Education in the Shadow of the Pandemic: Reality in Peru
Torres Paz, Luis Edwin
physical education
pandemic
globalization
communications
inequality
Educación física
pandemia
globalización
comunicaciones
desigualdad
title_short Physical Education in the Shadow of the Pandemic: Reality in Peru
title_full Physical Education in the Shadow of the Pandemic: Reality in Peru
title_fullStr Physical Education in the Shadow of the Pandemic: Reality in Peru
title_full_unstemmed Physical Education in the Shadow of the Pandemic: Reality in Peru
title_sort Physical Education in the Shadow of the Pandemic: Reality in Peru
dc.creator.none.fl_str_mv Torres Paz, Luis Edwin
Granados Barreto, Juan Carlos
author Torres Paz, Luis Edwin
author_facet Torres Paz, Luis Edwin
Granados Barreto, Juan Carlos
author_role author
author2 Granados Barreto, Juan Carlos
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv physical education
pandemic
globalization
communications
inequality
Educación física
pandemia
globalización
comunicaciones
desigualdad
topic physical education
pandemic
globalization
communications
inequality
Educación física
pandemia
globalización
comunicaciones
desigualdad
description In a globalized world, directed by technologies and communications, the reality for physical education is adverse, because of a large inequality gap that has made difficult to reinvent it in a balanced and inclusive way in the virtual sphere, unlike other areas. In addition, in some institutions it disappeared, at a time when the improvement of physical education programs would play an important role in the prevention of mental disorders, increased physical health and resilience in students, as stated by Unesco (2019). Also, in Peru, in International Baccalaureate schools and private schools with high costs, the hours of physical education increased, evidencing the recognition of its need and importance to reduce stress, anxiety and sedentary lifestyle in the medium and long term. Thus, it is necessary to evaluate the Peruvian situation addressing the socioeconomic aspect and teaching of physical education in the context of the pandemic and globalization.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/24594
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/24594
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/24594/23339
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/24594/23350
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/24594/25289
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Conexión; No. 16 (2021): Globalization and Communications in Times of Pandemic; 195-205
Conexión; Núm. 16 (2021): Globalización y Comunicaciones en tiempos de pandemia; 195-205
Conexión; n. 16 (2021): Globalización y Comunicaciones en tiempos de pandemia; 195-205
2413-5437
2305-7467
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846609450229563392
score 13.040751
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).