Physical Education in the Shadow of the Pandemic: Reality in Peru
Descripción del Articulo
In a globalized world, directed by technologies and communications, the reality for physical education is adverse, because of a large inequality gap that has made difficult to reinvent it in a balanced and inclusive way in the virtual sphere, unlike other areas. In addition, in some institutions it...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2021 |
| Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24594 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/24594 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | physical education pandemic globalization communications inequality Educación física pandemia globalización comunicaciones desigualdad |
| id |
REVPUCP_200db634f6e4b4648e5f15ae26f4c924 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24594 |
| network_acronym_str |
REVPUCP |
| network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Physical Education in the Shadow of the Pandemic: Reality in PeruLa educación física en la sombra de la pandemia: realidad del PerúTorres Paz, Luis EdwinGranados Barreto, Juan Carlosphysical educationpandemicglobalizationcommunicationsinequalityEducación físicapandemiaglobalizacióncomunicacionesdesigualdadIn a globalized world, directed by technologies and communications, the reality for physical education is adverse, because of a large inequality gap that has made difficult to reinvent it in a balanced and inclusive way in the virtual sphere, unlike other areas. In addition, in some institutions it disappeared, at a time when the improvement of physical education programs would play an important role in the prevention of mental disorders, increased physical health and resilience in students, as stated by Unesco (2019). Also, in Peru, in International Baccalaureate schools and private schools with high costs, the hours of physical education increased, evidencing the recognition of its need and importance to reduce stress, anxiety and sedentary lifestyle in the medium and long term. Thus, it is necessary to evaluate the Peruvian situation addressing the socioeconomic aspect and teaching of physical education in the context of the pandemic and globalization.En un mundo globalizado, regido por las tecnologías y comunicaciones, la realidad para la educación física es adversa, pues existe una gran brecha de desigualdad que ha dificultado su reinvención equilibrada e inclusiva en el ámbito virtual, a diferencia de lo ocurrido en otras áreas. Asimismo, en algunas instituciones ha desaparecido, en un momento en el que la mejora de los programas de educación física jugaría un papel importante en la prevención de trastornos mentales, el incremento de la salud física y la resiliencia en estudiantes, como lo afirma la Unesco (2019). También, en el Perú, en colegios con Bachillerato Internacional y particulares de elevado costo, las horas de educación física aumentaron, lo que evidencia el reconocimiento de su importancia para menguar el estrés, la ansiedad y el sedentarismo a mediano y largo plazos. Por tanto, se debe evaluar la situación mundial y peruana abordando el aspecto socioeconómico y la enseñanza de la educación física en el contexto de la pandemia y la globalización.Pontificia Universidad Católica del Perú2021-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/xmlhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/24594Conexión; No. 16 (2021): Globalization and Communications in Times of Pandemic; 195-205Conexión; Núm. 16 (2021): Globalización y Comunicaciones en tiempos de pandemia; 195-205Conexión; n. 16 (2021): Globalización y Comunicaciones en tiempos de pandemia; 195-2052413-54372305-7467reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/24594/23339http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/24594/23350http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/24594/25289info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/245942024-11-27T14:21:52Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Physical Education in the Shadow of the Pandemic: Reality in Peru La educación física en la sombra de la pandemia: realidad del Perú |
| title |
Physical Education in the Shadow of the Pandemic: Reality in Peru |
| spellingShingle |
Physical Education in the Shadow of the Pandemic: Reality in Peru Torres Paz, Luis Edwin physical education pandemic globalization communications inequality Educación física pandemia globalización comunicaciones desigualdad |
| title_short |
Physical Education in the Shadow of the Pandemic: Reality in Peru |
| title_full |
Physical Education in the Shadow of the Pandemic: Reality in Peru |
| title_fullStr |
Physical Education in the Shadow of the Pandemic: Reality in Peru |
| title_full_unstemmed |
Physical Education in the Shadow of the Pandemic: Reality in Peru |
| title_sort |
Physical Education in the Shadow of the Pandemic: Reality in Peru |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Torres Paz, Luis Edwin Granados Barreto, Juan Carlos |
| author |
Torres Paz, Luis Edwin |
| author_facet |
Torres Paz, Luis Edwin Granados Barreto, Juan Carlos |
| author_role |
author |
| author2 |
Granados Barreto, Juan Carlos |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
physical education pandemic globalization communications inequality Educación física pandemia globalización comunicaciones desigualdad |
| topic |
physical education pandemic globalization communications inequality Educación física pandemia globalización comunicaciones desigualdad |
| description |
In a globalized world, directed by technologies and communications, the reality for physical education is adverse, because of a large inequality gap that has made difficult to reinvent it in a balanced and inclusive way in the virtual sphere, unlike other areas. In addition, in some institutions it disappeared, at a time when the improvement of physical education programs would play an important role in the prevention of mental disorders, increased physical health and resilience in students, as stated by Unesco (2019). Also, in Peru, in International Baccalaureate schools and private schools with high costs, the hours of physical education increased, evidencing the recognition of its need and importance to reduce stress, anxiety and sedentary lifestyle in the medium and long term. Thus, it is necessary to evaluate the Peruvian situation addressing the socioeconomic aspect and teaching of physical education in the context of the pandemic and globalization. |
| publishDate |
2021 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-11 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/24594 |
| url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/24594 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/24594/23339 http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/24594/23350 http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/24594/25289 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/xml |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Conexión; No. 16 (2021): Globalization and Communications in Times of Pandemic; 195-205 Conexión; Núm. 16 (2021): Globalización y Comunicaciones en tiempos de pandemia; 195-205 Conexión; n. 16 (2021): Globalización y Comunicaciones en tiempos de pandemia; 195-205 2413-5437 2305-7467 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
| instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| instacron_str |
PUCP |
| institution |
PUCP |
| reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846609450229563392 |
| score |
13.040751 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).