The Pathway of Black Swan: Violence and Construction of the Subject

Descripción del Articulo

The aim of this paper is to analyze the film Black Swan (2011), directed by Darren Aronofsky, in order to understand the identity construction of a subject crossed by multiple violence: Nina, the ballet dancer. For this purpose, the analysis will focus on the relationship of the following concepts:...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Gómez Cardeña, Sophia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21537
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21537
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Black Swan
Structural violence
Symbolic violence
Motherhood
Body
Recognition
El cisne negro
Violencia estructural
Violencia simbólica
Maternidad
Cuerpo
Reconocimiento
id REVPUCP_1b59714abbfa888429ffafd98fa2d6e3
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21537
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling The Pathway of Black Swan: Violence and Construction of the SubjectEl camino del cisne negro: violencias en la construcción del sujeto en Black SwanO caminho do cisne negro: violências na construção do sujeito em Cisne NegroGómez Cardeña, SophiaBlack SwanStructural violenceSymbolic violenceMotherhoodBodyRecognitionEl cisne negroViolencia estructuralViolencia simbólicaMaternidadCuerpoReconocimientoThe aim of this paper is to analyze the film Black Swan (2011), directed by Darren Aronofsky, in order to understand the identity construction of a subject crossed by multiple violence: Nina, the ballet dancer. For this purpose, the analysis will focus on the relationship of the following concepts: the processes of recognition, the dynamics of power and violence, and the experience of motherhood. It is concluded that Nina’s character suffers a double violence. The first one is linked to a patriarchal scheme of structural violence towards women and the feminine and the second one is related to an intimate and symbolic violence: the fusion and lack of recognition of her as a human being separated from her mother.El objetivo de este ensayo es analizar la película Black Swan (2011), del director norteamericano Darren Aronofsky, para comprender la producción subjetiva de un sujeto atravesado por múltiples violencias: Nina, la bailarina de ballet protagonista del film. Para este propósito, se explicarán los procesos de reconocimiento, las dinámicas de poder y violencia, y la vivencia del cuerpo desarrollados a lo largo de la película. Se concluye que el personaje de Nina sufre una doble violencia, una ligada a un esquema patriarcal de violencia estructural contra las mujeres y lo femenino, y otra a nivel íntimo y vincular: la fusión y ausencia de reconocimiento de ella como un ser separado de su madre.Pontificia Universidad Católica del Perú2019-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/xmlhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21537Conexión; No. 12 (2019): Subjectivities, Resistance, and Transit in Communication; 39-54Conexión; Núm. 12 (2019): Subjetividades, resistencias y tránsitos en la comunicación; 39-54Conexión; n. 12 (2019): Subjetividades, resistências e trânsitos na comunicação; 39-542413-54372305-7467reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21537/21156http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21537/21166http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21537/25471Derechos de autor 2019 Conexióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/215372023-08-11T14:24:51Z
dc.title.none.fl_str_mv The Pathway of Black Swan: Violence and Construction of the Subject
El camino del cisne negro: violencias en la construcción del sujeto en Black Swan
O caminho do cisne negro: violências na construção do sujeito em Cisne Negro
title The Pathway of Black Swan: Violence and Construction of the Subject
spellingShingle The Pathway of Black Swan: Violence and Construction of the Subject
Gómez Cardeña, Sophia
Black Swan
Structural violence
Symbolic violence
Motherhood
Body
Recognition
El cisne negro
Violencia estructural
Violencia simbólica
Maternidad
Cuerpo
Reconocimiento
title_short The Pathway of Black Swan: Violence and Construction of the Subject
title_full The Pathway of Black Swan: Violence and Construction of the Subject
title_fullStr The Pathway of Black Swan: Violence and Construction of the Subject
title_full_unstemmed The Pathway of Black Swan: Violence and Construction of the Subject
title_sort The Pathway of Black Swan: Violence and Construction of the Subject
dc.creator.none.fl_str_mv Gómez Cardeña, Sophia
author Gómez Cardeña, Sophia
author_facet Gómez Cardeña, Sophia
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Black Swan
Structural violence
Symbolic violence
Motherhood
Body
Recognition
El cisne negro
Violencia estructural
Violencia simbólica
Maternidad
Cuerpo
Reconocimiento
topic Black Swan
Structural violence
Symbolic violence
Motherhood
Body
Recognition
El cisne negro
Violencia estructural
Violencia simbólica
Maternidad
Cuerpo
Reconocimiento
description The aim of this paper is to analyze the film Black Swan (2011), directed by Darren Aronofsky, in order to understand the identity construction of a subject crossed by multiple violence: Nina, the ballet dancer. For this purpose, the analysis will focus on the relationship of the following concepts: the processes of recognition, the dynamics of power and violence, and the experience of motherhood. It is concluded that Nina’s character suffers a double violence. The first one is linked to a patriarchal scheme of structural violence towards women and the feminine and the second one is related to an intimate and symbolic violence: the fusion and lack of recognition of her as a human being separated from her mother.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21537
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21537
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21537/21156
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21537/21166
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21537/25471
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Conexión
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Conexión
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Conexión; No. 12 (2019): Subjectivities, Resistance, and Transit in Communication; 39-54
Conexión; Núm. 12 (2019): Subjetividades, resistencias y tránsitos en la comunicación; 39-54
Conexión; n. 12 (2019): Subjetividades, resistências e trânsitos na comunicação; 39-54
2413-5437
2305-7467
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846609450153017344
score 12.884314
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).