The virtual education fractality: nature and organization
Descripción del Articulo
The potential generated by ICT in education raises reflect on the underlying frameworks. In this sense, the fractal is an opportunity to explain how it organizes and manages virtual education.This approach recognizes that educational dynamics are recursive and iterative processes instituted as prog...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2013 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5290 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5290 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Virtuality Fractality Virtual education Interactivity Educational factors Virtualidad Fractalidad Educación virtual Interactividad Factores educativos |
id |
REVPUCP_0bbbbca9d7471c314e23d584807d5807 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5290 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
The virtual education fractality: nature and organizationLa fractalidad de la educación virtual: naturaleza y estructuraTurpo Gebera, OsbaldoVirtualityFractalityVirtual educationInteractivityEducational factorsVirtualidadFractalidadEducación virtualInteractividadFactores educativos The potential generated by ICT in education raises reflect on the underlying frameworks. In this sense, the fractal is an opportunity to explain how it organizes and manages virtual education.This approach recognizes that educational dynamics are recursive and iterative processes instituted as progressive sequences, by way of fractals. This understanding enables becoming as mediated and articulated successive levels. In each dimension are embodied own activities and in turn, involves the recurrence of subsequent levels as possible solving of problem situations. Thus, the knowledge built in response to a collaborative action, participation in networks, ranging from autonomous to the cultural level or conversely.La aplicación de las TIC en la educación suscita reflexionar sobre los marcos estructurales que la fundamentan. En ese sentido, la fractalidad constituye una aproximación a cómo se organiza y gestiona la educación virtual.Este abordaje reconoce que en la dinámica educativa existen procesos recursivos e iterativos instituidos como secuencias progresivas, a modo de los fractales. Su devenir posibilita su comprensión como un sistema mediado por niveles sucesivos y articulados. En cada dimensión se plasman actividades propias, y a su vez, involucra la recurrencia a los subsiguientes niveles, como posibilidad resolutiva de las situaciones problemáticas. Así, el conocimiento construido responde a una acción colaborativa, de participación en red, desde el nivel autónomo hasta el cultural o viceversa.Pontificia Universidad Católica del Perú2013-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5290Educacion; Vol. 22 No. 42 (2013); 29-50Educación; Vol. 22 Núm. 42 (2013); 29-50Educacion; v. 22 n. 42 (2013); 29-502304-43221019-9403reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5290/5287Derechos de autor 2016 Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52902022-11-21T17:31:36Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The virtual education fractality: nature and organization La fractalidad de la educación virtual: naturaleza y estructura |
title |
The virtual education fractality: nature and organization |
spellingShingle |
The virtual education fractality: nature and organization Turpo Gebera, Osbaldo Virtuality Fractality Virtual education Interactivity Educational factors Virtualidad Fractalidad Educación virtual Interactividad Factores educativos |
title_short |
The virtual education fractality: nature and organization |
title_full |
The virtual education fractality: nature and organization |
title_fullStr |
The virtual education fractality: nature and organization |
title_full_unstemmed |
The virtual education fractality: nature and organization |
title_sort |
The virtual education fractality: nature and organization |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Turpo Gebera, Osbaldo |
author |
Turpo Gebera, Osbaldo |
author_facet |
Turpo Gebera, Osbaldo |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Virtuality Fractality Virtual education Interactivity Educational factors Virtualidad Fractalidad Educación virtual Interactividad Factores educativos |
topic |
Virtuality Fractality Virtual education Interactivity Educational factors Virtualidad Fractalidad Educación virtual Interactividad Factores educativos |
description |
The potential generated by ICT in education raises reflect on the underlying frameworks. In this sense, the fractal is an opportunity to explain how it organizes and manages virtual education.This approach recognizes that educational dynamics are recursive and iterative processes instituted as progressive sequences, by way of fractals. This understanding enables becoming as mediated and articulated successive levels. In each dimension are embodied own activities and in turn, involves the recurrence of subsequent levels as possible solving of problem situations. Thus, the knowledge built in response to a collaborative action, participation in networks, ranging from autonomous to the cultural level or conversely. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-04-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5290 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5290 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5290/5287 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 Educación info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 Educación |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educacion; Vol. 22 No. 42 (2013); 29-50 Educación; Vol. 22 Núm. 42 (2013); 29-50 Educacion; v. 22 n. 42 (2013); 29-50 2304-4322 1019-9403 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845975168584777728 |
score |
13.04064 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).