Sexuality in dispute? Reggaeton sung by women

Descripción del Articulo

This article analyzes representations of female sexuality in reggaeton songs performed by women. Based on an analysis of a corpus of popular songs on streaming platforms and social media in Latin America, it explores narratives about female sexual pleasure, autonomy, and the tensions between subvers...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Diaz Saenz, Lucia Cristina, Villegas Guerrero, Lucia Victoria
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32128
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32128
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Mujeres
Sexualidad
Reggaetón
Género
Discurso
Women
Sexuality
Reggaeton
Gender
Discourse
id REVPUCP_04394aac48ea8ccef93374502cf0b049
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32128
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Sexuality in dispute? Reggaeton sung by women¿Sexualidad en disputa? El reggaetón cantado por mujeresDiaz Saenz, Lucia CristinaVillegas Guerrero, Lucia VictoriaMujeresSexualidadReggaetónGéneroDiscursoWomenSexualityReggaetonGenderDiscourseThis article analyzes representations of female sexuality in reggaeton songs performed by women. Based on an analysis of a corpus of popular songs on streaming platforms and social media in Latin America, it explores narratives about female sexual pleasure, autonomy, and the tensions between subversion and reproduction of patriarchal norms. The conclusions highlight how artists reconfigure their role as desiring subjects and generate new representations of desire and pleasure. However,female reggaeton, although presented as a means of empowerment and sexual liberation, also shows contradictions by simultaneously reproducing patriarchal stereotypes. This highlights the duality of gender as a space where subversion and the perpetuation of traditional norms coexist, emphasizing its complexity as a terrain of cultural and symbolic dispute around female sexuality.Este artículo analiza las representaciones de la sexualidad femenina en canciones de reggaetón interpretadas por mujeres. A partir del análisis de un corpus de canciones populares en plataformas de streaming y redes sociales en Latinoamérica, se exploran las narrativas sobre el placer sexual femenino, la autonomía y las tensiones entre subversión y reproducción de normas patriarcales. Las conclusiones destacan cómo las artistas reconfiguran su papel como sujetos deseantes, y generan nuevas representaciones sobre el deseo y el placer. Sin embargo, el reggaetón femenino, aunque se presenta como un medio de empoderamiento y liberación sexual, también muestra contradicciones al reproducir, simultáneamente, estereotipos patriarcales.Esto evidencia la dualidad del género como un espacio donde coexisten la subversión y la perpetuación de normas tradicionales, destacando su complejidad como un terreno de disputa cultural y simbólica en torno a la sexualidad femenina.Pontificia Universidad Católica del Perú2025-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32128Anthropía; Núm. 22 (2025): Cuerpo, Arte y Memoria; 45-612076-27042076-0574reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32128/28030http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/321282025-10-07T03:09:28Z
dc.title.none.fl_str_mv Sexuality in dispute? Reggaeton sung by women
¿Sexualidad en disputa? El reggaetón cantado por mujeres
title Sexuality in dispute? Reggaeton sung by women
spellingShingle Sexuality in dispute? Reggaeton sung by women
Diaz Saenz, Lucia Cristina
Mujeres
Sexualidad
Reggaetón
Género
Discurso
Women
Sexuality
Reggaeton
Gender
Discourse
title_short Sexuality in dispute? Reggaeton sung by women
title_full Sexuality in dispute? Reggaeton sung by women
title_fullStr Sexuality in dispute? Reggaeton sung by women
title_full_unstemmed Sexuality in dispute? Reggaeton sung by women
title_sort Sexuality in dispute? Reggaeton sung by women
dc.creator.none.fl_str_mv Diaz Saenz, Lucia Cristina
Villegas Guerrero, Lucia Victoria
author Diaz Saenz, Lucia Cristina
author_facet Diaz Saenz, Lucia Cristina
Villegas Guerrero, Lucia Victoria
author_role author
author2 Villegas Guerrero, Lucia Victoria
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Mujeres
Sexualidad
Reggaetón
Género
Discurso
Women
Sexuality
Reggaeton
Gender
Discourse
topic Mujeres
Sexualidad
Reggaetón
Género
Discurso
Women
Sexuality
Reggaeton
Gender
Discourse
description This article analyzes representations of female sexuality in reggaeton songs performed by women. Based on an analysis of a corpus of popular songs on streaming platforms and social media in Latin America, it explores narratives about female sexual pleasure, autonomy, and the tensions between subversion and reproduction of patriarchal norms. The conclusions highlight how artists reconfigure their role as desiring subjects and generate new representations of desire and pleasure. However,female reggaeton, although presented as a means of empowerment and sexual liberation, also shows contradictions by simultaneously reproducing patriarchal stereotypes. This highlights the duality of gender as a space where subversion and the perpetuation of traditional norms coexist, emphasizing its complexity as a terrain of cultural and symbolic dispute around female sexuality.
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-10-06
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32128
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32128
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32128/28030
dc.rights.none.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Anthropía; Núm. 22 (2025): Cuerpo, Arte y Memoria; 45-61
2076-2704
2076-0574
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846609397226143744
score 13.4721
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).