Sexuality in dispute? Reggaeton sung by women
Descripción del Articulo
This article analyzes representations of female sexuality in reggaeton songs performed by women. Based on an analysis of a corpus of popular songs on streaming platforms and social media in Latin America, it explores narratives about female sexual pleasure, autonomy, and the tensions between subvers...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2025 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32128 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32128 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Mujeres Sexualidad Reggaetón Género Discurso Women Sexuality Reggaeton Gender Discourse |
id |
REVPUCP_04394aac48ea8ccef93374502cf0b049 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32128 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Sexuality in dispute? Reggaeton sung by women¿Sexualidad en disputa? El reggaetón cantado por mujeresDiaz Saenz, Lucia CristinaVillegas Guerrero, Lucia VictoriaMujeresSexualidadReggaetónGéneroDiscursoWomenSexualityReggaetonGenderDiscourseThis article analyzes representations of female sexuality in reggaeton songs performed by women. Based on an analysis of a corpus of popular songs on streaming platforms and social media in Latin America, it explores narratives about female sexual pleasure, autonomy, and the tensions between subversion and reproduction of patriarchal norms. The conclusions highlight how artists reconfigure their role as desiring subjects and generate new representations of desire and pleasure. However,female reggaeton, although presented as a means of empowerment and sexual liberation, also shows contradictions by simultaneously reproducing patriarchal stereotypes. This highlights the duality of gender as a space where subversion and the perpetuation of traditional norms coexist, emphasizing its complexity as a terrain of cultural and symbolic dispute around female sexuality.Este artículo analiza las representaciones de la sexualidad femenina en canciones de reggaetón interpretadas por mujeres. A partir del análisis de un corpus de canciones populares en plataformas de streaming y redes sociales en Latinoamérica, se exploran las narrativas sobre el placer sexual femenino, la autonomía y las tensiones entre subversión y reproducción de normas patriarcales. Las conclusiones destacan cómo las artistas reconfiguran su papel como sujetos deseantes, y generan nuevas representaciones sobre el deseo y el placer. Sin embargo, el reggaetón femenino, aunque se presenta como un medio de empoderamiento y liberación sexual, también muestra contradicciones al reproducir, simultáneamente, estereotipos patriarcales.Esto evidencia la dualidad del género como un espacio donde coexisten la subversión y la perpetuación de normas tradicionales, destacando su complejidad como un terreno de disputa cultural y simbólica en torno a la sexualidad femenina.Pontificia Universidad Católica del Perú2025-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32128Anthropía; Núm. 22 (2025): Cuerpo, Arte y Memoria; 45-612076-27042076-0574reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32128/28030http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/321282025-10-07T03:09:28Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sexuality in dispute? Reggaeton sung by women ¿Sexualidad en disputa? El reggaetón cantado por mujeres |
title |
Sexuality in dispute? Reggaeton sung by women |
spellingShingle |
Sexuality in dispute? Reggaeton sung by women Diaz Saenz, Lucia Cristina Mujeres Sexualidad Reggaetón Género Discurso Women Sexuality Reggaeton Gender Discourse |
title_short |
Sexuality in dispute? Reggaeton sung by women |
title_full |
Sexuality in dispute? Reggaeton sung by women |
title_fullStr |
Sexuality in dispute? Reggaeton sung by women |
title_full_unstemmed |
Sexuality in dispute? Reggaeton sung by women |
title_sort |
Sexuality in dispute? Reggaeton sung by women |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Diaz Saenz, Lucia Cristina Villegas Guerrero, Lucia Victoria |
author |
Diaz Saenz, Lucia Cristina |
author_facet |
Diaz Saenz, Lucia Cristina Villegas Guerrero, Lucia Victoria |
author_role |
author |
author2 |
Villegas Guerrero, Lucia Victoria |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Mujeres Sexualidad Reggaetón Género Discurso Women Sexuality Reggaeton Gender Discourse |
topic |
Mujeres Sexualidad Reggaetón Género Discurso Women Sexuality Reggaeton Gender Discourse |
description |
This article analyzes representations of female sexuality in reggaeton songs performed by women. Based on an analysis of a corpus of popular songs on streaming platforms and social media in Latin America, it explores narratives about female sexual pleasure, autonomy, and the tensions between subversion and reproduction of patriarchal norms. The conclusions highlight how artists reconfigure their role as desiring subjects and generate new representations of desire and pleasure. However,female reggaeton, although presented as a means of empowerment and sexual liberation, also shows contradictions by simultaneously reproducing patriarchal stereotypes. This highlights the duality of gender as a space where subversion and the perpetuation of traditional norms coexist, emphasizing its complexity as a terrain of cultural and symbolic dispute around female sexuality. |
publishDate |
2025 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2025-10-06 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32128 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32128 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32128/28030 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Anthropía; Núm. 22 (2025): Cuerpo, Arte y Memoria; 45-61 2076-2704 2076-0574 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846609397226143744 |
score |
13.4721 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).