Unconstitutionality of Urgency Decree No. 016-2020

Descripción del Articulo

The purpose of this work will be to warn the reader about the various contradictions that the Executive Power and its promoting entity (National Civil Service Authority [SERVIR]) have incurred, by improperly conditioning the functions, jurisdiction and the interpretation that the Judicial Power must...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Yangali Iparraguirre, Gino Ernesto
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Poder Judicial del Perú
Repositorio:Revistas - Poder Judicial del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.pj.gob.pe:article/67
Enlace del recurso:https://revistas.pj.gob.pe/revista/index.php/rdpt/article/view/67
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:constitutionality
arbitrary dismissal
reinstatement
effective judicial protection
constitucionalidad
despido arbitrario
reposición laboral
tutela jurisdiccional efectiva
id REVPJ_5758e2cc228ab45925f1351a67c44740
oai_identifier_str oai:revistas.pj.gob.pe:article/67
network_acronym_str REVPJ
network_name_str Revistas - Poder Judicial del Perú
repository_id_str
spelling Unconstitutionality of Urgency Decree No. 016-2020Inconstitucionalidad del Decreto de Urgencia N.º 016-2020Yangali Iparraguirre, Gino Ernestoconstitutionalityarbitrary dismissalreinstatementeffective judicial protectionconstitucionalidaddespido arbitrarioreposición laboraltutela jurisdiccional efectivaThe purpose of this work will be to warn the reader about the various contradictions that the Executive Power and its promoting entity (National Civil Service Authority [SERVIR]) have incurred, by improperly conditioning the functions, jurisdiction and the interpretation that the Judicial Power must make about the claims of recognition of an indefinite term employment relationship, the replacement of the job and compensation for damages. This problem is created by not taking into account that there are various public servants who are not contained within the case of «Huatuco Huatuco», a legal precedent, since they have been excluded through various interpretations made by the Supreme Court of Justice of the Republic and by the Constitutional Court itself (about which it will be detailed later). Therefore, it is necessary that the entire legal community reflect on the constitutionality of the Emergency Decree No. 016-2020, while limiting the replacement mandate, its prior legislative admission, the renewal of the claim and the prohibition of accumulation. They would find themselves contravening various fundamental rights, such as adequate protection against arbitrary dismissal, res judicata, effective judicial protection, access to justice and the prohibition of arbitrariness. El objeto del presente trabajo será advertir al lector sobre las diversas contradicciones en que ha incurrido el Poder Ejecutivo y su entidad promotora (Autoridad Nacional del Servicio Civil [SERVIR]), al condicionar indebidamente las funciones, potestades jurisdiccionales y la interpretación que debe hacer el Poder Judicial sobre las pretensiones de reconocimiento de una relación laboral a plazo indeterminado, la reposición al puesto de trabajo y la indemnización por daños y perjuicios. Este problema se origina al no tomarse en cuenta que existen diversos servidores públicos que no se encuentran ubicados dentro de los alcances propios del precedente Huatuco Huatuco, ya que han sido excluidos a través de diversas interpretaciones realizadas por la Corte Suprema de Justicia de la República y por el propio Tribunal Constitucional (sobre lo cual se detallará más adelante). Por consiguiente, es necesario que toda la comunidad jurídica reflexione sobre la constitucionalidad del Decreto de Urgencia n.º 016-2020, en tanto que la limitación del mandato de reposición, su admisión legislativa previa, la reconducción de la pretensión y la prohibición de acumulación se encontrarían contraviniendo diversos derechos fundamentales, tales como la protección adecuada contra el despido arbitrario, la cosa juzgada, la tutela jurisdiccional efectiva, el acceso a la justicia y la interdicción de la arbitrariedad.Equipo Técnico Institucional de Implementación de la Nueva Ley Procesal del Trabajo del Poder Judicial2020-08-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlapplication/epub+ziphttps://revistas.pj.gob.pe/revista/index.php/rdpt/article/view/6710.47308/rdpt.v1i1.3The Review of Procedural Labor Law; Vol 1 No 1 (2020): January - June; 39-69Revista de Derecho Procesal del Trabajo; Vol. 1 Núm. 1 (2020): Enero - Junio; 39-69Revista de Direito Processual do Trabalho; v. 1 n. 1 (2020): Enero - Junio; 39-692708-927410.47308/rdpt.v1i1reponame:Revistas - Poder Judicial del Perúinstname:Poder Judicial del Perúinstacron:PJspahttps://revistas.pj.gob.pe/revista/index.php/rdpt/article/view/67/134https://revistas.pj.gob.pe/revista/index.php/rdpt/article/view/67/846https://revistas.pj.gob.pe/revista/index.php/rdpt/article/view/67/150Derechos de autor 2020 Revista de Derecho Procesal del Trabajohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.pj.gob.pe:article/672022-11-03T07:15:18Z
dc.title.none.fl_str_mv Unconstitutionality of Urgency Decree No. 016-2020
Inconstitucionalidad del Decreto de Urgencia N.º 016-2020
title Unconstitutionality of Urgency Decree No. 016-2020
spellingShingle Unconstitutionality of Urgency Decree No. 016-2020
Yangali Iparraguirre, Gino Ernesto
constitutionality
arbitrary dismissal
reinstatement
effective judicial protection
constitucionalidad
despido arbitrario
reposición laboral
tutela jurisdiccional efectiva
title_short Unconstitutionality of Urgency Decree No. 016-2020
title_full Unconstitutionality of Urgency Decree No. 016-2020
title_fullStr Unconstitutionality of Urgency Decree No. 016-2020
title_full_unstemmed Unconstitutionality of Urgency Decree No. 016-2020
title_sort Unconstitutionality of Urgency Decree No. 016-2020
dc.creator.none.fl_str_mv Yangali Iparraguirre, Gino Ernesto
author Yangali Iparraguirre, Gino Ernesto
author_facet Yangali Iparraguirre, Gino Ernesto
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv constitutionality
arbitrary dismissal
reinstatement
effective judicial protection
constitucionalidad
despido arbitrario
reposición laboral
tutela jurisdiccional efectiva
topic constitutionality
arbitrary dismissal
reinstatement
effective judicial protection
constitucionalidad
despido arbitrario
reposición laboral
tutela jurisdiccional efectiva
description The purpose of this work will be to warn the reader about the various contradictions that the Executive Power and its promoting entity (National Civil Service Authority [SERVIR]) have incurred, by improperly conditioning the functions, jurisdiction and the interpretation that the Judicial Power must make about the claims of recognition of an indefinite term employment relationship, the replacement of the job and compensation for damages. This problem is created by not taking into account that there are various public servants who are not contained within the case of «Huatuco Huatuco», a legal precedent, since they have been excluded through various interpretations made by the Supreme Court of Justice of the Republic and by the Constitutional Court itself (about which it will be detailed later). Therefore, it is necessary that the entire legal community reflect on the constitutionality of the Emergency Decree No. 016-2020, while limiting the replacement mandate, its prior legislative admission, the renewal of the claim and the prohibition of accumulation. They would find themselves contravening various fundamental rights, such as adequate protection against arbitrary dismissal, res judicata, effective judicial protection, access to justice and the prohibition of arbitrariness.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.pj.gob.pe/revista/index.php/rdpt/article/view/67
10.47308/rdpt.v1i1.3
url https://revistas.pj.gob.pe/revista/index.php/rdpt/article/view/67
identifier_str_mv 10.47308/rdpt.v1i1.3
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pj.gob.pe/revista/index.php/rdpt/article/view/67/134
https://revistas.pj.gob.pe/revista/index.php/rdpt/article/view/67/846
https://revistas.pj.gob.pe/revista/index.php/rdpt/article/view/67/150
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Revista de Derecho Procesal del Trabajo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Revista de Derecho Procesal del Trabajo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Equipo Técnico Institucional de Implementación de la Nueva Ley Procesal del Trabajo del Poder Judicial
publisher.none.fl_str_mv Equipo Técnico Institucional de Implementación de la Nueva Ley Procesal del Trabajo del Poder Judicial
dc.source.none.fl_str_mv The Review of Procedural Labor Law; Vol 1 No 1 (2020): January - June; 39-69
Revista de Derecho Procesal del Trabajo; Vol. 1 Núm. 1 (2020): Enero - Junio; 39-69
Revista de Direito Processual do Trabalho; v. 1 n. 1 (2020): Enero - Junio; 39-69
2708-9274
10.47308/rdpt.v1i1
reponame:Revistas - Poder Judicial del Perú
instname:Poder Judicial del Perú
instacron:PJ
instname_str Poder Judicial del Perú
instacron_str PJ
institution PJ
reponame_str Revistas - Poder Judicial del Perú
collection Revistas - Poder Judicial del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1832845679915958272
score 13.945198
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).