Concept maps in reading comprehension in second-year high school students from educational institution N ° 7259 “Víctor Raúl Haya de la Torre” Pachacámac

Descripción del Articulo

The scientific investigation that has been realized it is basic, correlacional not experimental grounds, the factors of study are two: the conceptual map like educational technologies in the reading comprehension of the Educational Institution N º 7259 " Víctor Raúl Haya of the Tower " - P...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Almanza Cori, Marco Antonio, Pando Ezcurra, Tamara
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Instituto Internacional de Gobierno
Repositorio:Igobernanza
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24
Enlace del recurso:https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/24
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Mapas Conceptuales
Comprensión lectora
Conceptual Maps
reading Comprehension
id REVIGOB_548a46cad684c5907daae807ab779fa1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24
network_acronym_str REVIGOB
network_name_str Igobernanza
repository_id_str
spelling Concept maps in reading comprehension in second-year high school students from educational institution N ° 7259 “Víctor Raúl Haya de la Torre” PachacámacLos mapas conceptuales en la comprensión lectora en los estudiantes de segundo año de educación secundaria de la institución educativa N°7259 “Víctor Raúl Haya de la Torre” PachacámacAlmanza Cori, Marco AntonioPando Ezcurra, TamaraMapas ConceptualesComprensión lectoraConceptual Mapsreading ComprehensionThe scientific investigation that has been realized it is basic, correlacional not experimental grounds, the factors of study are two: the conceptual map like educational technologies in the reading comprehension of the Educational Institution N º 7259 " Víctor Raúl Haya of the Tower " - Pachacámac. The design of the investigation is transactional, correlacional, grounds, bivariada, cross street. The instruments expire with the qualities of validity and reliability. The study raises the following hypothesis of investigation significant relation exists between them s conceptual maps and the reading comprehension of the students of the fourth degree of secondary education of the area of Communication in " Víctor Raúl Haya of the Tower " Pachacámac, Lima, Peru, 2013. The obtained results allow to reject the void hypothesis and to accept the hypothesis investigated so Rho de Spearman has met on having applied the formula a level of significancia of 95 % one thought that the coefficient of correlation Rho de Spearman is of 0,828 and p_ value is of 0,000 therefore we establish that a level has correlation very well, see that there exists a direct relation and a level of significancia minor who 0,05 for such a motive rejects the Void hypothesis and the alternate one is accepted.La investigación científica que se ha realizado es básica, correlacional causal no experimental, los factores de estudio son dos: el mapa conceptual  como técnicas  educativas en  la comprensión lectora de  la Institución Educativa Nº 7259 “Víctor Raúl Haya de la Torre” – Pachacámac. La población y muestra estuvo conformada por  125 alumnos de la I.E. “Víctor Raúl Haya de la Torre” – Pachacámac. El diseño de la investigación es transaccional, correlacional, causal, bivariada, transversal. Los instrumentos cumplen con las cualidades de validez y confiabilidad. El estudio plantea la siguiente hipótesis de investigación existe relación significativa  entre los s mapas conceptuales y la comprensión lectora  de los estudiantes del cuarto grado de educación secundaria del  área de Comunicación en “Víctor Raúl Haya de la Torre”  Pachacámac, Lima, Perú, 2013. Los resultados obtenidos permiten rechazar la hipótesis nula y aceptar la hipótesis  investigadas pues se ha encontrado al aplicar la fórmula Rho de Spearman con un nivel de significancia del 95%  se encontró que el coeficiente de correlación Rho de Spearman es de 0,828  y el p_ valor es de 0,000 por lo tanto establecemos que tiene un nivel correlación muy bueno,  vemos que existe una relación directa y un nivel de significancia menor que 0,05 por tal motivo se rechaza la hipótesis Nula y se acepta la alterna.INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB)2018-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/24IGOBERNANZA; Vol. 1 Núm. 2 (2018): Evaluación educativa; 58-702617-619X10.47865/igob.vol1.n2.2018reponame:Igobernanzainstname:Instituto Internacional de Gobiernoinstacron:IGOBspahttps://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/24/110https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/24/111Copyright (c) 2018 IGORBERNANZAinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/242021-04-05T02:35:53Z
dc.title.none.fl_str_mv Concept maps in reading comprehension in second-year high school students from educational institution N ° 7259 “Víctor Raúl Haya de la Torre” Pachacámac
Los mapas conceptuales en la comprensión lectora en los estudiantes de segundo año de educación secundaria de la institución educativa N°7259 “Víctor Raúl Haya de la Torre” Pachacámac
title Concept maps in reading comprehension in second-year high school students from educational institution N ° 7259 “Víctor Raúl Haya de la Torre” Pachacámac
spellingShingle Concept maps in reading comprehension in second-year high school students from educational institution N ° 7259 “Víctor Raúl Haya de la Torre” Pachacámac
Almanza Cori, Marco Antonio
Mapas Conceptuales
Comprensión lectora
Conceptual Maps
reading Comprehension
title_short Concept maps in reading comprehension in second-year high school students from educational institution N ° 7259 “Víctor Raúl Haya de la Torre” Pachacámac
title_full Concept maps in reading comprehension in second-year high school students from educational institution N ° 7259 “Víctor Raúl Haya de la Torre” Pachacámac
title_fullStr Concept maps in reading comprehension in second-year high school students from educational institution N ° 7259 “Víctor Raúl Haya de la Torre” Pachacámac
title_full_unstemmed Concept maps in reading comprehension in second-year high school students from educational institution N ° 7259 “Víctor Raúl Haya de la Torre” Pachacámac
title_sort Concept maps in reading comprehension in second-year high school students from educational institution N ° 7259 “Víctor Raúl Haya de la Torre” Pachacámac
dc.creator.none.fl_str_mv Almanza Cori, Marco Antonio
Pando Ezcurra, Tamara
author Almanza Cori, Marco Antonio
author_facet Almanza Cori, Marco Antonio
Pando Ezcurra, Tamara
author_role author
author2 Pando Ezcurra, Tamara
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Mapas Conceptuales
Comprensión lectora
Conceptual Maps
reading Comprehension
topic Mapas Conceptuales
Comprensión lectora
Conceptual Maps
reading Comprehension
description The scientific investigation that has been realized it is basic, correlacional not experimental grounds, the factors of study are two: the conceptual map like educational technologies in the reading comprehension of the Educational Institution N º 7259 " Víctor Raúl Haya of the Tower " - Pachacámac. The design of the investigation is transactional, correlacional, grounds, bivariada, cross street. The instruments expire with the qualities of validity and reliability. The study raises the following hypothesis of investigation significant relation exists between them s conceptual maps and the reading comprehension of the students of the fourth degree of secondary education of the area of Communication in " Víctor Raúl Haya of the Tower " Pachacámac, Lima, Peru, 2013. The obtained results allow to reject the void hypothesis and to accept the hypothesis investigated so Rho de Spearman has met on having applied the formula a level of significancia of 95 % one thought that the coefficient of correlation Rho de Spearman is of 0,828 and p_ value is of 0,000 therefore we establish that a level has correlation very well, see that there exists a direct relation and a level of significancia minor who 0,05 for such a motive rejects the Void hypothesis and the alternate one is accepted.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/24
url https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/24
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/24/110
https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/24/111
dc.rights.none.fl_str_mv Copyright (c) 2018 IGORBERNANZA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 IGORBERNANZA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB)
publisher.none.fl_str_mv INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB)
dc.source.none.fl_str_mv IGOBERNANZA; Vol. 1 Núm. 2 (2018): Evaluación educativa; 58-70
2617-619X
10.47865/igob.vol1.n2.2018
reponame:Igobernanza
instname:Instituto Internacional de Gobierno
instacron:IGOB
instname_str Instituto Internacional de Gobierno
instacron_str IGOB
institution IGOB
reponame_str Igobernanza
collection Igobernanza
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846789631389990912
score 13.140231
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).