Atavistic identity in bilingual rural space students in the Aymara Altiplano of Ilave
Descripción del Articulo
The summary of configuration of cultural atavistic identity, finds a significant space in Aymara students who go through moments of sociocultural and educational syncretism in the surandine spectral region of Peru. The objective is channeled in determining the level of atavistic identity in bilingua...
Autores: | , , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
Repositorio: | Revista Innova Educación |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/75 |
Enlace del recurso: | https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/75 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Identidad cultural tradición educación bilingüe aymaras educación Cultural identity tradition bilingual education Aymaras education |
id |
REVIE_e61ae2193183b7b25604561a4cb6d90c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/75 |
network_acronym_str |
REVIE |
network_name_str |
Revista Innova Educación |
repository_id_str |
|
spelling |
Atavistic identity in bilingual rural space students in the Aymara Altiplano of IlaveIdentidad atávica en los estudiantes bilingües del espacio rural en el Altiplano Aymara de IlaveHuanca-Arohuanca, JesúsSucari, WilsonHuayanca, PedroYabar, PercyTicona, ErikSupo, FelipeIdentidad culturaltradicióneducación bilingüeaymaraseducaciónCultural identitytraditionbilingual educationAymaraseducationThe summary of configuration of cultural atavistic identity, finds a significant space in Aymara students who go through moments of sociocultural and educational syncretism in the surandine spectral region of Peru. The objective is channeled in determining the level of atavistic identity in bilingual students of the rural area in the Aymara Highlands of Ilave. The study corresponds to the quantitative approach of a descriptive nature and the technique used was the structured survey with their respective questionnaires that served as an instrument for the survey of objective information, taking as a population universe 138 original students. In conclusion, 58% of students maintain the traits of cultural atavistic identity by the practice of their beliefs, customs, traditions and because they do not neglect their original culture, even if it is constantly threatened by hegemonizing cultures from the West.El sumario de configuración de la identidad atávica cultural, encuentra un espacio significativo en los estudiantes aymaras que atraviesan momentos de sincretismo sociocultural y educacional en la región espectral surandina de Perú. El objetivo se canaliza en determinar el nivel de identidad atávica en los estudiantes bilingües del espacio rural en el Altiplano Aymara de Ilave. El estudio corresponde al enfoque cuantitativo de carácter descriptivo y la técnica empleada fue la encuesta estructurada con sus respectivos cuestionarios que sirvieron como instrumento del recabo de la información objetiva, teniendo como universo poblacional a 138 estudiantes originarios. En conclusión, el 58% de estudiantes mantienen los rasgos de identidad atávica cultural por la práxis de sus creencias, costumbres, tradiciones y porque no dejan de lado su cultura originaria, aunque ésta se vea amenazado constantemente por las culturas hegemonizantes provenientes del occidente.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2020-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpeghttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/7510.35622/j.rie.2020.01.013Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 1 (2020); 212-2252664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspaenghttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/75/156https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/75/157https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/75/457https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/75/458Derechos de autor 2020 Jesús Huanca-Arohuanca, Wilson Sucari, Pedro Huayanca, Percy Yabar, Erik Ticona, Felipe Supohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/752024-10-05T13:56:28Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Atavistic identity in bilingual rural space students in the Aymara Altiplano of Ilave Identidad atávica en los estudiantes bilingües del espacio rural en el Altiplano Aymara de Ilave |
title |
Atavistic identity in bilingual rural space students in the Aymara Altiplano of Ilave |
spellingShingle |
Atavistic identity in bilingual rural space students in the Aymara Altiplano of Ilave Huanca-Arohuanca, Jesús Identidad cultural tradición educación bilingüe aymaras educación Cultural identity tradition bilingual education Aymaras education |
title_short |
Atavistic identity in bilingual rural space students in the Aymara Altiplano of Ilave |
title_full |
Atavistic identity in bilingual rural space students in the Aymara Altiplano of Ilave |
title_fullStr |
Atavistic identity in bilingual rural space students in the Aymara Altiplano of Ilave |
title_full_unstemmed |
Atavistic identity in bilingual rural space students in the Aymara Altiplano of Ilave |
title_sort |
Atavistic identity in bilingual rural space students in the Aymara Altiplano of Ilave |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Huanca-Arohuanca, Jesús Sucari, Wilson Huayanca, Pedro Yabar, Percy Ticona, Erik Supo, Felipe |
author |
Huanca-Arohuanca, Jesús |
author_facet |
Huanca-Arohuanca, Jesús Sucari, Wilson Huayanca, Pedro Yabar, Percy Ticona, Erik Supo, Felipe |
author_role |
author |
author2 |
Sucari, Wilson Huayanca, Pedro Yabar, Percy Ticona, Erik Supo, Felipe |
author2_role |
author author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Identidad cultural tradición educación bilingüe aymaras educación Cultural identity tradition bilingual education Aymaras education |
topic |
Identidad cultural tradición educación bilingüe aymaras educación Cultural identity tradition bilingual education Aymaras education |
description |
The summary of configuration of cultural atavistic identity, finds a significant space in Aymara students who go through moments of sociocultural and educational syncretism in the surandine spectral region of Peru. The objective is channeled in determining the level of atavistic identity in bilingual students of the rural area in the Aymara Highlands of Ilave. The study corresponds to the quantitative approach of a descriptive nature and the technique used was the structured survey with their respective questionnaires that served as an instrument for the survey of objective information, taking as a population universe 138 original students. In conclusion, 58% of students maintain the traits of cultural atavistic identity by the practice of their beliefs, customs, traditions and because they do not neglect their original culture, even if it is constantly threatened by hegemonizing cultures from the West. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-23 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/75 10.35622/j.rie.2020.01.013 |
url |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/75 |
identifier_str_mv |
10.35622/j.rie.2020.01.013 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/75/156 https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/75/157 https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/75/457 https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/75/458 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf audio/mpeg audio/mpeg |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 1 (2020); 212-225 2664-1496 2664-1488 reponame:Revista Innova Educación instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú instacron:INUDI |
instname_str |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
instacron_str |
INUDI |
institution |
INUDI |
reponame_str |
Revista Innova Educación |
collection |
Revista Innova Educación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844713436007628800 |
score |
13.268366 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).