Critical analysis of discourse as a methodology for understanding ideologies
Descripción del Articulo
The objective was to evaluate the impact of teaching critical discourse analysis as a methodology for understanding ideologies on students of Sociology at the Universidad Nacional del Altiplano Puno, 2018. This topic is framed within the framework of critical literacy, which refers to the developmen...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2019 |
| Institución: | Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
| Repositorio: | Revista Innova Educación |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/57 |
| Enlace del recurso: | https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/57 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Discurso ideología interpretación literacidad crítica lectura Discourse critic critical literacy comprehension ideology reading |
| id |
REVIE_876860d051d79f7d88159b4d365499ba |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/57 |
| network_acronym_str |
REVIE |
| network_name_str |
Revista Innova Educación |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Critical analysis of discourse as a methodology for understanding ideologies Análisis crítico del discurso como metodología de comprensión de las ideologías Núñez, JavierDiscursoideologíainterpretaciónliteracidad críticalecturaDiscoursecriticcritical literacycomprehensionideologyreadingThe objective was to evaluate the impact of teaching critical discourse analysis as a methodology for understanding ideologies on students of Sociology at the Universidad Nacional del Altiplano Puno, 2018. This topic is framed within the framework of critical literacy, which refers to the development of competence to read adequately the ideologies of discourses. Groups "A" (control group) and "B" (experimental group) of the second semester formed the study population. To collect the data the rubric was used. The research objective was achieved through the use of the statistical technique Difference in differences. The results suggest that the students of the experimental group improved the level of understanding of ideologies by an average of 5 points as opposed to the students of the control group. This is statistically significant at a level of 99% confidence. Therefore, it is concluded that teaching critical discourse analysis and critical literacy has a positive impact on the understanding of ideologies.El objetivo fue evaluar el impacto de la enseñanza del análisis crítico del discurso como metodología de comprensión de las ideologías en los estudiantes de Sociología de la Universidad Nacional del Altiplano Puno, 2018. Este tema se enmarca en el marco de la literacidad crítica; la cual hace referencia al desarrollo de la competencia para leer adecuadamente las ideologías de los discursos. Los grupos “A” (grupo control) y “B” (grupo experimental) del segundo semestre conformaron la población de estudio. Para el recojo de los datos se ha utilizado la rúbrica. El objetivo de la investigación se alcanzó mediante el uso de la técnica estadística Diferencia en diferencias. Los resultados sugieren que los estudiantes del grupo experimental mejoraron el nivel de comprensión de las ideologías en un promedio de 5 puntos a diferencia de los estudiantes del grupo control. El cual es significativo en términos estadísticos a un nivel de 99% de confianza. Por lo tanto, se concluye que la enseñanza del análisis crítico del discurso y la literacidad crítica tiene un impacto positivo en la comprensión de las ideologías.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2019-10-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/5710.35622/j.rie.2019.04.007Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 4 (2019); 505-5212664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspahttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/57/106Derechos de autor 2019 Javier Núñezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/572024-11-22T15:20:36Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Critical analysis of discourse as a methodology for understanding ideologies Análisis crítico del discurso como metodología de comprensión de las ideologías |
| title |
Critical analysis of discourse as a methodology for understanding ideologies |
| spellingShingle |
Critical analysis of discourse as a methodology for understanding ideologies Núñez, Javier Discurso ideología interpretación literacidad crítica lectura Discourse critic critical literacy comprehension ideology reading |
| title_short |
Critical analysis of discourse as a methodology for understanding ideologies |
| title_full |
Critical analysis of discourse as a methodology for understanding ideologies |
| title_fullStr |
Critical analysis of discourse as a methodology for understanding ideologies |
| title_full_unstemmed |
Critical analysis of discourse as a methodology for understanding ideologies |
| title_sort |
Critical analysis of discourse as a methodology for understanding ideologies |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Núñez, Javier |
| author |
Núñez, Javier |
| author_facet |
Núñez, Javier |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Discurso ideología interpretación literacidad crítica lectura Discourse critic critical literacy comprehension ideology reading |
| topic |
Discurso ideología interpretación literacidad crítica lectura Discourse critic critical literacy comprehension ideology reading |
| description |
The objective was to evaluate the impact of teaching critical discourse analysis as a methodology for understanding ideologies on students of Sociology at the Universidad Nacional del Altiplano Puno, 2018. This topic is framed within the framework of critical literacy, which refers to the development of competence to read adequately the ideologies of discourses. Groups "A" (control group) and "B" (experimental group) of the second semester formed the study population. To collect the data the rubric was used. The research objective was achieved through the use of the statistical technique Difference in differences. The results suggest that the students of the experimental group improved the level of understanding of ideologies by an average of 5 points as opposed to the students of the control group. This is statistically significant at a level of 99% confidence. Therefore, it is concluded that teaching critical discourse analysis and critical literacy has a positive impact on the understanding of ideologies. |
| publishDate |
2019 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-24 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/57 10.35622/j.rie.2019.04.007 |
| url |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/57 |
| identifier_str_mv |
10.35622/j.rie.2019.04.007 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/57/106 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Javier Núñez https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Javier Núñez https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
| publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 4 (2019); 505-521 2664-1496 2664-1488 reponame:Revista Innova Educación instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú instacron:INUDI |
| instname_str |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
| instacron_str |
INUDI |
| institution |
INUDI |
| reponame_str |
Revista Innova Educación |
| collection |
Revista Innova Educación |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1847884336972431360 |
| score |
13.058573 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).