Critical analysis of discourse as a methodology for understanding ideologies

Descripción del Articulo

The objective was to evaluate the impact of teaching critical discourse analysis as a methodology for understanding ideologies on students of Sociology at the Universidad Nacional del Altiplano Puno, 2018. This topic is framed within the framework of critical literacy, which refers to the developmen...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Núñez, Javier
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
Repositorio:Revista Innova Educación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/57
Enlace del recurso:https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/57
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Discurso
ideología
interpretación
literacidad crítica
lectura
Discourse
critic
critical literacy
comprehension
ideology
reading
id REVIE_876860d051d79f7d88159b4d365499ba
oai_identifier_str oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/57
network_acronym_str REVIE
network_name_str Revista Innova Educación
repository_id_str
spelling Critical analysis of discourse as a methodology for understanding ideologies Análisis crítico del discurso como metodología de comprensión de las ideologías Núñez, JavierDiscursoideologíainterpretaciónliteracidad críticalecturaDiscoursecriticcritical literacycomprehensionideologyreadingThe objective was to evaluate the impact of teaching critical discourse analysis as a methodology for understanding ideologies on students of Sociology at the Universidad Nacional del Altiplano Puno, 2018. This topic is framed within the framework of critical literacy, which refers to the development of competence to read adequately the ideologies of discourses. Groups "A" (control group) and "B" (experimental group) of the second semester formed the study population. To collect the data the rubric was used. The research objective was achieved through the use of the statistical technique Difference in differences. The results suggest that the students of the experimental group improved the level of understanding of ideologies by an average of 5 points as opposed to the students of the control group. This is statistically significant at a level of 99% confidence. Therefore, it is concluded that teaching critical discourse analysis and critical literacy has a positive impact on the understanding of ideologies.El objetivo fue evaluar el impacto de la enseñanza del análisis crítico del discurso como metodología de comprensión de las ideologías en los estudiantes de Sociología de la Universidad Nacional del Altiplano Puno, 2018. Este tema se enmarca en el marco de la literacidad crítica; la cual hace referencia al desarrollo de la competencia para leer adecuadamente las ideologías de los discursos. Los grupos “A” (grupo control) y “B” (grupo experimental) del segundo semestre conformaron la población de estudio. Para el recojo de los datos se ha utilizado la rúbrica. El objetivo de la investigación se alcanzó mediante el uso de la técnica estadística Diferencia en diferencias. Los resultados sugieren que los estudiantes del grupo experimental mejoraron el nivel de comprensión de las ideologías en un promedio de 5 puntos a diferencia de los estudiantes del grupo control. El cual es significativo en términos estadísticos a un nivel de 99% de confianza. Por lo tanto, se concluye que la enseñanza del análisis crítico del discurso y la literacidad crítica tiene un impacto positivo en la comprensión de las ideologías.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2019-10-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/5710.35622/j.rie.2019.04.007Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 4 (2019); 505-5212664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspahttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/57/106Derechos de autor 2019 Javier Núñezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/572024-11-22T15:20:36Z
dc.title.none.fl_str_mv Critical analysis of discourse as a methodology for understanding ideologies
Análisis crítico del discurso como metodología de comprensión de las ideologías
title Critical analysis of discourse as a methodology for understanding ideologies
spellingShingle Critical analysis of discourse as a methodology for understanding ideologies
Núñez, Javier
Discurso
ideología
interpretación
literacidad crítica
lectura
Discourse
critic
critical literacy
comprehension
ideology
reading
title_short Critical analysis of discourse as a methodology for understanding ideologies
title_full Critical analysis of discourse as a methodology for understanding ideologies
title_fullStr Critical analysis of discourse as a methodology for understanding ideologies
title_full_unstemmed Critical analysis of discourse as a methodology for understanding ideologies
title_sort Critical analysis of discourse as a methodology for understanding ideologies
dc.creator.none.fl_str_mv Núñez, Javier
author Núñez, Javier
author_facet Núñez, Javier
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Discurso
ideología
interpretación
literacidad crítica
lectura
Discourse
critic
critical literacy
comprehension
ideology
reading
topic Discurso
ideología
interpretación
literacidad crítica
lectura
Discourse
critic
critical literacy
comprehension
ideology
reading
description The objective was to evaluate the impact of teaching critical discourse analysis as a methodology for understanding ideologies on students of Sociology at the Universidad Nacional del Altiplano Puno, 2018. This topic is framed within the framework of critical literacy, which refers to the development of competence to read adequately the ideologies of discourses. Groups "A" (control group) and "B" (experimental group) of the second semester formed the study population. To collect the data the rubric was used. The research objective was achieved through the use of the statistical technique Difference in differences. The results suggest that the students of the experimental group improved the level of understanding of ideologies by an average of 5 points as opposed to the students of the control group. This is statistically significant at a level of 99% confidence. Therefore, it is concluded that teaching critical discourse analysis and critical literacy has a positive impact on the understanding of ideologies.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-24
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/57
10.35622/j.rie.2019.04.007
url https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/57
identifier_str_mv 10.35622/j.rie.2019.04.007
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/57/106
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Javier Núñez
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Javier Núñez
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 4 (2019); 505-521
2664-1496
2664-1488
reponame:Revista Innova Educación
instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron:INUDI
instname_str Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron_str INUDI
institution INUDI
reponame_str Revista Innova Educación
collection Revista Innova Educación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1847884336972431360
score 13.058573
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).