Reflection on teaching practice: Chilean university professor's training route

Descripción del Articulo

The purpose of this study was to understand how reflection on practice contributes to the teacher training of Chilean university professors. The research was a qualitative type based on the narrative method, and the technique applied was the semi-structured interview. 30 professors from two universi...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Padilla, Claudia, Madueño, María
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
Repositorio:Revista Innova Educación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/49
Enlace del recurso:https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/49
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Reflexión
formación docente
profesores
universidades
Reflection
teacher training
Professors
Universities
id REVIE_2db1db28737e903c4d50e6b7284890ce
oai_identifier_str oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/49
network_acronym_str REVIE
network_name_str Revista Innova Educación
repository_id_str
spelling Reflection on teaching practice: Chilean university professor's training route Reflexión sobre la práctica docente: ruta de formación del profesor universitario chilenoPadilla, ClaudiaMadueño, MaríaReflexiónformación docenteprofesoresuniversidadesReflectionteacher trainingProfessorsUniversitiesThe purpose of this study was to understand how reflection on practice contributes to the teacher training of Chilean university professors. The research was a qualitative type based on the narrative method, and the technique applied was the semi-structured interview. 30 professors from two universities in Chile were interviewed. The main results lead to clarify that the reflection on the teaching practice represents a favorable route for the teacher's training. In particular, three critical aspects that from the voice of the participants contribute to teacher training are recognized: reflections on teaching practice; reflection from dialogue with peers and experts; and reflection on the practice that emerges from the interaction with the students themselves. In conclusion, it can be stand out that the reason why the reflection of the practice takes on meaning is because of the need to improve and solve everyday situations of the teaching task. Finally, Schön's position on reflection on practice is proposed as a transversal route of teacher training programs.El propósito del presente estudio fue comprender cómo la reflexión sobre la práctica contribuye a la formación docente de profesores universitarios chilenos. La investigación fue de tipo cualitativa sustentada en el método narrativo, la técnica aplicada fue la entrevista semiestructurada a una muestra de 30 profesores de dos universidades de Chile. Los principales resultados conducen a precisar que la reflexión sobre la práctica docente representa una ruta favorecedora de la formación del profesor que ejerce la docencia. Particularmente se identifican tres aspectos clave que desde la voz de los participantes contribuyen a la formación docente: las reflexiones sobre la práctica docente; la reflexión a partir del diálogo con pares y expertos; y la reflexión sobre la práctica que emerge desde la interacción con los propios estudiantes. Como conclusión se puede destacar que la razón por la que cobra significado la reflexión de la práctica, es por la necesidad de mejorar y solucionar situaciones cotidianas del quehacer docente. Por último, se propone la postura de Schön de la reflexión sobre la práctica como ruta transversal de los programas de formación docente.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2019-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/4910.35622/j.rie.2019.04.002Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 4 (2019); 422-4372664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspahttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/49/96Derechos de autor 2019 Claudia Padilla, María Madueñohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/492024-11-22T15:20:28Z
dc.title.none.fl_str_mv Reflection on teaching practice: Chilean university professor's training route
Reflexión sobre la práctica docente: ruta de formación del profesor universitario chileno
title Reflection on teaching practice: Chilean university professor's training route
spellingShingle Reflection on teaching practice: Chilean university professor's training route
Padilla, Claudia
Reflexión
formación docente
profesores
universidades
Reflection
teacher training
Professors
Universities
title_short Reflection on teaching practice: Chilean university professor's training route
title_full Reflection on teaching practice: Chilean university professor's training route
title_fullStr Reflection on teaching practice: Chilean university professor's training route
title_full_unstemmed Reflection on teaching practice: Chilean university professor's training route
title_sort Reflection on teaching practice: Chilean university professor's training route
dc.creator.none.fl_str_mv Padilla, Claudia
Madueño, María
author Padilla, Claudia
author_facet Padilla, Claudia
Madueño, María
author_role author
author2 Madueño, María
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Reflexión
formación docente
profesores
universidades
Reflection
teacher training
Professors
Universities
topic Reflexión
formación docente
profesores
universidades
Reflection
teacher training
Professors
Universities
description The purpose of this study was to understand how reflection on practice contributes to the teacher training of Chilean university professors. The research was a qualitative type based on the narrative method, and the technique applied was the semi-structured interview. 30 professors from two universities in Chile were interviewed. The main results lead to clarify that the reflection on the teaching practice represents a favorable route for the teacher's training. In particular, three critical aspects that from the voice of the participants contribute to teacher training are recognized: reflections on teaching practice; reflection from dialogue with peers and experts; and reflection on the practice that emerges from the interaction with the students themselves. In conclusion, it can be stand out that the reason why the reflection of the practice takes on meaning is because of the need to improve and solve everyday situations of the teaching task. Finally, Schön's position on reflection on practice is proposed as a transversal route of teacher training programs.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-20
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/49
10.35622/j.rie.2019.04.002
url https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/49
identifier_str_mv 10.35622/j.rie.2019.04.002
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/49/96
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Claudia Padilla, María Madueño
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Claudia Padilla, María Madueño
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 4 (2019); 422-437
2664-1496
2664-1488
reponame:Revista Innova Educación
instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron:INUDI
instname_str Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron_str INUDI
institution INUDI
reponame_str Revista Innova Educación
collection Revista Innova Educación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1849152692112326656
score 13.034025
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).