Reflection on teaching practice: Chilean university professor's training route
Descripción del Articulo
The purpose of this study was to understand how reflection on practice contributes to the teacher training of Chilean university professors. The research was a qualitative type based on the narrative method, and the technique applied was the semi-structured interview. 30 professors from two universi...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2019 |
| Institución: | Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
| Repositorio: | Revista Innova Educación |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/49 |
| Enlace del recurso: | https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/49 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Reflexión formación docente profesores universidades Reflection teacher training Professors Universities |
| id |
REVIE_2db1db28737e903c4d50e6b7284890ce |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/49 |
| network_acronym_str |
REVIE |
| network_name_str |
Revista Innova Educación |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Reflection on teaching practice: Chilean university professor's training route Reflexión sobre la práctica docente: ruta de formación del profesor universitario chilenoPadilla, ClaudiaMadueño, MaríaReflexiónformación docenteprofesoresuniversidadesReflectionteacher trainingProfessorsUniversitiesThe purpose of this study was to understand how reflection on practice contributes to the teacher training of Chilean university professors. The research was a qualitative type based on the narrative method, and the technique applied was the semi-structured interview. 30 professors from two universities in Chile were interviewed. The main results lead to clarify that the reflection on the teaching practice represents a favorable route for the teacher's training. In particular, three critical aspects that from the voice of the participants contribute to teacher training are recognized: reflections on teaching practice; reflection from dialogue with peers and experts; and reflection on the practice that emerges from the interaction with the students themselves. In conclusion, it can be stand out that the reason why the reflection of the practice takes on meaning is because of the need to improve and solve everyday situations of the teaching task. Finally, Schön's position on reflection on practice is proposed as a transversal route of teacher training programs.El propósito del presente estudio fue comprender cómo la reflexión sobre la práctica contribuye a la formación docente de profesores universitarios chilenos. La investigación fue de tipo cualitativa sustentada en el método narrativo, la técnica aplicada fue la entrevista semiestructurada a una muestra de 30 profesores de dos universidades de Chile. Los principales resultados conducen a precisar que la reflexión sobre la práctica docente representa una ruta favorecedora de la formación del profesor que ejerce la docencia. Particularmente se identifican tres aspectos clave que desde la voz de los participantes contribuyen a la formación docente: las reflexiones sobre la práctica docente; la reflexión a partir del diálogo con pares y expertos; y la reflexión sobre la práctica que emerge desde la interacción con los propios estudiantes. Como conclusión se puede destacar que la razón por la que cobra significado la reflexión de la práctica, es por la necesidad de mejorar y solucionar situaciones cotidianas del quehacer docente. Por último, se propone la postura de Schön de la reflexión sobre la práctica como ruta transversal de los programas de formación docente.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2019-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/4910.35622/j.rie.2019.04.002Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 4 (2019); 422-4372664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspahttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/49/96Derechos de autor 2019 Claudia Padilla, María Madueñohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/492024-11-22T15:20:28Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Reflection on teaching practice: Chilean university professor's training route Reflexión sobre la práctica docente: ruta de formación del profesor universitario chileno |
| title |
Reflection on teaching practice: Chilean university professor's training route |
| spellingShingle |
Reflection on teaching practice: Chilean university professor's training route Padilla, Claudia Reflexión formación docente profesores universidades Reflection teacher training Professors Universities |
| title_short |
Reflection on teaching practice: Chilean university professor's training route |
| title_full |
Reflection on teaching practice: Chilean university professor's training route |
| title_fullStr |
Reflection on teaching practice: Chilean university professor's training route |
| title_full_unstemmed |
Reflection on teaching practice: Chilean university professor's training route |
| title_sort |
Reflection on teaching practice: Chilean university professor's training route |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Padilla, Claudia Madueño, María |
| author |
Padilla, Claudia |
| author_facet |
Padilla, Claudia Madueño, María |
| author_role |
author |
| author2 |
Madueño, María |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Reflexión formación docente profesores universidades Reflection teacher training Professors Universities |
| topic |
Reflexión formación docente profesores universidades Reflection teacher training Professors Universities |
| description |
The purpose of this study was to understand how reflection on practice contributes to the teacher training of Chilean university professors. The research was a qualitative type based on the narrative method, and the technique applied was the semi-structured interview. 30 professors from two universities in Chile were interviewed. The main results lead to clarify that the reflection on the teaching practice represents a favorable route for the teacher's training. In particular, three critical aspects that from the voice of the participants contribute to teacher training are recognized: reflections on teaching practice; reflection from dialogue with peers and experts; and reflection on the practice that emerges from the interaction with the students themselves. In conclusion, it can be stand out that the reason why the reflection of the practice takes on meaning is because of the need to improve and solve everyday situations of the teaching task. Finally, Schön's position on reflection on practice is proposed as a transversal route of teacher training programs. |
| publishDate |
2019 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-20 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/49 10.35622/j.rie.2019.04.002 |
| url |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/49 |
| identifier_str_mv |
10.35622/j.rie.2019.04.002 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/49/96 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Claudia Padilla, María Madueño https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Claudia Padilla, María Madueño https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
| publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 4 (2019); 422-437 2664-1496 2664-1488 reponame:Revista Innova Educación instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú instacron:INUDI |
| instname_str |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
| instacron_str |
INUDI |
| institution |
INUDI |
| reponame_str |
Revista Innova Educación |
| collection |
Revista Innova Educación |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1849152692112326656 |
| score |
13.034025 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).