Evaluation instruments to verify originality of research in thesis

Descripción del Articulo

The integrity of researchers is a problem since time immemorial; there was always misconduct in the investigation, such as fraud, forgery and plagiarism. Today it is more noticeable, because the knowledge society, thanks to technology, has allowed the development of instruments to verify originality...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Fuentes, Milagros
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
Repositorio:Revista Innova Educación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/47
Enlace del recurso:https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/47
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Conducta responsable
investigación
integridad científica
originalidad
plagio
software antiplagio
Originality
responsible behavior
scientific integrity
plagiarism
anti-plagiarism software
id REVIE_20e6bb87679362b12508765d650aec16
oai_identifier_str oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/47
network_acronym_str REVIE
network_name_str Revista Innova Educación
repository_id_str
spelling Evaluation instruments to verify originality of research in thesisInstrumentos de evaluación para verificar originalidad de investigación en tesisFuentes, MilagrosConducta responsableinvestigaciónintegridad científicaoriginalidadplagiosoftware antiplagioOriginalityresponsible behaviorscientific integrityplagiarismanti-plagiarism softwareThe integrity of researchers is a problem since time immemorial; there was always misconduct in the investigation, such as fraud, forgery and plagiarism. Today it is more noticeable, because the knowledge society, thanks to technology, has allowed the development of instruments to verify originality in research. This research aimed to analyze some instruments that can be applied in the evaluation of the master's and doctoral theses of the Graduate School of the Andean University Nestor Cáceres Velásquez. Applying the qualitative approach; using physical instruments such as "codes of honor" where sanctions are established for misconduct and digital instruments such as "software" that allow verifying the originality of the studies. It was observed that the application of these tools has served to reduce scientific malpractice. According to several studies and tests carried out on the systems, of the great variety of software, the ones with the best qualifications are: Urkund with an efficiency of 73% being in the appropriate range, while Turnitin 67% being in the range poor, this is due to the amount of files to compare a job, the more databases, the better the application.La integridad de los investigadores, es un problema desde tiempos inmemoriables; siempre existió la mala conducta en la investigación, como fraude, falsificación y plagio. Hoy es más notoria, porque la sociedad del conocimiento gracias a la tecnología, ha permitido el desarrollo de instrumentos para verificar la originalidad en la investigación. Esta investigación se propuso analizar algunos instrumentos que se pueden aplicar en la evaluación de las tesis de maestrías y doctorados de la Escuela de Posgrado de la Universidad Andina Néstor Cáceres Velásquez. Aplicando el enfoque cualitativo; utilizando instrumentos físicos como “códigos de honor” donde se establece sanciones por malas conductas y los instrumentos digitales como “software” que permiten verificar la originalidad de los estudios. Se observó que la aplicación de estas herramientas ha servido para disminuir las malas prácticas científicas. De acuerdo a varios estudios y pruebas realizadas a los sistemas, de la gran variedad de software, los que tienen mejores calificaciones son: Urkund con una eficacia del 73% estando en el rango de adecuado, mientras que Turnitin un 67% estando en el rango de pobre, esto obedece a la cantidad de archivos para comparar un trabajo, mientras más bases de datos, mejor será la aplicación.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2019-08-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/47Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 3 (2019); 400-4102664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspahttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/47/92Derechos de autor 2019 Milagros Fuenteshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/472024-10-03T21:46:23Z
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation instruments to verify originality of research in thesis
Instrumentos de evaluación para verificar originalidad de investigación en tesis
title Evaluation instruments to verify originality of research in thesis
spellingShingle Evaluation instruments to verify originality of research in thesis
Fuentes, Milagros
Conducta responsable
investigación
integridad científica
originalidad
plagio
software antiplagio
Originality
responsible behavior
scientific integrity
plagiarism
anti-plagiarism software
title_short Evaluation instruments to verify originality of research in thesis
title_full Evaluation instruments to verify originality of research in thesis
title_fullStr Evaluation instruments to verify originality of research in thesis
title_full_unstemmed Evaluation instruments to verify originality of research in thesis
title_sort Evaluation instruments to verify originality of research in thesis
dc.creator.none.fl_str_mv Fuentes, Milagros
author Fuentes, Milagros
author_facet Fuentes, Milagros
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Conducta responsable
investigación
integridad científica
originalidad
plagio
software antiplagio
Originality
responsible behavior
scientific integrity
plagiarism
anti-plagiarism software
topic Conducta responsable
investigación
integridad científica
originalidad
plagio
software antiplagio
Originality
responsible behavior
scientific integrity
plagiarism
anti-plagiarism software
description The integrity of researchers is a problem since time immemorial; there was always misconduct in the investigation, such as fraud, forgery and plagiarism. Today it is more noticeable, because the knowledge society, thanks to technology, has allowed the development of instruments to verify originality in research. This research aimed to analyze some instruments that can be applied in the evaluation of the master's and doctoral theses of the Graduate School of the Andean University Nestor Cáceres Velásquez. Applying the qualitative approach; using physical instruments such as "codes of honor" where sanctions are established for misconduct and digital instruments such as "software" that allow verifying the originality of the studies. It was observed that the application of these tools has served to reduce scientific malpractice. According to several studies and tests carried out on the systems, of the great variety of software, the ones with the best qualifications are: Urkund with an efficiency of 73% being in the appropriate range, while Turnitin 67% being in the range poor, this is due to the amount of files to compare a job, the more databases, the better the application.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/47
url https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/47
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/47/92
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Milagros Fuentes
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Milagros Fuentes
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 3 (2019); 400-410
2664-1496
2664-1488
reponame:Revista Innova Educación
instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron:INUDI
instname_str Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron_str INUDI
institution INUDI
reponame_str Revista Innova Educación
collection Revista Innova Educación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845981798568296448
score 13.360976
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).