Information skills and research competences in university students
Descripción del Articulo
This research has as a target to determine the degree of correlation between information skills and research competences in students of the IX and X cycle of the Professional School of Education of the National University Santiago Antúnez de Mayolo of the Ancash region (Peru). The approach was descr...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
Repositorio: | Revista Innova Educación |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/133 |
Enlace del recurso: | https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/133 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Competencia habilidad información investigación Competence skills information research |
id |
REVIE_03edf10dd26f2ffd56d18c57c3186107 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/133 |
network_acronym_str |
REVIE |
network_name_str |
Revista Innova Educación |
repository_id_str |
|
spelling |
Information skills and research competences in university studentsCompetencias informacionales y competencias investigativas en estudiantes universitariosCompetências informacionais e investigativas em estudantes universitários da carreira de educação profissionalAyala, OttoCompetenciahabilidadinformacióninvestigaciónCompetenceskillsinformationresearchThis research has as a target to determine the degree of correlation between information skills and research competences in students of the IX and X cycle of the Professional School of Education of the National University Santiago Antúnez de Mayolo of the Ancash region (Peru). The approach was descriptive-correlational quantitative with census sampling, the same one that was confirmed by 88 students of both sexes. The instruments used were the research questionnaire made of Rubio (2015) and the information skills questionnaire of Cabrejos and Montenegro (2017). The results revealed, using the Spearman's Rho non-parametric test, a moderate positive correlation of 0.3, with which it was established that there is a direct correlation between informational skills and research competences.Esta investigación tuvo como objetivo determinar la relación que existe entre las competencias informacionales y las competencias investigativas en estudiantes del IX y X ciclo de la Escuela Profesional de Educación de la Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo de la Región Ancash (Perú). El enfoque fue cuantitativo de nivel descriptivo-correlacional con muestreo censal la misma que estuvo conformado por 88 estudiantes de ambos sexos. Los instrumentos que se utilizaron fueron: el Cuestionario sobre competencias investigativas de Rubio (2015) y el Cuestionario sobre competencias informacionales de Cabrejos y Montenegro (2017). Los resultados revelaron mediante la prueba no paramétrica Rho de Spearman correlación positiva moderada de 0,3 con lo cual se llegó a establecer que existe una correlación directa entre las competencias informacionales y las competencias investigativas.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2020-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpeghttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/13310.35622/j.rie.2020.04.011Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 4 (2020); 668-6792664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspaenghttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/133/200https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/133/201https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/133/515https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/133/516Derechos de autor 2020 Otto Ayalahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/1332024-10-05T13:56:47Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Information skills and research competences in university students Competencias informacionales y competencias investigativas en estudiantes universitarios Competências informacionais e investigativas em estudantes universitários da carreira de educação profissional |
title |
Information skills and research competences in university students |
spellingShingle |
Information skills and research competences in university students Ayala, Otto Competencia habilidad información investigación Competence skills information research |
title_short |
Information skills and research competences in university students |
title_full |
Information skills and research competences in university students |
title_fullStr |
Information skills and research competences in university students |
title_full_unstemmed |
Information skills and research competences in university students |
title_sort |
Information skills and research competences in university students |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Ayala, Otto |
author |
Ayala, Otto |
author_facet |
Ayala, Otto |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Competencia habilidad información investigación Competence skills information research |
topic |
Competencia habilidad información investigación Competence skills information research |
description |
This research has as a target to determine the degree of correlation between information skills and research competences in students of the IX and X cycle of the Professional School of Education of the National University Santiago Antúnez de Mayolo of the Ancash region (Peru). The approach was descriptive-correlational quantitative with census sampling, the same one that was confirmed by 88 students of both sexes. The instruments used were the research questionnaire made of Rubio (2015) and the information skills questionnaire of Cabrejos and Montenegro (2017). The results revealed, using the Spearman's Rho non-parametric test, a moderate positive correlation of 0.3, with which it was established that there is a direct correlation between informational skills and research competences. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/133 10.35622/j.rie.2020.04.011 |
url |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/133 |
identifier_str_mv |
10.35622/j.rie.2020.04.011 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/133/200 https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/133/201 https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/133/515 https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/133/516 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Otto Ayala https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Otto Ayala https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf audio/mpeg audio/mpeg |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 4 (2020); 668-679 2664-1496 2664-1488 reponame:Revista Innova Educación instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú instacron:INUDI |
instname_str |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
instacron_str |
INUDI |
institution |
INUDI |
reponame_str |
Revista Innova Educación |
collection |
Revista Innova Educación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844713436056911872 |
score |
13.243185 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).