Satisfaction level of students in the design and Implementation of a virtual simulation laboratory in the Department of Pharmacology, Faculty of Medicine at UNMSM

Descripción del Articulo

Objective: Todesign and build an educational model using a Virtual Simulation Laboratory Section of Pharmacology and to know the level of student satisfaction. Material and Methods: Descriptive, qualitative study of research-action type. The design and implementation of a virtual simulation laborato...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Placencia Medina, Maritza Dorila, García Bustamante, Carlos, Mendoza Rojas, Hubert James, Tenorio Salas, Leonor María, Silva Valencia, Javier, Carreño Escobedo, Jorge
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2015
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Horizonte médico
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:horizontemedico.usmp.edu.pe:article/302
Enlace del recurso:https://www.horizontemedico.usmp.edu.pe/index.php/horizontemed/article/view/302
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Simulación virtual
Aprendizaje aulas virtuales
Investigación-acción
Virtual simulation
Virtual classroom learning
Action-research
id REVHM_6ceae1d15382d0fcca876316dec1a069
oai_identifier_str oai:horizontemedico.usmp.edu.pe:article/302
network_acronym_str REVHM
network_name_str Horizonte médico
repository_id_str
spelling Satisfaction level of students in the design and Implementation of a virtual simulation laboratory in the Department of Pharmacology, Faculty of Medicine at UNMSMNivel de satisfacción de estudiantes en el diseño e implementación del laboratorio de simulación virtual en la Sección de Farmacología de la Facultad de Medicina de la UNMSMPlacencia Medina, Maritza DorilaGarcía Bustamante, CarlosMendoza Rojas, Hubert JamesTenorio Salas, Leonor MaríaSilva Valencia, JavierCarreño Escobedo, JorgeSimulación virtualAprendizaje aulas virtualesInvestigación-acciónVirtual simulationVirtual classroom learningAction-researchObjective: Todesign and build an educational model using a Virtual Simulation Laboratory Section of Pharmacology and to know the level of student satisfaction. Material and Methods: Descriptive, qualitative study of research-action type. The design and implementation of a virtual simulation laboratory, the intervention of improvement and perfection of teaching materials for the development of thepractical section of Pharmacology, Faculty of Medicine at San Marcos was planned, using the software Microlab® and CV Rat. A survey of user satisfactionin virtual laboratory technique was conducted, using the interview as aninstrument, and a Likert scale of minimum satisfaction starting in 1 to maximum of 10. Sample size of 26 students. Results: A new process of Experimental Pharmacology Laboratory teaching - learning was implemented, using virtual simulation. Most students in the virtual class room lab have a satisfaction level 9-10 / 10 on the Likert scale. Conclusion: The implemented virtual simulation laboratory in the Section of Pharmacology, efficiently stimulates the learning of the actors of this process, with a good level of student satisfaction.Objetivo: Diseñar y construir un modelo pedagógico de uso del  Laboratorio de Simulación Virtual en la Sección de Farmacología y conocer el nivel de satisfacción de los estudiantes. Material y Métodos: Estudio descriptivo, cualitativo de tipo investigación-acción. Se planificó  el diseño e implementación de un laboratorio de simulación virtual,  la intervención de mejora y perfección del material didáctico para el desarrollo de prácticas en la sección de Farmacología de la Facultad de Medicina de la UNMSM, utilizando los software Microlab® y Rat CV. Se realizó la técnica de la entrevista, como instrumento se utilizó una encuesta de satisfacción de usuario del laboratorio virtual, utilizando una escala de Likert del mínimo de satisfacción iniciando en 1 al máximo de 10. Tamaño de muestra de 26 alumnos. Resultados: Se implementó un nuevo proceso de enseñanza - aprendizaje de Farmacología Experimental mediante el uso del Laboratorio de simulación virtual. La mayoría de los alumnos encuestados sobre la implementación del laboratorio de aula virtual, mostró un nivel de satisfacción de 9-10/10 en la escala de Likert. Conclusión: El laboratorio de simulación virtual de la Sección de Farmacología implementado estimula el aprendizaje eficiente de los actores de este proceso, con un buen nivel de satisfacción de los estudiantes.Universidad de San Martín de Porres. Facultad de Medicina Humana2015-09-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.horizontemedico.usmp.edu.pe/index.php/horizontemed/article/view/30210.24265/horizmed.2015.v15n3.09Horizonte Médico (Lima); Vol. 15 No. 3 (2015): July - September; 51-56Horizonte Médico (Lima); Vol. 15 Núm. 3 (2015): Julio - Setiembre; 51-56Horizonte Médico (Lima); v. 15 n. 3 (2015): Julio - Setiembre; 51-562227-35301727-558X10.24265/horizmed.2015.v15n3reponame:Horizonte médicoinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttps://www.horizontemedico.usmp.edu.pe/index.php/horizontemed/article/view/302/290Derechos de autor 2015 Horizonte Médico (Lima)https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:horizontemedico.usmp.edu.pe:article/3022022-08-03T18:17:39Z
dc.title.none.fl_str_mv Satisfaction level of students in the design and Implementation of a virtual simulation laboratory in the Department of Pharmacology, Faculty of Medicine at UNMSM
Nivel de satisfacción de estudiantes en el diseño e implementación del laboratorio de simulación virtual en la Sección de Farmacología de la Facultad de Medicina de la UNMSM
title Satisfaction level of students in the design and Implementation of a virtual simulation laboratory in the Department of Pharmacology, Faculty of Medicine at UNMSM
spellingShingle Satisfaction level of students in the design and Implementation of a virtual simulation laboratory in the Department of Pharmacology, Faculty of Medicine at UNMSM
Placencia Medina, Maritza Dorila
Simulación virtual
Aprendizaje aulas virtuales
Investigación-acción
Virtual simulation
Virtual classroom learning
Action-research
title_short Satisfaction level of students in the design and Implementation of a virtual simulation laboratory in the Department of Pharmacology, Faculty of Medicine at UNMSM
title_full Satisfaction level of students in the design and Implementation of a virtual simulation laboratory in the Department of Pharmacology, Faculty of Medicine at UNMSM
title_fullStr Satisfaction level of students in the design and Implementation of a virtual simulation laboratory in the Department of Pharmacology, Faculty of Medicine at UNMSM
title_full_unstemmed Satisfaction level of students in the design and Implementation of a virtual simulation laboratory in the Department of Pharmacology, Faculty of Medicine at UNMSM
title_sort Satisfaction level of students in the design and Implementation of a virtual simulation laboratory in the Department of Pharmacology, Faculty of Medicine at UNMSM
dc.creator.none.fl_str_mv Placencia Medina, Maritza Dorila
García Bustamante, Carlos
Mendoza Rojas, Hubert James
Tenorio Salas, Leonor María
Silva Valencia, Javier
Carreño Escobedo, Jorge
author Placencia Medina, Maritza Dorila
author_facet Placencia Medina, Maritza Dorila
García Bustamante, Carlos
Mendoza Rojas, Hubert James
Tenorio Salas, Leonor María
Silva Valencia, Javier
Carreño Escobedo, Jorge
author_role author
author2 García Bustamante, Carlos
Mendoza Rojas, Hubert James
Tenorio Salas, Leonor María
Silva Valencia, Javier
Carreño Escobedo, Jorge
author2_role author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Simulación virtual
Aprendizaje aulas virtuales
Investigación-acción
Virtual simulation
Virtual classroom learning
Action-research
topic Simulación virtual
Aprendizaje aulas virtuales
Investigación-acción
Virtual simulation
Virtual classroom learning
Action-research
description Objective: Todesign and build an educational model using a Virtual Simulation Laboratory Section of Pharmacology and to know the level of student satisfaction. Material and Methods: Descriptive, qualitative study of research-action type. The design and implementation of a virtual simulation laboratory, the intervention of improvement and perfection of teaching materials for the development of thepractical section of Pharmacology, Faculty of Medicine at San Marcos was planned, using the software Microlab® and CV Rat. A survey of user satisfactionin virtual laboratory technique was conducted, using the interview as aninstrument, and a Likert scale of minimum satisfaction starting in 1 to maximum of 10. Sample size of 26 students. Results: A new process of Experimental Pharmacology Laboratory teaching - learning was implemented, using virtual simulation. Most students in the virtual class room lab have a satisfaction level 9-10 / 10 on the Likert scale. Conclusion: The implemented virtual simulation laboratory in the Section of Pharmacology, efficiently stimulates the learning of the actors of this process, with a good level of student satisfaction.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-17
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://www.horizontemedico.usmp.edu.pe/index.php/horizontemed/article/view/302
10.24265/horizmed.2015.v15n3.09
url https://www.horizontemedico.usmp.edu.pe/index.php/horizontemed/article/view/302
identifier_str_mv 10.24265/horizmed.2015.v15n3.09
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.horizontemedico.usmp.edu.pe/index.php/horizontemed/article/view/302/290
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2015 Horizonte Médico (Lima)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2015 Horizonte Médico (Lima)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de San Martín de Porres. Facultad de Medicina Humana
publisher.none.fl_str_mv Universidad de San Martín de Porres. Facultad de Medicina Humana
dc.source.none.fl_str_mv Horizonte Médico (Lima); Vol. 15 No. 3 (2015): July - September; 51-56
Horizonte Médico (Lima); Vol. 15 Núm. 3 (2015): Julio - Setiembre; 51-56
Horizonte Médico (Lima); v. 15 n. 3 (2015): Julio - Setiembre; 51-56
2227-3530
1727-558X
10.24265/horizmed.2015.v15n3
reponame:Horizonte médico
instname:Universidad de San Martín de Porres
instacron:USMP
instname_str Universidad de San Martín de Porres
instacron_str USMP
institution USMP
reponame_str Horizonte médico
collection Horizonte médico
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1848525883260796928
score 13.339478
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).