Satisfaction level of students in the design and Implementation of a virtual simulation laboratory in the Department of Pharmacology, Faculty of Medicine at UNMSM
Descripción del Articulo
Objective: Todesign and build an educational model using a Virtual Simulation Laboratory Section of Pharmacology and to know the level of student satisfaction. Material and Methods: Descriptive, qualitative study of research-action type. The design and implementation of a virtual simulation laborato...
| Autores: | , , , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2015 |
| Institución: | Universidad de San Martín de Porres |
| Repositorio: | Horizonte médico |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:horizontemedico.usmp.edu.pe:article/302 |
| Enlace del recurso: | https://www.horizontemedico.usmp.edu.pe/index.php/horizontemed/article/view/302 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Simulación virtual Aprendizaje aulas virtuales Investigación-acción Virtual simulation Virtual classroom learning Action-research |
| id |
REVHM_6ceae1d15382d0fcca876316dec1a069 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:horizontemedico.usmp.edu.pe:article/302 |
| network_acronym_str |
REVHM |
| network_name_str |
Horizonte médico |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Satisfaction level of students in the design and Implementation of a virtual simulation laboratory in the Department of Pharmacology, Faculty of Medicine at UNMSMNivel de satisfacción de estudiantes en el diseño e implementación del laboratorio de simulación virtual en la Sección de Farmacología de la Facultad de Medicina de la UNMSMPlacencia Medina, Maritza DorilaGarcía Bustamante, CarlosMendoza Rojas, Hubert JamesTenorio Salas, Leonor MaríaSilva Valencia, JavierCarreño Escobedo, JorgeSimulación virtualAprendizaje aulas virtualesInvestigación-acciónVirtual simulationVirtual classroom learningAction-researchObjective: Todesign and build an educational model using a Virtual Simulation Laboratory Section of Pharmacology and to know the level of student satisfaction. Material and Methods: Descriptive, qualitative study of research-action type. The design and implementation of a virtual simulation laboratory, the intervention of improvement and perfection of teaching materials for the development of thepractical section of Pharmacology, Faculty of Medicine at San Marcos was planned, using the software Microlab® and CV Rat. A survey of user satisfactionin virtual laboratory technique was conducted, using the interview as aninstrument, and a Likert scale of minimum satisfaction starting in 1 to maximum of 10. Sample size of 26 students. Results: A new process of Experimental Pharmacology Laboratory teaching - learning was implemented, using virtual simulation. Most students in the virtual class room lab have a satisfaction level 9-10 / 10 on the Likert scale. Conclusion: The implemented virtual simulation laboratory in the Section of Pharmacology, efficiently stimulates the learning of the actors of this process, with a good level of student satisfaction.Objetivo: Diseñar y construir un modelo pedagógico de uso del Laboratorio de Simulación Virtual en la Sección de Farmacología y conocer el nivel de satisfacción de los estudiantes. Material y Métodos: Estudio descriptivo, cualitativo de tipo investigación-acción. Se planificó el diseño e implementación de un laboratorio de simulación virtual, la intervención de mejora y perfección del material didáctico para el desarrollo de prácticas en la sección de Farmacología de la Facultad de Medicina de la UNMSM, utilizando los software Microlab® y Rat CV. Se realizó la técnica de la entrevista, como instrumento se utilizó una encuesta de satisfacción de usuario del laboratorio virtual, utilizando una escala de Likert del mínimo de satisfacción iniciando en 1 al máximo de 10. Tamaño de muestra de 26 alumnos. Resultados: Se implementó un nuevo proceso de enseñanza - aprendizaje de Farmacología Experimental mediante el uso del Laboratorio de simulación virtual. La mayoría de los alumnos encuestados sobre la implementación del laboratorio de aula virtual, mostró un nivel de satisfacción de 9-10/10 en la escala de Likert. Conclusión: El laboratorio de simulación virtual de la Sección de Farmacología implementado estimula el aprendizaje eficiente de los actores de este proceso, con un buen nivel de satisfacción de los estudiantes.Universidad de San Martín de Porres. Facultad de Medicina Humana2015-09-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.horizontemedico.usmp.edu.pe/index.php/horizontemed/article/view/30210.24265/horizmed.2015.v15n3.09Horizonte Médico (Lima); Vol. 15 No. 3 (2015): July - September; 51-56Horizonte Médico (Lima); Vol. 15 Núm. 3 (2015): Julio - Setiembre; 51-56Horizonte Médico (Lima); v. 15 n. 3 (2015): Julio - Setiembre; 51-562227-35301727-558X10.24265/horizmed.2015.v15n3reponame:Horizonte médicoinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttps://www.horizontemedico.usmp.edu.pe/index.php/horizontemed/article/view/302/290Derechos de autor 2015 Horizonte Médico (Lima)https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:horizontemedico.usmp.edu.pe:article/3022022-08-03T18:17:39Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Satisfaction level of students in the design and Implementation of a virtual simulation laboratory in the Department of Pharmacology, Faculty of Medicine at UNMSM Nivel de satisfacción de estudiantes en el diseño e implementación del laboratorio de simulación virtual en la Sección de Farmacología de la Facultad de Medicina de la UNMSM |
| title |
Satisfaction level of students in the design and Implementation of a virtual simulation laboratory in the Department of Pharmacology, Faculty of Medicine at UNMSM |
| spellingShingle |
Satisfaction level of students in the design and Implementation of a virtual simulation laboratory in the Department of Pharmacology, Faculty of Medicine at UNMSM Placencia Medina, Maritza Dorila Simulación virtual Aprendizaje aulas virtuales Investigación-acción Virtual simulation Virtual classroom learning Action-research |
| title_short |
Satisfaction level of students in the design and Implementation of a virtual simulation laboratory in the Department of Pharmacology, Faculty of Medicine at UNMSM |
| title_full |
Satisfaction level of students in the design and Implementation of a virtual simulation laboratory in the Department of Pharmacology, Faculty of Medicine at UNMSM |
| title_fullStr |
Satisfaction level of students in the design and Implementation of a virtual simulation laboratory in the Department of Pharmacology, Faculty of Medicine at UNMSM |
| title_full_unstemmed |
Satisfaction level of students in the design and Implementation of a virtual simulation laboratory in the Department of Pharmacology, Faculty of Medicine at UNMSM |
| title_sort |
Satisfaction level of students in the design and Implementation of a virtual simulation laboratory in the Department of Pharmacology, Faculty of Medicine at UNMSM |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Placencia Medina, Maritza Dorila García Bustamante, Carlos Mendoza Rojas, Hubert James Tenorio Salas, Leonor María Silva Valencia, Javier Carreño Escobedo, Jorge |
| author |
Placencia Medina, Maritza Dorila |
| author_facet |
Placencia Medina, Maritza Dorila García Bustamante, Carlos Mendoza Rojas, Hubert James Tenorio Salas, Leonor María Silva Valencia, Javier Carreño Escobedo, Jorge |
| author_role |
author |
| author2 |
García Bustamante, Carlos Mendoza Rojas, Hubert James Tenorio Salas, Leonor María Silva Valencia, Javier Carreño Escobedo, Jorge |
| author2_role |
author author author author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Simulación virtual Aprendizaje aulas virtuales Investigación-acción Virtual simulation Virtual classroom learning Action-research |
| topic |
Simulación virtual Aprendizaje aulas virtuales Investigación-acción Virtual simulation Virtual classroom learning Action-research |
| description |
Objective: Todesign and build an educational model using a Virtual Simulation Laboratory Section of Pharmacology and to know the level of student satisfaction. Material and Methods: Descriptive, qualitative study of research-action type. The design and implementation of a virtual simulation laboratory, the intervention of improvement and perfection of teaching materials for the development of thepractical section of Pharmacology, Faculty of Medicine at San Marcos was planned, using the software Microlab® and CV Rat. A survey of user satisfactionin virtual laboratory technique was conducted, using the interview as aninstrument, and a Likert scale of minimum satisfaction starting in 1 to maximum of 10. Sample size of 26 students. Results: A new process of Experimental Pharmacology Laboratory teaching - learning was implemented, using virtual simulation. Most students in the virtual class room lab have a satisfaction level 9-10 / 10 on the Likert scale. Conclusion: The implemented virtual simulation laboratory in the Section of Pharmacology, efficiently stimulates the learning of the actors of this process, with a good level of student satisfaction. |
| publishDate |
2015 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-17 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://www.horizontemedico.usmp.edu.pe/index.php/horizontemed/article/view/302 10.24265/horizmed.2015.v15n3.09 |
| url |
https://www.horizontemedico.usmp.edu.pe/index.php/horizontemed/article/view/302 |
| identifier_str_mv |
10.24265/horizmed.2015.v15n3.09 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.horizontemedico.usmp.edu.pe/index.php/horizontemed/article/view/302/290 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2015 Horizonte Médico (Lima) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2015 Horizonte Médico (Lima) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de San Martín de Porres. Facultad de Medicina Humana |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de San Martín de Porres. Facultad de Medicina Humana |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Horizonte Médico (Lima); Vol. 15 No. 3 (2015): July - September; 51-56 Horizonte Médico (Lima); Vol. 15 Núm. 3 (2015): Julio - Setiembre; 51-56 Horizonte Médico (Lima); v. 15 n. 3 (2015): Julio - Setiembre; 51-56 2227-3530 1727-558X 10.24265/horizmed.2015.v15n3 reponame:Horizonte médico instname:Universidad de San Martín de Porres instacron:USMP |
| instname_str |
Universidad de San Martín de Porres |
| instacron_str |
USMP |
| institution |
USMP |
| reponame_str |
Horizonte médico |
| collection |
Horizonte médico |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1848525883260796928 |
| score |
13.339478 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).