¿Son stakeholders los consumidores?
Descripción del Articulo
The present work is directed towards the analysis of whether the currently growingconcern for the so-called consumers and users in the field of mercantile law coincides ornot with the also growing attention to entrepreneurial or corporate social responsibility.To this means applies what could be hel...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2019 |
| Institución: | Universidad de Piura |
| Repositorio: | Revista de Derecho |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/1555 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.udep.edu.pe/derecho/article/view/1555 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | consumidor stakeholder derecho mercantil responsabilidad social empresarial derecho del consumo consumer mercantile law entrepreneurial social responsibility law of consumption |
| id |
REVDE_110288f11186194533bdbf960f7a8958 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/1555 |
| network_acronym_str |
REVDE |
| network_name_str |
Revista de Derecho |
| repository_id_str |
|
| spelling |
¿Son stakeholders los consumidores?De la Cuesta Rute, José Maríaconsumidorstakeholderderecho mercantilresponsabilidad social empresarialderecho del consumoconsumerstakeholdermercantile lawentrepreneurial social responsibilitylaw of consumptionThe present work is directed towards the analysis of whether the currently growingconcern for the so-called consumers and users in the field of mercantile law coincides ornot with the also growing attention to entrepreneurial or corporate social responsibility.To this means applies what could be held as an “amplified notion” and a “restrictive orstrict notion” of consumer. None of these notions postulates that mercantile law has toecho entrepreneurial social responsibility, whose justification, on the other side, is morethan debatable. The consideration of consumers in a wide sense as stakeholders does notadd much to the correct economical concept of entrepreneur and competitive marketand it therefore does not add much to mercantile law, which by definition, refers to thoseeconomical phenomenon. A restrictive notion of consumer which could be identifiedwith the integrates in a group of stakeholders is not consistent with the system of marketeconomy neither is it necessary for institutions of mercantile law to comply with theirduties, nor, least of all to form a Law of consumption as a systematic judicial branch.El presente trabajo se dirige a analizar si la creciente preocupación por los llamadosconsumidores y usuarios en el campo del derecho mercantil es o no coincidente conla no menos creciente atención a la doctrina de la responsabilidad social empresarialo corporativa. A ese fin se considera lo que puede tenerse por una “noción amplia” deconsumidor y por una “noción estricta o restrictiva”. Ninguna de esas nociones postulaque el derecho mercantil tenga que hacerse eco de la responsabilidad social empresarial,cuya justificación, por otro lado, es más que discutible. La consideración de losconsumidores en sentido amplio como stakeholders no añade nada al correcto conceptoeconómico de empresa y de mercado competitivo ni por lo tanto tampoco añade nadaal derecho mercantil que, por definición, se refiere a esos fenómenos económicos. Unanoción restrictiva de consumidor que pudiera identificarse con los integrados en un grupode stakeholder no es consistente con el sistema de economía de mercado ni tampocoes necesaria para que las instituciones del derecho mercantil cumplan su finalidad ni,menos, para formar un Derecho del consumo como rama jurídica sistemática.Universidad de Piura2019-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/mswordtext/htmlhttps://revistas.udep.edu.pe/derecho/article/view/1555Revista de Derecho; Vol. 12 No. 1 (2011): Revista de Derecho; 149-180Revista de Derecho; Vol. 12 Núm. 1 (2011): Revista de Derecho; 149-1802664-36691608-1714reponame:Revista de Derechoinstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistas.udep.edu.pe/derecho/article/view/1555/1277https://revistas.udep.edu.pe/derecho/article/view/1555/1759https://revistas.udep.edu.pe/derecho/article/view/1555/1760info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/15552020-01-06T17:57:23Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
¿Son stakeholders los consumidores? |
| title |
¿Son stakeholders los consumidores? |
| spellingShingle |
¿Son stakeholders los consumidores? De la Cuesta Rute, José María consumidor stakeholder derecho mercantil responsabilidad social empresarial derecho del consumo consumer stakeholder mercantile law entrepreneurial social responsibility law of consumption |
| title_short |
¿Son stakeholders los consumidores? |
| title_full |
¿Son stakeholders los consumidores? |
| title_fullStr |
¿Son stakeholders los consumidores? |
| title_full_unstemmed |
¿Son stakeholders los consumidores? |
| title_sort |
¿Son stakeholders los consumidores? |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
De la Cuesta Rute, José María |
| author |
De la Cuesta Rute, José María |
| author_facet |
De la Cuesta Rute, José María |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
consumidor stakeholder derecho mercantil responsabilidad social empresarial derecho del consumo consumer stakeholder mercantile law entrepreneurial social responsibility law of consumption |
| topic |
consumidor stakeholder derecho mercantil responsabilidad social empresarial derecho del consumo consumer stakeholder mercantile law entrepreneurial social responsibility law of consumption |
| description |
The present work is directed towards the analysis of whether the currently growingconcern for the so-called consumers and users in the field of mercantile law coincides ornot with the also growing attention to entrepreneurial or corporate social responsibility.To this means applies what could be held as an “amplified notion” and a “restrictive orstrict notion” of consumer. None of these notions postulates that mercantile law has toecho entrepreneurial social responsibility, whose justification, on the other side, is morethan debatable. The consideration of consumers in a wide sense as stakeholders does notadd much to the correct economical concept of entrepreneur and competitive marketand it therefore does not add much to mercantile law, which by definition, refers to thoseeconomical phenomenon. A restrictive notion of consumer which could be identifiedwith the integrates in a group of stakeholders is not consistent with the system of marketeconomy neither is it necessary for institutions of mercantile law to comply with theirduties, nor, least of all to form a Law of consumption as a systematic judicial branch. |
| publishDate |
2019 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.udep.edu.pe/derecho/article/view/1555 |
| url |
https://revistas.udep.edu.pe/derecho/article/view/1555 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.udep.edu.pe/derecho/article/view/1555/1277 https://revistas.udep.edu.pe/derecho/article/view/1555/1759 https://revistas.udep.edu.pe/derecho/article/view/1555/1760 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/msword text/html |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Derecho; Vol. 12 No. 1 (2011): Revista de Derecho; 149-180 Revista de Derecho; Vol. 12 Núm. 1 (2011): Revista de Derecho; 149-180 2664-3669 1608-1714 reponame:Revista de Derecho instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
| instname_str |
Universidad de Piura |
| instacron_str |
UDEP |
| institution |
UDEP |
| reponame_str |
Revista de Derecho |
| collection |
Revista de Derecho |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846978364999467008 |
| score |
13.085615 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).