Communication Strategy Design based on the use of Social Networks in order to promote alternative Tourism with indigenous identity

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The intention of this work is to present the design and implementation of a communication strategy based on the use of social networks on the web 2.0, in order to promote alternative tourism with indigenous identity. This project has been developed by students of the majors in Communication, Marketi...

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Detalles Bibliográficos
Autores: Hernández Morales, Imelda, Delgado García de la Cadena, Gwendolyne
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2013
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Correspondencias & Análisis
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/233
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Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Redes sociales
Turismo alternativo
Aprendizaje-servicio
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Diseño de una estrategia de comunicación basada en el uso de las redes sociales para la difusión del turismo alternativo con identidad indígena
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description The intention of this work is to present the design and implementation of a communication strategy based on the use of social networks on the web 2.0, in order to promote alternative tourism with indigenous identity. This project has been developed by students of the majors in Communication, Marketing, and Animation and Digital Art, under the coordination of two professors of the Tecnológico de Monterrey, Campus Cuernavaca, who have applied the pedagogic model known as Learning - Service. The social networks and this pedagogic model have allowed the establishment of effective channels of communication between the members of the indigenous communities of Amatlán de Quetzalcóatl and San Sebastian Cuentepec in the State of Morelos, Mexico, and the academy. This strategy contributes to the strengthening of the collective memory, stimulates social entrepreneurship, and promotes the exercise of a responsible tourism, committed to the sustainability of these indigenous communities.
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The social networks and this pedagogic model have allowed the establishment of effective channels of communication between the members of the indigenous communities of Amatlán de Quetzalcóatl and San Sebastian Cuentepec in the State of Morelos, Mexico, and the academy. This strategy contributes to the strengthening of the collective memory, stimulates social entrepreneurship, and promotes the exercise of a responsible tourism, committed to the sustainability of these indigenous communities.El propósito de este trabajo es presentar el diseño e implementación de una estrategia de comunicación basada en el uso de las redes sociales de la web 2.0 para promover el turismo alternativo con identidad indígena. Este proyecto ha sido desarrollado por estudiantes de las carreras de Comunicación, Mercadotecnia, y Animación y Arte Digital, bajo la coordinación de dos profesoras del Tecnológico de Monterrey, Campus Cuernavaca, quienes han aplicado el modelo pedagógico conocido como Aprendizaje -Servicio.Las redes sociales y este modelo pedagógico han permitido establecer canales de comunicación efectivos entre los integrantes de las comunidades indígenas de Amatlán de Quetzalcóatl y de San Sebastián Cuentepec, en el Estado de Morelos, México, y la academia. Esta estrategia ha contribuido al fortalecimiento de la memoria colectiva, impulsa el emprendedurismo social y promueve el ejercicio de un turismo responsable y comprometido con la sustentabilidad de estas comunidades indígenas.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2013-11-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/23310.24265/cian.2013.n3.02Correspondences & Analysis; No 3 (2013): Correspondences & analysis N°3 2013 (january - december); 35-54Correspondencias & análisis; Núm. 3 (2013): Correspondencias & análisis N°3 2013 (enero - diciembre); 35-542304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/233/211http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/233/359/*ref*/Alemañy Martínez, C. (2009). “Redes sociales: una nueva vía para el aprendizaje”. Extraída el 31/VII/2013 desde http://www.eumed.net/rev/ced/01/cam4.htm/*ref*/Aprile, O. (2000). La Publicidad Estratégica. Buenos Aires: Paidós./*ref*/Brisset, D. (1999). “Acerca de la fotografía etnográfica”. Extraída el 31/VII/2013 desde http://www.ugr.es/~pwlac/G15_11DemetrioE_-Brisset_Martin.html/*ref*/Costa, J. (ed.) (2009). DirCom Estrategia de la complejidad. Nuevos paradigmas para la Dirección de la Comunicación. Valencia: Universidad Autónoma de Barcelona, Universidad Jaume I, Universidad Pompeu Fabra y Universidad de Valencia./*ref*/González, L. y Angón, M. (2011). “Mocalli, la casa en Cuentepec, Morelos”. En Morayta Mendoza, L. (coord.). Los pueblos nahuas de Morelos. Atlas Etnográfico. México D. F.: Gobierno del Estado de Morelos, Instituto Nacional de Antropología e Historia./*ref*/González, O. y Juárez, E. (2009). “Identificación de oportunidades estratégicas para el desarrollo del Estado de Morelos”. Monterrey: FEMSA y Tecnológico de Monterrey./*ref*/Florescano, E. (1995). Mitos Mexicanos. México D.F.: Aguilar./*ref*/Fumero, A. y Roca, G. (2007). “Web 2.0”. Extraída el 31/VII/2013 desde http://fundacionorange.es/areas/25_publicaciones/WEB_DEF_-COMPLETO.pdf/*ref*/Hernández, A. (2002). Breve historia de Morelos. México D. F.: Fondo de Cultura Económica, El Colegio de México./*ref*/Kotler, P. y otros (2007). Marketing Internacional de lugares y destinos. Estrategias para la atracción de clientes y negocios en Latinoamérica. México D. F.: Pearson Prentice Hall./*ref*/McClung, E. y Sugiyama, N. (2012). “El uso de algunas plantas y animales en el pasado y presente. Conservando la diversidad biocultural de México”. Arqueología Mexicana, vol. 19, núm. 114, pp. 20-25./*ref*/Montiel, G. (2012). “El imperio de la imagen”. Tierra Adentro, núm. 175, pp. 21-23. Programa Turismo Alternativo en Extraída el 31/VII/2013 desde content&view=article&id =2115. Zonas Indígenas. Reglas de Operación 2012”. http://www.cdi.gob.mx/index.php?option=com_/*ref*/Sanchis Palacio, J. y Melián Navarro, A. (2009). “Emprendedurismo social y nueva economía social como mecanismos para la inserción sociolaboral”. Extraída el 30/VII/2013 desde http://www.uv.es/motiva2/Ponencias%20-Motiva2009/docs/51.pdf/*ref*/Soler, P. (1997). Estrategias de Comunicación en Publicidad y Relaciones Públicas. Barcelona: Gestión 2000./*ref*/Sontag, S. (2006). Sobre la fotografía. México D. F.: Alfaguara./*ref*/Tavani, H. (2007). Ethics & Technology. Ethical Issues in an Age of Information and Communications Technology. Oxford: Wiley-Blackwell Publishers./*ref*/Tecnológico de Monterrey (2009). “La transformación del servicio social comunitario”. Extraída el 30/VII/2013 desde http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=pgrwf#/page2//*ref*/The International Ecotourism Society (2012). “TIES & Ecotourism (Español)”. Extraída el 30/VII/2013 desde http://www.ecotourism.org/ties-ecotourism-espa%C3%B1ol/*ref*/“Turismo alternativo en zonas indígenas”. 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