Ruptures’ Weight. Access to ICT by rural teachers and school path
Descripción del Articulo
A situated perspective of access to ambivalent ICT (Information and Communication Technologies) in the country indicates that any digital transition involves significant breaks of everyday experience. This text analyzes the appropriation of digital devices by rural teachers that installs a certain h...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2015 |
Institución: | Universidad de San Martín de Porres |
Repositorio: | Correspondencias & Análisis |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/208 |
Enlace del recurso: | http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/208 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Access ITC School Teacher Country Acceso TIC Escuela Maestro Ruralidad |
id |
REVCOA_ad1f65ec5646d066703f9706c6a61dba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/208 |
network_acronym_str |
REVCOA |
network_name_str |
Correspondencias & Análisis |
repository_id_str |
|
spelling |
Ruptures’ Weight. Access to ICT by rural teachers and school pathEl peso de las rupturas. El acceso a las TIC por docentes rurales y la trayectoria de la escuelaCarniglia, EdgardoAccessITCSchoolTeacherCountryAccesoTICEscuelaMaestroRuralidadA situated perspective of access to ambivalent ICT (Information and Communication Technologies) in the country indicates that any digital transition involves significant breaks of everyday experience. This text analyzes the appropriation of digital devices by rural teachers that installs a certain historical trajectory of the school as an intervener status in the digitization of education. These appropriations represent tense interpenetrations between individual attributes and contextual conditions of access to computers, mobile phones and networks in a techno-cultural environment with increasing acceptance of ICT. The fieldwork identifies historical features of the rural school and brands of the institutional trajectory significant for teachers who appropriate ICT in the classroom and the school. The analyzed testimonies correspond to semi-structured interviews with teachers in public elementary schools from adepartment of the province of Córdoba (Argentina) with extensive and commercial agriculture.Una perspectiva situada en el acceso a las ambivalentes TIC (tecnologías de la información y la comunicación) en el campo indica que toda transición digital implica importantes rupturas de la experiencia cotidiana. Se analiza cómo la apropiación de los dispositivos digitales por los docentes rurales instala a cierta trayectoria histórica de la escuela como una condición interviniente en la digitalización de la educación. En un entorno tecnocultural, con creciente arraigo de las TIC, estas apropiaciones suponen tensas interpenetraciones entre los atributos individuales y las condiciones contextuales del acceso a computadoras, telefonía móvil y redes. Se identifican rasgos históricos de la escuela rural y marcas de la trayectoria institucional significativos para los docentes que atraviesan la apropiación de las TIC en el aula. Los testimonios analizados corresponden a entrevistas semiestructuradas con maestros de escuelas primarias y públicas de un departamento de la provincia de Córdoba (Argentina) con una agricultura mercantil y extensiva.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2015-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/20810.24265/cian.2015.n5.16Correspondences & analysis; No. 5 (2015): Correspondences & analysis N°5 2015 (january - december); 289-310Correspondencias & análisis; Núm. 5 (2015): Correspondencias & análisis N°5 2015 (enero - diciembre); 289-3102304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/208/184http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/208/339Derechos de autor 2015 Edgardo Carnigliainfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2082025-01-17T16:35:10Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ruptures’ Weight. Access to ICT by rural teachers and school path El peso de las rupturas. El acceso a las TIC por docentes rurales y la trayectoria de la escuela |
title |
Ruptures’ Weight. Access to ICT by rural teachers and school path |
spellingShingle |
Ruptures’ Weight. Access to ICT by rural teachers and school path Carniglia, Edgardo Access ITC School Teacher Country Acceso TIC Escuela Maestro Ruralidad |
title_short |
Ruptures’ Weight. Access to ICT by rural teachers and school path |
title_full |
Ruptures’ Weight. Access to ICT by rural teachers and school path |
title_fullStr |
Ruptures’ Weight. Access to ICT by rural teachers and school path |
title_full_unstemmed |
Ruptures’ Weight. Access to ICT by rural teachers and school path |
title_sort |
Ruptures’ Weight. Access to ICT by rural teachers and school path |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Carniglia, Edgardo |
author |
Carniglia, Edgardo |
author_facet |
Carniglia, Edgardo |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Access ITC School Teacher Country Acceso TIC Escuela Maestro Ruralidad |
topic |
Access ITC School Teacher Country Acceso TIC Escuela Maestro Ruralidad |
description |
A situated perspective of access to ambivalent ICT (Information and Communication Technologies) in the country indicates that any digital transition involves significant breaks of everyday experience. This text analyzes the appropriation of digital devices by rural teachers that installs a certain historical trajectory of the school as an intervener status in the digitization of education. These appropriations represent tense interpenetrations between individual attributes and contextual conditions of access to computers, mobile phones and networks in a techno-cultural environment with increasing acceptance of ICT. The fieldwork identifies historical features of the rural school and brands of the institutional trajectory significant for teachers who appropriate ICT in the classroom and the school. The analyzed testimonies correspond to semi-structured interviews with teachers in public elementary schools from adepartment of the province of Córdoba (Argentina) with extensive and commercial agriculture. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/208 10.24265/cian.2015.n5.16 |
url |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/208 |
identifier_str_mv |
10.24265/cian.2015.n5.16 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/208/184 http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/208/339 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2015 Edgardo Carniglia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2015 Edgardo Carniglia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Correspondences & analysis; No. 5 (2015): Correspondences & analysis N°5 2015 (january - december); 289-310 Correspondencias & análisis; Núm. 5 (2015): Correspondencias & análisis N°5 2015 (enero - diciembre); 289-310 2304-2265 2224-235X reponame:Correspondencias & Análisis instname:Universidad de San Martín de Porres instacron:USMP |
instname_str |
Universidad de San Martín de Porres |
instacron_str |
USMP |
institution |
USMP |
reponame_str |
Correspondencias & Análisis |
collection |
Correspondencias & Análisis |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845535755635523584 |
score |
12.667368 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).