Ruptures’ Weight. Access to ICT by rural teachers and school path

Descripción del Articulo

A situated perspective of access to ambivalent ICT (Information and Communication Technologies) in the country indicates that any digital transition involves significant breaks of everyday experience. This text analyzes the appropriation of digital devices by rural teachers that installs a certain h...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Carniglia, Edgardo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2015
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Correspondencias & Análisis
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/208
Enlace del recurso:http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/208
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Access
ITC
School
Teacher
Country
Acceso
TIC
Escuela
Maestro
Ruralidad
id REVCOA_ad1f65ec5646d066703f9706c6a61dba
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/208
network_acronym_str REVCOA
network_name_str Correspondencias & Análisis
repository_id_str
spelling Ruptures’ Weight. Access to ICT by rural teachers and school pathEl peso de las rupturas. El acceso a las TIC por docentes rurales y la trayectoria de la escuelaCarniglia, EdgardoAccessITCSchoolTeacherCountryAccesoTICEscuelaMaestroRuralidadA situated perspective of access to ambivalent ICT (Information and Communication Technologies) in the country indicates that any digital transition involves significant breaks of everyday experience. This text analyzes the appropriation of digital devices by rural teachers that installs a certain historical trajectory of the school as an intervener status in the digitization of education. These appropriations represent tense interpenetrations between individual attributes and contextual conditions of access to computers, mobile phones and networks in a techno-cultural environment with increasing acceptance of ICT. The fieldwork identifies historical features of the rural school and brands of the institutional trajectory significant for teachers who appropriate ICT in the classroom and the school. The analyzed testimonies correspond to semi-structured interviews with teachers in public elementary schools from adepartment of the province of Córdoba (Argentina) with extensive and commercial agriculture.Una perspectiva situada en el acceso a las ambivalentes TIC (tecnologías de la información y la comunicación) en el campo indica que toda transición digital implica importantes rupturas de la experiencia cotidiana. Se analiza cómo la apropiación de los dispositivos digitales por los docentes rurales instala a cierta trayectoria histórica de la escuela como una condición interviniente en la digitalización de la educación. En un entorno tecnocultural, con creciente arraigo de las TIC, estas apropiaciones suponen tensas interpenetraciones entre los atributos individuales y las condiciones contextuales del acceso a computadoras, telefonía móvil y redes. Se identifican rasgos históricos de la escuela rural y marcas de la trayectoria institucional significativos para los docentes que atraviesan la apropiación de las TIC en el aula. Los testimonios analizados corresponden a entrevistas semiestructuradas con maestros de escuelas primarias y públicas de un departamento de la provincia de Córdoba (Argentina) con una agricultura mercantil y extensiva.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2015-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/20810.24265/cian.2015.n5.16Correspondences & analysis; No. 5 (2015): Correspondences & analysis N°5 2015 (january - december); 289-310Correspondencias & análisis; Núm. 5 (2015): Correspondencias & análisis N°5 2015 (enero - diciembre); 289-3102304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/208/184http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/208/339Derechos de autor 2015 Edgardo Carnigliainfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2082025-01-17T16:35:10Z
dc.title.none.fl_str_mv Ruptures’ Weight. Access to ICT by rural teachers and school path
El peso de las rupturas. El acceso a las TIC por docentes rurales y la trayectoria de la escuela
title Ruptures’ Weight. Access to ICT by rural teachers and school path
spellingShingle Ruptures’ Weight. Access to ICT by rural teachers and school path
Carniglia, Edgardo
Access
ITC
School
Teacher
Country
Acceso
TIC
Escuela
Maestro
Ruralidad
title_short Ruptures’ Weight. Access to ICT by rural teachers and school path
title_full Ruptures’ Weight. Access to ICT by rural teachers and school path
title_fullStr Ruptures’ Weight. Access to ICT by rural teachers and school path
title_full_unstemmed Ruptures’ Weight. Access to ICT by rural teachers and school path
title_sort Ruptures’ Weight. Access to ICT by rural teachers and school path
dc.creator.none.fl_str_mv Carniglia, Edgardo
author Carniglia, Edgardo
author_facet Carniglia, Edgardo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Access
ITC
School
Teacher
Country
Acceso
TIC
Escuela
Maestro
Ruralidad
topic Access
ITC
School
Teacher
Country
Acceso
TIC
Escuela
Maestro
Ruralidad
description A situated perspective of access to ambivalent ICT (Information and Communication Technologies) in the country indicates that any digital transition involves significant breaks of everyday experience. This text analyzes the appropriation of digital devices by rural teachers that installs a certain historical trajectory of the school as an intervener status in the digitization of education. These appropriations represent tense interpenetrations between individual attributes and contextual conditions of access to computers, mobile phones and networks in a techno-cultural environment with increasing acceptance of ICT. The fieldwork identifies historical features of the rural school and brands of the institutional trajectory significant for teachers who appropriate ICT in the classroom and the school. The analyzed testimonies correspond to semi-structured interviews with teachers in public elementary schools from adepartment of the province of Córdoba (Argentina) with extensive and commercial agriculture.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-10-26
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/208
10.24265/cian.2015.n5.16
url http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/208
identifier_str_mv 10.24265/cian.2015.n5.16
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/208/184
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/208/339
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2015 Edgardo Carniglia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2015 Edgardo Carniglia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
dc.source.none.fl_str_mv Correspondences & analysis; No. 5 (2015): Correspondences & analysis N°5 2015 (january - december); 289-310
Correspondencias & análisis; Núm. 5 (2015): Correspondencias & análisis N°5 2015 (enero - diciembre); 289-310
2304-2265
2224-235X
reponame:Correspondencias & Análisis
instname:Universidad de San Martín de Porres
instacron:USMP
instname_str Universidad de San Martín de Porres
instacron_str USMP
institution USMP
reponame_str Correspondencias & Análisis
collection Correspondencias & Análisis
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845535755635523584
score 12.667368
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).