The impact of platformization in brazilian alternative media seenthrough user-generated content

Descripción del Articulo

This study addresses the platform’s impact on the production and dissemination of User Generated Content (UGC) in Brazilian alternative media and its influence on the ability to reach audiences in this country. It seeks to understand the growing presence of UGC on social media platforms that reflect...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Silveira, Stefanie Carlan da, Gomes, Douglas Barbosa
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Correspondencias & Análisis
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/512
Enlace del recurso:http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/512
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:participation
social media
plataformization
Brazil
journalism
participación
medios sociales
plataformización
Brasil
periodismo
id REVCOA_a35d351ad206a3f14f610d16d21a20fa
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/512
network_acronym_str REVCOA
network_name_str Correspondencias & Análisis
repository_id_str
spelling The impact of platformization in brazilian alternative media seenthrough user-generated contentLas repercusiones de la plataformización en medios alternativos brasileños vistos a través del contenido generado por los usuariosSilveira, Stefanie Carlan da Gomes, Douglas Barbosa Silveira, Stefanie Carlan da Gomes, Douglas Barbosa participationsocial mediaplataformizationBrazil journalismparticipaciónmedios socialesplataformizaciónBrasilperiodismoThis study addresses the platform’s impact on the production and dissemination of User Generated Content (UGC) in Brazilian alternative media and its influence on the ability to reach audiences in this country. It seeks to understand the growing presence of UGC on social media platforms that reflects expanded opportunities for online participation, attracting historically marginalised groups and allowing alternative media to mobilise individuals and share their productions. The observation of multiple cases and content analysis are used, focusing on the publications of UGC videos on the Instagram accounts of two Brazilian alternative media, Jornalistas Livres and Mídia NINJA. The study was conducted in October 2022, before the Brazilian presidential election. The results revealed a significant dependence on alternative media in the UGC, representing around 40 % of the publications analysed. The intersection between platforms and alternative media presents challenges and opportunities; while it expands visibility and range, it can also restrict autonomy. Ultimately, this study highlights how alternative journalism outlets react to the challenges and opportunities associated with these digital infrastructures.El estudio aborda las repercusiones de la plataformización en la producción y difusión de Contenido Generado por el Usuario (CGU) en medios alternativos brasileños, así como su influencia en la capacidad de alcanzar audiencias en este país. Se buscó comprender la presencia creciente de CGU en plataformas de redes sociales que refleja oportunidades expandidas de participación en línea, atrayendo a grupos históricamente marginados y permite que los medios alternativos movilicen individuos y compartan sus producciones. Se empleó la observación de múltiples casos y el análisis de contenido centrado en las publicaciones de videos de CGU en las cuentas de Instagram de dos medios alternativos brasileños, Jornalistas Livres y Mídia NINJA. El análisis se llevó a cabo en octubre de 2022, previo a la elección presidencial brasileña. Los resultados revelaron una dependencia significativa de los medios alternativos en el CGU, representando alrededor del 40 % de las publicaciones analizadas. La intersección entre la plataforma y los medios alternativos presenta desafíos y oportunidades; mientras amplía la visibilidad y el alcance, también puede restringir la autonomía. En última instancia, este estudio destaca cómo los medios periodísticos y alternativos reaccionan ante los desafíos y las oportunidades asociadas con estas infraestructuras digitales.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2024-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/51210.24265/cian.2024.n20.01Correspondences & analysis; No. 20 (2024): Correspondences & analysis N°20 2024 (july - december); 13-52Correspondencias & análisis; Núm. 20 (2024): Correspondencias & análisis N°20 2024 (julio - diciembre); 13-522304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/512/1045http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/512/1055Derechos de autor 2024 Stefanie Carlan da Silveira, Douglas Barbosa Gomeshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5122025-05-09T16:10:33Z
dc.title.none.fl_str_mv The impact of platformization in brazilian alternative media seenthrough user-generated content
Las repercusiones de la plataformización en medios alternativos brasileños vistos a través del contenido generado por los usuarios
title The impact of platformization in brazilian alternative media seenthrough user-generated content
spellingShingle The impact of platformization in brazilian alternative media seenthrough user-generated content
Silveira, Stefanie Carlan da
participation
social media
plataformization
Brazil
journalism
participación
medios sociales
plataformización
Brasil
periodismo
title_short The impact of platformization in brazilian alternative media seenthrough user-generated content
title_full The impact of platformization in brazilian alternative media seenthrough user-generated content
title_fullStr The impact of platformization in brazilian alternative media seenthrough user-generated content
title_full_unstemmed The impact of platformization in brazilian alternative media seenthrough user-generated content
title_sort The impact of platformization in brazilian alternative media seenthrough user-generated content
dc.creator.none.fl_str_mv Silveira, Stefanie Carlan da
Gomes, Douglas Barbosa
Silveira, Stefanie Carlan da
Gomes, Douglas Barbosa
author Silveira, Stefanie Carlan da
author_facet Silveira, Stefanie Carlan da
Gomes, Douglas Barbosa
author_role author
author2 Gomes, Douglas Barbosa
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv participation
social media
plataformization
Brazil
journalism
participación
medios sociales
plataformización
Brasil
periodismo
topic participation
social media
plataformization
Brazil
journalism
participación
medios sociales
plataformización
Brasil
periodismo
description This study addresses the platform’s impact on the production and dissemination of User Generated Content (UGC) in Brazilian alternative media and its influence on the ability to reach audiences in this country. It seeks to understand the growing presence of UGC on social media platforms that reflects expanded opportunities for online participation, attracting historically marginalised groups and allowing alternative media to mobilise individuals and share their productions. The observation of multiple cases and content analysis are used, focusing on the publications of UGC videos on the Instagram accounts of two Brazilian alternative media, Jornalistas Livres and Mídia NINJA. The study was conducted in October 2022, before the Brazilian presidential election. The results revealed a significant dependence on alternative media in the UGC, representing around 40 % of the publications analysed. The intersection between platforms and alternative media presents challenges and opportunities; while it expands visibility and range, it can also restrict autonomy. Ultimately, this study highlights how alternative journalism outlets react to the challenges and opportunities associated with these digital infrastructures.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-10-31
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/512
10.24265/cian.2024.n20.01
url http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/512
identifier_str_mv 10.24265/cian.2024.n20.01
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/512/1045
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/512/1055
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Stefanie Carlan da Silveira, Douglas Barbosa Gomes
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Stefanie Carlan da Silveira, Douglas Barbosa Gomes
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
dc.source.none.fl_str_mv Correspondences & analysis; No. 20 (2024): Correspondences & analysis N°20 2024 (july - december); 13-52
Correspondencias & análisis; Núm. 20 (2024): Correspondencias & análisis N°20 2024 (julio - diciembre); 13-52
2304-2265
2224-235X
reponame:Correspondencias & Análisis
instname:Universidad de San Martín de Porres
instacron:USMP
instname_str Universidad de San Martín de Porres
instacron_str USMP
institution USMP
reponame_str Correspondencias & Análisis
collection Correspondencias & Análisis
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846804113473404928
score 12.646991
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).