Melodrama, subjectivity and recognition in television fiction. Proposal for an approach María Victoria Bourdieu

Descripción del Articulo

We propose to briefly state the concepts that relate the melodrama to a way of being and to be in Latin America, how mass media -especially television- have adopted it and adapted it to constitute it in “the way” of narrating ourselves. We will provide a way to approach to fictional content in telev...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Bourdieu, María Victoria
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Correspondencias & Análisis
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/329
Enlace del recurso:http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/329
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Melodrama
Social Discursiveness
TV Fiction
Cultural Proximity
Recognition
Discursividad Social
Ficción televisiva
Proximidad cultural
Reconocimiento
id REVCOA_90cd8c4dc741c5d4a45f0ad08805e2fb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/329
network_acronym_str REVCOA
network_name_str Correspondencias & Análisis
repository_id_str
spelling Melodrama, subjectivity and recognition in television fiction. Proposal for an approach María Victoria BourdieuMelodrama, subjetividad y reconocimiento en la ficción televisiva. Una propuesta de abordajeBourdieu, María VictoriaMelodramaSocial DiscursivenessTV FictionCultural ProximityRecognitionMelodramaDiscursividad SocialFicción televisivaProximidad culturalReconocimientoWe propose to briefly state the concepts that relate the melodrama to a way of being and to be in Latin America, how mass media -especially television- have adopted it and adapted it to constitute it in “the way” of narrating ourselves. We will provide a way to approach to fictional content in television that allows us to read the subjectivities and particular recognitions, always in tension with other fictions of diverse origins, whose productions have strong contributions of capital, talent, and expertise. This invitation, in short, is nothing more than a reflection that attempts to unravel the idea that there is “a large” global village of which we are part of undividedly, as opposed to the idea that, despite the great penetration of audiovisual productions from different latitudes, there are territorial identifications that contribute to this collective construction of Latin American identity, whose best form of understanding is rooted in the melodramatic.Proponemos enunciar brevemente los conceptos que relacionan el melodrama con una forma de ser y estar en América Latina, el modo en que los medios de comunicación masiva, especialmente la televisión, lo han adoptado y adaptado, para constituirlo en “el modo” de narrarnos. Aportaremos una propuesta de aproximación a contenidos ficcionales televisivos que nos habilite a leer las apelaciones a subjetividades y reconocimientos particulares, siempre en tensión con otras ficciones de orígenes diversos, cuyas producciones cuentan con fuertes aportes de capital, talento y pericia. Esta invitación, en definitiva, no es otra cosa que una reflexión que intenta desentrañar la idea de que existe “una gran” aldea global de la que formamos parte indivisa, en oposición a la idea de que, pese a la gran penetración de producciones audiovisuales de diferentes latitudes, existen identificaciones territoriales que aportan a esa construcción colectiva de identidad latinoamericana, cuya mejor forma de entendimiento enraíza en lo melodramático.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2020-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/xmlapplication/zipaudio/mpegaudio/mpeghttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/32910.24265/cian.2020.n11.04Correspondences & analysis; No. 11 (2020): Correspondences & analysis N°11 2020 (january - june); 103-125Correspondencias & análisis; Núm. 11 (2020): Correspondencias & análisis N°11 2020 (enero - junio); 103-1252304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/329/447http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/329/459http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/329/576http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/329/482http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/329/871http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/329/872Derechos de autor 2020 María Victoria Bourdieuinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3292025-01-17T16:05:40Z
dc.title.none.fl_str_mv Melodrama, subjectivity and recognition in television fiction. Proposal for an approach María Victoria Bourdieu
Melodrama, subjetividad y reconocimiento en la ficción televisiva. Una propuesta de abordaje
title Melodrama, subjectivity and recognition in television fiction. Proposal for an approach María Victoria Bourdieu
spellingShingle Melodrama, subjectivity and recognition in television fiction. Proposal for an approach María Victoria Bourdieu
Bourdieu, María Victoria
Melodrama
Social Discursiveness
TV Fiction
Cultural Proximity
Recognition
Melodrama
Discursividad Social
Ficción televisiva
Proximidad cultural
Reconocimiento
title_short Melodrama, subjectivity and recognition in television fiction. Proposal for an approach María Victoria Bourdieu
title_full Melodrama, subjectivity and recognition in television fiction. Proposal for an approach María Victoria Bourdieu
title_fullStr Melodrama, subjectivity and recognition in television fiction. Proposal for an approach María Victoria Bourdieu
title_full_unstemmed Melodrama, subjectivity and recognition in television fiction. Proposal for an approach María Victoria Bourdieu
title_sort Melodrama, subjectivity and recognition in television fiction. Proposal for an approach María Victoria Bourdieu
dc.creator.none.fl_str_mv Bourdieu, María Victoria
author Bourdieu, María Victoria
author_facet Bourdieu, María Victoria
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Melodrama
Social Discursiveness
TV Fiction
Cultural Proximity
Recognition
Melodrama
Discursividad Social
Ficción televisiva
Proximidad cultural
Reconocimiento
topic Melodrama
Social Discursiveness
TV Fiction
Cultural Proximity
Recognition
Melodrama
Discursividad Social
Ficción televisiva
Proximidad cultural
Reconocimiento
description We propose to briefly state the concepts that relate the melodrama to a way of being and to be in Latin America, how mass media -especially television- have adopted it and adapted it to constitute it in “the way” of narrating ourselves. We will provide a way to approach to fictional content in television that allows us to read the subjectivities and particular recognitions, always in tension with other fictions of diverse origins, whose productions have strong contributions of capital, talent, and expertise. This invitation, in short, is nothing more than a reflection that attempts to unravel the idea that there is “a large” global village of which we are part of undividedly, as opposed to the idea that, despite the great penetration of audiovisual productions from different latitudes, there are territorial identifications that contribute to this collective construction of Latin American identity, whose best form of understanding is rooted in the melodramatic.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-18
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/329
10.24265/cian.2020.n11.04
url http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/329
identifier_str_mv 10.24265/cian.2020.n11.04
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/329/447
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/329/459
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/329/576
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/329/482
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/329/871
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/329/872
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 María Victoria Bourdieu
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 María Victoria Bourdieu
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/xml
application/zip
audio/mpeg
audio/mpeg
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
dc.source.none.fl_str_mv Correspondences & analysis; No. 11 (2020): Correspondences & analysis N°11 2020 (january - june); 103-125
Correspondencias & análisis; Núm. 11 (2020): Correspondencias & análisis N°11 2020 (enero - junio); 103-125
2304-2265
2224-235X
reponame:Correspondencias & Análisis
instname:Universidad de San Martín de Porres
instacron:USMP
instname_str Universidad de San Martín de Porres
instacron_str USMP
institution USMP
reponame_str Correspondencias & Análisis
collection Correspondencias & Análisis
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1849975015140753408
score 12.608565
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).