Analysis of the coverage on TV news. Case study of teachers’ strike in Spain and Peru
Descripción del Articulo
This article analyzes and compares the cultural and audiovisual features that determine the styles and informative treatment of similar news content, issued by two private means different country: Peru and Spain. The study was made using the protocol Fact Efficient Model Construction (MOCIAE) and de...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2014 |
Institución: | Universidad de San Martín de Porres |
Repositorio: | Correspondencias & Análisis |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/221 |
Enlace del recurso: | http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/221 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Noticia Información Eficacia comunicativa Perú España |
id |
REVCOA_88e8409c4a7660c028cc80ef7587e644 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/221 |
network_acronym_str |
REVCOA |
network_name_str |
Correspondencias & Análisis |
repository_id_str |
|
dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of the coverage on TV news. Case study of teachers’ strike in Spain and Peru Análisis del tratamiento informativo en noticias de televisión. Estudio de caso de la huelga de profesores en España y Perú |
title |
Analysis of the coverage on TV news. Case study of teachers’ strike in Spain and Peru |
spellingShingle |
Analysis of the coverage on TV news. Case study of teachers’ strike in Spain and Peru Morales Morante, Fernando Noticia Información Eficacia comunicativa Perú España |
title_short |
Analysis of the coverage on TV news. Case study of teachers’ strike in Spain and Peru |
title_full |
Analysis of the coverage on TV news. Case study of teachers’ strike in Spain and Peru |
title_fullStr |
Analysis of the coverage on TV news. Case study of teachers’ strike in Spain and Peru |
title_full_unstemmed |
Analysis of the coverage on TV news. Case study of teachers’ strike in Spain and Peru |
title_sort |
Analysis of the coverage on TV news. Case study of teachers’ strike in Spain and Peru |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Morales Morante, Fernando |
author |
Morales Morante, Fernando |
author_facet |
Morales Morante, Fernando |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Noticia Información Eficacia comunicativa Perú España |
topic |
Noticia Información Eficacia comunicativa Perú España |
description |
This article analyzes and compares the cultural and audiovisual features that determine the styles and informative treatment of similar news content, issued by two private means different country: Peru and Spain. The study was made using the protocol Fact Efficient Model Construction (MOCIAE) and detects a clear bias in favor of the government’s position in both countries. However, as in the Spanish case increased presence of formal elements of staging and multiperspective opinion, the Peruvian version is detected finds treatment and focus less textual and predominantly spectacular, based on the use of resources ambient sound and the violent actions of the protesters. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-11-28 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/221 10.24265/cian.2014.n4.10 |
url |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/221 |
identifier_str_mv |
10.24265/cian.2014.n4.10 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/221/197 http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/221/351 /*ref*/Amiel, V. (2005). Estética del montaje. Madrid: Abadía. /*ref*/Balàzs, B. (1987). El Film: evolución y esencia de un arte nuevo. Barcelona: Gustavo Gili. /*ref*/Bandura, A. (1977). “Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change”. Psychological Review, núm. 84, pp. 191-215. /*ref*/Cassany, D. (1987). Descriure escriure: com s’aprèn a escriure, Barcelona: Empúries. /*ref*/Casasús, J. y Núñez Ladéveze, L. (1991). Estilo y géneros periodísticos. Barcelona: Ariel. /*ref*/Chion, M. (2001). La audiovisión: Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona: Paidós. /*ref*/Criger, A.; Marion, J. y Russell Neuman, W. (1994). “Interpreting visual versus audio messages in television news”. Journal of communication. Vol. 44, núm. 4, pp. 132-149. /*ref*/Del Rey Del Val, P. (2002). Montaje: Una profesión de cine. Madrid: Ariel. /*ref*/D’ydewalle, G. y Germeys, F. (2007). “The psychology of film: perceiving beyond the cut”. Psychological Research. Vol. 71, núm. 4, pp. 458-466. /*ref*/Fernández Díez, F. y Martínez Abadía, J. (1998). Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Barcelona: Paidós. /*ref*/Entman, R. _(2009). Projections of power: Framing news, public opinion, and US foreign policy. Chicago: University of Chicago Press. _(1993). “Framing: Toward clarification of a fractured paradigm”. Journal of Communications. Vol. 43, núm. 4, pp. 51-58. /*ref*/Fernández Del Moral, J. (1993). Fundamentos de la información periodística especializada. Madrid: Síntesis. /*ref*/Field, S. (2001). El Manual del guionista: ejercicios e instrucciones para escribir un buen guión paso a paso. Madrid: Plot Ediciones. /*ref*/Goffman, E. (1974). Frame analysis: An essay on the organization of experience. Nueva York: Harper & Row. /*ref*/Huertas, A. y Perona, J. (1999). Redacción y locución en medios audiovisuales. Barcelona: Bosch. /*ref*/Lázaro, F. (1993). “Prólogo”. En Libro de Estilo de ABC. Barcelona: Ariel. /*ref*/López, A. (1996). Escritura e información. La estructura del lenguaje periodístico. Madrid: Cátedra. /*ref*/Mann, W. y Thompson, S. (1988). “Rhetorical structure theory: Toward a functional theory of text organization”. Text. Vol. 8, núm. 3, pp. 243-281. Extraída el 28/IV/2014 desde http://www.cis.upenn.edu/~nenkova/Courses/cis700-2/rst.pdf /*ref*/Martínez Albertos, J. (1989). El lenguaje periodístico. Estudios sobre el mensaje y la producción de textos. Madrid: Paraninfo. /*ref*/Mas Manchón, L. (2011). “Modelo superestructural de la noticia en Televisión”. Estudios sobre el Mensaje periodístico. Vol. 17, núm. 1, pp. 95-116. /*ref*/Mascelli, J. (1998). Los cinco principios básicos de la cinematografía Manual del montador de cine. Barcelona: Bosch. /*ref*/May, J. y Barnard, P. (2003). “Using Film Cutting Techniques in Interface Design”. Human Computer Interaction. Vol. 18, núm. 4, pp. 325-372. /*ref*/Metz, C. (2002). Ensayos sobre la significación en el cine. Barcelona: Paidós. /*ref*/Millerson, G. (2001). Realización y producción en televisión. Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión. /*ref*/Mitry, J. (2002). Estética y psicología del cine. Barcelona: Siglo XX. /*ref*/Morales, F. _(2010a). “Forma y estructura discursiva de la noticia audiovisual. Una propuesta para su estudio y análisis de sus efectos de sentido”. Perspectivas de la Comunicación. Vol. 3, núm. 1, pp. 7-19. _(2010b). Diseño de un modelo para el estudio del impacto perceptivo del overlapping o encabalgamiento audiovisual [tesis doctoral]. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona. _(2000). Teoría y práctica de la edición en video. Lima: Universidad de San Martín de Porres. /*ref*/Morales Morante, L. (2012). “Estructura y sentido de la noticia televisiva: parámetros para la construcción y el análisis del mensaje en el entorno audiovisual”. Estudios sobre el mensaje periodístico. Vol. 18, núm. 2, pp. 805-821. /*ref*/Prado, E. (1981). Estructura de la información radiofónica. Barcelona: ATE. /*ref*/Quinquer, L. (2001). El drama de escribir un guión dramático. Barcelona: Nuevas Ediciones de Bolsillo. /*ref*/Reese, S. (2007). “The framing project: A bridging model for media research revisited”. Journal of Communication. Vol. 57, núm. 1, pp. 148-154. /*ref*/Reisz, K. y Millar, G. (2003). Técnica del montaje cinematográfico. Madrid: Plot. /*ref*/Rodero, E. (2003). Locución radiofónica. Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión. /*ref*/Sádaba, T. (2001). “Origen, aplicación y límites de la ‘Teoría del Encuadre’ (Framing) en Comunicación”. Comunicación y Sociedad. Vol. XIV, núm. 2, p. 143-175. /*ref*/Sadosky, M. y Paivio, A. (2001). Imagery and text. A dual coding Theory of reading and writing. Nueva Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. /*ref*/Sánchez, R. (2003). Montaje cinematográfico: arte de movimiento. Buenos Aires: La Crujía. /*ref*/Scheufele, D. _(2000). “Agenda-setting, priming, and framing revisited: Another look at cognitive effects of political communications”. Mass Communication & Society. Vol. 3, núm 2-3, pp. 297-316. _(1999). “Framing as a theory of media effects”. Journal of Communication. Vol. 49, núm. 1, pp. 103-122. /*ref*/Scheufele, D. y Tewksbury, D. (2007). “Framing, agenda setting, and priming: The evolution of three media effects models”. Journal of Communications. Vol. 57, núm. 1, pp. 9-20. /*ref*/Semetko, H. y Valkenburg, P. (2000). “Framing European Politics: A content analysis of press and television news”. Journal of Communication. Vol. 50, núm. 2, pp. 93-109. /*ref*/Taboada, M. y Mann, W. (2005). “Rhetorical Structure Theory: looking back and moving ahead”. Discourse Studies. Vol. 8, núm. 3, pp. 423-459. /*ref*/Tankard, J. (2001). “The empirical approach to the study of Media Framing”, pp. 95-106. /*ref*/En Reese, S.; Gandy, O. y Grant, A. (eds.). Framing public life. Nueva Jersey: Erlbaum. /*ref*/Van Dijk, T. (1990). La noticia como discurso: comprensión, estructura y producción de la información. Barcelona: Paidós. /*ref*/Westley, B. y MacLean, M. (1957). “A Conceptual Model for Communications Research”. Journalism Quarterly, núm. 34, pp. 31-38. /*ref*/Wurtzel, A. (1983). Television production. Nueva York: McGraw-Hill. |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2014 Fernando Morales Morante http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2014 Fernando Morales Morante http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Correspondences & Analysis; No 4 (2014): Correspondences & analysis N°4 2014 (january - december); 191-214 Correspondencias & análisis; Núm. 4 (2014): Correspondencias & análisis N°4 2014 (enero - diciembre); 191-214 2304-2265 2224-235X reponame:Correspondencias & Análisis instname:Universidad de San Martín de Porres instacron:USMP |
instname_str |
Universidad de San Martín de Porres |
instacron_str |
USMP |
institution |
USMP |
reponame_str |
Correspondencias & Análisis |
collection |
Correspondencias & Análisis |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1804948306120409088 |
spelling |
Analysis of the coverage on TV news. Case study of teachers’ strike in Spain and PeruAnálisis del tratamiento informativo en noticias de televisión. Estudio de caso de la huelga de profesores en España y PerúMorales Morante, FernandoNoticiaInformaciónEficacia comunicativaPerúEspañaThis article analyzes and compares the cultural and audiovisual features that determine the styles and informative treatment of similar news content, issued by two private means different country: Peru and Spain. The study was made using the protocol Fact Efficient Model Construction (MOCIAE) and detects a clear bias in favor of the government’s position in both countries. However, as in the Spanish case increased presence of formal elements of staging and multiperspective opinion, the Peruvian version is detected finds treatment and focus less textual and predominantly spectacular, based on the use of resources ambient sound and the violent actions of the protesters.En el presente artículo se analizan y comparan los rasgos culturales y audiovisuales que determinan los estilos y el tratamiento informativo de una noticia de contenido similar, emitida por dos medios privados de distinto país: Perú y España. El estudio se realiza aplicando el protocolo del Modelo de Construcción Informativa Eficaz (MOCIAE) y detecta una claro sesgo en favor de la postura gubernamental en ambos países. No obstante, mientras en el caso español se detecta mayor presencia de elementos formales de puesta en escena y multiperspectiva de opinión; en la versión peruana se constata un tratamiento y enfoque menos textual y predominantemente espectacular, basado en el uso de recursos de sonido ambiental y las acciones violentas de los manifestantes.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2014-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/22110.24265/cian.2014.n4.10Correspondences & Analysis; No 4 (2014): Correspondences & analysis N°4 2014 (january - december); 191-214Correspondencias & análisis; Núm. 4 (2014): Correspondencias & análisis N°4 2014 (enero - diciembre); 191-2142304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/221/197http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/221/351/*ref*/Amiel, V. (2005). Estética del montaje. Madrid: Abadía./*ref*/Balàzs, B. (1987). El Film: evolución y esencia de un arte nuevo. Barcelona: Gustavo Gili./*ref*/Bandura, A. (1977). “Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change”. Psychological Review, núm. 84, pp. 191-215./*ref*/Cassany, D. (1987). Descriure escriure: com s’aprèn a escriure, Barcelona: Empúries./*ref*/Casasús, J. y Núñez Ladéveze, L. (1991). Estilo y géneros periodísticos. Barcelona: Ariel./*ref*/Chion, M. (2001). La audiovisión: Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona: Paidós./*ref*/Criger, A.; Marion, J. y Russell Neuman, W. (1994). “Interpreting visual versus audio messages in television news”. Journal of communication. Vol. 44, núm. 4, pp. 132-149./*ref*/Del Rey Del Val, P. (2002). Montaje: Una profesión de cine. Madrid: Ariel./*ref*/D’ydewalle, G. y Germeys, F. (2007). “The psychology of film: perceiving beyond the cut”. Psychological Research. Vol. 71, núm. 4, pp. 458-466./*ref*/Fernández Díez, F. y Martínez Abadía, J. (1998). Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Barcelona: Paidós./*ref*/Entman, R. _(2009). Projections of power: Framing news, public opinion, and US foreign policy. Chicago: University of Chicago Press. _(1993). “Framing: Toward clarification of a fractured paradigm”. Journal of Communications. Vol. 43, núm. 4, pp. 51-58./*ref*/Fernández Del Moral, J. (1993). Fundamentos de la información periodística especializada. Madrid: Síntesis./*ref*/Field, S. (2001). El Manual del guionista: ejercicios e instrucciones para escribir un buen guión paso a paso. Madrid: Plot Ediciones./*ref*/Goffman, E. (1974). Frame analysis: An essay on the organization of experience. Nueva York: Harper & Row./*ref*/Huertas, A. y Perona, J. (1999). Redacción y locución en medios audiovisuales. Barcelona: Bosch./*ref*/Lázaro, F. (1993). “Prólogo”. En Libro de Estilo de ABC. Barcelona: Ariel./*ref*/López, A. (1996). Escritura e información. La estructura del lenguaje periodístico. Madrid: Cátedra./*ref*/Mann, W. y Thompson, S. (1988). “Rhetorical structure theory: Toward a functional theory of text organization”. Text. Vol. 8, núm. 3, pp. 243-281. Extraída el 28/IV/2014 desde http://www.cis.upenn.edu/~nenkova/Courses/cis700-2/rst.pdf/*ref*/Martínez Albertos, J. (1989). El lenguaje periodístico. Estudios sobre el mensaje y la producción de textos. Madrid: Paraninfo./*ref*/Mas Manchón, L. (2011). “Modelo superestructural de la noticia en Televisión”. Estudios sobre el Mensaje periodístico. Vol. 17, núm. 1, pp. 95-116./*ref*/Mascelli, J. (1998). Los cinco principios básicos de la cinematografía Manual del montador de cine. Barcelona: Bosch./*ref*/May, J. y Barnard, P. (2003). “Using Film Cutting Techniques in Interface Design”. Human Computer Interaction. Vol. 18, núm. 4, pp. 325-372./*ref*/Metz, C. (2002). Ensayos sobre la significación en el cine. Barcelona: Paidós./*ref*/Millerson, G. (2001). Realización y producción en televisión. Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión./*ref*/Mitry, J. (2002). Estética y psicología del cine. Barcelona: Siglo XX./*ref*/Morales, F. _(2010a). “Forma y estructura discursiva de la noticia audiovisual. Una propuesta para su estudio y análisis de sus efectos de sentido”. Perspectivas de la Comunicación. Vol. 3, núm. 1, pp. 7-19. _(2010b). Diseño de un modelo para el estudio del impacto perceptivo del overlapping o encabalgamiento audiovisual [tesis doctoral]. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona. _(2000). Teoría y práctica de la edición en video. Lima: Universidad de San Martín de Porres./*ref*/Morales Morante, L. (2012). “Estructura y sentido de la noticia televisiva: parámetros para la construcción y el análisis del mensaje en el entorno audiovisual”. Estudios sobre el mensaje periodístico. Vol. 18, núm. 2, pp. 805-821./*ref*/Prado, E. (1981). Estructura de la información radiofónica. Barcelona: ATE./*ref*/Quinquer, L. (2001). El drama de escribir un guión dramático. Barcelona: Nuevas Ediciones de Bolsillo./*ref*/Reese, S. (2007). “The framing project: A bridging model for media research revisited”. Journal of Communication. Vol. 57, núm. 1, pp. 148-154./*ref*/Reisz, K. y Millar, G. (2003). Técnica del montaje cinematográfico. Madrid: Plot./*ref*/Rodero, E. (2003). Locución radiofónica. Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión./*ref*/Sádaba, T. (2001). “Origen, aplicación y límites de la ‘Teoría del Encuadre’ (Framing) en Comunicación”. Comunicación y Sociedad. Vol. XIV, núm. 2, p. 143-175./*ref*/Sadosky, M. y Paivio, A. (2001). Imagery and text. A dual coding Theory of reading and writing. Nueva Jersey: Lawrence Erlbaum Associates./*ref*/Sánchez, R. (2003). Montaje cinematográfico: arte de movimiento. Buenos Aires: La Crujía./*ref*/Scheufele, D. _(2000). “Agenda-setting, priming, and framing revisited: Another look at cognitive effects of political communications”. Mass Communication & Society. Vol. 3, núm 2-3, pp. 297-316. _(1999). “Framing as a theory of media effects”. Journal of Communication. Vol. 49, núm. 1, pp. 103-122./*ref*/Scheufele, D. y Tewksbury, D. (2007). “Framing, agenda setting, and priming: The evolution of three media effects models”. Journal of Communications. Vol. 57, núm. 1, pp. 9-20./*ref*/Semetko, H. y Valkenburg, P. (2000). “Framing European Politics: A content analysis of press and television news”. Journal of Communication. Vol. 50, núm. 2, pp. 93-109./*ref*/Taboada, M. y Mann, W. (2005). “Rhetorical Structure Theory: looking back and moving ahead”. Discourse Studies. Vol. 8, núm. 3, pp. 423-459./*ref*/Tankard, J. (2001). “The empirical approach to the study of Media Framing”, pp. 95-106./*ref*/En Reese, S.; Gandy, O. y Grant, A. (eds.). Framing public life. Nueva Jersey: Erlbaum./*ref*/Van Dijk, T. (1990). La noticia como discurso: comprensión, estructura y producción de la información. Barcelona: Paidós./*ref*/Westley, B. y MacLean, M. (1957). “A Conceptual Model for Communications Research”. Journalism Quarterly, núm. 34, pp. 31-38./*ref*/Wurtzel, A. (1983). Television production. Nueva York: McGraw-Hill.Derechos de autor 2014 Fernando Morales Morantehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/2212023-02-14T17:31:55Z |
score |
13.871716 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).