Analysis of the coverage on TV news. Case study of teachers’ strike in Spain and Peru

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This article analyzes and compares the cultural and audiovisual features that determine the styles and informative treatment of similar news content, issued by two private means different country: Peru and Spain. The study was made using the protocol Fact Efficient Model Construction (MOCIAE) and de...

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Detalles Bibliográficos
Autor: Morales Morante, Fernando
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Correspondencias & Análisis
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/221
Enlace del recurso:http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/221
Nivel de acceso:acceso abierto
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Información
Eficacia comunicativa
Perú
España
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description This article analyzes and compares the cultural and audiovisual features that determine the styles and informative treatment of similar news content, issued by two private means different country: Peru and Spain. The study was made using the protocol Fact Efficient Model Construction (MOCIAE) and detects a clear bias in favor of the government’s position in both countries. However, as in the Spanish case increased presence of formal elements of staging and multiperspective opinion, the Peruvian version is detected finds treatment and focus less textual and predominantly spectacular, based on the use of resources ambient sound and the violent actions of the protesters.
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spelling Analysis of the coverage on TV news. Case study of teachers’ strike in Spain and PeruAnálisis del tratamiento informativo en noticias de televisión. Estudio de caso de la huelga de profesores en España y PerúMorales Morante, FernandoNoticiaInformaciónEficacia comunicativaPerúEspañaThis article analyzes and compares the cultural and audiovisual features that determine the styles and informative treatment of similar news content, issued by two private means different country: Peru and Spain. The study was made using the protocol Fact Efficient Model Construction (MOCIAE) and detects a clear bias in favor of the government’s position in both countries. However, as in the Spanish case increased presence of formal elements of staging and multiperspective opinion, the Peruvian version is detected finds treatment and focus less textual and predominantly spectacular, based on the use of resources ambient sound and the violent actions of the protesters.En el presente artículo se analizan y comparan los rasgos culturales y audiovisuales que determinan los estilos y el tratamiento informativo de una noticia de contenido similar, emitida por dos medios privados de distinto país: Perú y España. El estudio se realiza aplicando el protocolo del Modelo de Construcción Informativa Eficaz (MOCIAE) y detecta una claro sesgo en favor de la postura gubernamental en ambos países. No obstante, mientras en el caso español se detecta mayor presencia de elementos formales de puesta en escena y multiperspectiva de opinión; en la versión peruana se constata un tratamiento y enfoque menos textual y predominantemente espectacular, basado en el uso de recursos de sonido ambiental y las acciones violentas de los manifestantes.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2014-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/22110.24265/cian.2014.n4.10Correspondences & Analysis; No 4 (2014): Correspondences & analysis N°4 2014 (january - december); 191-214Correspondencias & análisis; Núm. 4 (2014): Correspondencias & análisis N°4 2014 (enero - diciembre); 191-2142304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/221/197http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/221/351/*ref*/Amiel, V. (2005). Estética del montaje. Madrid: Abadía./*ref*/Balàzs, B. (1987). El Film: evolución y esencia de un arte nuevo. Barcelona: Gustavo Gili./*ref*/Bandura, A. (1977). “Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change”. Psychological Review, núm. 84, pp. 191-215./*ref*/Cassany, D. (1987). Descriure escriure: com s’aprèn a escriure, Barcelona: Empúries./*ref*/Casasús, J. y Núñez Ladéveze, L. (1991). Estilo y géneros periodísticos. Barcelona: Ariel./*ref*/Chion, M. (2001). La audiovisión: Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona: Paidós./*ref*/Criger, A.; Marion, J. y Russell Neuman, W. (1994). “Interpreting visual versus audio messages in television news”. Journal of communication. Vol. 44, núm. 4, pp. 132-149./*ref*/Del Rey Del Val, P. (2002). Montaje: Una profesión de cine. Madrid: Ariel./*ref*/D’ydewalle, G. y Germeys, F. (2007). “The psychology of film: perceiving beyond the cut”. Psychological Research. Vol. 71, núm. 4, pp. 458-466./*ref*/Fernández Díez, F. y Martínez Abadía, J. (1998). Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Barcelona: Paidós./*ref*/Entman, R. _(2009). Projections of power: Framing news, public opinion, and US foreign policy. 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Journalism Quarterly, núm. 34, pp. 31-38./*ref*/Wurtzel, A. (1983). Television production. Nueva York: McGraw-Hill.Derechos de autor 2014 Fernando Morales Morantehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/2212023-02-14T17:31:55Z
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