Like or follow: Analysis of the communication of Corporate Social Responsibility practices through Social Media

Descripción del Articulo

Corporate Social Responsibility (CSR) can be defined as a responsible way of doing business and the impact these operations have in the economy, the society and the environment. Nowadays, companies use different avenues to communicate CSR initiatives. Social Media platforms are one of the important...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Gómez Vásquez, Lina
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2013
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Correspondencias & Análisis
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/235
Enlace del recurso:http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/235
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Corporate Social Responsibility
Social Media
Organizational Communication
Public Relations
Stakeholders
Responsabilidad social corporativa
Medios sociales
Comunicación organizacional
Relaciones Públicas
Grupos de interés
id REVCOA_7aabbde11dcf3676c3cffdbaf87de907
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/235
network_acronym_str REVCOA
network_name_str Correspondencias & Análisis
repository_id_str
spelling Like or follow: Analysis of the communication of Corporate Social Responsibility practices through Social MediaMe gusta o te sigo: Análisis de la comunicación de prácticas de Responsabilidad Social Corporativa a través de los medios socialesGómez Vásquez, LinaCorporate Social ResponsibilitySocial MediaOrganizational CommunicationPublic RelationsStakeholdersResponsabilidad social corporativaMedios socialesComunicación organizacionalRelaciones PúblicasGrupos de interésCorporate Social Responsibility (CSR) can be defined as a responsible way of doing business and the impact these operations have in the economy, the society and the environment. Nowadays, companies use different avenues to communicate CSR initiatives. Social Media platforms are one of the important resources to communicate CSR. This paper performs an empirical analysis of frequency, content, and feedback of CSR messages presented on social platforms (Facebook and Twitter) of 50 companies from the Fortune Magazine. Results showed that in spite of the great resources available for CSR online communication, companies are still in its infancy in promoting a two-way communication process. In order to resolve this problem, this paper proposes a theoretical framework for CSR communication through social media.La Responsabilidad Social Corporativa (RSC) puede definirse como una ges-tión responsable sobre el manejo de las operaciones de las empresas y su impacto en la economía, la sociedad y al medioambiente. En la actualidad existen diferentes herramien-tas para la comunicación de la RSC, siendo los medios sociales una de las plataformas de comunicación más importantes. Este artículo realiza un análisis empírico de la frecuencia, contenido y retroalimentación de mensajes de RSC en los perfiles sociales (Facebook y Twitter) de 50 compañías pertenecientes a la revista Fortune. Los resultados indican que las organizaciones no están promoviendo procesos de comunicación de doble vía en RSC, a pesar de los recursos interactivos que los medios sociales proveen para la comunicación en línea de la RSC. Para resolver este problema, en este artículo se propone un marco con-ceptual para la adecuada comunicación de la RSC en los medios sociales.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2013-11-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/23510.24265/cian.2013.n3.04Correspondences & analysis; No. 3 (2013): Correspondences & analysis N°3 2013 (january - december); 89-109Correspondencias & análisis; Núm. 3 (2013): Correspondencias & análisis N°3 2013 (enero - diciembre); 89-1092304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/235/213http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/235/361Derechos de autor 2013 Lina Gómez Vásquezhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2352025-01-17T17:31:39Z
dc.title.none.fl_str_mv Like or follow: Analysis of the communication of Corporate Social Responsibility practices through Social Media
Me gusta o te sigo: Análisis de la comunicación de prácticas de Responsabilidad Social Corporativa a través de los medios sociales
title Like or follow: Analysis of the communication of Corporate Social Responsibility practices through Social Media
spellingShingle Like or follow: Analysis of the communication of Corporate Social Responsibility practices through Social Media
Gómez Vásquez, Lina
Corporate Social Responsibility
Social Media
Organizational Communication
Public Relations
Stakeholders
Responsabilidad social corporativa
Medios sociales
Comunicación organizacional
Relaciones Públicas
Grupos de interés
title_short Like or follow: Analysis of the communication of Corporate Social Responsibility practices through Social Media
title_full Like or follow: Analysis of the communication of Corporate Social Responsibility practices through Social Media
title_fullStr Like or follow: Analysis of the communication of Corporate Social Responsibility practices through Social Media
title_full_unstemmed Like or follow: Analysis of the communication of Corporate Social Responsibility practices through Social Media
title_sort Like or follow: Analysis of the communication of Corporate Social Responsibility practices through Social Media
dc.creator.none.fl_str_mv Gómez Vásquez, Lina
author Gómez Vásquez, Lina
author_facet Gómez Vásquez, Lina
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Corporate Social Responsibility
Social Media
Organizational Communication
Public Relations
Stakeholders
Responsabilidad social corporativa
Medios sociales
Comunicación organizacional
Relaciones Públicas
Grupos de interés
topic Corporate Social Responsibility
Social Media
Organizational Communication
Public Relations
Stakeholders
Responsabilidad social corporativa
Medios sociales
Comunicación organizacional
Relaciones Públicas
Grupos de interés
description Corporate Social Responsibility (CSR) can be defined as a responsible way of doing business and the impact these operations have in the economy, the society and the environment. Nowadays, companies use different avenues to communicate CSR initiatives. Social Media platforms are one of the important resources to communicate CSR. This paper performs an empirical analysis of frequency, content, and feedback of CSR messages presented on social platforms (Facebook and Twitter) of 50 companies from the Fortune Magazine. Results showed that in spite of the great resources available for CSR online communication, companies are still in its infancy in promoting a two-way communication process. In order to resolve this problem, this paper proposes a theoretical framework for CSR communication through social media.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-11-25
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/235
10.24265/cian.2013.n3.04
url http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/235
identifier_str_mv 10.24265/cian.2013.n3.04
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/235/213
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/235/361
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2013 Lina Gómez Vásquez
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2013 Lina Gómez Vásquez
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
dc.source.none.fl_str_mv Correspondences & analysis; No. 3 (2013): Correspondences & analysis N°3 2013 (january - december); 89-109
Correspondencias & análisis; Núm. 3 (2013): Correspondencias & análisis N°3 2013 (enero - diciembre); 89-109
2304-2265
2224-235X
reponame:Correspondencias & Análisis
instname:Universidad de San Martín de Porres
instacron:USMP
instname_str Universidad de San Martín de Porres
instacron_str USMP
institution USMP
reponame_str Correspondencias & Análisis
collection Correspondencias & Análisis
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846804112230842368
score 12.636967
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).