Analysis of the coverage on TV news. Case study of teachers’ strike in Spain and Peru

Descripción del Articulo

This article analyzes and compares the cultural and audiovisual features that determine the styles and informative treatment of similar news content, issued by two private means different country: Peru and Spain. The study was made using the protocol Fact Efficient Model Construction (MOCIAE) and de...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Morales Morante, Fernando
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Correspondencias & Análisis
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/221
Enlace del recurso:http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/221
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:News
Information
Communication Effectiveness
Peru
Spain
Noticia
Información
Eficacia comunicativa
Perú
España
id REVCOA_4b47411ac9cde45896521e5e635de7ad
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/221
network_acronym_str REVCOA
network_name_str Correspondencias & Análisis
repository_id_str
spelling Analysis of the coverage on TV news. Case study of teachers’ strike in Spain and PeruAnálisis del tratamiento informativo en noticias de televisión. Estudio de caso de la huelga de profesores en España y PerúMorales Morante, FernandoNewsInformationCommunication EffectivenessPeruSpainNoticiaInformaciónEficacia comunicativaPerúEspañaThis article analyzes and compares the cultural and audiovisual features that determine the styles and informative treatment of similar news content, issued by two private means different country: Peru and Spain. The study was made using the protocol Fact Efficient Model Construction (MOCIAE) and detects a clear bias in favor of the government’s position in both countries. However, as in the Spanish case increased presence of formal elements of staging and multiperspective opinion, the Peruvian version is detected finds treatment and focus less textual and predominantly spectacular, based on the use of resources ambient sound and the violent actions of the protesters.En el presente artículo se analizan y comparan los rasgos culturales y audiovisuales que determinan los estilos y el tratamiento informativo de una noticia de contenido similar, emitida por dos medios privados de distinto país: Perú y España. El estudio se realiza aplicando el protocolo del Modelo de Construcción Informativa Eficaz (MOCIAE) y detecta una claro sesgo en favor de la postura gubernamental en ambos países. No obstante, mientras en el caso español se detecta mayor presencia de elementos formales de puesta en escena y multiperspectiva de opinión; en la versión peruana se constata un tratamiento y enfoque menos textual y predominantemente espectacular, basado en el uso de recursos de sonido ambiental y las acciones violentas de los manifestantes.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2014-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/22110.24265/cian.2014.n4.10Correspondences & analysis; No. 4 (2014): Correspondences & analysis N°4 2014 (january - december); 191-214Correspondencias & análisis; Núm. 4 (2014): Correspondencias & análisis N°4 2014 (enero - diciembre); 191-2142304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/221/197http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/221/351Derechos de autor 2014 Fernando Morales Moranteinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2212025-01-17T16:36:29Z
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of the coverage on TV news. Case study of teachers’ strike in Spain and Peru
Análisis del tratamiento informativo en noticias de televisión. Estudio de caso de la huelga de profesores en España y Perú
title Analysis of the coverage on TV news. Case study of teachers’ strike in Spain and Peru
spellingShingle Analysis of the coverage on TV news. Case study of teachers’ strike in Spain and Peru
Morales Morante, Fernando
News
Information
Communication Effectiveness
Peru
Spain
Noticia
Información
Eficacia comunicativa
Perú
España
title_short Analysis of the coverage on TV news. Case study of teachers’ strike in Spain and Peru
title_full Analysis of the coverage on TV news. Case study of teachers’ strike in Spain and Peru
title_fullStr Analysis of the coverage on TV news. Case study of teachers’ strike in Spain and Peru
title_full_unstemmed Analysis of the coverage on TV news. Case study of teachers’ strike in Spain and Peru
title_sort Analysis of the coverage on TV news. Case study of teachers’ strike in Spain and Peru
dc.creator.none.fl_str_mv Morales Morante, Fernando
author Morales Morante, Fernando
author_facet Morales Morante, Fernando
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv News
Information
Communication Effectiveness
Peru
Spain
Noticia
Información
Eficacia comunicativa
Perú
España
topic News
Information
Communication Effectiveness
Peru
Spain
Noticia
Información
Eficacia comunicativa
Perú
España
description This article analyzes and compares the cultural and audiovisual features that determine the styles and informative treatment of similar news content, issued by two private means different country: Peru and Spain. The study was made using the protocol Fact Efficient Model Construction (MOCIAE) and detects a clear bias in favor of the government’s position in both countries. However, as in the Spanish case increased presence of formal elements of staging and multiperspective opinion, the Peruvian version is detected finds treatment and focus less textual and predominantly spectacular, based on the use of resources ambient sound and the violent actions of the protesters.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-11-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/221
10.24265/cian.2014.n4.10
url http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/221
identifier_str_mv 10.24265/cian.2014.n4.10
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/221/197
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/221/351
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2014 Fernando Morales Morante
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 Fernando Morales Morante
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
dc.source.none.fl_str_mv Correspondences & analysis; No. 4 (2014): Correspondences & analysis N°4 2014 (january - december); 191-214
Correspondencias & análisis; Núm. 4 (2014): Correspondencias & análisis N°4 2014 (enero - diciembre); 191-214
2304-2265
2224-235X
reponame:Correspondencias & Análisis
instname:Universidad de San Martín de Porres
instacron:USMP
instname_str Universidad de San Martín de Porres
instacron_str USMP
institution USMP
reponame_str Correspondencias & Análisis
collection Correspondencias & Análisis
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845535755668029440
score 12.773366
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).