Analysis of Latin American research in the field of communication and public opinion
Descripción del Articulo
We analyzed papers published by researchers from Latin American and from Spain and Portugal (Ibero-America) in the last three years, in the field of public opinion. This study identified topics of interest and principal research techniques. We used qualitative analysis program NVivo11 in the analysi...
| Autores: | , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2020 |
| Institución: | Universidad de San Martín de Porres |
| Repositorio: | Correspondencias & Análisis |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/340 |
| Enlace del recurso: | http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Agenda mediática encuadre informativo redes sociales opinión pública comunicación interactiva |
| id |
REVCOA_481ab3f499dd2b34e72d29b608498218 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/340 |
| network_acronym_str |
REVCOA |
| network_name_str |
Correspondencias & Análisis |
| repository_id_str |
|
| dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of Latin American research in the field of communication and public opinion Análisis de investigaciones iberoamericanas en el campo de la comunicación y la opinión pública |
| title |
Analysis of Latin American research in the field of communication and public opinion |
| spellingShingle |
Analysis of Latin American research in the field of communication and public opinion Lotero-Echeverri, Gabriel Agenda mediática encuadre informativo redes sociales opinión pública comunicación interactiva |
| title_short |
Analysis of Latin American research in the field of communication and public opinion |
| title_full |
Analysis of Latin American research in the field of communication and public opinion |
| title_fullStr |
Analysis of Latin American research in the field of communication and public opinion |
| title_full_unstemmed |
Analysis of Latin American research in the field of communication and public opinion |
| title_sort |
Analysis of Latin American research in the field of communication and public opinion |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Lotero-Echeverri, Gabriel Romero-Rodríguez, Luis M. Pérez-Rodríguez, María Amor |
| author |
Lotero-Echeverri, Gabriel |
| author_facet |
Lotero-Echeverri, Gabriel Romero-Rodríguez, Luis M. Pérez-Rodríguez, María Amor |
| author_role |
author |
| author2 |
Romero-Rodríguez, Luis M. Pérez-Rodríguez, María Amor |
| author2_role |
author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Agenda mediática encuadre informativo redes sociales opinión pública comunicación interactiva |
| topic |
Agenda mediática encuadre informativo redes sociales opinión pública comunicación interactiva |
| description |
We analyzed papers published by researchers from Latin American and from Spain and Portugal (Ibero-America) in the last three years, in the field of public opinion. This study identified topics of interest and principal research techniques. We used qualitative analysis program NVivo11 in the analysis of the findings. As a result, it can be highlighted the predominance of investigation on digital communication, centrally on the digital social network, particularly on Twitter. |
| publishDate |
2020 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-18 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340 10.24265/cian.2020.n11.03 |
| url |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340 |
| identifier_str_mv |
10.24265/cian.2020.n11.03 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340/446 http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340/458 http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340/575 http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340/481 http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340/869 http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340/870 /*ref*/Agencia de la ONU para los refugiados, ACNUR. (2017) Tendencias globales. Desplazamiento forzado en 2017. https://www.acnur.org/5b2956a04.pdf /*ref*/Ardèvol-Abreu, A. (2015a). Construcción de la agenda y de los encuadres noticiosos de los países en situación de crisis humanitaria: valores-noticia y selección de fuentes. Communication & Society, 28(1), 43-62. https://revistas.unav.edu/index.php/communication-and-society/article/view/35967 /*ref*/Ardèvol-Abreu, A. (2015b). Framing o teoría del encuadre en comunicación. Orígenes, desarrollo y panorama actual en España. Revista Latina de Comunicación Social, 70, 423-450. http://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1053 /*ref*/Arráez, R. (1998). La comunicación para el desarrollo. Su aplicación para el medio radio. Revista Latina de Comunicación Social, 9(1). https://bit.ly/2RGQvEF /*ref*/Capriotti, P. (2009). Branding Corporativo. Libros de la Empresa. /*ref*/Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Alianza. Chávez, R., Romero-Rodríguez, L., & Aguaded, I. (2016). Problemas de la divulgación de las investigaciones en Comunicación en revistas de alto impacto en español. Revista F@ro, 1(23). http://www.revistafaro.cl/index.php/Faro/article/view/470 /*ref*/Cortina, A. (1997). Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía. Alianza. /*ref*/De Vreese, C., Boomgaarden, H., & Semetko, H. (2011). (In)direct framing effects: The effects of news media framing on public support for Turkish membership in the European Union. Communication Research, 38(2), 179 -205. https://doi.org/10.1177/0093650210384934 /*ref*/Delgado-López-Cózar, E., & Repiso-Caballero, R. (2013). The Impact of Scientific Journals of Communication: Comparing Google Scholar Metrics, Web of Science and Scopus. Comunicar, 21(41), 45-52. https://doi.org/10.3916/C41-2013-04 /*ref*/Departamento Administrativo Nacional de Estadística, DANE. (2020). Portal oficial. https://www.dane.gov.co/ /*ref*/Entman, R. (2007). Framing Bias: Media in the Distribution of Power. Journal of Communication, 57(1), 163-173. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2006.00336.x /*ref*/Escribà-Sales, E., & Cortiñas, S. (2013). Internationalization and Coauthorship in Major Communication Journals in Spain. Comunicar, 21(41), 35-44. https://doi.org/10.3916/C41-2013-03 /*ref*/Fernández-Quijada, D., & Masip-Masip, P. (2013). Three Decades of Spanish Communication Research: Towards Legal Age. Comunicar, 21(41), 15-24. https://doi.org/10.3916/C41-2013-01 /*ref*/Ginty, R., & Firchow, P. (2016). Top-down and bottom-up narratives of peace and conflict. Politics, 36(3), 308-323. http://doi.org/10.1177/0263395715622967 /*ref*/González-Samé, H., Romero-Rodríguez, L., & Aguaded, I. (2017). La investigación en comunicación en Latinoamérica: Una aproximación histórica (1950-2016). Historia y Comunicación Social, 22(2), 427-445. https://doi.org/10.5209/HICS.57853 /*ref*/Habermas, J. (1981). Historia y crítica de la opinión pública. Editorial Gustavo Gili. /*ref*/Habermas, J. (1998). Facticidad y validez. Trotta. /*ref*/Igartua, J., Muñiz, C., & Cheng, L. (2005). La inmigración en la prensa española. Aportaciones empíricas y metodológicas desde la teoría del encuadre noticioso. Migraciones, 17, 143-181. /*ref*/Igartua, J., Muñiz, C., Otero, J., & De la Fuente, M. (2007). El tratamiento informativo de la inmigración en los medios de comunicación españoles. Un análisis de contenido desde la teoría del framing. Estudios sobre el mensaje periodístico, 13, 91-110. /*ref*/Iyengar, S. (1990). The accessibility bias in politics: television news and public opinion. International Journal of Public Opinion Research, 2(1), 1-15. https://doi.org/10.1093/ijpor/2.1.1 /*ref*/Iyengar, S., & Hahn, K. (2009). Red Media, Blue Media: Evidence of Ideological Selectivity in Media Use. Journal of Communication, 59(1), 19-39. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2008.01402.x /*ref*/Lancia, P. (2009). The Ethical Implications of Monopoly Media Ownership. https://www.ohio.edu/ethics/2001-conferences/the-ethical-implications-of-monopoly-media-ownership/index.html /*ref*/León-Gross, T., Rivera-Hernández, A., & Redondo-Escudero, M. (2018). Los corresponsales internacionales en España ante el gobierno y las fuentes: evaluación de problemas mediante proceso de análisis jerárquico (PAJ). El profesional de la información, 27(4), 813-821. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.10 /*ref*/McCombs, M. & Shaw, D. (1972). The agenda-setting function of mass media. Public Opinion Quarterly, 36(2), 176-187. /*ref*/McCombs, M., & Shaw, D. (1993). The Evolution of Agenda-Setting Research: Twenty-Five Years in the Marketplace of Ideas. Journal of Communication, 43(2), 58-67. /*ref*/McCombs, M., & Evatt, D. (1995). Los temas y los aspectos: explorando una nueva dimensión de la agenda setting. Comunicación y Sociedad, 8(1), 1-20. /*ref*/McCombs, M., Llamas, J., López-Escobar, E., & Rey, F. (1997). Candidate images in Spanish elections: second level agenda-setting effects. Journalism and Mass Communication Quarterly, 74(4), 703-717. /*ref*/Rodelo, F., & Muñiz, C. (2016). Uso del análisis de conglomerados para la detección de encuadres en el tratamiento periodístico de la Iniciativa Mérida. Comunicación y Sociedad, 27, 53-77. http://ref.scielo.org/dk66tg /*ref*/Seijas, R. (2014). La imagen de las mujeres migrantes en los medios comunicación en España: Una revisión teórica. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 1(2), 19-25. /*ref*/Valera, L. (2016) El sesgo mediocéntrico del framing en España: una revisión crítica de la aplicación de la teoría del encuadre en los estudios de comunicación. Zer, 21(41), 13-31. http://doi.org/10.1387/zer.16404 /*ref*/Valera-Ordaz, L., & López-García, G. (2014). Agenda y marcos en las webs de PP y PSOE en la cibercampaña de 2011. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 41-66. http://doi.org/10.4185/RLCS-2014-1000 /*ref*/Van Klingeren, M., Boomgaarden, H., & De Vreese, C. (2017). Will Conflict Tear Us Apart? The Effects of Conflict and Valenced Media Messages on Polarizing Attitudes toward EU Immigration and Border Control. Public Opinion Quarterly, 8(2), 543-563. https://doi.org/https://doi.org/10.1093/poq/nfw051 /*ref*/Vélez-Cuartas, G., Lucio-Arias, D., & Leydesdorff, L. (2016). Regional and global science: Publications from Latin America and the Caribbean in the SciELO Citation Index and the Web of Science. El profesional de la información, 25(1), 35-46. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2016.ene.05 /*ref*/Von Dohnanyi, J. (2003). The Representative on Freedom of the Media The Impact of Media Concentration on Professional Journalism. Osce. https://www.osce.org/fom/13870?download=true /*ref*/Wolf, M. (2000). La investigación de la comunicación de masas: crítica y perspectivas. Paidós. |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/xml application/epub+zip audio/mpeg audio/mpeg |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Correspondences & Analysis; No 11 (2020): Correspondences & analysis N°11 2020 (january - june); 71-102 Correspondencias & análisis; Núm. 11 (2020): Correspondencias & análisis N°11 2020 (enero - junio); 71-102 2304-2265 2224-235X reponame:Correspondencias & Análisis instname:Universidad de San Martín de Porres instacron:USMP |
| instname_str |
Universidad de San Martín de Porres |
| instacron_str |
USMP |
| institution |
USMP |
| reponame_str |
Correspondencias & Análisis |
| collection |
Correspondencias & Análisis |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1804948307732070400 |
| spelling |
Analysis of Latin American research in the field of communication and public opinionAnálisis de investigaciones iberoamericanas en el campo de la comunicación y la opinión públicaLotero-Echeverri, GabrielRomero-Rodríguez, Luis M.Pérez-Rodríguez, María AmorAgenda mediáticaencuadre informativoredes socialesopinión públicacomunicación interactivaWe analyzed papers published by researchers from Latin American and from Spain and Portugal (Ibero-America) in the last three years, in the field of public opinion. This study identified topics of interest and principal research techniques. We used qualitative analysis program NVivo11 in the analysis of the findings. As a result, it can be highlighted the predominance of investigation on digital communication, centrally on the digital social network, particularly on Twitter.En el presente artículo se identifican las temáticas de interés en el estudio del campo de la opinión pública y las técnicas de investigación predominantes en el abordaje del objeto de estudio, a través de una revisión en la base de datos Scopus de los artículos de investigación pu blicados por investigadores latinoamericanos, así como de España y Portugal (Iberoamérica) en los últimos tres años. Por medio del análisis de los hallazgos, asistido por el programa de análisis cualitativo NVivo11, se confirma el predominio de las investigaciones sobre la comunicación digital, especialmente en plataformas de redes sociales digitales, tales como Twitter.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2020-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/xmlapplication/epub+zipaudio/mpegaudio/mpeghttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/34010.24265/cian.2020.n11.03Correspondences & Analysis; No 11 (2020): Correspondences & analysis N°11 2020 (january - june); 71-102Correspondencias & análisis; Núm. 11 (2020): Correspondencias & análisis N°11 2020 (enero - junio); 71-1022304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340/446http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340/458http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340/575http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340/481http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340/869http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340/870/*ref*/Agencia de la ONU para los refugiados, ACNUR. (2017) Tendencias globales. Desplazamiento forzado en 2017. https://www.acnur.org/5b2956a04.pdf/*ref*/Ardèvol-Abreu, A. (2015a). Construcción de la agenda y de los encuadres noticiosos de los países en situación de crisis humanitaria: valores-noticia y selección de fuentes. Communication & Society, 28(1), 43-62. https://revistas.unav.edu/index.php/communication-and-society/article/view/35967/*ref*/Ardèvol-Abreu, A. (2015b). Framing o teoría del encuadre en comunicación. Orígenes, desarrollo y panorama actual en España. Revista Latina de Comunicación Social, 70, 423-450. http://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1053/*ref*/Arráez, R. (1998). La comunicación para el desarrollo. Su aplicación para el medio radio. Revista Latina de Comunicación Social, 9(1). https://bit.ly/2RGQvEF/*ref*/Capriotti, P. (2009). Branding Corporativo. Libros de la Empresa./*ref*/Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Alianza. Chávez, R., Romero-Rodríguez, L., & Aguaded, I. (2016). Problemas de la divulgación de las investigaciones en Comunicación en revistas de alto impacto en español. Revista F@ro, 1(23). http://www.revistafaro.cl/index.php/Faro/article/view/470/*ref*/Cortina, A. (1997). Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía. Alianza./*ref*/De Vreese, C., Boomgaarden, H., & Semetko, H. (2011). (In)direct framing effects: The effects of news media framing on public support for Turkish membership in the European Union. Communication Research, 38(2), 179 -205. https://doi.org/10.1177/0093650210384934/*ref*/Delgado-López-Cózar, E., & Repiso-Caballero, R. (2013). The Impact of Scientific Journals of Communication: Comparing Google Scholar Metrics, Web of Science and Scopus. Comunicar, 21(41), 45-52. https://doi.org/10.3916/C41-2013-04/*ref*/Departamento Administrativo Nacional de Estadística, DANE. (2020). Portal oficial. https://www.dane.gov.co//*ref*/Entman, R. (2007). Framing Bias: Media in the Distribution of Power. Journal of Communication, 57(1), 163-173. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2006.00336.x/*ref*/Escribà-Sales, E., & Cortiñas, S. (2013). Internationalization and Coauthorship in Major Communication Journals in Spain. Comunicar, 21(41), 35-44. https://doi.org/10.3916/C41-2013-03/*ref*/Fernández-Quijada, D., & Masip-Masip, P. (2013). Three Decades of Spanish Communication Research: Towards Legal Age. Comunicar, 21(41), 15-24. https://doi.org/10.3916/C41-2013-01/*ref*/Ginty, R., & Firchow, P. (2016). Top-down and bottom-up narratives of peace and conflict. Politics, 36(3), 308-323. http://doi.org/10.1177/0263395715622967/*ref*/González-Samé, H., Romero-Rodríguez, L., & Aguaded, I. (2017). La investigación en comunicación en Latinoamérica: Una aproximación histórica (1950-2016). Historia y Comunicación Social, 22(2), 427-445. https://doi.org/10.5209/HICS.57853/*ref*/Habermas, J. (1981). Historia y crítica de la opinión pública. Editorial Gustavo Gili./*ref*/Habermas, J. (1998). Facticidad y validez. Trotta./*ref*/Igartua, J., Muñiz, C., & Cheng, L. (2005). La inmigración en la prensa española. Aportaciones empíricas y metodológicas desde la teoría del encuadre noticioso. Migraciones, 17, 143-181./*ref*/Igartua, J., Muñiz, C., Otero, J., & De la Fuente, M. (2007). El tratamiento informativo de la inmigración en los medios de comunicación españoles. Un análisis de contenido desde la teoría del framing. Estudios sobre el mensaje periodístico, 13, 91-110./*ref*/Iyengar, S. (1990). The accessibility bias in politics: television news and public opinion. International Journal of Public Opinion Research, 2(1), 1-15. https://doi.org/10.1093/ijpor/2.1.1/*ref*/Iyengar, S., & Hahn, K. (2009). Red Media, Blue Media: Evidence of Ideological Selectivity in Media Use. Journal of Communication, 59(1), 19-39. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2008.01402.x/*ref*/Lancia, P. (2009). The Ethical Implications of Monopoly Media Ownership. https://www.ohio.edu/ethics/2001-conferences/the-ethical-implications-of-monopoly-media-ownership/index.html/*ref*/León-Gross, T., Rivera-Hernández, A., & Redondo-Escudero, M. (2018). Los corresponsales internacionales en España ante el gobierno y las fuentes: evaluación de problemas mediante proceso de análisis jerárquico (PAJ). El profesional de la información, 27(4), 813-821. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.10/*ref*/McCombs, M. & Shaw, D. (1972). The agenda-setting function of mass media. Public Opinion Quarterly, 36(2), 176-187./*ref*/McCombs, M., & Shaw, D. (1993). The Evolution of Agenda-Setting Research: Twenty-Five Years in the Marketplace of Ideas. Journal of Communication, 43(2), 58-67./*ref*/McCombs, M., & Evatt, D. (1995). Los temas y los aspectos: explorando una nueva dimensión de la agenda setting. Comunicación y Sociedad, 8(1), 1-20./*ref*/McCombs, M., Llamas, J., López-Escobar, E., & Rey, F. (1997). Candidate images in Spanish elections: second level agenda-setting effects. Journalism and Mass Communication Quarterly, 74(4), 703-717./*ref*/Rodelo, F., & Muñiz, C. (2016). Uso del análisis de conglomerados para la detección de encuadres en el tratamiento periodístico de la Iniciativa Mérida. Comunicación y Sociedad, 27, 53-77. http://ref.scielo.org/dk66tg/*ref*/Seijas, R. (2014). La imagen de las mujeres migrantes en los medios comunicación en España: Una revisión teórica. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 1(2), 19-25./*ref*/Valera, L. (2016) El sesgo mediocéntrico del framing en España: una revisión crítica de la aplicación de la teoría del encuadre en los estudios de comunicación. Zer, 21(41), 13-31. http://doi.org/10.1387/zer.16404/*ref*/Valera-Ordaz, L., & López-García, G. (2014). Agenda y marcos en las webs de PP y PSOE en la cibercampaña de 2011. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 41-66. http://doi.org/10.4185/RLCS-2014-1000/*ref*/Van Klingeren, M., Boomgaarden, H., & De Vreese, C. (2017). Will Conflict Tear Us Apart? The Effects of Conflict and Valenced Media Messages on Polarizing Attitudes toward EU Immigration and Border Control. Public Opinion Quarterly, 8(2), 543-563. https://doi.org/https://doi.org/10.1093/poq/nfw051/*ref*/Vélez-Cuartas, G., Lucio-Arias, D., & Leydesdorff, L. (2016). Regional and global science: Publications from Latin America and the Caribbean in the SciELO Citation Index and the Web of Science. El profesional de la información, 25(1), 35-46. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2016.ene.05/*ref*/Von Dohnanyi, J. (2003). The Representative on Freedom of the Media The Impact of Media Concentration on Professional Journalism. Osce. https://www.osce.org/fom/13870?download=true/*ref*/Wolf, M. (2000). La investigación de la comunicación de masas: crítica y perspectivas. Paidós.Derechos de autor 2020 Gabriel Lotero-Echeverri, Luis M. Romero-Rodríguez, María Amor Pérez-Rodríguezhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/3402023-05-05T21:41:03Z |
| score |
13.924246 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).