Analysis of Latin American research in the field of communication and public opinion

Descripción del Articulo

We analyzed papers published by researchers from Latin American and from Spain and Portugal (Ibero-America) in the last three years, in the field of public opinion. This study identified topics of interest and principal research techniques. We used qualitative analysis program NVivo11 in the analysi...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Lotero-Echeverri, Gabriel, Romero-Rodríguez, Luis M., Pérez-Rodríguez, María Amor
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Correspondencias & Análisis
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/340
Enlace del recurso:http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Agenda mediática
encuadre informativo
redes sociales
opinión pública
comunicación interactiva
id REVCOA_481ab3f499dd2b34e72d29b608498218
oai_identifier_str oai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/340
network_acronym_str REVCOA
network_name_str Correspondencias & Análisis
repository_id_str
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of Latin American research in the field of communication and public opinion
Análisis de investigaciones iberoamericanas en el campo de la comunicación y la opinión pública
title Analysis of Latin American research in the field of communication and public opinion
spellingShingle Analysis of Latin American research in the field of communication and public opinion
Lotero-Echeverri, Gabriel
Agenda mediática
encuadre informativo
redes sociales
opinión pública
comunicación interactiva
title_short Analysis of Latin American research in the field of communication and public opinion
title_full Analysis of Latin American research in the field of communication and public opinion
title_fullStr Analysis of Latin American research in the field of communication and public opinion
title_full_unstemmed Analysis of Latin American research in the field of communication and public opinion
title_sort Analysis of Latin American research in the field of communication and public opinion
dc.creator.none.fl_str_mv Lotero-Echeverri, Gabriel
Romero-Rodríguez, Luis M.
Pérez-Rodríguez, María Amor
author Lotero-Echeverri, Gabriel
author_facet Lotero-Echeverri, Gabriel
Romero-Rodríguez, Luis M.
Pérez-Rodríguez, María Amor
author_role author
author2 Romero-Rodríguez, Luis M.
Pérez-Rodríguez, María Amor
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Agenda mediática
encuadre informativo
redes sociales
opinión pública
comunicación interactiva
topic Agenda mediática
encuadre informativo
redes sociales
opinión pública
comunicación interactiva
description We analyzed papers published by researchers from Latin American and from Spain and Portugal (Ibero-America) in the last three years, in the field of public opinion. This study identified topics of interest and principal research techniques. We used qualitative analysis program NVivo11 in the analysis of the findings. As a result, it can be highlighted the predominance of investigation on digital communication, centrally on the digital social network, particularly on Twitter.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-18
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340
10.24265/cian.2020.n11.03
url http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340
identifier_str_mv 10.24265/cian.2020.n11.03
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340/446
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340/458
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340/575
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340/481
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340/869
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340/870
/*ref*/Agencia de la ONU para los refugiados, ACNUR. (2017) Tendencias globales. Desplazamiento forzado en 2017. https://www.acnur.org/5b2956a04.pdf
/*ref*/Ardèvol-Abreu, A. (2015a). Construcción de la agenda y de los encuadres noticiosos de los países en situación de crisis humanitaria: valores-noticia y selección de fuentes. Communication & Society, 28(1), 43-62. https://revistas.unav.edu/index.php/communication-and-society/article/view/35967
/*ref*/Ardèvol-Abreu, A. (2015b). Framing o teoría del encuadre en comunicación. Orígenes, desarrollo y panorama actual en España. Revista Latina de Comunicación Social, 70, 423-450. http://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1053
/*ref*/Arráez, R. (1998). La comunicación para el desarrollo. Su aplicación para el medio radio. Revista Latina de Comunicación Social, 9(1). https://bit.ly/2RGQvEF
/*ref*/Capriotti, P. (2009). Branding Corporativo. Libros de la Empresa.
/*ref*/Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Alianza. Chávez, R., Romero-Rodríguez, L., & Aguaded, I. (2016). Problemas de la divulgación de las investigaciones en Comunicación en revistas de alto impacto en español. Revista F@ro, 1(23). http://www.revistafaro.cl/index.php/Faro/article/view/470
/*ref*/Cortina, A. (1997). Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía. Alianza.
/*ref*/De Vreese, C., Boomgaarden, H., & Semetko, H. (2011). (In)direct framing effects: The effects of news media framing on public support for Turkish membership in the European Union. Communication Research, 38(2), 179 -205. https://doi.org/10.1177/0093650210384934
/*ref*/Delgado-López-Cózar, E., & Repiso-Caballero, R. (2013). The Impact of Scientific Journals of Communication: Comparing Google Scholar Metrics, Web of Science and Scopus. Comunicar, 21(41), 45-52. https://doi.org/10.3916/C41-2013-04
/*ref*/Departamento Administrativo Nacional de Estadística, DANE. (2020). Portal oficial. https://www.dane.gov.co/
/*ref*/Entman, R. (2007). Framing Bias: Media in the Distribution of Power. Journal of Communication, 57(1), 163-173. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2006.00336.x
/*ref*/Escribà-Sales, E., & Cortiñas, S. (2013). Internationalization and Coauthorship in Major Communication Journals in Spain. Comunicar, 21(41), 35-44. https://doi.org/10.3916/C41-2013-03
/*ref*/Fernández-Quijada, D., & Masip-Masip, P. (2013). Three Decades of Spanish Communication Research: Towards Legal Age. Comunicar, 21(41), 15-24. https://doi.org/10.3916/C41-2013-01
/*ref*/Ginty, R., & Firchow, P. (2016). Top-down and bottom-up narratives of peace and conflict. Politics, 36(3), 308-323. http://doi.org/10.1177/0263395715622967
/*ref*/González-Samé, H., Romero-Rodríguez, L., & Aguaded, I. (2017). La investigación en comunicación en Latinoamérica: Una aproximación histórica (1950-2016). Historia y Comunicación Social, 22(2), 427-445. https://doi.org/10.5209/HICS.57853
/*ref*/Habermas, J. (1981). Historia y crítica de la opinión pública. Editorial Gustavo Gili.
/*ref*/Habermas, J. (1998). Facticidad y validez. Trotta.
/*ref*/Igartua, J., Muñiz, C., & Cheng, L. (2005). La inmigración en la prensa española. Aportaciones empíricas y metodológicas desde la teoría del encuadre noticioso. Migraciones, 17, 143-181.
/*ref*/Igartua, J., Muñiz, C., Otero, J., & De la Fuente, M. (2007). El tratamiento informativo de la inmigración en los medios de comunicación españoles. Un análisis de contenido desde la teoría del framing. Estudios sobre el mensaje periodístico, 13, 91-110.
/*ref*/Iyengar, S. (1990). The accessibility bias in politics: television news and public opinion. International Journal of Public Opinion Research, 2(1), 1-15. https://doi.org/10.1093/ijpor/2.1.1
/*ref*/Iyengar, S., & Hahn, K. (2009). Red Media, Blue Media: Evidence of Ideological Selectivity in Media Use. Journal of Communication, 59(1), 19-39. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2008.01402.x
/*ref*/Lancia, P. (2009). The Ethical Implications of Monopoly Media Ownership. https://www.ohio.edu/ethics/2001-conferences/the-ethical-implications-of-monopoly-media-ownership/index.html
/*ref*/León-Gross, T., Rivera-Hernández, A., & Redondo-Escudero, M. (2018). Los corresponsales internacionales en España ante el gobierno y las fuentes: evaluación de problemas mediante proceso de análisis jerárquico (PAJ). El profesional de la información, 27(4), 813-821. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.10
/*ref*/McCombs, M. & Shaw, D. (1972). The agenda-setting function of mass media. Public Opinion Quarterly, 36(2), 176-187.
/*ref*/McCombs, M., & Shaw, D. (1993). The Evolution of Agenda-Setting Research: Twenty-Five Years in the Marketplace of Ideas. Journal of Communication, 43(2), 58-67.
/*ref*/McCombs, M., & Evatt, D. (1995). Los temas y los aspectos: explorando una nueva dimensión de la agenda setting. Comunicación y Sociedad, 8(1), 1-20.
/*ref*/McCombs, M., Llamas, J., López-Escobar, E., & Rey, F. (1997). Candidate images in Spanish elections: second level agenda-setting effects. Journalism and Mass Communication Quarterly, 74(4), 703-717.
/*ref*/Rodelo, F., & Muñiz, C. (2016). Uso del análisis de conglomerados para la detección de encuadres en el tratamiento periodístico de la Iniciativa Mérida. Comunicación y Sociedad, 27, 53-77. http://ref.scielo.org/dk66tg
/*ref*/Seijas, R. (2014). La imagen de las mujeres migrantes en los medios comunicación en España: Una revisión teórica. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 1(2), 19-25.
/*ref*/Valera, L. (2016) El sesgo mediocéntrico del framing en España: una revisión crítica de la aplicación de la teoría del encuadre en los estudios de comunicación. Zer, 21(41), 13-31. http://doi.org/10.1387/zer.16404
/*ref*/Valera-Ordaz, L., & López-García, G. (2014). Agenda y marcos en las webs de PP y PSOE en la cibercampaña de 2011. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 41-66. http://doi.org/10.4185/RLCS-2014-1000
/*ref*/Van Klingeren, M., Boomgaarden, H., & De Vreese, C. (2017). Will Conflict Tear Us Apart? The Effects of Conflict and Valenced Media Messages on Polarizing Attitudes toward EU Immigration and Border Control. Public Opinion Quarterly, 8(2), 543-563. https://doi.org/https://doi.org/10.1093/poq/nfw051
/*ref*/Vélez-Cuartas, G., Lucio-Arias, D., & Leydesdorff, L. (2016). Regional and global science: Publications from Latin America and the Caribbean in the SciELO Citation Index and the Web of Science. El profesional de la información, 25(1), 35-46. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2016.ene.05
/*ref*/Von Dohnanyi, J. (2003). The Representative on Freedom of the Media The Impact of Media Concentration on Professional Journalism. Osce. https://www.osce.org/fom/13870?download=true
/*ref*/Wolf, M. (2000). La investigación de la comunicación de masas: crítica y perspectivas. Paidós.
dc.rights.none.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/xml
application/epub+zip
audio/mpeg
audio/mpeg
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
dc.source.none.fl_str_mv Correspondences & Analysis; No 11 (2020): Correspondences & analysis N°11 2020 (january - june); 71-102
Correspondencias & análisis; Núm. 11 (2020): Correspondencias & análisis N°11 2020 (enero - junio); 71-102
2304-2265
2224-235X
reponame:Correspondencias & Análisis
instname:Universidad de San Martín de Porres
instacron:USMP
instname_str Universidad de San Martín de Porres
instacron_str USMP
institution USMP
reponame_str Correspondencias & Análisis
collection Correspondencias & Análisis
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1804948307732070400
spelling Analysis of Latin American research in the field of communication and public opinionAnálisis de investigaciones iberoamericanas en el campo de la comunicación y la opinión públicaLotero-Echeverri, GabrielRomero-Rodríguez, Luis M.Pérez-Rodríguez, María AmorAgenda mediáticaencuadre informativoredes socialesopinión públicacomunicación interactivaWe analyzed papers published by researchers from Latin American and from Spain and Portugal (Ibero-America) in the last three years, in the field of public opinion. This study identified topics of interest and principal research techniques. We used qualitative analysis program NVivo11 in the analysis of the findings. As a result, it can be highlighted the predominance of investigation on digital communication, centrally on the digital social network, particularly on Twitter.En el presente artículo se identifican las temáticas de interés en el estudio del campo de la opinión pública y las técnicas de investigación predominantes en el abordaje del objeto de estudio, a través de una revisión en la base de datos Scopus de los artículos de investigación pu blicados por investigadores latinoamericanos, así como de España y Portugal (Iberoamérica) en los últimos tres años. Por medio del análisis de los hallazgos, asistido por el programa de análisis cualitativo NVivo11, se confirma el predominio de las investigaciones sobre la comunicación digital, especialmente en plataformas de redes sociales digitales, tales como Twitter.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2020-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/xmlapplication/epub+zipaudio/mpegaudio/mpeghttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/34010.24265/cian.2020.n11.03Correspondences & Analysis; No 11 (2020): Correspondences & analysis N°11 2020 (january - june); 71-102Correspondencias & análisis; Núm. 11 (2020): Correspondencias & análisis N°11 2020 (enero - junio); 71-1022304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340/446http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340/458http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340/575http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340/481http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340/869http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/340/870/*ref*/Agencia de la ONU para los refugiados, ACNUR. (2017) Tendencias globales. Desplazamiento forzado en 2017. https://www.acnur.org/5b2956a04.pdf/*ref*/Ardèvol-Abreu, A. (2015a). Construcción de la agenda y de los encuadres noticiosos de los países en situación de crisis humanitaria: valores-noticia y selección de fuentes. Communication & Society, 28(1), 43-62. https://revistas.unav.edu/index.php/communication-and-society/article/view/35967/*ref*/Ardèvol-Abreu, A. (2015b). Framing o teoría del encuadre en comunicación. Orígenes, desarrollo y panorama actual en España. Revista Latina de Comunicación Social, 70, 423-450. http://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1053/*ref*/Arráez, R. (1998). La comunicación para el desarrollo. Su aplicación para el medio radio. Revista Latina de Comunicación Social, 9(1). https://bit.ly/2RGQvEF/*ref*/Capriotti, P. (2009). Branding Corporativo. Libros de la Empresa./*ref*/Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Alianza. Chávez, R., Romero-Rodríguez, L., & Aguaded, I. (2016). Problemas de la divulgación de las investigaciones en Comunicación en revistas de alto impacto en español. Revista F@ro, 1(23). http://www.revistafaro.cl/index.php/Faro/article/view/470/*ref*/Cortina, A. (1997). Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía. Alianza./*ref*/De Vreese, C., Boomgaarden, H., & Semetko, H. (2011). (In)direct framing effects: The effects of news media framing on public support for Turkish membership in the European Union. Communication Research, 38(2), 179 -205. https://doi.org/10.1177/0093650210384934/*ref*/Delgado-López-Cózar, E., & Repiso-Caballero, R. (2013). The Impact of Scientific Journals of Communication: Comparing Google Scholar Metrics, Web of Science and Scopus. Comunicar, 21(41), 45-52. https://doi.org/10.3916/C41-2013-04/*ref*/Departamento Administrativo Nacional de Estadística, DANE. (2020). Portal oficial. https://www.dane.gov.co//*ref*/Entman, R. (2007). Framing Bias: Media in the Distribution of Power. Journal of Communication, 57(1), 163-173. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2006.00336.x/*ref*/Escribà-Sales, E., & Cortiñas, S. (2013). Internationalization and Coauthorship in Major Communication Journals in Spain. Comunicar, 21(41), 35-44. https://doi.org/10.3916/C41-2013-03/*ref*/Fernández-Quijada, D., & Masip-Masip, P. (2013). Three Decades of Spanish Communication Research: Towards Legal Age. Comunicar, 21(41), 15-24. https://doi.org/10.3916/C41-2013-01/*ref*/Ginty, R., & Firchow, P. (2016). Top-down and bottom-up narratives of peace and conflict. Politics, 36(3), 308-323. http://doi.org/10.1177/0263395715622967/*ref*/González-Samé, H., Romero-Rodríguez, L., & Aguaded, I. (2017). La investigación en comunicación en Latinoamérica: Una aproximación histórica (1950-2016). Historia y Comunicación Social, 22(2), 427-445. https://doi.org/10.5209/HICS.57853/*ref*/Habermas, J. (1981). Historia y crítica de la opinión pública. Editorial Gustavo Gili./*ref*/Habermas, J. (1998). Facticidad y validez. Trotta./*ref*/Igartua, J., Muñiz, C., & Cheng, L. (2005). La inmigración en la prensa española. Aportaciones empíricas y metodológicas desde la teoría del encuadre noticioso. Migraciones, 17, 143-181./*ref*/Igartua, J., Muñiz, C., Otero, J., & De la Fuente, M. (2007). El tratamiento informativo de la inmigración en los medios de comunicación españoles. Un análisis de contenido desde la teoría del framing. Estudios sobre el mensaje periodístico, 13, 91-110./*ref*/Iyengar, S. (1990). The accessibility bias in politics: television news and public opinion. International Journal of Public Opinion Research, 2(1), 1-15. https://doi.org/10.1093/ijpor/2.1.1/*ref*/Iyengar, S., & Hahn, K. (2009). Red Media, Blue Media: Evidence of Ideological Selectivity in Media Use. Journal of Communication, 59(1), 19-39. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2008.01402.x/*ref*/Lancia, P. (2009). The Ethical Implications of Monopoly Media Ownership. https://www.ohio.edu/ethics/2001-conferences/the-ethical-implications-of-monopoly-media-ownership/index.html/*ref*/León-Gross, T., Rivera-Hernández, A., & Redondo-Escudero, M. (2018). Los corresponsales internacionales en España ante el gobierno y las fuentes: evaluación de problemas mediante proceso de análisis jerárquico (PAJ). El profesional de la información, 27(4), 813-821. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.10/*ref*/McCombs, M. & Shaw, D. (1972). The agenda-setting function of mass media. Public Opinion Quarterly, 36(2), 176-187./*ref*/McCombs, M., & Shaw, D. (1993). The Evolution of Agenda-Setting Research: Twenty-Five Years in the Marketplace of Ideas. Journal of Communication, 43(2), 58-67./*ref*/McCombs, M., & Evatt, D. (1995). Los temas y los aspectos: explorando una nueva dimensión de la agenda setting. Comunicación y Sociedad, 8(1), 1-20./*ref*/McCombs, M., Llamas, J., López-Escobar, E., & Rey, F. (1997). Candidate images in Spanish elections: second level agenda-setting effects. Journalism and Mass Communication Quarterly, 74(4), 703-717./*ref*/Rodelo, F., & Muñiz, C. (2016). Uso del análisis de conglomerados para la detección de encuadres en el tratamiento periodístico de la Iniciativa Mérida. Comunicación y Sociedad, 27, 53-77. http://ref.scielo.org/dk66tg/*ref*/Seijas, R. (2014). La imagen de las mujeres migrantes en los medios comunicación en España: Una revisión teórica. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 1(2), 19-25./*ref*/Valera, L. (2016) El sesgo mediocéntrico del framing en España: una revisión crítica de la aplicación de la teoría del encuadre en los estudios de comunicación. Zer, 21(41), 13-31. http://doi.org/10.1387/zer.16404/*ref*/Valera-Ordaz, L., & López-García, G. (2014). Agenda y marcos en las webs de PP y PSOE en la cibercampaña de 2011. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 41-66. http://doi.org/10.4185/RLCS-2014-1000/*ref*/Van Klingeren, M., Boomgaarden, H., & De Vreese, C. (2017). Will Conflict Tear Us Apart? The Effects of Conflict and Valenced Media Messages on Polarizing Attitudes toward EU Immigration and Border Control. Public Opinion Quarterly, 8(2), 543-563. https://doi.org/https://doi.org/10.1093/poq/nfw051/*ref*/Vélez-Cuartas, G., Lucio-Arias, D., & Leydesdorff, L. (2016). Regional and global science: Publications from Latin America and the Caribbean in the SciELO Citation Index and the Web of Science. El profesional de la información, 25(1), 35-46. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2016.ene.05/*ref*/Von Dohnanyi, J. (2003). The Representative on Freedom of the Media The Impact of Media Concentration on Professional Journalism. Osce. https://www.osce.org/fom/13870?download=true/*ref*/Wolf, M. (2000). La investigación de la comunicación de masas: crítica y perspectivas. Paidós.Derechos de autor 2020 Gabriel Lotero-Echeverri, Luis M. Romero-Rodríguez, María Amor Pérez-Rodríguezhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/3402023-05-05T21:41:03Z
score 13.924246
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).