The Body in Cognitive Linguistics. Conceptual Metaphor and Embodiment
Descripción del Articulo
The present work approaches the way in which Cognitive Linguistics addresses the issue of the body in relation to language, which is understood as a correlate of thought. One of the axes of language addressing that characterizes this theoretical approach is the notion of conceptual metaphor postulat...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Universidad de San Martín de Porres |
Repositorio: | Correspondencias & Análisis |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/169 |
Enlace del recurso: | http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/169 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Lingüística cognitiva Metáfora Embodiment |
id |
REVCOA_2d568e80d9f5fdd9ffbb35c8591097dd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/169 |
network_acronym_str |
REVCOA |
network_name_str |
Correspondencias & Análisis |
repository_id_str |
|
dc.title.none.fl_str_mv |
The Body in Cognitive Linguistics. Conceptual Metaphor and Embodiment El cuerpo en la lingüística cognitiva. La metáfora conceptual y el embodiment |
title |
The Body in Cognitive Linguistics. Conceptual Metaphor and Embodiment |
spellingShingle |
The Body in Cognitive Linguistics. Conceptual Metaphor and Embodiment Gonzalez, Daniela Soledad Lingüística cognitiva Metáfora Embodiment |
title_short |
The Body in Cognitive Linguistics. Conceptual Metaphor and Embodiment |
title_full |
The Body in Cognitive Linguistics. Conceptual Metaphor and Embodiment |
title_fullStr |
The Body in Cognitive Linguistics. Conceptual Metaphor and Embodiment |
title_full_unstemmed |
The Body in Cognitive Linguistics. Conceptual Metaphor and Embodiment |
title_sort |
The Body in Cognitive Linguistics. Conceptual Metaphor and Embodiment |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Gonzalez, Daniela Soledad |
author |
Gonzalez, Daniela Soledad |
author_facet |
Gonzalez, Daniela Soledad |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Lingüística cognitiva Metáfora Embodiment |
topic |
Lingüística cognitiva Metáfora Embodiment |
description |
The present work approaches the way in which Cognitive Linguistics addresses the issue of the body in relation to language, which is understood as a correlate of thought. One of the axes of language addressing that characterizes this theoretical approach is the notion of conceptual metaphor postulated by Lakoff and Johnson (2001). These authors conceive metaphor as a phenomenon of thought that is reflected in language, is omnipresent in everyday life and allows the structuring of experience. The experience to which they refer is essentially corporal. The influence of body experience in conceptualizing is called embodiment or embodied mind (Lakoff, 1987: 12). |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-11-27 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/169 10.24265/cian.2017.n7.11 |
url |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/169 |
identifier_str_mv |
10.24265/cian.2017.n7.11 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/169/147 http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/169/307 /*ref*/Company Company, C. (2003) “¿Qué es un cambio lingüístico?”. En: Colombo, F. y Soler, M. (coord.). Cambio lingüístico y normatividad. México: UNAM. 13-33. /*ref*/Cuenca, M./Hilferty, J. (1999). Introducción a la Lingüística Cognitiva. Barcelona: Ariel. /*ref*/Echeverría Arriagada, C. (2012) “Hacia el estudio crítico de la variación y el cambio lingüísticos”. Bajo Palabra. 7(2), 565-573. /*ref*/Elvira, J. (2009). Evolución lingüística y cambio Sintáctico. Peter Lang. /*ref*/Frank-Job, B. (2010). “Cambio lingüístico y variación lingüística: Sobre el signficado de las tradiciones discursivas para la investigación del cambio lingüístico”. En: Gallegos-Shibya, A. y Iturrioz Leza, J. (eds.). Tradiciones discursivas. Guadalajara: Universidad de Guadalajara. /*ref*/Fundéu BBVA (2014). Selfi, palabra del año para la Fundéu BBVA. Disponible en: http://www.fundeu.es/recomen-dacion/selfi-palabra-del-ano-para-la-fundeu-bbva/ [Consulta: 20/04/2015]. /*ref*/Gallegos Shibya, A. (2003). Nominalización y registro técnico. Algunas relaciones entre morfopragmática, tradiciones discursivas y desarrollo de la lengua en español. Friburgo: Universidad de Friburgo. Tesis doctoral. Disponible en: http://www.freidok.unifreiburg.de/volltexte/2622/pdf/Gallegos-_Shibya_Dissertation.pdf [Consulta: 15/08/13]. /*ref*/Geeraerts, D. (Ed.) (2006). Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin: Mouton de Gruyter. /*ref*/Gibbs, R. (1992). “When Is Metaphor? The Idea of Understanding in Theories of Metaphor”. Poetics Today, 4(13), 575-606. /*ref*/Glenberg, A. (2010). “Embodiment as a Unifying Perspective for Psychology”. Cogn Sci, 1, 586-596. /*ref*/Goschler, J. (2005). “Embodiment and Body Metaphors”. Disponible en: http://www.metaphorik.de/09/goschler.htm [Consulta: 29/06/2015]. /*ref*/Kabatek, J. (2005). “Tradiciones discursivas y cambio lingüístico”. Lexis, 29(2): 151-177. Lakoff, G (1987). Women, Fire and Dangerous Things. What Categories Reveal about the Mind. Chicago: University of Chicago Press. /*ref*/Lakoff G./Johnson M. (2001 [1980]). Metáforas de la vida cotidiana Introducción de J. Millán y S. Narotzky. 5a ed. Madrid: Cátedra. /*ref*/Rodríguez Espiñeira, M./Pena Seijas, J. (eds.) (2008). Categorización lingüística y límites intercategoriales. Verba: Anuario Galego de Filoloxía. Anexo. Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións e Intercambio Científico. /*ref*/Rodríguez Espiñeira, M. (ed.) (2010). Adjetivos en discurso: Emociones, certezas, posibilidades y evidencias. Santiago de Compostela: USC, editora. 1-29, 180-253. /*ref*/Soylu, F./Brady, C./Holbert, N./Wilensky, U. (2014). “The Thinking Hand: Embodiment of Tool Use, Social Cognition and Metaphorical Thinking and Implications for Learning Design”. Paper presented at the AERA Annual Meeting (SIG: Brain, Neurosciences, and Education), Philadelphia. /*ref*/Ziemke, T. (2003). “What's That Thing Called Embodiment?” En: R. Alterman y D. Kirsh (eds.). Proceedings of the 25th Annual Conference of the Cognitive Science Society. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 1134-1139. |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Daniela Soledad Gonzalez http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Daniela Soledad Gonzalez http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Correspondences & Analysis; No 7 (2017): Correspondences & Analysis N°7 2017 (january - december); 187-195 Correspondencias & análisis; Núm. 7 (2017): Correspondencias & análisis N°7 2017 (enero - diciembre); 187-195 2304-2265 2224-235X reponame:Correspondencias & Análisis instname:Universidad de San Martín de Porres instacron:USMP |
instname_str |
Universidad de San Martín de Porres |
instacron_str |
USMP |
institution |
USMP |
reponame_str |
Correspondencias & Análisis |
collection |
Correspondencias & Análisis |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1804948305806884864 |
spelling |
The Body in Cognitive Linguistics. Conceptual Metaphor and EmbodimentEl cuerpo en la lingüística cognitiva. La metáfora conceptual y el embodimentGonzalez, Daniela SoledadLingüística cognitivaMetáforaEmbodimentThe present work approaches the way in which Cognitive Linguistics addresses the issue of the body in relation to language, which is understood as a correlate of thought. One of the axes of language addressing that characterizes this theoretical approach is the notion of conceptual metaphor postulated by Lakoff and Johnson (2001). These authors conceive metaphor as a phenomenon of thought that is reflected in language, is omnipresent in everyday life and allows the structuring of experience. The experience to which they refer is essentially corporal. The influence of body experience in conceptualizing is called embodiment or embodied mind (Lakoff, 1987: 12).El presente trabajo da cuenta del modo en el que la lingüística cognitiva aborda el tema del cuerpo en relación con el lenguaje, entendido este como un correlato del pensamiento. Uno de los ejes de abordaje del lenguaje que caracteriza a este enfoque teórico es el de la metáfora conceptual, noción postulada por Lakoff y Johnson (2001). Los autores conciben la metáfora como un fenómeno del pensamiento que se refleja en el lenguaje, que está omnipresente en la vida cotidiana y que permite la estructuración de la experiencia. La experiencia a la que hacen referencia es, fundamentalmente, corporal. La influencia de la experiencia corporal en la conceptualización recibe el nombre de embodiment o embodied mind (Lakoff, 1987: 12).Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2017-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/16910.24265/cian.2017.n7.11Correspondences & Analysis; No 7 (2017): Correspondences & Analysis N°7 2017 (january - december); 187-195Correspondencias & análisis; Núm. 7 (2017): Correspondencias & análisis N°7 2017 (enero - diciembre); 187-1952304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/169/147http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/169/307/*ref*/Company Company, C. (2003) “¿Qué es un cambio lingüístico?”. En: Colombo, F. y Soler, M. (coord.). Cambio lingüístico y normatividad. México: UNAM. 13-33./*ref*/Cuenca, M./Hilferty, J. (1999). Introducción a la Lingüística Cognitiva. Barcelona: Ariel./*ref*/Echeverría Arriagada, C. (2012) “Hacia el estudio crítico de la variación y el cambio lingüísticos”. Bajo Palabra. 7(2), 565-573./*ref*/Elvira, J. (2009). Evolución lingüística y cambio Sintáctico. Peter Lang./*ref*/Frank-Job, B. (2010). “Cambio lingüístico y variación lingüística: Sobre el signficado de las tradiciones discursivas para la investigación del cambio lingüístico”. En: Gallegos-Shibya, A. y Iturrioz Leza, J. (eds.). Tradiciones discursivas. Guadalajara: Universidad de Guadalajara./*ref*/Fundéu BBVA (2014). Selfi, palabra del año para la Fundéu BBVA. Disponible en: http://www.fundeu.es/recomen-dacion/selfi-palabra-del-ano-para-la-fundeu-bbva/ [Consulta: 20/04/2015]./*ref*/Gallegos Shibya, A. (2003). Nominalización y registro técnico. Algunas relaciones entre morfopragmática, tradiciones discursivas y desarrollo de la lengua en español. Friburgo: Universidad de Friburgo. Tesis doctoral. Disponible en: http://www.freidok.unifreiburg.de/volltexte/2622/pdf/Gallegos-_Shibya_Dissertation.pdf [Consulta: 15/08/13]./*ref*/Geeraerts, D. (Ed.) (2006). Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin: Mouton de Gruyter./*ref*/Gibbs, R. (1992). “When Is Metaphor? The Idea of Understanding in Theories of Metaphor”. Poetics Today, 4(13), 575-606./*ref*/Glenberg, A. (2010). “Embodiment as a Unifying Perspective for Psychology”. Cogn Sci, 1, 586-596./*ref*/Goschler, J. (2005). “Embodiment and Body Metaphors”. Disponible en: http://www.metaphorik.de/09/goschler.htm [Consulta: 29/06/2015]./*ref*/Kabatek, J. (2005). “Tradiciones discursivas y cambio lingüístico”. Lexis, 29(2): 151-177. Lakoff, G (1987). Women, Fire and Dangerous Things. What Categories Reveal about the Mind. Chicago: University of Chicago Press./*ref*/Lakoff G./Johnson M. (2001 [1980]). Metáforas de la vida cotidiana Introducción de J. Millán y S. Narotzky. 5a ed. Madrid: Cátedra./*ref*/Rodríguez Espiñeira, M./Pena Seijas, J. (eds.) (2008). Categorización lingüística y límites intercategoriales. Verba: Anuario Galego de Filoloxía. Anexo. Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións e Intercambio Científico./*ref*/Rodríguez Espiñeira, M. (ed.) (2010). Adjetivos en discurso: Emociones, certezas, posibilidades y evidencias. Santiago de Compostela: USC, editora. 1-29, 180-253./*ref*/Soylu, F./Brady, C./Holbert, N./Wilensky, U. (2014). “The Thinking Hand: Embodiment of Tool Use, Social Cognition and Metaphorical Thinking and Implications for Learning Design”. Paper presented at the AERA Annual Meeting (SIG: Brain, Neurosciences, and Education), Philadelphia./*ref*/Ziemke, T. (2003). “What's That Thing Called Embodiment?” En: R. Alterman y D. Kirsh (eds.). Proceedings of the 25th Annual Conference of the Cognitive Science Society. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 1134-1139.Derechos de autor 2017 Daniela Soledad Gonzalezhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/1692023-02-14T19:39:02Z |
score |
13.836569 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).