Ethical Perception for Journalistic Profession. Academic Reality vs. Occupational Reality
Descripción del Articulo
The report “Journalism’ students in Chile: Perception of the profession, their future work field and the performance of the media” (Mellado & cols., 2015), which includes their perspective about career field, evaluation and use of the media, threats and future of journalism, and ethics, amon...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Universidad de San Martín de Porres |
Repositorio: | Correspondencias & Análisis |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/160 |
Enlace del recurso: | http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/160 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Journalistic Ethics Academic Journalist Formation Media journalism Journalism Students Journalism Schools Higher Education Controversial Practices Ética periodística Formación académica del periodista Medios de comunicación Estudiantes de periodismo Escuelas de periodismo Educación superior Prácticas controversiales |
id |
REVCOA_2c012f9c485c4752033442190297d75f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/160 |
network_acronym_str |
REVCOA |
network_name_str |
Correspondencias & Análisis |
repository_id_str |
|
spelling |
Ethical Perception for Journalistic Profession. Academic Reality vs. Occupational RealityPercepción ética del oficio periodístico. Realidad universitaria vs. realidad laboralHormazábal, ConstanzaJournalistic EthicsAcademic Journalist FormationMedia journalismJournalism StudentsJournalism SchoolsHigher EducationControversial PracticesÉtica periodísticaFormación académica del periodistaMedios de comunicaciónEstudiantes de periodismoEscuelas de periodismoEducación superiorPrácticas controversialesThe report “Journalism’ students in Chile: Perception of the profession, their future work field and the performance of the media” (Mellado & cols., 2015), which includes their perspective about career field, evaluation and use of the media, threats and future of journalism, and ethics, among others, is the starting point of an exploratory investigation to account the ethical perception of journalism students, against controversial practices and their relation to join the labor market. Based on the analysis, getting deeper in the findings of this report and the contrast with the curricula of the participating journalism schools, the students’ vision is extrapolated from the reality observed in their first professional experience, based on the perception of the media editors. In this way, this report tries to determine how the student’s ethical perception is put to the test in his first professional experience. El informe “Estudiantes de Periodismo en Chile: Percepción sobre la profesión, su futuro laboral y el desempeño de los medios” (Mellado y otros, 2015), que recoge la visión de estos acerca del campo laboral, evaluación y uso de los medios, amenazas y futuro del periodismo, y ética, entre otros, es el punto de partida de una investigación exploratoria para dar cuenta de la percepción ética de los estudiantes de periodismo, frente a prácticas controversiales y su relación con su inserción laboral. A partir del análisis y profundización de los hallazgos de este informe y la contrastación con las mallas curriculares de las escuelas de periodismo participantes, se extrapola la visión de los estudiantes con la realidad observada en su primera experiencia profesional, a partir de la percepción de los editores de medios de comunicación. De esta forma, se busca determinar de qué manera la percepción ética del estudiante se pone a prueba en su primera experiencia profesional.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2017-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/16010.24265/cian.2017.n7.01Correspondences & analysis; No. 7 (2017): Correspondences & Analysis N°7 2017 (january - december); 11-24Correspondencias & análisis; Núm. 7 (2017): Correspondencias & análisis N°7 2017 (enero - diciembre); 11-242304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/160/138http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/160/299Derechos de autor 2017 Constanza Hormazábalinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1602025-01-17T16:30:18Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ethical Perception for Journalistic Profession. Academic Reality vs. Occupational Reality Percepción ética del oficio periodístico. Realidad universitaria vs. realidad laboral |
title |
Ethical Perception for Journalistic Profession. Academic Reality vs. Occupational Reality |
spellingShingle |
Ethical Perception for Journalistic Profession. Academic Reality vs. Occupational Reality Hormazábal, Constanza Journalistic Ethics Academic Journalist Formation Media journalism Journalism Students Journalism Schools Higher Education Controversial Practices Ética periodística Formación académica del periodista Medios de comunicación Estudiantes de periodismo Escuelas de periodismo Educación superior Prácticas controversiales |
title_short |
Ethical Perception for Journalistic Profession. Academic Reality vs. Occupational Reality |
title_full |
Ethical Perception for Journalistic Profession. Academic Reality vs. Occupational Reality |
title_fullStr |
Ethical Perception for Journalistic Profession. Academic Reality vs. Occupational Reality |
title_full_unstemmed |
Ethical Perception for Journalistic Profession. Academic Reality vs. Occupational Reality |
title_sort |
Ethical Perception for Journalistic Profession. Academic Reality vs. Occupational Reality |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Hormazábal, Constanza |
author |
Hormazábal, Constanza |
author_facet |
Hormazábal, Constanza |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Journalistic Ethics Academic Journalist Formation Media journalism Journalism Students Journalism Schools Higher Education Controversial Practices Ética periodística Formación académica del periodista Medios de comunicación Estudiantes de periodismo Escuelas de periodismo Educación superior Prácticas controversiales |
topic |
Journalistic Ethics Academic Journalist Formation Media journalism Journalism Students Journalism Schools Higher Education Controversial Practices Ética periodística Formación académica del periodista Medios de comunicación Estudiantes de periodismo Escuelas de periodismo Educación superior Prácticas controversiales |
description |
The report “Journalism’ students in Chile: Perception of the profession, their future work field and the performance of the media” (Mellado & cols., 2015), which includes their perspective about career field, evaluation and use of the media, threats and future of journalism, and ethics, among others, is the starting point of an exploratory investigation to account the ethical perception of journalism students, against controversial practices and their relation to join the labor market. Based on the analysis, getting deeper in the findings of this report and the contrast with the curricula of the participating journalism schools, the students’ vision is extrapolated from the reality observed in their first professional experience, based on the perception of the media editors. In this way, this report tries to determine how the student’s ethical perception is put to the test in his first professional experience. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-11-27 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/160 10.24265/cian.2017.n7.01 |
url |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/160 |
identifier_str_mv |
10.24265/cian.2017.n7.01 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/160/138 http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/160/299 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Constanza Hormazábal info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Constanza Hormazábal |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Correspondences & analysis; No. 7 (2017): Correspondences & Analysis N°7 2017 (january - december); 11-24 Correspondencias & análisis; Núm. 7 (2017): Correspondencias & análisis N°7 2017 (enero - diciembre); 11-24 2304-2265 2224-235X reponame:Correspondencias & Análisis instname:Universidad de San Martín de Porres instacron:USMP |
instname_str |
Universidad de San Martín de Porres |
instacron_str |
USMP |
institution |
USMP |
reponame_str |
Correspondencias & Análisis |
collection |
Correspondencias & Análisis |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845535755478237184 |
score |
12.776917 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).