Ethical Perception for Journalistic Profession. Academic Reality vs. Occupational Reality

Descripción del Articulo

The report “Journalism’ students in Chile: Perception of the profession, their future work field and the performance of the media” (Mellado & cols., 2015), which includes their perspective about career field, evaluation and use of the media, threats and future of journalism, and ethics, amon...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Hormazábal, Constanza
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Correspondencias & Análisis
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/160
Enlace del recurso:http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/160
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Journalistic Ethics
Academic Journalist Formation
Media journalism
Journalism Students
Journalism Schools
Higher Education
Controversial Practices
Ética periodística
Formación académica del periodista
Medios de comunicación
Estudiantes de periodismo
Escuelas de periodismo
Educación superior
Prácticas controversiales
id REVCOA_2c012f9c485c4752033442190297d75f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/160
network_acronym_str REVCOA
network_name_str Correspondencias & Análisis
repository_id_str
spelling Ethical Perception for Journalistic Profession. Academic Reality vs. Occupational RealityPercepción ética del oficio periodístico. Realidad universitaria vs. realidad laboralHormazábal, ConstanzaJournalistic EthicsAcademic Journalist FormationMedia journalismJournalism StudentsJournalism SchoolsHigher EducationControversial PracticesÉtica periodísticaFormación académica del periodistaMedios de comunicaciónEstudiantes de periodismoEscuelas de periodismoEducación superiorPrácticas controversialesThe report “Journalism’ students in Chile: Perception of the profession, their future work field and the performance of the media” (Mellado & cols., 2015), which includes their perspective about career field, evaluation and use of the media, threats and future of journalism, and ethics, among others, is the starting point of an exploratory investigation to account the ethical perception of journalism students, against controversial practices and their relation to join the labor market. Based on the analysis, getting deeper in the findings of this report and the contrast with the curricula of the participating journalism schools, the students’ vision is extrapolated from the reality observed in their first professional experience, based on the perception of the media editors. In this way, this report tries to determine how the student’s ethical perception is put to the test in his first professional experience. El informe “Estudiantes de Periodismo en Chile: Percepción sobre la profesión, su futuro laboral y el desempeño de los medios” (Mellado y otros, 2015), que recoge la visión de estos acerca del campo laboral, evaluación y uso de los medios, amenazas y futuro del periodismo, y ética, entre otros, es el punto de partida de una investigación exploratoria para dar cuenta de la percepción ética de los estudiantes de periodismo, frente a prácticas controversiales y su relación con su inserción laboral. A partir del análisis y profundización de los hallazgos de este informe y la contrastación con las mallas curriculares de las escuelas de periodismo participantes, se extrapola la visión de los estudiantes con la realidad observada en su primera experiencia profesional, a partir de la percepción de los editores de medios de comunicación. De esta forma, se busca determinar de qué manera la percepción ética del estudiante se pone a prueba en su primera experiencia profesional.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2017-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/16010.24265/cian.2017.n7.01Correspondences & analysis; No. 7 (2017): Correspondences & Analysis N°7 2017 (january - december); 11-24Correspondencias & análisis; Núm. 7 (2017): Correspondencias & análisis N°7 2017 (enero - diciembre); 11-242304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/160/138http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/160/299Derechos de autor 2017 Constanza Hormazábalinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1602025-01-17T16:30:18Z
dc.title.none.fl_str_mv Ethical Perception for Journalistic Profession. Academic Reality vs. Occupational Reality
Percepción ética del oficio periodístico. Realidad universitaria vs. realidad laboral
title Ethical Perception for Journalistic Profession. Academic Reality vs. Occupational Reality
spellingShingle Ethical Perception for Journalistic Profession. Academic Reality vs. Occupational Reality
Hormazábal, Constanza
Journalistic Ethics
Academic Journalist Formation
Media journalism
Journalism Students
Journalism Schools
Higher Education
Controversial Practices
Ética periodística
Formación académica del periodista
Medios de comunicación
Estudiantes de periodismo
Escuelas de periodismo
Educación superior
Prácticas controversiales
title_short Ethical Perception for Journalistic Profession. Academic Reality vs. Occupational Reality
title_full Ethical Perception for Journalistic Profession. Academic Reality vs. Occupational Reality
title_fullStr Ethical Perception for Journalistic Profession. Academic Reality vs. Occupational Reality
title_full_unstemmed Ethical Perception for Journalistic Profession. Academic Reality vs. Occupational Reality
title_sort Ethical Perception for Journalistic Profession. Academic Reality vs. Occupational Reality
dc.creator.none.fl_str_mv Hormazábal, Constanza
author Hormazábal, Constanza
author_facet Hormazábal, Constanza
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Journalistic Ethics
Academic Journalist Formation
Media journalism
Journalism Students
Journalism Schools
Higher Education
Controversial Practices
Ética periodística
Formación académica del periodista
Medios de comunicación
Estudiantes de periodismo
Escuelas de periodismo
Educación superior
Prácticas controversiales
topic Journalistic Ethics
Academic Journalist Formation
Media journalism
Journalism Students
Journalism Schools
Higher Education
Controversial Practices
Ética periodística
Formación académica del periodista
Medios de comunicación
Estudiantes de periodismo
Escuelas de periodismo
Educación superior
Prácticas controversiales
description The report “Journalism’ students in Chile: Perception of the profession, their future work field and the performance of the media” (Mellado & cols., 2015), which includes their perspective about career field, evaluation and use of the media, threats and future of journalism, and ethics, among others, is the starting point of an exploratory investigation to account the ethical perception of journalism students, against controversial practices and their relation to join the labor market. Based on the analysis, getting deeper in the findings of this report and the contrast with the curricula of the participating journalism schools, the students’ vision is extrapolated from the reality observed in their first professional experience, based on the perception of the media editors. In this way, this report tries to determine how the student’s ethical perception is put to the test in his first professional experience. 
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11-27
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/160
10.24265/cian.2017.n7.01
url http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/160
identifier_str_mv 10.24265/cian.2017.n7.01
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/160/138
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/160/299
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Constanza Hormazábal
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Constanza Hormazábal
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
dc.source.none.fl_str_mv Correspondences & analysis; No. 7 (2017): Correspondences & Analysis N°7 2017 (january - december); 11-24
Correspondencias & análisis; Núm. 7 (2017): Correspondencias & análisis N°7 2017 (enero - diciembre); 11-24
2304-2265
2224-235X
reponame:Correspondencias & Análisis
instname:Universidad de San Martín de Porres
instacron:USMP
instname_str Universidad de San Martín de Porres
instacron_str USMP
institution USMP
reponame_str Correspondencias & Análisis
collection Correspondencias & Análisis
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845535755478237184
score 12.776917
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).