Newsgames in Ecuador

Descripción del Articulo

Video games have been created on political and social issues since the beginning of this medium. In recent years, many computer developers are creating and launching games quickly in response to current events. These games are known as “newsgames”. Increasingly the number of Internet users increases...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Marín Gutiérrez, Isidro, Hinojosa Becerra, Mónica, Ruiz San Miguel, Javier
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Correspondencias & Análisis
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/298
Enlace del recurso:http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/298
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Newsgames
Serious Games
Videogame
Digital Journalism
Ecuador
Serious games
Videojuegos
Periodismo digital
id REVCOA_0ceed041e833d1a77a86a947e885e6a7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/298
network_acronym_str REVCOA
network_name_str Correspondencias & Análisis
repository_id_str
spelling Newsgames in EcuadorNewsgames en EcuadorMarín Gutiérrez, IsidroHinojosa Becerra, MónicaRuiz San Miguel, JavierNewsgamesSerious GamesVideogameDigital JournalismEcuadorNewsgamesSerious gamesVideojuegosPeriodismo digitalEcuadorVideo games have been created on political and social issues since the beginning of this medium. In recent years, many computer developers are creating and launching games quickly in response to current events. These games are known as “newsgames”. Increasingly the number of Internet users increases using the network to consume news. Newsgames could become an important part of how people understand current events and could be an important and expressive genre of video games. Digital journalism is making the media look for new ways to tell news and interact with their audience. A journalist should use Information and Communication Technologies (ICT) and implement new journalistic formats. In Ecuador this process takes time to boot although some media are putting these formats into practice as is the case of newsgames. Our work studies the newsgames that are being produced in Ecuador.Se han creado videojuegos sobre temas políticos y sociales desde los inicios de este medio. En los últimos años, muchos desarrolladores informáticos están creando y lanzando juegos rápidamente en respuesta a eventos actuales. Estos juegos se conocen como “newsgames”. Cada vez más el número de internautas aumenta utilizando la red para consumir noticias. Los newsgames podrían convertirse en una parte importante de cómo la gente entiende los acontecimientos actuales y ser un importante y expresivo género de videojuegos. El periodismo digital está haciendo que los medios busquen nuevas maneras de contar las noticias y de interactuar con su público. Un periodista debe de utilizar las tecnologías de la información y de la comunicación (TIC) y poner en práctica los nuevos formatos periodísticos. En Ecuador, este proceso tarda en arrancar, aunque ya algunos medios están poniendo en práctica estos formatos como es el caso de los newsgames. Nuestro trabajo estudia los newsgames que se están produciendo en Ecuador.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2018-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/29810.24265/cian.2018.n8.06Correspondences & analysis; No. 8 (2018): Correspondences & analysis N°8 2018 (january - december); 121-145Correspondencias & análisis; Núm. 8 (2018): Correspondencias & análisis N°8 2018 (enero - diciembre); 121-1452304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/298/273http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/298/292Derechos de autor 2018 Isidro Marín Gutiérrez, Mónica Hinojosa Becerra, Javier Ruiz San Miguelinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2982025-01-17T16:27:10Z
dc.title.none.fl_str_mv Newsgames in Ecuador
Newsgames en Ecuador
title Newsgames in Ecuador
spellingShingle Newsgames in Ecuador
Marín Gutiérrez, Isidro
Newsgames
Serious Games
Videogame
Digital Journalism
Ecuador
Newsgames
Serious games
Videojuegos
Periodismo digital
Ecuador
title_short Newsgames in Ecuador
title_full Newsgames in Ecuador
title_fullStr Newsgames in Ecuador
title_full_unstemmed Newsgames in Ecuador
title_sort Newsgames in Ecuador
dc.creator.none.fl_str_mv Marín Gutiérrez, Isidro
Hinojosa Becerra, Mónica
Ruiz San Miguel, Javier
author Marín Gutiérrez, Isidro
author_facet Marín Gutiérrez, Isidro
Hinojosa Becerra, Mónica
Ruiz San Miguel, Javier
author_role author
author2 Hinojosa Becerra, Mónica
Ruiz San Miguel, Javier
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Newsgames
Serious Games
Videogame
Digital Journalism
Ecuador
Newsgames
Serious games
Videojuegos
Periodismo digital
Ecuador
topic Newsgames
Serious Games
Videogame
Digital Journalism
Ecuador
Newsgames
Serious games
Videojuegos
Periodismo digital
Ecuador
description Video games have been created on political and social issues since the beginning of this medium. In recent years, many computer developers are creating and launching games quickly in response to current events. These games are known as “newsgames”. Increasingly the number of Internet users increases using the network to consume news. Newsgames could become an important part of how people understand current events and could be an important and expressive genre of video games. Digital journalism is making the media look for new ways to tell news and interact with their audience. A journalist should use Information and Communication Technologies (ICT) and implement new journalistic formats. In Ecuador this process takes time to boot although some media are putting these formats into practice as is the case of newsgames. Our work studies the newsgames that are being produced in Ecuador.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/298
10.24265/cian.2018.n8.06
url http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/298
identifier_str_mv 10.24265/cian.2018.n8.06
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/298/273
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/298/292
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Isidro Marín Gutiérrez, Mónica Hinojosa Becerra, Javier Ruiz San Miguel
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Isidro Marín Gutiérrez, Mónica Hinojosa Becerra, Javier Ruiz San Miguel
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
dc.source.none.fl_str_mv Correspondences & analysis; No. 8 (2018): Correspondences & analysis N°8 2018 (january - december); 121-145
Correspondencias & análisis; Núm. 8 (2018): Correspondencias & análisis N°8 2018 (enero - diciembre); 121-145
2304-2265
2224-235X
reponame:Correspondencias & Análisis
instname:Universidad de San Martín de Porres
instacron:USMP
instname_str Universidad de San Martín de Porres
instacron_str USMP
institution USMP
reponame_str Correspondencias & Análisis
collection Correspondencias & Análisis
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844902076485730304
score 12.615219
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).