Inferential level of reading comprehension and its relationship with the production of argumentative texts

Descripción del Articulo

The purpose of this article was to demonstrate the relationship between the inferential level of reading comprehension and the production of argumentative texts in higher education students. The inferential level of reading comprehension is the reader's ability to understand what is read in ord...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Leyva Ato, Lady Antuanette, Chura Quispe, Gilber, Chávez Guillén, Julisa Yrelsa
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Academia Peruana de la Lengua
Repositorio:Boletín de la Academia Peruana de la Lengua
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.apl.org.pe:article/851
Enlace del recurso:https://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/851
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:inferential level
reading comprehension
text production
argumentation
textual linguistics
Nivel inferencial
comprensión lectora
producción de textos
argumentación
lingüística textual
id REVAPL_607db3a86cb4c2cac5bfe6980c16a598
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.apl.org.pe:article/851
network_acronym_str REVAPL
network_name_str Boletín de la Academia Peruana de la Lengua
repository_id_str
spelling Inferential level of reading comprehension and its relationship with the production of argumentative textsNivel inferencial de la comprensión lectora y su relación con la producción de textos argumentativosLeyva Ato, Lady AntuanetteChura Quispe, GilberChávez Guillén, Julisa Yrelsa inferential levelreading comprehensiontext productionargumentationtextual linguisticsNivel inferencialcomprensión lectoraproducción de textosargumentaciónlingüística textualThe purpose of this article was to demonstrate the relationship between the inferential level of reading comprehension and the production of argumentative texts in higher education students. The inferential level of reading comprehension is the reader's ability to understand what is read in order to deduce implicit information from what is explicit. The argumentative textual production implies postulating arguments that support a point of view in a cohesive and coherent way, taking into account the textual structure. The research had a quantitative approach, non-experimental design, with a correlational descriptive level. The probabilistic sample gathered 132 General Studies students from a private Higher Institute (SENATI). The results showed a direct positive correlation using Spearman's Rho r = 0.375 and a p-value 0.001 between the inferential level of reading comprehension and argumentative texts. It was concluded that there is a significant relationship between the inferential level of reading comprehension and the superstructure in the production of argumentative texts.El propósito del artículo es evidenciar la relación existente entre el nivel inferencial de la comprensión lectora y la producción de textos argumentativos en estudiantes de educación superior. El nivel inferencial de la comprensión lectora es la capacidad del lector de comprender lo leído con el fin de deducir información implícita a partir de lo explícito. La producción textual argumentativa implica postular argumentos que sostienen un punto de vista de forma cohesionada y coherente tomando en cuenta la estructura textual. La investigación tiene un enfoque cuantitativo, de diseño no experimental, con nivel descriptivo correlacional. La muestra probabilística reunió a 132 estudiantes de Estudios Generales de un Instituto Superior privado (SENATI). Los resultados muestran una correlación positiva directa mediante Rho de Spearman r=0,375 y un p-valor 0,001 entre el nivel inferencial de la comprensión lectora y los textos argumentativos. Se concluye que existe relación significativa entre el nivel inferencial de la comprensión lectora y la superestructura en la producción de textos argumentativos.  Academia Peruana de la Lengua2022-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/85110.46744/bapl.202201.013Boletín de la Academia Peruana de la Lengua; No 71 (2022): Enero - Junio; 399 - 429Boletín de la Academia Peruana de la Lengua; Núm. 71 (2022): Enero - Junio; 399 - 429Boletín de la Academia Peruana de la Lengua; n. 71 (2022): Enero - Junio; 399 - 4292708-26440567-6002reponame:Boletín de la Academia Peruana de la Lenguainstname:Academia Peruana de la Lenguainstacron:APLspahttps://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/851/829https://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/851/865https://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/851/883Derechos de autor 2022 Lady Antuanette Leyva Ato, Gilber Chura Quispe, Julisa Yrelsa Chávez Guillénhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.apl.org.pe:article/8512025-02-23T22:16:04Z
dc.title.none.fl_str_mv Inferential level of reading comprehension and its relationship with the production of argumentative texts
Nivel inferencial de la comprensión lectora y su relación con la producción de textos argumentativos
title Inferential level of reading comprehension and its relationship with the production of argumentative texts
spellingShingle Inferential level of reading comprehension and its relationship with the production of argumentative texts
Leyva Ato, Lady Antuanette
inferential level
reading comprehension
text production
argumentation
textual linguistics
Nivel inferencial
comprensión lectora
producción de textos
argumentación
lingüística textual
title_short Inferential level of reading comprehension and its relationship with the production of argumentative texts
title_full Inferential level of reading comprehension and its relationship with the production of argumentative texts
title_fullStr Inferential level of reading comprehension and its relationship with the production of argumentative texts
title_full_unstemmed Inferential level of reading comprehension and its relationship with the production of argumentative texts
title_sort Inferential level of reading comprehension and its relationship with the production of argumentative texts
dc.creator.none.fl_str_mv Leyva Ato, Lady Antuanette
Chura Quispe, Gilber
Chávez Guillén, Julisa Yrelsa
author Leyva Ato, Lady Antuanette
author_facet Leyva Ato, Lady Antuanette
Chura Quispe, Gilber
Chávez Guillén, Julisa Yrelsa
author_role author
author2 Chura Quispe, Gilber
Chávez Guillén, Julisa Yrelsa
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv inferential level
reading comprehension
text production
argumentation
textual linguistics
Nivel inferencial
comprensión lectora
producción de textos
argumentación
lingüística textual
topic inferential level
reading comprehension
text production
argumentation
textual linguistics
Nivel inferencial
comprensión lectora
producción de textos
argumentación
lingüística textual
description The purpose of this article was to demonstrate the relationship between the inferential level of reading comprehension and the production of argumentative texts in higher education students. The inferential level of reading comprehension is the reader's ability to understand what is read in order to deduce implicit information from what is explicit. The argumentative textual production implies postulating arguments that support a point of view in a cohesive and coherent way, taking into account the textual structure. The research had a quantitative approach, non-experimental design, with a correlational descriptive level. The probabilistic sample gathered 132 General Studies students from a private Higher Institute (SENATI). The results showed a direct positive correlation using Spearman's Rho r = 0.375 and a p-value 0.001 between the inferential level of reading comprehension and argumentative texts. It was concluded that there is a significant relationship between the inferential level of reading comprehension and the superstructure in the production of argumentative texts.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/851
10.46744/bapl.202201.013
url https://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/851
identifier_str_mv 10.46744/bapl.202201.013
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/851/829
https://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/851/865
https://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/851/883
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Academia Peruana de la Lengua
publisher.none.fl_str_mv Academia Peruana de la Lengua
dc.source.none.fl_str_mv Boletín de la Academia Peruana de la Lengua; No 71 (2022): Enero - Junio; 399 - 429
Boletín de la Academia Peruana de la Lengua; Núm. 71 (2022): Enero - Junio; 399 - 429
Boletín de la Academia Peruana de la Lengua; n. 71 (2022): Enero - Junio; 399 - 429
2708-2644
0567-6002
reponame:Boletín de la Academia Peruana de la Lengua
instname:Academia Peruana de la Lengua
instacron:APL
instname_str Academia Peruana de la Lengua
instacron_str APL
institution APL
reponame_str Boletín de la Academia Peruana de la Lengua
collection Boletín de la Academia Peruana de la Lengua
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846521380920623104
score 13.413352
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).