Inferential level of reading comprehension and its relationship with the production of argumentative texts
Descripción del Articulo
The purpose of this article was to demonstrate the relationship between the inferential level of reading comprehension and the production of argumentative texts in higher education students. The inferential level of reading comprehension is the reader's ability to understand what is read in ord...
| Autores: | , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2022 |
| Institución: | Academia Peruana de la Lengua |
| Repositorio: | Boletín de la Academia Peruana de la Lengua |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.apl.org.pe:article/851 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/851 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | inferential level reading comprehension text production argumentation textual linguistics Nivel inferencial comprensión lectora producción de textos argumentación lingüística textual |
| id |
REVAPL_607db3a86cb4c2cac5bfe6980c16a598 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.apl.org.pe:article/851 |
| network_acronym_str |
REVAPL |
| network_name_str |
Boletín de la Academia Peruana de la Lengua |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Inferential level of reading comprehension and its relationship with the production of argumentative textsNivel inferencial de la comprensión lectora y su relación con la producción de textos argumentativosLeyva Ato, Lady AntuanetteChura Quispe, GilberChávez Guillén, Julisa Yrelsa inferential levelreading comprehensiontext productionargumentationtextual linguisticsNivel inferencialcomprensión lectoraproducción de textosargumentaciónlingüística textualThe purpose of this article was to demonstrate the relationship between the inferential level of reading comprehension and the production of argumentative texts in higher education students. The inferential level of reading comprehension is the reader's ability to understand what is read in order to deduce implicit information from what is explicit. The argumentative textual production implies postulating arguments that support a point of view in a cohesive and coherent way, taking into account the textual structure. The research had a quantitative approach, non-experimental design, with a correlational descriptive level. The probabilistic sample gathered 132 General Studies students from a private Higher Institute (SENATI). The results showed a direct positive correlation using Spearman's Rho r = 0.375 and a p-value 0.001 between the inferential level of reading comprehension and argumentative texts. It was concluded that there is a significant relationship between the inferential level of reading comprehension and the superstructure in the production of argumentative texts.El propósito del artículo es evidenciar la relación existente entre el nivel inferencial de la comprensión lectora y la producción de textos argumentativos en estudiantes de educación superior. El nivel inferencial de la comprensión lectora es la capacidad del lector de comprender lo leído con el fin de deducir información implícita a partir de lo explícito. La producción textual argumentativa implica postular argumentos que sostienen un punto de vista de forma cohesionada y coherente tomando en cuenta la estructura textual. La investigación tiene un enfoque cuantitativo, de diseño no experimental, con nivel descriptivo correlacional. La muestra probabilística reunió a 132 estudiantes de Estudios Generales de un Instituto Superior privado (SENATI). Los resultados muestran una correlación positiva directa mediante Rho de Spearman r=0,375 y un p-valor 0,001 entre el nivel inferencial de la comprensión lectora y los textos argumentativos. Se concluye que existe relación significativa entre el nivel inferencial de la comprensión lectora y la superestructura en la producción de textos argumentativos. Academia Peruana de la Lengua2022-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/85110.46744/bapl.202201.013Boletín de la Academia Peruana de la Lengua; No 71 (2022): Enero - Junio; 399 - 429Boletín de la Academia Peruana de la Lengua; Núm. 71 (2022): Enero - Junio; 399 - 429Boletín de la Academia Peruana de la Lengua; n. 71 (2022): Enero - Junio; 399 - 4292708-26440567-6002reponame:Boletín de la Academia Peruana de la Lenguainstname:Academia Peruana de la Lenguainstacron:APLspahttps://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/851/829https://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/851/865https://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/851/883Derechos de autor 2022 Lady Antuanette Leyva Ato, Gilber Chura Quispe, Julisa Yrelsa Chávez Guillénhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.apl.org.pe:article/8512025-02-23T22:16:04Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Inferential level of reading comprehension and its relationship with the production of argumentative texts Nivel inferencial de la comprensión lectora y su relación con la producción de textos argumentativos |
| title |
Inferential level of reading comprehension and its relationship with the production of argumentative texts |
| spellingShingle |
Inferential level of reading comprehension and its relationship with the production of argumentative texts Leyva Ato, Lady Antuanette inferential level reading comprehension text production argumentation textual linguistics Nivel inferencial comprensión lectora producción de textos argumentación lingüística textual |
| title_short |
Inferential level of reading comprehension and its relationship with the production of argumentative texts |
| title_full |
Inferential level of reading comprehension and its relationship with the production of argumentative texts |
| title_fullStr |
Inferential level of reading comprehension and its relationship with the production of argumentative texts |
| title_full_unstemmed |
Inferential level of reading comprehension and its relationship with the production of argumentative texts |
| title_sort |
Inferential level of reading comprehension and its relationship with the production of argumentative texts |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Leyva Ato, Lady Antuanette Chura Quispe, Gilber Chávez Guillén, Julisa Yrelsa |
| author |
Leyva Ato, Lady Antuanette |
| author_facet |
Leyva Ato, Lady Antuanette Chura Quispe, Gilber Chávez Guillén, Julisa Yrelsa |
| author_role |
author |
| author2 |
Chura Quispe, Gilber Chávez Guillén, Julisa Yrelsa |
| author2_role |
author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
inferential level reading comprehension text production argumentation textual linguistics Nivel inferencial comprensión lectora producción de textos argumentación lingüística textual |
| topic |
inferential level reading comprehension text production argumentation textual linguistics Nivel inferencial comprensión lectora producción de textos argumentación lingüística textual |
| description |
The purpose of this article was to demonstrate the relationship between the inferential level of reading comprehension and the production of argumentative texts in higher education students. The inferential level of reading comprehension is the reader's ability to understand what is read in order to deduce implicit information from what is explicit. The argumentative textual production implies postulating arguments that support a point of view in a cohesive and coherent way, taking into account the textual structure. The research had a quantitative approach, non-experimental design, with a correlational descriptive level. The probabilistic sample gathered 132 General Studies students from a private Higher Institute (SENATI). The results showed a direct positive correlation using Spearman's Rho r = 0.375 and a p-value 0.001 between the inferential level of reading comprehension and argumentative texts. It was concluded that there is a significant relationship between the inferential level of reading comprehension and the superstructure in the production of argumentative texts. |
| publishDate |
2022 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-15 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/851 10.46744/bapl.202201.013 |
| url |
https://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/851 |
| identifier_str_mv |
10.46744/bapl.202201.013 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/851/829 https://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/851/865 https://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/851/883 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Academia Peruana de la Lengua |
| publisher.none.fl_str_mv |
Academia Peruana de la Lengua |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Boletín de la Academia Peruana de la Lengua; No 71 (2022): Enero - Junio; 399 - 429 Boletín de la Academia Peruana de la Lengua; Núm. 71 (2022): Enero - Junio; 399 - 429 Boletín de la Academia Peruana de la Lengua; n. 71 (2022): Enero - Junio; 399 - 429 2708-2644 0567-6002 reponame:Boletín de la Academia Peruana de la Lengua instname:Academia Peruana de la Lengua instacron:APL |
| instname_str |
Academia Peruana de la Lengua |
| instacron_str |
APL |
| institution |
APL |
| reponame_str |
Boletín de la Academia Peruana de la Lengua |
| collection |
Boletín de la Academia Peruana de la Lengua |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846521380920623104 |
| score |
13.413352 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).