METACOGNITIVE STRATEGIES AND ACADEMIC PERFORMANCE IN EDUCATION STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS

Descripción del Articulo

The purpose of this study was to know therelationship between metacognitive strategiesand the development of academic performance instudents of the Professional School of Education ofthe National Amazonian University of Madre de Dios.It is a basic type study, descriptive level and assumesa correlati...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Puma Camargo, María Isabel, Hurtado Tiza, David Raúl, Santos Jiménez, Ofelia Carmen, Vásquez Prez, Janett Karina
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Privada de Pucallpa
Repositorio:Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:http://upp.edu.pe/revistas/index.php/RICCVA/oai:article/167
Enlace del recurso:https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/167
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Metacognitive strategies
cognition
academic performance
Estrategias metacognitivas
cognición
rendimiento académico
id 2664-8105_cc983fdeaf010b6df67b4dfa372d0fcc
oai_identifier_str oai:http://upp.edu.pe/revistas/index.php/RICCVA/oai:article/167
network_acronym_str 2664-8105
repository_id_str .
network_name_str Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica
spelling METACOGNITIVE STRATEGIES AND ACADEMIC PERFORMANCE IN EDUCATION STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOSESTRATEGIAS METACOGNITIVAS Y RENDIMIENTO ACADÉMICO EN ESTUDIANTES DE EDUCACIÓN DE LA UNIVERSIDAD NACIONAL AMAZÓNICA DE MADRE DE DIOSPuma Camargo, María Isabel Hurtado Tiza, David Raúl Santos Jiménez, Ofelia Carmen Vásquez Prez, Janett Karina Metacognitive strategiescognitionacademic performanceEstrategias metacognitivascogniciónrendimiento académicoThe purpose of this study was to know therelationship between metacognitive strategiesand the development of academic performance instudents of the Professional School of Education ofthe National Amazonian University of Madre de Dios.It is a basic type study, descriptive level and assumesa correlational design. The sample consistedof 61 students from the Professional School ofEducation. The applied techniques were the surveyand the documentary analysis. The instruments:questionnaire and record of qualifications.Metacognitive strategies were evaluated with aninventory of 52 items for all dimensions and theeight categories that are in total. The instrument hadvalidation and reliability using the Cronbach's alphacoefficient with 0.94, 0.61 and 0.71. It was obtainedas a result of the correlation (0.333) betweenmetacognitive strategies and academic performancein students of the Professional School of Educationof the National Amazonian University of Madrede Dios. The conclusion was that there is a weakrelationship between these two variables, whichallows us to affirm that there is no relationship, thatis, there is no correspondence between academicperformance and metagognitive strategies.Se tuvo como propósito de conocer la relaciónentre estrategias metacognitivas y el desarrollodel rendimiento académico en estudiantesde la Escuela Profesional de Educación de laUniversidad Nacional Amazónica de Madrede Dios. Es un estudio de tipo básico, de niveldescriptivo y asume un diseño correlacional. Lamuestra estuvo constituida por 61 estudiantesde la Escuela Profesional de Educación. Lastécnicas aplicadas fueron la encuesta y el análisisdocumental. Los instrumentos: cuestionarioy registro de calificaciones. Las estrategiasmetacognitivas se evaluaron con el inventario de52 ítems para todas las dimensiones y las ochocategorías que son en total. El instrumento tuvovalidación y confiabilidad mediante el coeficienteAlfa de Cronbach con 0,94, 0,61 y 0,71. Se tuvocomo resultado de la correlación (0,333) entrelas estrategias metacognitivas y el rendimientoacadémico en estudiantes de la EscuelaProfesional de Educación de la UniversidadNacional Amazónica de Madre de Dios. Laconclusión fue que existe una relación débilentre estas dos variables lo que permite afirmarque no existe ninguna relación, es decir no haycorrespondencia entre el rendimiento académicoy las estrategias metagognitivas.UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA2020-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/16710.37292/riccva.v5i1.167REPOSITORIO DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol 5 No 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 7REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 Núm. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 72664-81052517-960810.37292/riccva.v5i1reponame:Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónicainstname:Universidad Privada de Pucallpainstacron:UPPspahttps://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/167/152Derechos de autor 2020 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPAinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-31T16:10:18Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv METACOGNITIVE STRATEGIES AND ACADEMIC PERFORMANCE IN EDUCATION STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS
ESTRATEGIAS METACOGNITIVAS Y RENDIMIENTO ACADÉMICO EN ESTUDIANTES DE EDUCACIÓN DE LA UNIVERSIDAD NACIONAL AMAZÓNICA DE MADRE DE DIOS
title METACOGNITIVE STRATEGIES AND ACADEMIC PERFORMANCE IN EDUCATION STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS
spellingShingle METACOGNITIVE STRATEGIES AND ACADEMIC PERFORMANCE IN EDUCATION STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS
Puma Camargo, María Isabel
Metacognitive strategies
cognition
academic performance
Estrategias metacognitivas
cognición
rendimiento académico
title_short METACOGNITIVE STRATEGIES AND ACADEMIC PERFORMANCE IN EDUCATION STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS
title_full METACOGNITIVE STRATEGIES AND ACADEMIC PERFORMANCE IN EDUCATION STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS
title_fullStr METACOGNITIVE STRATEGIES AND ACADEMIC PERFORMANCE IN EDUCATION STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS
title_full_unstemmed METACOGNITIVE STRATEGIES AND ACADEMIC PERFORMANCE IN EDUCATION STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS
title_sort METACOGNITIVE STRATEGIES AND ACADEMIC PERFORMANCE IN EDUCATION STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS
dc.creator.none.fl_str_mv Puma Camargo, María Isabel
Hurtado Tiza, David Raúl
Santos Jiménez, Ofelia Carmen
Vásquez Prez, Janett Karina
author Puma Camargo, María Isabel
author_facet Puma Camargo, María Isabel
Hurtado Tiza, David Raúl
Santos Jiménez, Ofelia Carmen
Vásquez Prez, Janett Karina
author_role author
author2 Hurtado Tiza, David Raúl
Santos Jiménez, Ofelia Carmen
Vásquez Prez, Janett Karina
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Metacognitive strategies
cognition
academic performance
Estrategias metacognitivas
cognición
rendimiento académico
topic Metacognitive strategies
cognition
academic performance
Estrategias metacognitivas
cognición
rendimiento académico
dc.description.none.fl_txt_mv The purpose of this study was to know therelationship between metacognitive strategiesand the development of academic performance instudents of the Professional School of Education ofthe National Amazonian University of Madre de Dios.It is a basic type study, descriptive level and assumesa correlational design. The sample consistedof 61 students from the Professional School ofEducation. The applied techniques were the surveyand the documentary analysis. The instruments:questionnaire and record of qualifications.Metacognitive strategies were evaluated with aninventory of 52 items for all dimensions and theeight categories that are in total. The instrument hadvalidation and reliability using the Cronbach's alphacoefficient with 0.94, 0.61 and 0.71. It was obtainedas a result of the correlation (0.333) betweenmetacognitive strategies and academic performancein students of the Professional School of Educationof the National Amazonian University of Madrede Dios. The conclusion was that there is a weakrelationship between these two variables, whichallows us to affirm that there is no relationship, thatis, there is no correspondence between academicperformance and metagognitive strategies.
Se tuvo como propósito de conocer la relaciónentre estrategias metacognitivas y el desarrollodel rendimiento académico en estudiantesde la Escuela Profesional de Educación de laUniversidad Nacional Amazónica de Madrede Dios. Es un estudio de tipo básico, de niveldescriptivo y asume un diseño correlacional. Lamuestra estuvo constituida por 61 estudiantesde la Escuela Profesional de Educación. Lastécnicas aplicadas fueron la encuesta y el análisisdocumental. Los instrumentos: cuestionarioy registro de calificaciones. Las estrategiasmetacognitivas se evaluaron con el inventario de52 ítems para todas las dimensiones y las ochocategorías que son en total. El instrumento tuvovalidación y confiabilidad mediante el coeficienteAlfa de Cronbach con 0,94, 0,61 y 0,71. Se tuvocomo resultado de la correlación (0,333) entrelas estrategias metacognitivas y el rendimientoacadémico en estudiantes de la EscuelaProfesional de Educación de la UniversidadNacional Amazónica de Madre de Dios. Laconclusión fue que existe una relación débilentre estas dos variables lo que permite afirmarque no existe ninguna relación, es decir no haycorrespondencia entre el rendimiento académicoy las estrategias metagognitivas.
description The purpose of this study was to know therelationship between metacognitive strategiesand the development of academic performance instudents of the Professional School of Education ofthe National Amazonian University of Madre de Dios.It is a basic type study, descriptive level and assumesa correlational design. The sample consistedof 61 students from the Professional School ofEducation. The applied techniques were the surveyand the documentary analysis. The instruments:questionnaire and record of qualifications.Metacognitive strategies were evaluated with aninventory of 52 items for all dimensions and theeight categories that are in total. The instrument hadvalidation and reliability using the Cronbach's alphacoefficient with 0.94, 0.61 and 0.71. It was obtainedas a result of the correlation (0.333) betweenmetacognitive strategies and academic performancein students of the Professional School of Educationof the National Amazonian University of Madrede Dios. The conclusion was that there is a weakrelationship between these two variables, whichallows us to affirm that there is no relationship, thatis, there is no correspondence between academicperformance and metagognitive strategies.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/167
10.37292/riccva.v5i1.167
url https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/167
identifier_str_mv 10.37292/riccva.v5i1.167
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/167/152
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
dc.source.none.fl_str_mv REPOSITORIO DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol 5 No 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 7
REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 Núm. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 7
2664-8105
2517-9608
10.37292/riccva.v5i1
reponame:Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica
instname:Universidad Privada de Pucallpa
instacron:UPP
reponame_str Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica
collection Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica
instname_str Universidad Privada de Pucallpa
instacron_str UPP
institution UPP
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701290895168503808
score 13.754011
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).