THE SEMANTIC DOMAIN AND UNDERSTANDING OF SPECIALIZED TEXTS IN LAW STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS

Descripción del Articulo

The research set out to determine the relationshipbetween the semantic domain and the comprehensionof specialized texts in students of the ProfessionalCareer of Law of the National Amazonian Universityof Madre de Dios. It is a study of a basic type, fordeveloping theoretical scientific knowledge reg...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Béjar Ramos, Carlos, Chávez Epiquén, Abdías, Castro Paniagua, William Gil, Silva Castro, José Luis
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Privada de Pucallpa
Repositorio:Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:http://upp.edu.pe/revistas/index.php/RICCVA/oai:article/166
Enlace del recurso:https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/166
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Semantic domain
comprehension of specialized texts
Dominio semántico
comprensión de textos especializados
id 2664-8105_8dbbd44c33a74af81d7da5d8ab3a6c96
oai_identifier_str oai:http://upp.edu.pe/revistas/index.php/RICCVA/oai:article/166
network_acronym_str 2664-8105
repository_id_str .
network_name_str Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica
spelling THE SEMANTIC DOMAIN AND UNDERSTANDING OF SPECIALIZED TEXTS IN LAW STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOSEL DOMINIO SEMÁNTICO Y LA COMPRENSIÓN DE TEXTOS ESPECIALIZADOS EN ESTUDIANTES DE DERECHO DE LA UNIVERSIDAD NACIONAL AMAZÓNICA DE MADRE DE DIOSBéjar Ramos, Carlos Chávez Epiquén, Abdías Castro Paniagua, William Gil Silva Castro, José Luis Semantic domaincomprehension of specialized textsDominio semánticocomprensión de textos especializadosThe research set out to determine the relationshipbetween the semantic domain and the comprehensionof specialized texts in students of the ProfessionalCareer of Law of the National Amazonian Universityof Madre de Dios. It is a study of a basic type, fordeveloping theoretical scientific knowledge regardingsemantics and reading comprehension of lesser andgreater academic complexity. It is descriptive level andcorrelational design. The sample was made up of 60students. The technique applied to collect the data wasevaluation and as an instrument a test was applied todetermine the semantic domain and the reading cardsto assess the levels of comprehension of specializedtexts. The semantic domain was broken down intodimensions of: vocabulary in context, synonym andantonym in context, paronym, paronym, homonyms,hyperonyms-hyponyms and textual markers. Thedimensions of text comprehension: comprehensionat the propositional level, local level, global level andelaborative level. The result was a correlation coefficientof (0.629) considered an average positive relationshipbetween variables in the sample and the studypopulation. It was concluded that there is a direct andsignificant relationship between the semantic domainand the understanding of specialized texts; the greaterthe semantic domain, the greater the understanding oftexts.La investigación se propuso determinar la relaciónentre el dominio semántico y la comprensión de textosespecializados en estudiantes de la Carrera Profesionalde Derecho de la Universidad Nacional Amazónicade Madre de Dios. Es un estudio de tipo básico, pordesarrollar el conocimiento científico teórico en cuantoa la semántica y la comprensión lectora de menor ymayor complejidad académica. Es de nivel descriptivoy diseño correlacional. La muestra estuvo conformadapor 60 estudiantes. La técnica aplicada para recopilarlos datos fue la evaluación y como instrumento se aplicóun test para determinar el dominio semántico y las fichasde lectura para evaluar los niveles de comprensiónde textos especializados. El dominio semántico sedisgregó en dimensiones de: vocabulario en contexto,sinónimo y antónimo en contexto, parónimo, parónimo,homónimos, hiperónimos-hipónimos y marcadorestextuales. Las dimensiones de comprensión de textos:comprensión en el nivel proposicional, nivel local, nivelglobal y nivel elaborativo. Se tuvo como resultado uncoeficiente de correlación de (0,629) considerada unarelación positiva media entre variables en la muestray población de estudio. Se concluyó que existeuna relación directa y significativa entre el dominiosemántico y la comprensión de textos especializados;a mayor dominio semántico mayor comprensión detextos.UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA2020-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/16610.37292/riccva.v5i1.166REPOSITORIO DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol 5 No 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 6REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 Núm. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 62664-81052517-960810.37292/riccva.v5i1reponame:Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónicainstname:Universidad Privada de Pucallpainstacron:UPPspahttps://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/166/151Derechos de autor 2020 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPAinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-31T16:10:18Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv THE SEMANTIC DOMAIN AND UNDERSTANDING OF SPECIALIZED TEXTS IN LAW STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS
EL DOMINIO SEMÁNTICO Y LA COMPRENSIÓN DE TEXTOS ESPECIALIZADOS EN ESTUDIANTES DE DERECHO DE LA UNIVERSIDAD NACIONAL AMAZÓNICA DE MADRE DE DIOS
title THE SEMANTIC DOMAIN AND UNDERSTANDING OF SPECIALIZED TEXTS IN LAW STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS
spellingShingle THE SEMANTIC DOMAIN AND UNDERSTANDING OF SPECIALIZED TEXTS IN LAW STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS
Béjar Ramos, Carlos
Semantic domain
comprehension of specialized texts
Dominio semántico
comprensión de textos especializados
title_short THE SEMANTIC DOMAIN AND UNDERSTANDING OF SPECIALIZED TEXTS IN LAW STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS
title_full THE SEMANTIC DOMAIN AND UNDERSTANDING OF SPECIALIZED TEXTS IN LAW STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS
title_fullStr THE SEMANTIC DOMAIN AND UNDERSTANDING OF SPECIALIZED TEXTS IN LAW STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS
title_full_unstemmed THE SEMANTIC DOMAIN AND UNDERSTANDING OF SPECIALIZED TEXTS IN LAW STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS
title_sort THE SEMANTIC DOMAIN AND UNDERSTANDING OF SPECIALIZED TEXTS IN LAW STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS
dc.creator.none.fl_str_mv Béjar Ramos, Carlos
Chávez Epiquén, Abdías
Castro Paniagua, William Gil
Silva Castro, José Luis
author Béjar Ramos, Carlos
author_facet Béjar Ramos, Carlos
Chávez Epiquén, Abdías
Castro Paniagua, William Gil
Silva Castro, José Luis
author_role author
author2 Chávez Epiquén, Abdías
Castro Paniagua, William Gil
Silva Castro, José Luis
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Semantic domain
comprehension of specialized texts
Dominio semántico
comprensión de textos especializados
topic Semantic domain
comprehension of specialized texts
Dominio semántico
comprensión de textos especializados
dc.description.none.fl_txt_mv The research set out to determine the relationshipbetween the semantic domain and the comprehensionof specialized texts in students of the ProfessionalCareer of Law of the National Amazonian Universityof Madre de Dios. It is a study of a basic type, fordeveloping theoretical scientific knowledge regardingsemantics and reading comprehension of lesser andgreater academic complexity. It is descriptive level andcorrelational design. The sample was made up of 60students. The technique applied to collect the data wasevaluation and as an instrument a test was applied todetermine the semantic domain and the reading cardsto assess the levels of comprehension of specializedtexts. The semantic domain was broken down intodimensions of: vocabulary in context, synonym andantonym in context, paronym, paronym, homonyms,hyperonyms-hyponyms and textual markers. Thedimensions of text comprehension: comprehensionat the propositional level, local level, global level andelaborative level. The result was a correlation coefficientof (0.629) considered an average positive relationshipbetween variables in the sample and the studypopulation. It was concluded that there is a direct andsignificant relationship between the semantic domainand the understanding of specialized texts; the greaterthe semantic domain, the greater the understanding oftexts.
La investigación se propuso determinar la relaciónentre el dominio semántico y la comprensión de textosespecializados en estudiantes de la Carrera Profesionalde Derecho de la Universidad Nacional Amazónicade Madre de Dios. Es un estudio de tipo básico, pordesarrollar el conocimiento científico teórico en cuantoa la semántica y la comprensión lectora de menor ymayor complejidad académica. Es de nivel descriptivoy diseño correlacional. La muestra estuvo conformadapor 60 estudiantes. La técnica aplicada para recopilarlos datos fue la evaluación y como instrumento se aplicóun test para determinar el dominio semántico y las fichasde lectura para evaluar los niveles de comprensiónde textos especializados. El dominio semántico sedisgregó en dimensiones de: vocabulario en contexto,sinónimo y antónimo en contexto, parónimo, parónimo,homónimos, hiperónimos-hipónimos y marcadorestextuales. Las dimensiones de comprensión de textos:comprensión en el nivel proposicional, nivel local, nivelglobal y nivel elaborativo. Se tuvo como resultado uncoeficiente de correlación de (0,629) considerada unarelación positiva media entre variables en la muestray población de estudio. Se concluyó que existeuna relación directa y significativa entre el dominiosemántico y la comprensión de textos especializados;a mayor dominio semántico mayor comprensión detextos.
description The research set out to determine the relationshipbetween the semantic domain and the comprehensionof specialized texts in students of the ProfessionalCareer of Law of the National Amazonian Universityof Madre de Dios. It is a study of a basic type, fordeveloping theoretical scientific knowledge regardingsemantics and reading comprehension of lesser andgreater academic complexity. It is descriptive level andcorrelational design. The sample was made up of 60students. The technique applied to collect the data wasevaluation and as an instrument a test was applied todetermine the semantic domain and the reading cardsto assess the levels of comprehension of specializedtexts. The semantic domain was broken down intodimensions of: vocabulary in context, synonym andantonym in context, paronym, paronym, homonyms,hyperonyms-hyponyms and textual markers. Thedimensions of text comprehension: comprehensionat the propositional level, local level, global level andelaborative level. The result was a correlation coefficientof (0.629) considered an average positive relationshipbetween variables in the sample and the studypopulation. It was concluded that there is a direct andsignificant relationship between the semantic domainand the understanding of specialized texts; the greaterthe semantic domain, the greater the understanding oftexts.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/166
10.37292/riccva.v5i1.166
url https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/166
identifier_str_mv 10.37292/riccva.v5i1.166
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/166/151
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
dc.source.none.fl_str_mv REPOSITORIO DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol 5 No 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 6
REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 Núm. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 6
2664-8105
2517-9608
10.37292/riccva.v5i1
reponame:Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica
instname:Universidad Privada de Pucallpa
instacron:UPP
reponame_str Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica
collection Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica
instname_str Universidad Privada de Pucallpa
instacron_str UPP
institution UPP
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701290895165358080
score 13.95948
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).