THE SEMANTIC DOMAIN AND UNDERSTANDING OF SPECIALIZED TEXTS IN LAW STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS
Descripción del Articulo
The research set out to determine the relationshipbetween the semantic domain and the comprehensionof specialized texts in students of the ProfessionalCareer of Law of the National Amazonian Universityof Madre de Dios. It is a study of a basic type, fordeveloping theoretical scientific knowledge reg...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Privada de Pucallpa |
Repositorio: | Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:http://upp.edu.pe/revistas/index.php/RICCVA/oai:article/166 |
Enlace del recurso: | https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/166 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Semantic domain comprehension of specialized texts Dominio semántico comprensión de textos especializados |
id |
2664-8105_8dbbd44c33a74af81d7da5d8ab3a6c96 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:http://upp.edu.pe/revistas/index.php/RICCVA/oai:article/166 |
network_acronym_str |
2664-8105 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica |
spelling |
THE SEMANTIC DOMAIN AND UNDERSTANDING OF SPECIALIZED TEXTS IN LAW STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOSEL DOMINIO SEMÁNTICO Y LA COMPRENSIÓN DE TEXTOS ESPECIALIZADOS EN ESTUDIANTES DE DERECHO DE LA UNIVERSIDAD NACIONAL AMAZÓNICA DE MADRE DE DIOSBéjar Ramos, Carlos Chávez Epiquén, Abdías Castro Paniagua, William Gil Silva Castro, José Luis Semantic domaincomprehension of specialized textsDominio semánticocomprensión de textos especializadosThe research set out to determine the relationshipbetween the semantic domain and the comprehensionof specialized texts in students of the ProfessionalCareer of Law of the National Amazonian Universityof Madre de Dios. It is a study of a basic type, fordeveloping theoretical scientific knowledge regardingsemantics and reading comprehension of lesser andgreater academic complexity. It is descriptive level andcorrelational design. The sample was made up of 60students. The technique applied to collect the data wasevaluation and as an instrument a test was applied todetermine the semantic domain and the reading cardsto assess the levels of comprehension of specializedtexts. The semantic domain was broken down intodimensions of: vocabulary in context, synonym andantonym in context, paronym, paronym, homonyms,hyperonyms-hyponyms and textual markers. Thedimensions of text comprehension: comprehensionat the propositional level, local level, global level andelaborative level. The result was a correlation coefficientof (0.629) considered an average positive relationshipbetween variables in the sample and the studypopulation. It was concluded that there is a direct andsignificant relationship between the semantic domainand the understanding of specialized texts; the greaterthe semantic domain, the greater the understanding oftexts.La investigación se propuso determinar la relaciónentre el dominio semántico y la comprensión de textosespecializados en estudiantes de la Carrera Profesionalde Derecho de la Universidad Nacional Amazónicade Madre de Dios. Es un estudio de tipo básico, pordesarrollar el conocimiento científico teórico en cuantoa la semántica y la comprensión lectora de menor ymayor complejidad académica. Es de nivel descriptivoy diseño correlacional. La muestra estuvo conformadapor 60 estudiantes. La técnica aplicada para recopilarlos datos fue la evaluación y como instrumento se aplicóun test para determinar el dominio semántico y las fichasde lectura para evaluar los niveles de comprensiónde textos especializados. El dominio semántico sedisgregó en dimensiones de: vocabulario en contexto,sinónimo y antónimo en contexto, parónimo, parónimo,homónimos, hiperónimos-hipónimos y marcadorestextuales. Las dimensiones de comprensión de textos:comprensión en el nivel proposicional, nivel local, nivelglobal y nivel elaborativo. Se tuvo como resultado uncoeficiente de correlación de (0,629) considerada unarelación positiva media entre variables en la muestray población de estudio. Se concluyó que existeuna relación directa y significativa entre el dominiosemántico y la comprensión de textos especializados;a mayor dominio semántico mayor comprensión detextos.UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA2020-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/16610.37292/riccva.v5i1.166REPOSITORIO DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol 5 No 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 6REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 Núm. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 62664-81052517-960810.37292/riccva.v5i1reponame:Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónicainstname:Universidad Privada de Pucallpainstacron:UPPspahttps://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/166/151Derechos de autor 2020 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPAinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-31T16:10:18Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE SEMANTIC DOMAIN AND UNDERSTANDING OF SPECIALIZED TEXTS IN LAW STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS EL DOMINIO SEMÁNTICO Y LA COMPRENSIÓN DE TEXTOS ESPECIALIZADOS EN ESTUDIANTES DE DERECHO DE LA UNIVERSIDAD NACIONAL AMAZÓNICA DE MADRE DE DIOS |
title |
THE SEMANTIC DOMAIN AND UNDERSTANDING OF SPECIALIZED TEXTS IN LAW STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS |
spellingShingle |
THE SEMANTIC DOMAIN AND UNDERSTANDING OF SPECIALIZED TEXTS IN LAW STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS Béjar Ramos, Carlos Semantic domain comprehension of specialized texts Dominio semántico comprensión de textos especializados |
title_short |
THE SEMANTIC DOMAIN AND UNDERSTANDING OF SPECIALIZED TEXTS IN LAW STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS |
title_full |
THE SEMANTIC DOMAIN AND UNDERSTANDING OF SPECIALIZED TEXTS IN LAW STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS |
title_fullStr |
THE SEMANTIC DOMAIN AND UNDERSTANDING OF SPECIALIZED TEXTS IN LAW STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS |
title_full_unstemmed |
THE SEMANTIC DOMAIN AND UNDERSTANDING OF SPECIALIZED TEXTS IN LAW STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS |
title_sort |
THE SEMANTIC DOMAIN AND UNDERSTANDING OF SPECIALIZED TEXTS IN LAW STUDENTS OF THE AMAZON NATIONAL UNIVERSITY OF MADRE DE DIOS |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Béjar Ramos, Carlos Chávez Epiquén, Abdías Castro Paniagua, William Gil Silva Castro, José Luis |
author |
Béjar Ramos, Carlos |
author_facet |
Béjar Ramos, Carlos Chávez Epiquén, Abdías Castro Paniagua, William Gil Silva Castro, José Luis |
author_role |
author |
author2 |
Chávez Epiquén, Abdías Castro Paniagua, William Gil Silva Castro, José Luis |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Semantic domain comprehension of specialized texts Dominio semántico comprensión de textos especializados |
topic |
Semantic domain comprehension of specialized texts Dominio semántico comprensión de textos especializados |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The research set out to determine the relationshipbetween the semantic domain and the comprehensionof specialized texts in students of the ProfessionalCareer of Law of the National Amazonian Universityof Madre de Dios. It is a study of a basic type, fordeveloping theoretical scientific knowledge regardingsemantics and reading comprehension of lesser andgreater academic complexity. It is descriptive level andcorrelational design. The sample was made up of 60students. The technique applied to collect the data wasevaluation and as an instrument a test was applied todetermine the semantic domain and the reading cardsto assess the levels of comprehension of specializedtexts. The semantic domain was broken down intodimensions of: vocabulary in context, synonym andantonym in context, paronym, paronym, homonyms,hyperonyms-hyponyms and textual markers. Thedimensions of text comprehension: comprehensionat the propositional level, local level, global level andelaborative level. The result was a correlation coefficientof (0.629) considered an average positive relationshipbetween variables in the sample and the studypopulation. It was concluded that there is a direct andsignificant relationship between the semantic domainand the understanding of specialized texts; the greaterthe semantic domain, the greater the understanding oftexts. La investigación se propuso determinar la relaciónentre el dominio semántico y la comprensión de textosespecializados en estudiantes de la Carrera Profesionalde Derecho de la Universidad Nacional Amazónicade Madre de Dios. Es un estudio de tipo básico, pordesarrollar el conocimiento científico teórico en cuantoa la semántica y la comprensión lectora de menor ymayor complejidad académica. Es de nivel descriptivoy diseño correlacional. La muestra estuvo conformadapor 60 estudiantes. La técnica aplicada para recopilarlos datos fue la evaluación y como instrumento se aplicóun test para determinar el dominio semántico y las fichasde lectura para evaluar los niveles de comprensiónde textos especializados. El dominio semántico sedisgregó en dimensiones de: vocabulario en contexto,sinónimo y antónimo en contexto, parónimo, parónimo,homónimos, hiperónimos-hipónimos y marcadorestextuales. Las dimensiones de comprensión de textos:comprensión en el nivel proposicional, nivel local, nivelglobal y nivel elaborativo. Se tuvo como resultado uncoeficiente de correlación de (0,629) considerada unarelación positiva media entre variables en la muestray población de estudio. Se concluyó que existeuna relación directa y significativa entre el dominiosemántico y la comprensión de textos especializados;a mayor dominio semántico mayor comprensión detextos. |
description |
The research set out to determine the relationshipbetween the semantic domain and the comprehensionof specialized texts in students of the ProfessionalCareer of Law of the National Amazonian Universityof Madre de Dios. It is a study of a basic type, fordeveloping theoretical scientific knowledge regardingsemantics and reading comprehension of lesser andgreater academic complexity. It is descriptive level andcorrelational design. The sample was made up of 60students. The technique applied to collect the data wasevaluation and as an instrument a test was applied todetermine the semantic domain and the reading cardsto assess the levels of comprehension of specializedtexts. The semantic domain was broken down intodimensions of: vocabulary in context, synonym andantonym in context, paronym, paronym, homonyms,hyperonyms-hyponyms and textual markers. Thedimensions of text comprehension: comprehensionat the propositional level, local level, global level andelaborative level. The result was a correlation coefficientof (0.629) considered an average positive relationshipbetween variables in the sample and the studypopulation. It was concluded that there is a direct andsignificant relationship between the semantic domainand the understanding of specialized texts; the greaterthe semantic domain, the greater the understanding oftexts. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-11 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/166 10.37292/riccva.v5i1.166 |
url |
https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/166 |
identifier_str_mv |
10.37292/riccva.v5i1.166 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/166/151 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA |
publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA |
dc.source.none.fl_str_mv |
REPOSITORIO DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol 5 No 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 6 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 Núm. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 6 2664-8105 2517-9608 10.37292/riccva.v5i1 reponame:Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica instname:Universidad Privada de Pucallpa instacron:UPP |
reponame_str |
Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica |
collection |
Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica |
instname_str |
Universidad Privada de Pucallpa |
instacron_str |
UPP |
institution |
UPP |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701290895165358080 |
score |
13.95948 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).