The participatory recovery of history and memory for the social use of the cultural heritage of Huarochiri: The case of the former School N°443

Descripción del Articulo

The participatory process of the recovery of the history and memory related to the former Nº 443 school brings critical social research and dialogical practices forward. This allows the construction of knowledge based in the wisdom, language and the way of understanding of the local population. It a...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Pajuelo Montes, Rosario
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2016
Institución:Universidad Nacional de Ingeniería
Repositorio:Revista UNI - Devenir
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/304
Enlace del recurso:http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/304
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:recuperación participativa
historia
memoria
uso social
Huarochirí
id 2616-4949_a50a0000cafe54dabfe56669e20a3593
oai_identifier_str oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/304
network_acronym_str 2616-4949
network_name_str Revista UNI - Devenir
spelling The participatory recovery of history and memory for the social use of the cultural heritage of Huarochiri: The case of the former School N°443La recuperación participativa de la historia y la memoria para el uso social del patrimonio huarochirano: El caso del ex Centro Educativo N°443Pajuelo Montes, Rosariorecuperación participativahistoriamemoriauso socialHuarochiríThe participatory process of the recovery of the history and memory related to the former Nº 443 school brings critical social research and dialogical practices forward. This allows the construction of knowledge based in the wisdom, language and the way of understanding of the local population. It also leads to the inclusion of social sciences, arts and ancestral wisdom. In the participatory process of recovery, the local voices were decisive in the selection of the object of study; in the recognition of the economic, political, social cultural and territorial issues; and in the identification of the interests, needs and expectations that will define the social use of the edification. School 443 shows facts, knowledge and experiences of the past visible that were constructed and enriched by the communitarian ties. As well, it is the material expression and territorial referent of experiences that still persist, and will keep alive the tradition, memory and identity that preserve cultural heritage and improve the quality of life of the Huarochiri population.La recuperación participativa de la historia y la memoria vinculada al ex Centro Educativo N°443, remite a la investigación social crítica y a la práctica dialógica para la construcción del conocimiento sobre la base de los saberes, lenguajes y formas de comprensión de la población local. También lleva a incluir las perspectivas de las ciencias sociales, arte, y sabidurías ancestrales y populares. En la recuperación participativa, las voces locales fueron determinantes para la elección del objeto de estudio; para el reconocimiento de los aspectos económicos, políticos, sociales, culturales y ambientales; y para la identificación de los intereses, necesidades y expectativas que luego definirían el uso social de la edificación. El 443 visibiliza los hechos, conocimientos y experiencias del pasado, los cuales fueron construidos y enriquecidos por los lazos comunitarios. También constituye una expresión material y un referente territorial de las vivencias que aún persisten y mantienen viva la tradición, memoria e identidad para conservar el patrimonio y mejorar la calidad de vida de los pobladores de Huarochirí, Lima.Editorial de la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Artes de la Universidad Nacional de Ingeniería2016-11-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpegtext/htmlhttp://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/30410.21754/devenir.v3i6.304Devenir - Journal of studies on built heritage; Vol 3 No 6 (2016); 125-142Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado; Vol. 3 Núm. 6 (2016); 125-1422616-49492312-7562reponame:Revista UNI - Devenirinstname:Universidad Nacional de Ingenieríainstacron:UNIspaenghttp://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/304/207http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/304/596http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/304/597http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/304/1299Derechos de autor 2016 Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificadoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-02-18T15:42:03Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv The participatory recovery of history and memory for the social use of the cultural heritage of Huarochiri: The case of the former School N°443
La recuperación participativa de la historia y la memoria para el uso social del patrimonio huarochirano: El caso del ex Centro Educativo N°443
title The participatory recovery of history and memory for the social use of the cultural heritage of Huarochiri: The case of the former School N°443
spellingShingle The participatory recovery of history and memory for the social use of the cultural heritage of Huarochiri: The case of the former School N°443
Pajuelo Montes, Rosario
recuperación participativa
historia
memoria
uso social
Huarochirí
title_short The participatory recovery of history and memory for the social use of the cultural heritage of Huarochiri: The case of the former School N°443
title_full The participatory recovery of history and memory for the social use of the cultural heritage of Huarochiri: The case of the former School N°443
title_fullStr The participatory recovery of history and memory for the social use of the cultural heritage of Huarochiri: The case of the former School N°443
title_full_unstemmed The participatory recovery of history and memory for the social use of the cultural heritage of Huarochiri: The case of the former School N°443
title_sort The participatory recovery of history and memory for the social use of the cultural heritage of Huarochiri: The case of the former School N°443
dc.creator.none.fl_str_mv Pajuelo Montes, Rosario
author Pajuelo Montes, Rosario
author_facet Pajuelo Montes, Rosario
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv recuperación participativa
historia
memoria
uso social
Huarochirí
topic recuperación participativa
historia
memoria
uso social
Huarochirí
dc.description.none.fl_txt_mv The participatory process of the recovery of the history and memory related to the former Nº 443 school brings critical social research and dialogical practices forward. This allows the construction of knowledge based in the wisdom, language and the way of understanding of the local population. It also leads to the inclusion of social sciences, arts and ancestral wisdom. In the participatory process of recovery, the local voices were decisive in the selection of the object of study; in the recognition of the economic, political, social cultural and territorial issues; and in the identification of the interests, needs and expectations that will define the social use of the edification. School 443 shows facts, knowledge and experiences of the past visible that were constructed and enriched by the communitarian ties. As well, it is the material expression and territorial referent of experiences that still persist, and will keep alive the tradition, memory and identity that preserve cultural heritage and improve the quality of life of the Huarochiri population.
La recuperación participativa de la historia y la memoria vinculada al ex Centro Educativo N°443, remite a la investigación social crítica y a la práctica dialógica para la construcción del conocimiento sobre la base de los saberes, lenguajes y formas de comprensión de la población local. También lleva a incluir las perspectivas de las ciencias sociales, arte, y sabidurías ancestrales y populares. En la recuperación participativa, las voces locales fueron determinantes para la elección del objeto de estudio; para el reconocimiento de los aspectos económicos, políticos, sociales, culturales y ambientales; y para la identificación de los intereses, necesidades y expectativas que luego definirían el uso social de la edificación. El 443 visibiliza los hechos, conocimientos y experiencias del pasado, los cuales fueron construidos y enriquecidos por los lazos comunitarios. También constituye una expresión material y un referente territorial de las vivencias que aún persisten y mantienen viva la tradición, memoria e identidad para conservar el patrimonio y mejorar la calidad de vida de los pobladores de Huarochirí, Lima.
description The participatory process of the recovery of the history and memory related to the former Nº 443 school brings critical social research and dialogical practices forward. This allows the construction of knowledge based in the wisdom, language and the way of understanding of the local population. It also leads to the inclusion of social sciences, arts and ancestral wisdom. In the participatory process of recovery, the local voices were decisive in the selection of the object of study; in the recognition of the economic, political, social cultural and territorial issues; and in the identification of the interests, needs and expectations that will define the social use of the edification. School 443 shows facts, knowledge and experiences of the past visible that were constructed and enriched by the communitarian ties. As well, it is the material expression and territorial referent of experiences that still persist, and will keep alive the tradition, memory and identity that preserve cultural heritage and improve the quality of life of the Huarochiri population.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-11-26
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/304
10.21754/devenir.v3i6.304
url http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/304
identifier_str_mv 10.21754/devenir.v3i6.304
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/304/207
http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/304/596
http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/304/597
http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/304/1299
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
audio/mpeg
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Editorial de la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Artes de la Universidad Nacional de Ingeniería
publisher.none.fl_str_mv Editorial de la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Artes de la Universidad Nacional de Ingeniería
dc.source.none.fl_str_mv Devenir - Journal of studies on built heritage; Vol 3 No 6 (2016); 125-142
Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado; Vol. 3 Núm. 6 (2016); 125-142
2616-4949
2312-7562
reponame:Revista UNI - Devenir
instname:Universidad Nacional de Ingeniería
instacron:UNI
reponame_str Revista UNI - Devenir
collection Revista UNI - Devenir
instname_str Universidad Nacional de Ingeniería
instacron_str UNI
institution UNI
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1692048268384534528
score 13.982926
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).