THE PUBLIC INSTRUCTION PROCESS 90 YEARS OF THE “SEVEN TESTS” OF JOSÉ CARLOS MARIÁTEGUI

Descripción del Articulo

The Spanish inheritance has not only been a method of instruction, of education butcentrally an economic and social regime. Education and teaching must be seen aseconomic and social problems. The French influence was inserted, later, in this contextwith the complacency of those who saw in France the...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Arroyo Laguna, Eduardo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revista URP - Scientia
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/2714
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/2714
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Instrucción pública
escuela
modernización
Mariátegui
Perú
id 2519-5743_d2dbd7e1f834110cd41b11c50ae27b17
oai_identifier_str oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/2714
network_acronym_str 2519-5743
repository_id_str .
network_name_str Revista URP - Scientia
spelling THE PUBLIC INSTRUCTION PROCESS 90 YEARS OF THE “SEVEN TESTS” OF JOSÉ CARLOS MARIÁTEGUIEL PROCESO DE LA INSTRUCCIÓN PÚBLICA A 90 AÑOS DE LOS “SIETE ENSAYOS” DE JOSÉ CARLOS MARIÁTEGUIArroyo Laguna, EduardoInstrucción públicaescuelamodernizaciónMariáteguiPerúThe Spanish inheritance has not only been a method of instruction, of education butcentrally an economic and social regime. Education and teaching must be seen aseconomic and social problems. The French influence was inserted, later, in this contextwith the complacency of those who saw in France the homeland of Jacobin and republicanfreedom as those who at the same time and at the same time were inspired by thethought and practice of conservative restoration . The American influence prevails in theend, although with setbacks, as a result of a country that started an embryonic capitalistdevelopment at the same time that it imported American capital, ideas and technicians.The aim is to explain how Peruvian public education has managed to break into Peruviansociety, but at the same time how it also implies its failure in the 21st century.La herencia española no ha sido solo un método de instrucción, de educación sino centralmente un régimen económico y social. La educación y la enseñanza deben verse como problemas económico y social. La influencia francesa se insertó, más tarde, en este contexto con la complacencia de quienes miraban en Francia la patria de la libertad jacobina y republicana como de quienes a la vez y al mismo tiempo se inspiraban en el pensamiento y la práctica de la restauración conservadora. La influencia norteamericana se impone al final, aunque con retrocesos, como resultado de un país que iniciaba un embrionario desarrollo capitalista al mismo tiempo que importaba capitales, ideas y técnicos estadounidenses. Se trata de explicar cómo la educación pública peruana ha logrado irrumpir en la sociedad peruana, pero a la vez cómo ésta implica también sufracaso en pleno siglo XXI.UNIVERSIDAD RICARDO PALMA2020-01-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulo evaluado por pares.application/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/271410.31381/scientia.v21i21.2714Scientia; Vol. 21 Núm. 21 (2019): SCIENTIA; 19-311993-422X2519-574310.31381/scientia.v21i21reponame:Revista URP - Scientiainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/2714/2851Derechos de autor 2020 Scientiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-02T15:40:11Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv THE PUBLIC INSTRUCTION PROCESS 90 YEARS OF THE “SEVEN TESTS” OF JOSÉ CARLOS MARIÁTEGUI
EL PROCESO DE LA INSTRUCCIÓN PÚBLICA A 90 AÑOS DE LOS “SIETE ENSAYOS” DE JOSÉ CARLOS MARIÁTEGUI
title THE PUBLIC INSTRUCTION PROCESS 90 YEARS OF THE “SEVEN TESTS” OF JOSÉ CARLOS MARIÁTEGUI
spellingShingle THE PUBLIC INSTRUCTION PROCESS 90 YEARS OF THE “SEVEN TESTS” OF JOSÉ CARLOS MARIÁTEGUI
Arroyo Laguna, Eduardo
Instrucción pública
escuela
modernización
Mariátegui
Perú
title_short THE PUBLIC INSTRUCTION PROCESS 90 YEARS OF THE “SEVEN TESTS” OF JOSÉ CARLOS MARIÁTEGUI
title_full THE PUBLIC INSTRUCTION PROCESS 90 YEARS OF THE “SEVEN TESTS” OF JOSÉ CARLOS MARIÁTEGUI
title_fullStr THE PUBLIC INSTRUCTION PROCESS 90 YEARS OF THE “SEVEN TESTS” OF JOSÉ CARLOS MARIÁTEGUI
title_full_unstemmed THE PUBLIC INSTRUCTION PROCESS 90 YEARS OF THE “SEVEN TESTS” OF JOSÉ CARLOS MARIÁTEGUI
title_sort THE PUBLIC INSTRUCTION PROCESS 90 YEARS OF THE “SEVEN TESTS” OF JOSÉ CARLOS MARIÁTEGUI
dc.creator.none.fl_str_mv Arroyo Laguna, Eduardo
author Arroyo Laguna, Eduardo
author_facet Arroyo Laguna, Eduardo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Instrucción pública
escuela
modernización
Mariátegui
Perú
topic Instrucción pública
escuela
modernización
Mariátegui
Perú
dc.description.none.fl_txt_mv The Spanish inheritance has not only been a method of instruction, of education butcentrally an economic and social regime. Education and teaching must be seen aseconomic and social problems. The French influence was inserted, later, in this contextwith the complacency of those who saw in France the homeland of Jacobin and republicanfreedom as those who at the same time and at the same time were inspired by thethought and practice of conservative restoration . The American influence prevails in theend, although with setbacks, as a result of a country that started an embryonic capitalistdevelopment at the same time that it imported American capital, ideas and technicians.The aim is to explain how Peruvian public education has managed to break into Peruviansociety, but at the same time how it also implies its failure in the 21st century.
La herencia española no ha sido solo un método de instrucción, de educación sino centralmente un régimen económico y social. La educación y la enseñanza deben verse como problemas económico y social. La influencia francesa se insertó, más tarde, en este contexto con la complacencia de quienes miraban en Francia la patria de la libertad jacobina y republicana como de quienes a la vez y al mismo tiempo se inspiraban en el pensamiento y la práctica de la restauración conservadora. La influencia norteamericana se impone al final, aunque con retrocesos, como resultado de un país que iniciaba un embrionario desarrollo capitalista al mismo tiempo que importaba capitales, ideas y técnicos estadounidenses. Se trata de explicar cómo la educación pública peruana ha logrado irrumpir en la sociedad peruana, pero a la vez cómo ésta implica también sufracaso en pleno siglo XXI.
description The Spanish inheritance has not only been a method of instruction, of education butcentrally an economic and social regime. Education and teaching must be seen aseconomic and social problems. The French influence was inserted, later, in this contextwith the complacency of those who saw in France the homeland of Jacobin and republicanfreedom as those who at the same time and at the same time were inspired by thethought and practice of conservative restoration . The American influence prevails in theend, although with setbacks, as a result of a country that started an embryonic capitalistdevelopment at the same time that it imported American capital, ideas and technicians.The aim is to explain how Peruvian public education has managed to break into Peruviansociety, but at the same time how it also implies its failure in the 21st century.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-24
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Articulo evaluado por pares.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/2714
10.31381/scientia.v21i21.2714
url http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/2714
identifier_str_mv 10.31381/scientia.v21i21.2714
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/2714/2851
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Scientia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Scientia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD RICARDO PALMA
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD RICARDO PALMA
dc.source.none.fl_str_mv Scientia; Vol. 21 Núm. 21 (2019): SCIENTIA; 19-31
1993-422X
2519-5743
10.31381/scientia.v21i21
reponame:Revista URP - Scientia
instname:Universidad Ricardo Palma
instacron:URP
reponame_str Revista URP - Scientia
collection Revista URP - Scientia
instname_str Universidad Ricardo Palma
instacron_str URP
institution URP
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701470201117147136
score 13.882472
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).