Fiction in the construction of characters and temporal and spatial dimensions in “Where and how the devil lost the poncho ”

Descripción del Articulo

Taking as a model the tradition “Dónde y cómo el diablo perdió el poncho”, the style of Palma is analyzed, under the narratological approach, focusing on the following elements of literary creation: construction of characters and handling of the temporal and spatial dimens...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Vásquez Peña, José Carlos
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revista URP - Aula Palma
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/2623
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Aula_Palma/article/view/2623
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Construcción de personajes, dimensión espacial, dimensión temporal, dimensión aspectual, desrealización, narratología, ficcionalizar, decodificación, narrador autodiegético, diégesis, temporalización anacrónica
id 2415-2218_ea2e95ddfd22a94a8429335f205f1223
oai_identifier_str oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/2623
network_acronym_str 2415-2218
repository_id_str .
network_name_str Revista URP - Aula Palma
spelling Fiction in the construction of characters and temporal and spatial dimensions in “Where and how the devil lost the poncho ”La ficción en la construcción de personajes y las dimensiones temporal y espacial en “Dónde y cómo el diablo perdió el poncho”Vásquez Peña, José CarlosConstrucción de personajes, dimensión espacial, dimensión temporal, dimensión aspectual, desrealización, narratología, ficcionalizar, decodificación, narrador autodiegético, diégesis, temporalización anacrónicaTaking as a model the tradition “Dónde y cómo el diablo perdió el poncho”, the style of Palma is analyzed, under the narratological approach, focusing on the following elements of literary creation: construction of characters and handling of the temporal and spatial dimensions, without leaving aside the aspectual dimension contained in the theme and the circumstances produced after the unrealisation process operated in the text. This balance shows Palma’s extraordinary creative capacity to fictionalize stories, to show us, in this case, a textual Ica that, without leaving its landscape essence and the idiosyncrasy of its characters, becomes another Ica, which houses protagonists and antagonists in an unprecedented spatiotemporal dimension. ResumenTomando como modélica la tradición “Dónde y cómo el diablo perdió el poncho”, se analiza, bajo el enfoque narratológico, el estilo palmista, incidiendo en los elementos de creación literaria: construcción de personajes y manejo de las dimensiones temporal y espacial, sin dejar de lado la dimensión aspectual que encierra la temática y las circunstancias producidas después del proceso de desrealización operado en el texto. Este balance pone de manifiesto la extraordinaria capacidad creativa de Palma para ficcionalizar historias, para mostrarnos, en este caso, una Ica textual que, sin dejar su esencia paisajística y la idiosincrasia de sus personajes, se convierte en otra Ica, que aloja protagonistas y antagonistas en unadimensión espacio-temporal inédita.Palabras clave: Construcción de personajes, dimensión espacial, dimensión temporal, dimensión aspectual, desrealización, narratología, ficcionalizar, decodificación, narrador autodiegético, diégesis,temporalización anacrónica. AbstractTaking as a model the tradition “Dónde y cómo el diablo perdió el poncho”, the style of Palma is analyzed, under the narratological approach, focusing on the following elements of literary creation: construction of characters and handling of the temporal and spatial dimensions, without leaving aside the aspectual dimension contained in the theme and the circumstances produced after the unrealisation process operated in the text. This balance shows Palma’s extraordinary creative capacity to fictionalize stories, to show us, in this case, a textual Ica that, without leaving its landscape essence and the idiosyncrasy of its characters, becomes another Ica, which houses protagonists and antagonists in an unprecedented spatiotemporal dimension. Keywords: Construction of characters, spatial dimension, temporal dimension, aspectual dimension, derealization, narratology, fictionalization, decoding, autodiegetic narrator, digesis, anachronistic temporalization.Instituto Ricardo Palma de la Universidad Ricardo Palma2019-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Aula_Palma/article/view/262310.31381/ap.v0i18.2623Aula Palma; Núm. 18 (2019): Aula Palma; 423-4312415-22181810-752410.31381/ap.v0i18reponame:Revista URP - Aula Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Aula_Palma/article/view/2623/2648Derechos de autor 2019 Aula Palmahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-02T16:40:13Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Fiction in the construction of characters and temporal and spatial dimensions in “Where and how the devil lost the poncho ”
La ficción en la construcción de personajes y las dimensiones temporal y espacial en “Dónde y cómo el diablo perdió el poncho”
title Fiction in the construction of characters and temporal and spatial dimensions in “Where and how the devil lost the poncho ”
spellingShingle Fiction in the construction of characters and temporal and spatial dimensions in “Where and how the devil lost the poncho ”
Vásquez Peña, José Carlos
Construcción de personajes, dimensión espacial, dimensión temporal, dimensión aspectual, desrealización, narratología, ficcionalizar, decodificación, narrador autodiegético, diégesis, temporalización anacrónica
title_short Fiction in the construction of characters and temporal and spatial dimensions in “Where and how the devil lost the poncho ”
title_full Fiction in the construction of characters and temporal and spatial dimensions in “Where and how the devil lost the poncho ”
title_fullStr Fiction in the construction of characters and temporal and spatial dimensions in “Where and how the devil lost the poncho ”
title_full_unstemmed Fiction in the construction of characters and temporal and spatial dimensions in “Where and how the devil lost the poncho ”
title_sort Fiction in the construction of characters and temporal and spatial dimensions in “Where and how the devil lost the poncho ”
dc.creator.none.fl_str_mv Vásquez Peña, José Carlos
author Vásquez Peña, José Carlos
author_facet Vásquez Peña, José Carlos
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Construcción de personajes, dimensión espacial, dimensión temporal, dimensión aspectual, desrealización, narratología, ficcionalizar, decodificación, narrador autodiegético, diégesis, temporalización anacrónica
topic Construcción de personajes, dimensión espacial, dimensión temporal, dimensión aspectual, desrealización, narratología, ficcionalizar, decodificación, narrador autodiegético, diégesis, temporalización anacrónica
dc.description.none.fl_txt_mv Taking as a model the tradition “Dónde y cómo el diablo perdió el poncho”, the style of Palma is analyzed, under the narratological approach, focusing on the following elements of literary creation: construction of characters and handling of the temporal and spatial dimensions, without leaving aside the aspectual dimension contained in the theme and the circumstances produced after the unrealisation process operated in the text. This balance shows Palma’s extraordinary creative capacity to fictionalize stories, to show us, in this case, a textual Ica that, without leaving its landscape essence and the idiosyncrasy of its characters, becomes another Ica, which houses protagonists and antagonists in an unprecedented spatiotemporal dimension. 
ResumenTomando como modélica la tradición “Dónde y cómo el diablo perdió el poncho”, se analiza, bajo el enfoque narratológico, el estilo palmista, incidiendo en los elementos de creación literaria: construcción de personajes y manejo de las dimensiones temporal y espacial, sin dejar de lado la dimensión aspectual que encierra la temática y las circunstancias producidas después del proceso de desrealización operado en el texto. Este balance pone de manifiesto la extraordinaria capacidad creativa de Palma para ficcionalizar historias, para mostrarnos, en este caso, una Ica textual que, sin dejar su esencia paisajística y la idiosincrasia de sus personajes, se convierte en otra Ica, que aloja protagonistas y antagonistas en unadimensión espacio-temporal inédita.Palabras clave: Construcción de personajes, dimensión espacial, dimensión temporal, dimensión aspectual, desrealización, narratología, ficcionalizar, decodificación, narrador autodiegético, diégesis,temporalización anacrónica. AbstractTaking as a model the tradition “Dónde y cómo el diablo perdió el poncho”, the style of Palma is analyzed, under the narratological approach, focusing on the following elements of literary creation: construction of characters and handling of the temporal and spatial dimensions, without leaving aside the aspectual dimension contained in the theme and the circumstances produced after the unrealisation process operated in the text. This balance shows Palma’s extraordinary creative capacity to fictionalize stories, to show us, in this case, a textual Ica that, without leaving its landscape essence and the idiosyncrasy of its characters, becomes another Ica, which houses protagonists and antagonists in an unprecedented spatiotemporal dimension. Keywords: Construction of characters, spatial dimension, temporal dimension, aspectual dimension, derealization, narratology, fictionalization, decoding, autodiegetic narrator, digesis, anachronistic temporalization.
description Taking as a model the tradition “Dónde y cómo el diablo perdió el poncho”, the style of Palma is analyzed, under the narratological approach, focusing on the following elements of literary creation: construction of characters and handling of the temporal and spatial dimensions, without leaving aside the aspectual dimension contained in the theme and the circumstances produced after the unrealisation process operated in the text. This balance shows Palma’s extraordinary creative capacity to fictionalize stories, to show us, in this case, a textual Ica that, without leaving its landscape essence and the idiosyncrasy of its characters, becomes another Ica, which houses protagonists and antagonists in an unprecedented spatiotemporal dimension. 
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-31
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Aula_Palma/article/view/2623
10.31381/ap.v0i18.2623
url http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Aula_Palma/article/view/2623
identifier_str_mv 10.31381/ap.v0i18.2623
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Aula_Palma/article/view/2623/2648
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Aula Palma
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Aula Palma
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Ricardo Palma de la Universidad Ricardo Palma
publisher.none.fl_str_mv Instituto Ricardo Palma de la Universidad Ricardo Palma
dc.source.none.fl_str_mv Aula Palma; Núm. 18 (2019): Aula Palma; 423-431
2415-2218
1810-7524
10.31381/ap.v0i18
reponame:Revista URP - Aula Palma
instname:Universidad Ricardo Palma
instacron:URP
reponame_str Revista URP - Aula Palma
collection Revista URP - Aula Palma
instname_str Universidad Ricardo Palma
instacron_str URP
institution URP
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701473976330485760
score 13.919782
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).