The game in the identity and autonomy of the child

Descripción del Articulo

The present research work entitled The game as a strategy for the development of identity and autonomy in children under 6 years - Educational institutions at the initial level Chiclayo, 2019. Its main objective was to promote the development of the identity and autonomy of minor children 6 years th...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: NAZARIO URBINA, Mayra Russel del Carmen, PAREDES AGUINAGA, Mercy Carmen
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revista UCV-HACER
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2322
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2322
Nivel de acceso:acceso abierto
id 2414-8695_d431b7fdd1b39ed005d242b08ff18e41
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2322
network_acronym_str 2414-8695
repository_id_str
network_name_str Revista UCV-HACER
spelling The game in the identity and autonomy of the childEl juego en la identidad y autonomía del niñoNAZARIO URBINA, Mayra Russel del CarmenPAREDES AGUINAGA, Mercy CarmenThe present research work entitled The game as a strategy for the development of identity and autonomy in children under 6 years - Educational institutions at the initial level Chiclayo, 2019. Its main objective was to promote the development of the identity and autonomy of minor children 6 years through game strategies. With a pre-experimental research design, taking as a sample a total of 75 children, to whom a data collection instrument was applied, this being a checklist, which was validated in the opinion of an expert with a level of reliability of 0.889. As a main conclusion, it was verified that the variables of the game as a strategy had a significant influence on the development of identity and autonomy in children under 6 years of the IEP "Angelitos de María and Emblematic and Inclusive Institución Educativa "Karl Weiss". The type of research is quantitative since the analysis and measurement of the information requires intensive and deep studies through the collection of the pre and posttest. An applied pre-experimental design is used, whose results were able to reverse the data found at the beginning; contributing to the general objective having as stimulus the game strategies as a significant ally in the development of identity and autonomy. Keywords: game, strategy, identity, autonomy.  El presente trabajo de investigación titulado El juego como estrategia para el desarrollo de la identidad y autonomía en niños menores de 6 años - Instituciones educativas en el nivel inicial Chiclayo, 2019. Tuvo como objetivo general Promover el desarrollo de la identidad y autonomía de niños menores de 6 años a través de estrategias de juego. Con un diseño de investigación pre experimental, tomando como muestra a un total de 75 niños, a los cuales se aplicó un instrumento de recolección de datos, siendo esta una lista de cotejo, la cual fue validada a juicio de experto con un nivel de confiabilidad de 0.889. Como conclusión principal se verificó que las variables de El juego como estrategia influyeron de forma significativa en el desarrollo de la identidad y autonomía en los niños menores de 6 años de la IEP “Angelitos de María e Institución Educativa Emblemática e Inclusiva “Karl Weiss”. El tipo de investigación es cuantitativo ya que el análisis y medición de la información requiere de estudios intensivo y profundos mediante la recopilación del pre y post test. Se utiliza un diseño pre experimental aplicada, cuyos resultados lograron revertir los datos encontrados en un inicio; coadyuvando al objetivo general teniendo como estímulo las estrategias de juego como un aliado significativo en el desarrollo de la identidad y autonomía. Palabras clave: juego, estrategia, identidad, autonomía.  Universidad César Vallejo Campus Chiclayo2020-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/232210.18050/ucv-hacer.v9i1.2322UCV HACER; Vol. 9 Núm. 1 (2020): Enero-Marzo; 11-17UCV-HACER; Vol. 9 Núm. 1 (2020): Enero-Marzo; 11-172414-86952305-855210.18050/ucv-hacer.v9i1reponame:Revista UCV-HACERinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2322/1947Derechos de autor 2020 Mayra Russel del Carmen NAZARIO URBINA, Mercy Carmen PAREDES AGUINAGAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-04T16:05:35Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv The game in the identity and autonomy of the child
El juego en la identidad y autonomía del niño
title The game in the identity and autonomy of the child
spellingShingle The game in the identity and autonomy of the child
NAZARIO URBINA, Mayra Russel del Carmen
title_short The game in the identity and autonomy of the child
title_full The game in the identity and autonomy of the child
title_fullStr The game in the identity and autonomy of the child
title_full_unstemmed The game in the identity and autonomy of the child
title_sort The game in the identity and autonomy of the child
dc.creator.none.fl_str_mv NAZARIO URBINA, Mayra Russel del Carmen
PAREDES AGUINAGA, Mercy Carmen
author NAZARIO URBINA, Mayra Russel del Carmen
author_facet NAZARIO URBINA, Mayra Russel del Carmen
PAREDES AGUINAGA, Mercy Carmen
author_role author
author2 PAREDES AGUINAGA, Mercy Carmen
author2_role author
dc.description.none.fl_txt_mv The present research work entitled The game as a strategy for the development of identity and autonomy in children under 6 years - Educational institutions at the initial level Chiclayo, 2019. Its main objective was to promote the development of the identity and autonomy of minor children 6 years through game strategies. With a pre-experimental research design, taking as a sample a total of 75 children, to whom a data collection instrument was applied, this being a checklist, which was validated in the opinion of an expert with a level of reliability of 0.889. As a main conclusion, it was verified that the variables of the game as a strategy had a significant influence on the development of identity and autonomy in children under 6 years of the IEP "Angelitos de María and Emblematic and Inclusive Institución Educativa "Karl Weiss". The type of research is quantitative since the analysis and measurement of the information requires intensive and deep studies through the collection of the pre and posttest. An applied pre-experimental design is used, whose results were able to reverse the data found at the beginning; contributing to the general objective having as stimulus the game strategies as a significant ally in the development of identity and autonomy. Keywords: game, strategy, identity, autonomy.  
El presente trabajo de investigación titulado El juego como estrategia para el desarrollo de la identidad y autonomía en niños menores de 6 años - Instituciones educativas en el nivel inicial Chiclayo, 2019. Tuvo como objetivo general Promover el desarrollo de la identidad y autonomía de niños menores de 6 años a través de estrategias de juego. Con un diseño de investigación pre experimental, tomando como muestra a un total de 75 niños, a los cuales se aplicó un instrumento de recolección de datos, siendo esta una lista de cotejo, la cual fue validada a juicio de experto con un nivel de confiabilidad de 0.889. Como conclusión principal se verificó que las variables de El juego como estrategia influyeron de forma significativa en el desarrollo de la identidad y autonomía en los niños menores de 6 años de la IEP “Angelitos de María e Institución Educativa Emblemática e Inclusiva “Karl Weiss”. El tipo de investigación es cuantitativo ya que el análisis y medición de la información requiere de estudios intensivo y profundos mediante la recopilación del pre y post test. Se utiliza un diseño pre experimental aplicada, cuyos resultados lograron revertir los datos encontrados en un inicio; coadyuvando al objetivo general teniendo como estímulo las estrategias de juego como un aliado significativo en el desarrollo de la identidad y autonomía. Palabras clave: juego, estrategia, identidad, autonomía.  
description The present research work entitled The game as a strategy for the development of identity and autonomy in children under 6 years - Educational institutions at the initial level Chiclayo, 2019. Its main objective was to promote the development of the identity and autonomy of minor children 6 years through game strategies. With a pre-experimental research design, taking as a sample a total of 75 children, to whom a data collection instrument was applied, this being a checklist, which was validated in the opinion of an expert with a level of reliability of 0.889. As a main conclusion, it was verified that the variables of the game as a strategy had a significant influence on the development of identity and autonomy in children under 6 years of the IEP "Angelitos de María and Emblematic and Inclusive Institución Educativa "Karl Weiss". The type of research is quantitative since the analysis and measurement of the information requires intensive and deep studies through the collection of the pre and posttest. An applied pre-experimental design is used, whose results were able to reverse the data found at the beginning; contributing to the general objective having as stimulus the game strategies as a significant ally in the development of identity and autonomy. Keywords: game, strategy, identity, autonomy.  
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-03
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2322
10.18050/ucv-hacer.v9i1.2322
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2322
identifier_str_mv 10.18050/ucv-hacer.v9i1.2322
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2322/1947
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Mayra Russel del Carmen NAZARIO URBINA, Mercy Carmen PAREDES AGUINAGA
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Mayra Russel del Carmen NAZARIO URBINA, Mercy Carmen PAREDES AGUINAGA
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo Campus Chiclayo
publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo Campus Chiclayo
dc.source.none.fl_str_mv UCV HACER; Vol. 9 Núm. 1 (2020): Enero-Marzo; 11-17
UCV-HACER; Vol. 9 Núm. 1 (2020): Enero-Marzo; 11-17
2414-8695
2305-8552
10.18050/ucv-hacer.v9i1
reponame:Revista UCV-HACER
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
reponame_str Revista UCV-HACER
collection Revista UCV-HACER
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701653000060141568
score 13.882472
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).