The game in the identity and autonomy of the child
Descripción del Articulo
The present research work entitled The game as a strategy for the development of identity and autonomy in children under 6 years - Educational institutions at the initial level Chiclayo, 2019. Its main objective was to promote the development of the identity and autonomy of minor children 6 years th...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revista UCV-HACER |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2322 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2322 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
id |
2414-8695_d431b7fdd1b39ed005d242b08ff18e41 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2322 |
network_acronym_str |
2414-8695 |
repository_id_str |
|
network_name_str |
Revista UCV-HACER |
spelling |
The game in the identity and autonomy of the childEl juego en la identidad y autonomía del niñoNAZARIO URBINA, Mayra Russel del CarmenPAREDES AGUINAGA, Mercy CarmenThe present research work entitled The game as a strategy for the development of identity and autonomy in children under 6 years - Educational institutions at the initial level Chiclayo, 2019. Its main objective was to promote the development of the identity and autonomy of minor children 6 years through game strategies. With a pre-experimental research design, taking as a sample a total of 75 children, to whom a data collection instrument was applied, this being a checklist, which was validated in the opinion of an expert with a level of reliability of 0.889. As a main conclusion, it was verified that the variables of the game as a strategy had a significant influence on the development of identity and autonomy in children under 6 years of the IEP "Angelitos de María and Emblematic and Inclusive Institución Educativa "Karl Weiss". The type of research is quantitative since the analysis and measurement of the information requires intensive and deep studies through the collection of the pre and posttest. An applied pre-experimental design is used, whose results were able to reverse the data found at the beginning; contributing to the general objective having as stimulus the game strategies as a significant ally in the development of identity and autonomy. Keywords: game, strategy, identity, autonomy. El presente trabajo de investigación titulado El juego como estrategia para el desarrollo de la identidad y autonomía en niños menores de 6 años - Instituciones educativas en el nivel inicial Chiclayo, 2019. Tuvo como objetivo general Promover el desarrollo de la identidad y autonomía de niños menores de 6 años a través de estrategias de juego. Con un diseño de investigación pre experimental, tomando como muestra a un total de 75 niños, a los cuales se aplicó un instrumento de recolección de datos, siendo esta una lista de cotejo, la cual fue validada a juicio de experto con un nivel de confiabilidad de 0.889. Como conclusión principal se verificó que las variables de El juego como estrategia influyeron de forma significativa en el desarrollo de la identidad y autonomía en los niños menores de 6 años de la IEP “Angelitos de María e Institución Educativa Emblemática e Inclusiva “Karl Weiss”. El tipo de investigación es cuantitativo ya que el análisis y medición de la información requiere de estudios intensivo y profundos mediante la recopilación del pre y post test. Se utiliza un diseño pre experimental aplicada, cuyos resultados lograron revertir los datos encontrados en un inicio; coadyuvando al objetivo general teniendo como estímulo las estrategias de juego como un aliado significativo en el desarrollo de la identidad y autonomía. Palabras clave: juego, estrategia, identidad, autonomía. Universidad César Vallejo Campus Chiclayo2020-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/232210.18050/ucv-hacer.v9i1.2322UCV HACER; Vol. 9 Núm. 1 (2020): Enero-Marzo; 11-17UCV-HACER; Vol. 9 Núm. 1 (2020): Enero-Marzo; 11-172414-86952305-855210.18050/ucv-hacer.v9i1reponame:Revista UCV-HACERinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2322/1947Derechos de autor 2020 Mayra Russel del Carmen NAZARIO URBINA, Mercy Carmen PAREDES AGUINAGAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-04T16:05:35Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
The game in the identity and autonomy of the child El juego en la identidad y autonomía del niño |
title |
The game in the identity and autonomy of the child |
spellingShingle |
The game in the identity and autonomy of the child NAZARIO URBINA, Mayra Russel del Carmen |
title_short |
The game in the identity and autonomy of the child |
title_full |
The game in the identity and autonomy of the child |
title_fullStr |
The game in the identity and autonomy of the child |
title_full_unstemmed |
The game in the identity and autonomy of the child |
title_sort |
The game in the identity and autonomy of the child |
dc.creator.none.fl_str_mv |
NAZARIO URBINA, Mayra Russel del Carmen PAREDES AGUINAGA, Mercy Carmen |
author |
NAZARIO URBINA, Mayra Russel del Carmen |
author_facet |
NAZARIO URBINA, Mayra Russel del Carmen PAREDES AGUINAGA, Mercy Carmen |
author_role |
author |
author2 |
PAREDES AGUINAGA, Mercy Carmen |
author2_role |
author |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The present research work entitled The game as a strategy for the development of identity and autonomy in children under 6 years - Educational institutions at the initial level Chiclayo, 2019. Its main objective was to promote the development of the identity and autonomy of minor children 6 years through game strategies. With a pre-experimental research design, taking as a sample a total of 75 children, to whom a data collection instrument was applied, this being a checklist, which was validated in the opinion of an expert with a level of reliability of 0.889. As a main conclusion, it was verified that the variables of the game as a strategy had a significant influence on the development of identity and autonomy in children under 6 years of the IEP "Angelitos de María and Emblematic and Inclusive Institución Educativa "Karl Weiss". The type of research is quantitative since the analysis and measurement of the information requires intensive and deep studies through the collection of the pre and posttest. An applied pre-experimental design is used, whose results were able to reverse the data found at the beginning; contributing to the general objective having as stimulus the game strategies as a significant ally in the development of identity and autonomy. Keywords: game, strategy, identity, autonomy. El presente trabajo de investigación titulado El juego como estrategia para el desarrollo de la identidad y autonomía en niños menores de 6 años - Instituciones educativas en el nivel inicial Chiclayo, 2019. Tuvo como objetivo general Promover el desarrollo de la identidad y autonomía de niños menores de 6 años a través de estrategias de juego. Con un diseño de investigación pre experimental, tomando como muestra a un total de 75 niños, a los cuales se aplicó un instrumento de recolección de datos, siendo esta una lista de cotejo, la cual fue validada a juicio de experto con un nivel de confiabilidad de 0.889. Como conclusión principal se verificó que las variables de El juego como estrategia influyeron de forma significativa en el desarrollo de la identidad y autonomía en los niños menores de 6 años de la IEP “Angelitos de María e Institución Educativa Emblemática e Inclusiva “Karl Weiss”. El tipo de investigación es cuantitativo ya que el análisis y medición de la información requiere de estudios intensivo y profundos mediante la recopilación del pre y post test. Se utiliza un diseño pre experimental aplicada, cuyos resultados lograron revertir los datos encontrados en un inicio; coadyuvando al objetivo general teniendo como estímulo las estrategias de juego como un aliado significativo en el desarrollo de la identidad y autonomía. Palabras clave: juego, estrategia, identidad, autonomía. |
description |
The present research work entitled The game as a strategy for the development of identity and autonomy in children under 6 years - Educational institutions at the initial level Chiclayo, 2019. Its main objective was to promote the development of the identity and autonomy of minor children 6 years through game strategies. With a pre-experimental research design, taking as a sample a total of 75 children, to whom a data collection instrument was applied, this being a checklist, which was validated in the opinion of an expert with a level of reliability of 0.889. As a main conclusion, it was verified that the variables of the game as a strategy had a significant influence on the development of identity and autonomy in children under 6 years of the IEP "Angelitos de María and Emblematic and Inclusive Institución Educativa "Karl Weiss". The type of research is quantitative since the analysis and measurement of the information requires intensive and deep studies through the collection of the pre and posttest. An applied pre-experimental design is used, whose results were able to reverse the data found at the beginning; contributing to the general objective having as stimulus the game strategies as a significant ally in the development of identity and autonomy. Keywords: game, strategy, identity, autonomy. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-03 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2322 10.18050/ucv-hacer.v9i1.2322 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2322 |
identifier_str_mv |
10.18050/ucv-hacer.v9i1.2322 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2322/1947 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Mayra Russel del Carmen NAZARIO URBINA, Mercy Carmen PAREDES AGUINAGA http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Mayra Russel del Carmen NAZARIO URBINA, Mercy Carmen PAREDES AGUINAGA http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo Campus Chiclayo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo Campus Chiclayo |
dc.source.none.fl_str_mv |
UCV HACER; Vol. 9 Núm. 1 (2020): Enero-Marzo; 11-17 UCV-HACER; Vol. 9 Núm. 1 (2020): Enero-Marzo; 11-17 2414-8695 2305-8552 10.18050/ucv-hacer.v9i1 reponame:Revista UCV-HACER instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
reponame_str |
Revista UCV-HACER |
collection |
Revista UCV-HACER |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701653000060141568 |
score |
13.882472 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).