Model of pedagogical management based on the transformational leadership to guarantee the job satisfaction of ISEP teachers "Sacred Heart of Jesus"

Descripción del Articulo

The present research was developed with the aim of proposing a model of pedagogical management based on transformational leadership to guarantee the job satisfaction of the teachers of the Higher Institute of Public Education "Sacred Heart of Jesus". The research is descr...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Caján Alcántara, John William
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revista UCV-HACER
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1616
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1616
Nivel de acceso:acceso abierto
id 2414-8695_81b6706e7d1ad7deb21055bf1e7b3363
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1616
network_acronym_str 2414-8695
repository_id_str
network_name_str Revista UCV-HACER
spelling Model of pedagogical management based on the transformational leadership to guarantee the job satisfaction of ISEP teachers "Sacred Heart of Jesus"Modelo de gestión pedagógica basado en el liderazgo transformacional para garantizar la satisfacción laboral de los docentes del ISEP “Sagrado Corazón de Jesús”Caján Alcántara, John WilliamThe present research was developed with the aim of proposing a model of pedagogical management based on transformational leadership to guarantee the job satisfaction of the teachers of the Higher Institute of Public Education "Sacred Heart of Jesus". The research is descriptive in purpose. At the beginning of the research, the managers and teachers found a permissive, paternalistic job satisfaction, located in the "Laissez faire" model; A situation that allowed the design of a transformational leadership model that guarantees the satisfaction of the functions that teachers fulfill in the institution under study. The model designed promotes a productive educational culture in such a way that those involved in pedagogical management combine the functions of teaching, research, extension and leadership in a transformative context, giving relevance and quality to academic practices. From this point of view, a model was constructed to systematically articulate the knowledge of experience through the research process, to describe and explain the events that happen in the educational field related to the teachers' work performance.  Key words: Pedagogical Management, Transformational Leadership, Job Satisfaction.La presente investigación se desarrolló con el objetivo de proponer un modelo de gestión pedagógica basado en el liderazgo transformacional para garantizar la satisfacción laboral de los docentes del Instituto Superior de Educación Público “Sagrado Corazón de Jesús”. La investigación es de corte descriptivo propositivo. Al inicio de la investigación se encontró en los estamentos directivos y docentes una satisfacción laboral permisivo, paternalista, situado en el modelo “Laissez faire”; situación que permitió diseñar un modelo de liderazgo transformacional que garantice la satisfacción de las funciones que cumplen los docentes en la institución en estudio. El modelo diseñado promueve una cultura educativa productiva de tal manera que los involucrados en la gestión pedagógica conjuguen las funciones de docencia, investigación, extensión y liderazgo en un contexto transformador, dando pertinencia y calidad a las prácticas académicas. Desde esta óptica se construyó el modelo que permita articular de manera sistemática el conocimiento que se tiene de la experiencia mediante el proceso de investigación, para describir y explicar los acontecimientos que suceden en el ámbito educativo, relacionado con el desempeño laboral del docente.  Palabras clave: Gestión Pedagógica, Liderazgo Transformacional, Satisfacción Laboral.  Universidad César Vallejo Campus Chiclayo2018-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/161610.18050/ucv-hacer.v5i2.1616UCV HACER; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - diciembre; 92 - 98UCV-HACER; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - diciembre; 92 - 982414-86952305-855210.18050/ucv-hacer.v5i2reponame:Revista UCV-HACERinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspaenghttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1616/1309http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1616/1529Derechos de autor 2018 UCV-HACERhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-04T16:05:35Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Model of pedagogical management based on the transformational leadership to guarantee the job satisfaction of ISEP teachers "Sacred Heart of Jesus"
Modelo de gestión pedagógica basado en el liderazgo transformacional para garantizar la satisfacción laboral de los docentes del ISEP “Sagrado Corazón de Jesús”
title Model of pedagogical management based on the transformational leadership to guarantee the job satisfaction of ISEP teachers "Sacred Heart of Jesus"
spellingShingle Model of pedagogical management based on the transformational leadership to guarantee the job satisfaction of ISEP teachers "Sacred Heart of Jesus"
Caján Alcántara, John William
title_short Model of pedagogical management based on the transformational leadership to guarantee the job satisfaction of ISEP teachers "Sacred Heart of Jesus"
title_full Model of pedagogical management based on the transformational leadership to guarantee the job satisfaction of ISEP teachers "Sacred Heart of Jesus"
title_fullStr Model of pedagogical management based on the transformational leadership to guarantee the job satisfaction of ISEP teachers "Sacred Heart of Jesus"
title_full_unstemmed Model of pedagogical management based on the transformational leadership to guarantee the job satisfaction of ISEP teachers "Sacred Heart of Jesus"
title_sort Model of pedagogical management based on the transformational leadership to guarantee the job satisfaction of ISEP teachers "Sacred Heart of Jesus"
dc.creator.none.fl_str_mv Caján Alcántara, John William
author Caján Alcántara, John William
author_facet Caján Alcántara, John William
author_role author
dc.description.none.fl_txt_mv The present research was developed with the aim of proposing a model of pedagogical management based on transformational leadership to guarantee the job satisfaction of the teachers of the Higher Institute of Public Education "Sacred Heart of Jesus". The research is descriptive in purpose. At the beginning of the research, the managers and teachers found a permissive, paternalistic job satisfaction, located in the "Laissez faire" model; A situation that allowed the design of a transformational leadership model that guarantees the satisfaction of the functions that teachers fulfill in the institution under study. The model designed promotes a productive educational culture in such a way that those involved in pedagogical management combine the functions of teaching, research, extension and leadership in a transformative context, giving relevance and quality to academic practices. From this point of view, a model was constructed to systematically articulate the knowledge of experience through the research process, to describe and explain the events that happen in the educational field related to the teachers' work performance.  Key words: Pedagogical Management, Transformational Leadership, Job Satisfaction.
La presente investigación se desarrolló con el objetivo de proponer un modelo de gestión pedagógica basado en el liderazgo transformacional para garantizar la satisfacción laboral de los docentes del Instituto Superior de Educación Público “Sagrado Corazón de Jesús”. La investigación es de corte descriptivo propositivo. Al inicio de la investigación se encontró en los estamentos directivos y docentes una satisfacción laboral permisivo, paternalista, situado en el modelo “Laissez faire”; situación que permitió diseñar un modelo de liderazgo transformacional que garantice la satisfacción de las funciones que cumplen los docentes en la institución en estudio. El modelo diseñado promueve una cultura educativa productiva de tal manera que los involucrados en la gestión pedagógica conjuguen las funciones de docencia, investigación, extensión y liderazgo en un contexto transformador, dando pertinencia y calidad a las prácticas académicas. Desde esta óptica se construyó el modelo que permita articular de manera sistemática el conocimiento que se tiene de la experiencia mediante el proceso de investigación, para describir y explicar los acontecimientos que suceden en el ámbito educativo, relacionado con el desempeño laboral del docente.  Palabras clave: Gestión Pedagógica, Liderazgo Transformacional, Satisfacción Laboral.  
description The present research was developed with the aim of proposing a model of pedagogical management based on transformational leadership to guarantee the job satisfaction of the teachers of the Higher Institute of Public Education "Sacred Heart of Jesus". The research is descriptive in purpose. At the beginning of the research, the managers and teachers found a permissive, paternalistic job satisfaction, located in the "Laissez faire" model; A situation that allowed the design of a transformational leadership model that guarantees the satisfaction of the functions that teachers fulfill in the institution under study. The model designed promotes a productive educational culture in such a way that those involved in pedagogical management combine the functions of teaching, research, extension and leadership in a transformative context, giving relevance and quality to academic practices. From this point of view, a model was constructed to systematically articulate the knowledge of experience through the research process, to describe and explain the events that happen in the educational field related to the teachers' work performance.  Key words: Pedagogical Management, Transformational Leadership, Job Satisfaction.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-20
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1616
10.18050/ucv-hacer.v5i2.1616
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1616
identifier_str_mv 10.18050/ucv-hacer.v5i2.1616
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1616/1309
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1616/1529
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2018 UCV-HACER
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 UCV-HACER
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo Campus Chiclayo
publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo Campus Chiclayo
dc.source.none.fl_str_mv UCV HACER; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - diciembre; 92 - 98
UCV-HACER; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - diciembre; 92 - 98
2414-8695
2305-8552
10.18050/ucv-hacer.v5i2
reponame:Revista UCV-HACER
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
reponame_str Revista UCV-HACER
collection Revista UCV-HACER
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701652999647002624
score 13.987529
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).