Mathematical assistants in differential calculus
Descripción del Articulo
The purpose of this study is to design a reliable methodology that facilitates the learning and calculation of the derivative used in graph construction, in the determination of the tangent and normal lines to a curve and its slopes, in the calculation of velocity and acceleration. snapshots, and pr...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revista UCV-HACER |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2332 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2332 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
id |
2414-8695_6e7089f5feed5b65b572199839f06ea5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2332 |
network_acronym_str |
2414-8695 |
repository_id_str |
|
network_name_str |
Revista UCV-HACER |
spelling |
Mathematical assistants in differential calculusAsistentes matemáticos en el Cálculo DiferencialLAZO CHONG, Edwin JoséLAZO LÓPEZ, LilaiThe purpose of this study is to design a reliable methodology that facilitates the learning and calculation of the derivative used in graph construction, in the determination of the tangent and normal lines to a curve and its slopes, in the calculation of velocity and acceleration. snapshots, and problems of optimization in the various fields of science, with which, it is expected, the perception and learning of the engineering student will be increased and, consequently, his academic performance will rise. All this, in view of the fact that the general intelligence factor, on which this performance depends largely, is innate and usually does not increase substantially with the development of the individual. For the current progress of this research, two algebraic assistants extracted from the internet and a program created in Excel have been used, through algorithms previously designed for this purpose. In this sense, the use of important texts outlined in the References of this article was used, concluding, finally, that the methodology created in this way, became a significant improvement in student performance. Keywords: Derivative, straight lines, speed, acceleration, optimization, mathematical wizard. El presente estudio tiene por objetivo diseñar una metodología confiable que facilite el aprendizaje y el cálculo de la derivada usada en la construcción de gráficos, en la determinación de las rectas tangente y normal a una curva y sus pendientes, en el cálculo de velocidad y aceleración instantáneas, y en problemas de optimización en los diversos campos de las ciencias, con lo cual, se espera, se incremente la percepción y el aprendizaje del alumno de ingeniería y, se eleve, en consecuencia, su rendimiento académico. Todo ello, en vista de que el factor inteligencia general, del cual depende en gran medida dicho rendimiento, es innato y no suele incrementarse sustancialmente con el desarrollo del individuo. Para el desarrollo del trabajo se han utilizado dos asistentes algebraicos extraídos de internet y un programa creado en Excel, a través de algoritmos previamente diseñados para este efecto. En tal sentido se hizo uso de textos de importancia reseñados en las referencias del presente artículo, concluyendo, finalmente, que la metodología así creada, devino en la mejora significativa del rendimiento de los alumnos. Palabras clave: Derivada, rectas, velocidad, aceleración, optimización, asistente matemático. Universidad César Vallejo Campus Chiclayo2020-01-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/233210.18050/ucv-hacer.v9i1.2332UCV HACER; Vol. 9 Núm. 1 (2020): Enero-Marzo; 19-27UCV-HACER; Vol. 9 Núm. 1 (2020): Enero-Marzo; 19-272414-86952305-855210.18050/ucv-hacer.v9i1reponame:Revista UCV-HACERinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2332/1949Derechos de autor 2020 Edwin José LAZO CHONG, Lilai LAZO LÓPEZhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-04T16:05:35Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematical assistants in differential calculus Asistentes matemáticos en el Cálculo Diferencial |
title |
Mathematical assistants in differential calculus |
spellingShingle |
Mathematical assistants in differential calculus LAZO CHONG, Edwin José |
title_short |
Mathematical assistants in differential calculus |
title_full |
Mathematical assistants in differential calculus |
title_fullStr |
Mathematical assistants in differential calculus |
title_full_unstemmed |
Mathematical assistants in differential calculus |
title_sort |
Mathematical assistants in differential calculus |
dc.creator.none.fl_str_mv |
LAZO CHONG, Edwin José LAZO LÓPEZ, Lilai |
author |
LAZO CHONG, Edwin José |
author_facet |
LAZO CHONG, Edwin José LAZO LÓPEZ, Lilai |
author_role |
author |
author2 |
LAZO LÓPEZ, Lilai |
author2_role |
author |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The purpose of this study is to design a reliable methodology that facilitates the learning and calculation of the derivative used in graph construction, in the determination of the tangent and normal lines to a curve and its slopes, in the calculation of velocity and acceleration. snapshots, and problems of optimization in the various fields of science, with which, it is expected, the perception and learning of the engineering student will be increased and, consequently, his academic performance will rise. All this, in view of the fact that the general intelligence factor, on which this performance depends largely, is innate and usually does not increase substantially with the development of the individual. For the current progress of this research, two algebraic assistants extracted from the internet and a program created in Excel have been used, through algorithms previously designed for this purpose. In this sense, the use of important texts outlined in the References of this article was used, concluding, finally, that the methodology created in this way, became a significant improvement in student performance. Keywords: Derivative, straight lines, speed, acceleration, optimization, mathematical wizard. El presente estudio tiene por objetivo diseñar una metodología confiable que facilite el aprendizaje y el cálculo de la derivada usada en la construcción de gráficos, en la determinación de las rectas tangente y normal a una curva y sus pendientes, en el cálculo de velocidad y aceleración instantáneas, y en problemas de optimización en los diversos campos de las ciencias, con lo cual, se espera, se incremente la percepción y el aprendizaje del alumno de ingeniería y, se eleve, en consecuencia, su rendimiento académico. Todo ello, en vista de que el factor inteligencia general, del cual depende en gran medida dicho rendimiento, es innato y no suele incrementarse sustancialmente con el desarrollo del individuo. Para el desarrollo del trabajo se han utilizado dos asistentes algebraicos extraídos de internet y un programa creado en Excel, a través de algoritmos previamente diseñados para este efecto. En tal sentido se hizo uso de textos de importancia reseñados en las referencias del presente artículo, concluyendo, finalmente, que la metodología así creada, devino en la mejora significativa del rendimiento de los alumnos. Palabras clave: Derivada, rectas, velocidad, aceleración, optimización, asistente matemático. |
description |
The purpose of this study is to design a reliable methodology that facilitates the learning and calculation of the derivative used in graph construction, in the determination of the tangent and normal lines to a curve and its slopes, in the calculation of velocity and acceleration. snapshots, and problems of optimization in the various fields of science, with which, it is expected, the perception and learning of the engineering student will be increased and, consequently, his academic performance will rise. All this, in view of the fact that the general intelligence factor, on which this performance depends largely, is innate and usually does not increase substantially with the development of the individual. For the current progress of this research, two algebraic assistants extracted from the internet and a program created in Excel have been used, through algorithms previously designed for this purpose. In this sense, the use of important texts outlined in the References of this article was used, concluding, finally, that the methodology created in this way, became a significant improvement in student performance. Keywords: Derivative, straight lines, speed, acceleration, optimization, mathematical wizard. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-07 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2332 10.18050/ucv-hacer.v9i1.2332 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2332 |
identifier_str_mv |
10.18050/ucv-hacer.v9i1.2332 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2332/1949 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Edwin José LAZO CHONG, Lilai LAZO LÓPEZ http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Edwin José LAZO CHONG, Lilai LAZO LÓPEZ http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo Campus Chiclayo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo Campus Chiclayo |
dc.source.none.fl_str_mv |
UCV HACER; Vol. 9 Núm. 1 (2020): Enero-Marzo; 19-27 UCV-HACER; Vol. 9 Núm. 1 (2020): Enero-Marzo; 19-27 2414-8695 2305-8552 10.18050/ucv-hacer.v9i1 reponame:Revista UCV-HACER instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
reponame_str |
Revista UCV-HACER |
collection |
Revista UCV-HACER |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701653000063287296 |
score |
13.989285 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).