Transformational leadership model for university leaders of the Lambayeque Region

Descripción del Articulo

Transformational leadership is effectively coupled with the development of university academic functions. The objective of the research was to build a Leadership model for university teachers in the Lambayeque region based on the Transformational Leadership approach. The specific o...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Gallo Gallo, Bertha Magdalena, Gallo Gallo, María Del Socorro, Sánchez Chero, Manuel Jesús
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revista UCV-HACER
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1618
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1618
Nivel de acceso:acceso abierto
id 2414-8695_6c9b46ef545138da1e2d21ea8cd7fb9e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1618
network_acronym_str 2414-8695
repository_id_str
network_name_str Revista UCV-HACER
spelling Transformational leadership model for university leaders of the Lambayeque RegionModelo de liderazgo transformacional para los docentes universitarios de la Región LambayequeGallo Gallo, Bertha MagdalenaGallo Gallo, María Del SocorroSánchez Chero, Manuel JesúsTransformational leadership is effectively coupled with the development of university academic functions. The objective of the research was to build a Leadership model for university teachers in the Lambayeque region based on the Transformational Leadership approach. The specific objectives were to elaborate the theoretical framework and Historical antecedents of the leadership of the teachers in the universities through primary, secondary and tertiary sources, to identify the characteristics of the leadership of the university professor developed in their work performance, in the universities of the region, to analyze the problems of the work performance that must give Answer the university teacher, build the theoretical model based on the results obtained. The type descriptive and ethnographic study with the methods systemic, structural - functional and modeling. The results obtained gave an overview of the leadership, which has a medium - low tendency. Which indicates that the influence of the leadership in the performance of the university professor is necessary. And for which we propose a model to solve the educational problem and improve the quality of it.  Key words: Intellectual stimulation, capacity for change, research, didactics, university extension.El liderazgo transformacional se acopla efectivamente al desarrollo de las funciones académicas universitarias, La investigación tuvo por objetivo construir un modelo de Liderazgo para los docentes Universitarios de la región Lambayeque basado en el enfoque del Liderazgo Transformacional, los objetivos específicos fueron elaborar el marco teórico, y antecedentes históricos del liderazgo de los docentes en las universidades mediante fuentes primarias, secundarias y terciarias, identificar las características del liderazgo del profesor universitario desarrolladas en su desempeño laboral, en las universidades de la región, analizar los problemas del desempeño laboral a las que debe dar respuesta el docente universitario, construir el modelo teórico basándose de los resultados obtenidos. El tipo estudio descriptivo y etnográfico con los métodos sistémico, estructural – funcional y modelación. Los resultados obtenidos ofrecieron un panorama del liderazgo, el cual tiene una tendencia media – baja. Lo cual indican que es necesaria la influencia del liderazgo en el desempeño del docente universitario. Y para lo cual se propone un modelo para dar solución a la problemática educativa y mejorar la calidad de la misma.  Palabras Clave: estimulación intelectual, capacidad para el cambio, investigación, didáctica, extensión universitaria.Universidad César Vallejo Campus Chiclayo2018-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/161810.18050/ucv-hacer.v5i2.1618UCV HACER; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - diciembre; 100 - 111UCV-HACER; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - diciembre; 100 - 1112414-86952305-855210.18050/ucv-hacer.v5i2reponame:Revista UCV-HACERinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspaenghttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1618/1310http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1618/1530Derechos de autor 2018 UCV-HACERhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-04T16:05:35Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Transformational leadership model for university leaders of the Lambayeque Region
Modelo de liderazgo transformacional para los docentes universitarios de la Región Lambayeque
title Transformational leadership model for university leaders of the Lambayeque Region
spellingShingle Transformational leadership model for university leaders of the Lambayeque Region
Gallo Gallo, Bertha Magdalena
title_short Transformational leadership model for university leaders of the Lambayeque Region
title_full Transformational leadership model for university leaders of the Lambayeque Region
title_fullStr Transformational leadership model for university leaders of the Lambayeque Region
title_full_unstemmed Transformational leadership model for university leaders of the Lambayeque Region
title_sort Transformational leadership model for university leaders of the Lambayeque Region
dc.creator.none.fl_str_mv Gallo Gallo, Bertha Magdalena
Gallo Gallo, María Del Socorro
Sánchez Chero, Manuel Jesús
author Gallo Gallo, Bertha Magdalena
author_facet Gallo Gallo, Bertha Magdalena
Gallo Gallo, María Del Socorro
Sánchez Chero, Manuel Jesús
author_role author
author2 Gallo Gallo, María Del Socorro
Sánchez Chero, Manuel Jesús
author2_role author
author
dc.description.none.fl_txt_mv Transformational leadership is effectively coupled with the development of university academic functions. The objective of the research was to build a Leadership model for university teachers in the Lambayeque region based on the Transformational Leadership approach. The specific objectives were to elaborate the theoretical framework and Historical antecedents of the leadership of the teachers in the universities through primary, secondary and tertiary sources, to identify the characteristics of the leadership of the university professor developed in their work performance, in the universities of the region, to analyze the problems of the work performance that must give Answer the university teacher, build the theoretical model based on the results obtained. The type descriptive and ethnographic study with the methods systemic, structural - functional and modeling. The results obtained gave an overview of the leadership, which has a medium - low tendency. Which indicates that the influence of the leadership in the performance of the university professor is necessary. And for which we propose a model to solve the educational problem and improve the quality of it.  Key words: Intellectual stimulation, capacity for change, research, didactics, university extension.
El liderazgo transformacional se acopla efectivamente al desarrollo de las funciones académicas universitarias, La investigación tuvo por objetivo construir un modelo de Liderazgo para los docentes Universitarios de la región Lambayeque basado en el enfoque del Liderazgo Transformacional, los objetivos específicos fueron elaborar el marco teórico, y antecedentes históricos del liderazgo de los docentes en las universidades mediante fuentes primarias, secundarias y terciarias, identificar las características del liderazgo del profesor universitario desarrolladas en su desempeño laboral, en las universidades de la región, analizar los problemas del desempeño laboral a las que debe dar respuesta el docente universitario, construir el modelo teórico basándose de los resultados obtenidos. El tipo estudio descriptivo y etnográfico con los métodos sistémico, estructural – funcional y modelación. Los resultados obtenidos ofrecieron un panorama del liderazgo, el cual tiene una tendencia media – baja. Lo cual indican que es necesaria la influencia del liderazgo en el desempeño del docente universitario. Y para lo cual se propone un modelo para dar solución a la problemática educativa y mejorar la calidad de la misma.  Palabras Clave: estimulación intelectual, capacidad para el cambio, investigación, didáctica, extensión universitaria.
description Transformational leadership is effectively coupled with the development of university academic functions. The objective of the research was to build a Leadership model for university teachers in the Lambayeque region based on the Transformational Leadership approach. The specific objectives were to elaborate the theoretical framework and Historical antecedents of the leadership of the teachers in the universities through primary, secondary and tertiary sources, to identify the characteristics of the leadership of the university professor developed in their work performance, in the universities of the region, to analyze the problems of the work performance that must give Answer the university teacher, build the theoretical model based on the results obtained. The type descriptive and ethnographic study with the methods systemic, structural - functional and modeling. The results obtained gave an overview of the leadership, which has a medium - low tendency. Which indicates that the influence of the leadership in the performance of the university professor is necessary. And for which we propose a model to solve the educational problem and improve the quality of it.  Key words: Intellectual stimulation, capacity for change, research, didactics, university extension.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-20
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1618
10.18050/ucv-hacer.v5i2.1618
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1618
identifier_str_mv 10.18050/ucv-hacer.v5i2.1618
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1618/1310
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1618/1530
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2018 UCV-HACER
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 UCV-HACER
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo Campus Chiclayo
publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo Campus Chiclayo
dc.source.none.fl_str_mv UCV HACER; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - diciembre; 100 - 111
UCV-HACER; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - diciembre; 100 - 111
2414-8695
2305-8552
10.18050/ucv-hacer.v5i2
reponame:Revista UCV-HACER
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
reponame_str Revista UCV-HACER
collection Revista UCV-HACER
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701652999653294080
score 13.882472
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).