Transformational leadership model for university leaders of the Lambayeque Region
Descripción del Articulo
Transformational leadership is effectively coupled with the development of university academic functions. The objective of the research was to build a Leadership model for university teachers in the Lambayeque region based on the Transformational Leadership approach. The specific o...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revista UCV-HACER |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1618 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1618 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
id |
2414-8695_6c9b46ef545138da1e2d21ea8cd7fb9e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1618 |
network_acronym_str |
2414-8695 |
repository_id_str |
|
network_name_str |
Revista UCV-HACER |
spelling |
Transformational leadership model for university leaders of the Lambayeque RegionModelo de liderazgo transformacional para los docentes universitarios de la Región LambayequeGallo Gallo, Bertha MagdalenaGallo Gallo, María Del SocorroSánchez Chero, Manuel JesúsTransformational leadership is effectively coupled with the development of university academic functions. The objective of the research was to build a Leadership model for university teachers in the Lambayeque region based on the Transformational Leadership approach. The specific objectives were to elaborate the theoretical framework and Historical antecedents of the leadership of the teachers in the universities through primary, secondary and tertiary sources, to identify the characteristics of the leadership of the university professor developed in their work performance, in the universities of the region, to analyze the problems of the work performance that must give Answer the university teacher, build the theoretical model based on the results obtained. The type descriptive and ethnographic study with the methods systemic, structural - functional and modeling. The results obtained gave an overview of the leadership, which has a medium - low tendency. Which indicates that the influence of the leadership in the performance of the university professor is necessary. And for which we propose a model to solve the educational problem and improve the quality of it. Key words: Intellectual stimulation, capacity for change, research, didactics, university extension.El liderazgo transformacional se acopla efectivamente al desarrollo de las funciones académicas universitarias, La investigación tuvo por objetivo construir un modelo de Liderazgo para los docentes Universitarios de la región Lambayeque basado en el enfoque del Liderazgo Transformacional, los objetivos específicos fueron elaborar el marco teórico, y antecedentes históricos del liderazgo de los docentes en las universidades mediante fuentes primarias, secundarias y terciarias, identificar las características del liderazgo del profesor universitario desarrolladas en su desempeño laboral, en las universidades de la región, analizar los problemas del desempeño laboral a las que debe dar respuesta el docente universitario, construir el modelo teórico basándose de los resultados obtenidos. El tipo estudio descriptivo y etnográfico con los métodos sistémico, estructural – funcional y modelación. Los resultados obtenidos ofrecieron un panorama del liderazgo, el cual tiene una tendencia media – baja. Lo cual indican que es necesaria la influencia del liderazgo en el desempeño del docente universitario. Y para lo cual se propone un modelo para dar solución a la problemática educativa y mejorar la calidad de la misma. Palabras Clave: estimulación intelectual, capacidad para el cambio, investigación, didáctica, extensión universitaria.Universidad César Vallejo Campus Chiclayo2018-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/161810.18050/ucv-hacer.v5i2.1618UCV HACER; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - diciembre; 100 - 111UCV-HACER; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - diciembre; 100 - 1112414-86952305-855210.18050/ucv-hacer.v5i2reponame:Revista UCV-HACERinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspaenghttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1618/1310http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1618/1530Derechos de autor 2018 UCV-HACERhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-04T16:05:35Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Transformational leadership model for university leaders of the Lambayeque Region Modelo de liderazgo transformacional para los docentes universitarios de la Región Lambayeque |
title |
Transformational leadership model for university leaders of the Lambayeque Region |
spellingShingle |
Transformational leadership model for university leaders of the Lambayeque Region Gallo Gallo, Bertha Magdalena |
title_short |
Transformational leadership model for university leaders of the Lambayeque Region |
title_full |
Transformational leadership model for university leaders of the Lambayeque Region |
title_fullStr |
Transformational leadership model for university leaders of the Lambayeque Region |
title_full_unstemmed |
Transformational leadership model for university leaders of the Lambayeque Region |
title_sort |
Transformational leadership model for university leaders of the Lambayeque Region |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Gallo Gallo, Bertha Magdalena Gallo Gallo, María Del Socorro Sánchez Chero, Manuel Jesús |
author |
Gallo Gallo, Bertha Magdalena |
author_facet |
Gallo Gallo, Bertha Magdalena Gallo Gallo, María Del Socorro Sánchez Chero, Manuel Jesús |
author_role |
author |
author2 |
Gallo Gallo, María Del Socorro Sánchez Chero, Manuel Jesús |
author2_role |
author author |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Transformational leadership is effectively coupled with the development of university academic functions. The objective of the research was to build a Leadership model for university teachers in the Lambayeque region based on the Transformational Leadership approach. The specific objectives were to elaborate the theoretical framework and Historical antecedents of the leadership of the teachers in the universities through primary, secondary and tertiary sources, to identify the characteristics of the leadership of the university professor developed in their work performance, in the universities of the region, to analyze the problems of the work performance that must give Answer the university teacher, build the theoretical model based on the results obtained. The type descriptive and ethnographic study with the methods systemic, structural - functional and modeling. The results obtained gave an overview of the leadership, which has a medium - low tendency. Which indicates that the influence of the leadership in the performance of the university professor is necessary. And for which we propose a model to solve the educational problem and improve the quality of it. Key words: Intellectual stimulation, capacity for change, research, didactics, university extension. El liderazgo transformacional se acopla efectivamente al desarrollo de las funciones académicas universitarias, La investigación tuvo por objetivo construir un modelo de Liderazgo para los docentes Universitarios de la región Lambayeque basado en el enfoque del Liderazgo Transformacional, los objetivos específicos fueron elaborar el marco teórico, y antecedentes históricos del liderazgo de los docentes en las universidades mediante fuentes primarias, secundarias y terciarias, identificar las características del liderazgo del profesor universitario desarrolladas en su desempeño laboral, en las universidades de la región, analizar los problemas del desempeño laboral a las que debe dar respuesta el docente universitario, construir el modelo teórico basándose de los resultados obtenidos. El tipo estudio descriptivo y etnográfico con los métodos sistémico, estructural – funcional y modelación. Los resultados obtenidos ofrecieron un panorama del liderazgo, el cual tiene una tendencia media – baja. Lo cual indican que es necesaria la influencia del liderazgo en el desempeño del docente universitario. Y para lo cual se propone un modelo para dar solución a la problemática educativa y mejorar la calidad de la misma. Palabras Clave: estimulación intelectual, capacidad para el cambio, investigación, didáctica, extensión universitaria. |
description |
Transformational leadership is effectively coupled with the development of university academic functions. The objective of the research was to build a Leadership model for university teachers in the Lambayeque region based on the Transformational Leadership approach. The specific objectives were to elaborate the theoretical framework and Historical antecedents of the leadership of the teachers in the universities through primary, secondary and tertiary sources, to identify the characteristics of the leadership of the university professor developed in their work performance, in the universities of the region, to analyze the problems of the work performance that must give Answer the university teacher, build the theoretical model based on the results obtained. The type descriptive and ethnographic study with the methods systemic, structural - functional and modeling. The results obtained gave an overview of the leadership, which has a medium - low tendency. Which indicates that the influence of the leadership in the performance of the university professor is necessary. And for which we propose a model to solve the educational problem and improve the quality of it. Key words: Intellectual stimulation, capacity for change, research, didactics, university extension. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1618 10.18050/ucv-hacer.v5i2.1618 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1618 |
identifier_str_mv |
10.18050/ucv-hacer.v5i2.1618 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1618/1310 http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1618/1530 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 UCV-HACER http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 UCV-HACER http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo Campus Chiclayo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo Campus Chiclayo |
dc.source.none.fl_str_mv |
UCV HACER; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - diciembre; 100 - 111 UCV-HACER; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - diciembre; 100 - 111 2414-8695 2305-8552 10.18050/ucv-hacer.v5i2 reponame:Revista UCV-HACER instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
reponame_str |
Revista UCV-HACER |
collection |
Revista UCV-HACER |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701652999653294080 |
score |
13.882472 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).