Didactic strategies of the seven knowledge of Edgar Morín in environmental education learning

Descripción del Articulo

The general objective of the study was to determine the effect of the didactic strategies of the teacher based on the paradigm of the seven knowledge of Edgar Morín, in the learning of environmental education, in students of the Higher Institute of Public Technological Education Santos Villalobos Hu...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: CARLOS RAMOS, José Alberto, DIAZ DUMONT, Jorge Rafael, JAMANCA GONZÁLES, Nicodemo Crescencio, NUÑEZ LIRA, Luis Alberto, HUANACUNI AJROTA, Victor Cipriano, CARLOS RAMOS, Casimiro Eulogío
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revista UCV-HACER
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2151
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2151
Nivel de acceso:acceso abierto
id 2414-8695_0c0fba1cb20e8cc1f6c046f8aa9c0d95
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2151
network_acronym_str 2414-8695
repository_id_str
network_name_str Revista UCV-HACER
spelling Didactic strategies of the seven knowledge of Edgar Morín in environmental education learningEstrategias didácticas de los siete saberes de Edgar Morín en el aprendizaje de educación ambientalCARLOS RAMOS, José AlbertoDIAZ DUMONT, Jorge RafaelJAMANCA GONZÁLES, Nicodemo CrescencioNUÑEZ LIRA, Luis AlbertoHUANACUNI AJROTA, Victor CiprianoCARLOS RAMOS, Casimiro EulogíoThe general objective of the study was to determine the effect of the didactic strategies of the teacher based on the paradigm of the seven knowledge of Edgar Morín, in the learning of environmental education, in students of the Higher Institute of Public Technological Education Santos Villalobos Huamán Region Cajamarca Peru. The focus of quantitative research, quasi-experimental design; the sample consisted of 20 students (10 from the control group and 10 from the experimental group); the instrument used was an environmental education exam, structured by 40 items, on the vigesimal scale; what allowed to evaluate the learning. The results of the investigation show that after using the paradigm of Edgar Morín in the experimental group of students, there were significant differences compared to the control group; also descriptively the means of the notes of the experimental group, were higher in the learning variable and in each of the seven knowledge. Keywords: Learning, teaching, knowing, ethics.El estudio tuvo como objetivo general, el determinar el efecto de las estrategias didácticas del maestro basadas en el paradigma de los siete saberes de Edgar Morín, en el aprendizaje de la educación ambiental, en estudiantes del Instituto de Educación Superior Tecnológico Público Santos Villalobos Huamán Región Cajamarca Perú. El enfoque de la investigación cuantitativo, diseño cuasi experimental; la muestra estuvo conformada por 20 estudiantes (10 del grupo control y 10 del grupo experimental); el instrumento empleado fue un examen de educación ambiental, estructurado por 40 reactivos, en la escala vigesimal; lo que permitió evaluar el aprendizaje. Los resultados de la investigación evidencian que luego de emplear el paradigma de Edgar Morín en el grupo experimental de estudiantes, hubo diferencias significativas en comparación con el grupo control; además descriptivamente las medias de las notas del grupo experimental, fueron superiores en la variable aprendizaje y en cada uno de los siete saberes. Palabras clave: Aprendizaje, enseñanza, saber, ética.  Universidad César Vallejo Campus Chiclayo2019-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/215110.18050/ucv-hacer.v8i2.2151UCV HACER; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril-Junio; 29-35UCV-HACER; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril-Junio; 29-352414-86952305-855210.18050/ucv-hacer.v8i2reponame:Revista UCV-HACERinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2151/1825Derechos de autor 2019 José Alberto CARLOS RAMOS, Jorge Rafael DIAZ DUMONT, Nicodemo Crescencio JAMANCA GONZÁLES, Luis Alberto NUÑEZ LIRA, Victor Cipriano HUANACUNI AJROTA, Casimiro Eulogío CARLOS RAMOShttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-04T16:05:35Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Didactic strategies of the seven knowledge of Edgar Morín in environmental education learning
Estrategias didácticas de los siete saberes de Edgar Morín en el aprendizaje de educación ambiental
title Didactic strategies of the seven knowledge of Edgar Morín in environmental education learning
spellingShingle Didactic strategies of the seven knowledge of Edgar Morín in environmental education learning
CARLOS RAMOS, José Alberto
title_short Didactic strategies of the seven knowledge of Edgar Morín in environmental education learning
title_full Didactic strategies of the seven knowledge of Edgar Morín in environmental education learning
title_fullStr Didactic strategies of the seven knowledge of Edgar Morín in environmental education learning
title_full_unstemmed Didactic strategies of the seven knowledge of Edgar Morín in environmental education learning
title_sort Didactic strategies of the seven knowledge of Edgar Morín in environmental education learning
dc.creator.none.fl_str_mv CARLOS RAMOS, José Alberto
DIAZ DUMONT, Jorge Rafael
JAMANCA GONZÁLES, Nicodemo Crescencio
NUÑEZ LIRA, Luis Alberto
HUANACUNI AJROTA, Victor Cipriano
CARLOS RAMOS, Casimiro Eulogío
author CARLOS RAMOS, José Alberto
author_facet CARLOS RAMOS, José Alberto
DIAZ DUMONT, Jorge Rafael
JAMANCA GONZÁLES, Nicodemo Crescencio
NUÑEZ LIRA, Luis Alberto
HUANACUNI AJROTA, Victor Cipriano
CARLOS RAMOS, Casimiro Eulogío
author_role author
author2 DIAZ DUMONT, Jorge Rafael
JAMANCA GONZÁLES, Nicodemo Crescencio
NUÑEZ LIRA, Luis Alberto
HUANACUNI AJROTA, Victor Cipriano
CARLOS RAMOS, Casimiro Eulogío
author2_role author
author
author
author
author
dc.description.none.fl_txt_mv The general objective of the study was to determine the effect of the didactic strategies of the teacher based on the paradigm of the seven knowledge of Edgar Morín, in the learning of environmental education, in students of the Higher Institute of Public Technological Education Santos Villalobos Huamán Region Cajamarca Peru. The focus of quantitative research, quasi-experimental design; the sample consisted of 20 students (10 from the control group and 10 from the experimental group); the instrument used was an environmental education exam, structured by 40 items, on the vigesimal scale; what allowed to evaluate the learning. The results of the investigation show that after using the paradigm of Edgar Morín in the experimental group of students, there were significant differences compared to the control group; also descriptively the means of the notes of the experimental group, were higher in the learning variable and in each of the seven knowledge. Keywords: Learning, teaching, knowing, ethics.
El estudio tuvo como objetivo general, el determinar el efecto de las estrategias didácticas del maestro basadas en el paradigma de los siete saberes de Edgar Morín, en el aprendizaje de la educación ambiental, en estudiantes del Instituto de Educación Superior Tecnológico Público Santos Villalobos Huamán Región Cajamarca Perú. El enfoque de la investigación cuantitativo, diseño cuasi experimental; la muestra estuvo conformada por 20 estudiantes (10 del grupo control y 10 del grupo experimental); el instrumento empleado fue un examen de educación ambiental, estructurado por 40 reactivos, en la escala vigesimal; lo que permitió evaluar el aprendizaje. Los resultados de la investigación evidencian que luego de emplear el paradigma de Edgar Morín en el grupo experimental de estudiantes, hubo diferencias significativas en comparación con el grupo control; además descriptivamente las medias de las notas del grupo experimental, fueron superiores en la variable aprendizaje y en cada uno de los siete saberes. Palabras clave: Aprendizaje, enseñanza, saber, ética.  
description The general objective of the study was to determine the effect of the didactic strategies of the teacher based on the paradigm of the seven knowledge of Edgar Morín, in the learning of environmental education, in students of the Higher Institute of Public Technological Education Santos Villalobos Huamán Region Cajamarca Peru. The focus of quantitative research, quasi-experimental design; the sample consisted of 20 students (10 from the control group and 10 from the experimental group); the instrument used was an environmental education exam, structured by 40 items, on the vigesimal scale; what allowed to evaluate the learning. The results of the investigation show that after using the paradigm of Edgar Morín in the experimental group of students, there were significant differences compared to the control group; also descriptively the means of the notes of the experimental group, were higher in the learning variable and in each of the seven knowledge. Keywords: Learning, teaching, knowing, ethics.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2151
10.18050/ucv-hacer.v8i2.2151
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2151
identifier_str_mv 10.18050/ucv-hacer.v8i2.2151
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2151/1825
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 José Alberto CARLOS RAMOS, Jorge Rafael DIAZ DUMONT, Nicodemo Crescencio JAMANCA GONZÁLES, Luis Alberto NUÑEZ LIRA, Victor Cipriano HUANACUNI AJROTA, Casimiro Eulogío CARLOS RAMOS
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 José Alberto CARLOS RAMOS, Jorge Rafael DIAZ DUMONT, Nicodemo Crescencio JAMANCA GONZÁLES, Luis Alberto NUÑEZ LIRA, Victor Cipriano HUANACUNI AJROTA, Casimiro Eulogío CARLOS RAMOS
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo Campus Chiclayo
publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo Campus Chiclayo
dc.source.none.fl_str_mv UCV HACER; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril-Junio; 29-35
UCV-HACER; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril-Junio; 29-35
2414-8695
2305-8552
10.18050/ucv-hacer.v8i2
reponame:Revista UCV-HACER
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
reponame_str Revista UCV-HACER
collection Revista UCV-HACER
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701653000026587136
score 13.949026
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).