Didactic strategies of the seven knowledge of Edgar Morín in environmental education learning
Descripción del Articulo
The general objective of the study was to determine the effect of the didactic strategies of the teacher based on the paradigm of the seven knowledge of Edgar Morín, in the learning of environmental education, in students of the Higher Institute of Public Technological Education Santos Villalobos Hu...
Autores: | , , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revista UCV-HACER |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2151 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2151 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
id |
2414-8695_0c0fba1cb20e8cc1f6c046f8aa9c0d95 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2151 |
network_acronym_str |
2414-8695 |
repository_id_str |
|
network_name_str |
Revista UCV-HACER |
spelling |
Didactic strategies of the seven knowledge of Edgar Morín in environmental education learningEstrategias didácticas de los siete saberes de Edgar Morín en el aprendizaje de educación ambientalCARLOS RAMOS, José AlbertoDIAZ DUMONT, Jorge RafaelJAMANCA GONZÁLES, Nicodemo CrescencioNUÑEZ LIRA, Luis AlbertoHUANACUNI AJROTA, Victor CiprianoCARLOS RAMOS, Casimiro EulogíoThe general objective of the study was to determine the effect of the didactic strategies of the teacher based on the paradigm of the seven knowledge of Edgar Morín, in the learning of environmental education, in students of the Higher Institute of Public Technological Education Santos Villalobos Huamán Region Cajamarca Peru. The focus of quantitative research, quasi-experimental design; the sample consisted of 20 students (10 from the control group and 10 from the experimental group); the instrument used was an environmental education exam, structured by 40 items, on the vigesimal scale; what allowed to evaluate the learning. The results of the investigation show that after using the paradigm of Edgar Morín in the experimental group of students, there were significant differences compared to the control group; also descriptively the means of the notes of the experimental group, were higher in the learning variable and in each of the seven knowledge. Keywords: Learning, teaching, knowing, ethics.El estudio tuvo como objetivo general, el determinar el efecto de las estrategias didácticas del maestro basadas en el paradigma de los siete saberes de Edgar Morín, en el aprendizaje de la educación ambiental, en estudiantes del Instituto de Educación Superior Tecnológico Público Santos Villalobos Huamán Región Cajamarca Perú. El enfoque de la investigación cuantitativo, diseño cuasi experimental; la muestra estuvo conformada por 20 estudiantes (10 del grupo control y 10 del grupo experimental); el instrumento empleado fue un examen de educación ambiental, estructurado por 40 reactivos, en la escala vigesimal; lo que permitió evaluar el aprendizaje. Los resultados de la investigación evidencian que luego de emplear el paradigma de Edgar Morín en el grupo experimental de estudiantes, hubo diferencias significativas en comparación con el grupo control; además descriptivamente las medias de las notas del grupo experimental, fueron superiores en la variable aprendizaje y en cada uno de los siete saberes. Palabras clave: Aprendizaje, enseñanza, saber, ética. Universidad César Vallejo Campus Chiclayo2019-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/215110.18050/ucv-hacer.v8i2.2151UCV HACER; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril-Junio; 29-35UCV-HACER; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril-Junio; 29-352414-86952305-855210.18050/ucv-hacer.v8i2reponame:Revista UCV-HACERinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2151/1825Derechos de autor 2019 José Alberto CARLOS RAMOS, Jorge Rafael DIAZ DUMONT, Nicodemo Crescencio JAMANCA GONZÁLES, Luis Alberto NUÑEZ LIRA, Victor Cipriano HUANACUNI AJROTA, Casimiro Eulogío CARLOS RAMOShttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-04T16:05:35Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Didactic strategies of the seven knowledge of Edgar Morín in environmental education learning Estrategias didácticas de los siete saberes de Edgar Morín en el aprendizaje de educación ambiental |
title |
Didactic strategies of the seven knowledge of Edgar Morín in environmental education learning |
spellingShingle |
Didactic strategies of the seven knowledge of Edgar Morín in environmental education learning CARLOS RAMOS, José Alberto |
title_short |
Didactic strategies of the seven knowledge of Edgar Morín in environmental education learning |
title_full |
Didactic strategies of the seven knowledge of Edgar Morín in environmental education learning |
title_fullStr |
Didactic strategies of the seven knowledge of Edgar Morín in environmental education learning |
title_full_unstemmed |
Didactic strategies of the seven knowledge of Edgar Morín in environmental education learning |
title_sort |
Didactic strategies of the seven knowledge of Edgar Morín in environmental education learning |
dc.creator.none.fl_str_mv |
CARLOS RAMOS, José Alberto DIAZ DUMONT, Jorge Rafael JAMANCA GONZÁLES, Nicodemo Crescencio NUÑEZ LIRA, Luis Alberto HUANACUNI AJROTA, Victor Cipriano CARLOS RAMOS, Casimiro Eulogío |
author |
CARLOS RAMOS, José Alberto |
author_facet |
CARLOS RAMOS, José Alberto DIAZ DUMONT, Jorge Rafael JAMANCA GONZÁLES, Nicodemo Crescencio NUÑEZ LIRA, Luis Alberto HUANACUNI AJROTA, Victor Cipriano CARLOS RAMOS, Casimiro Eulogío |
author_role |
author |
author2 |
DIAZ DUMONT, Jorge Rafael JAMANCA GONZÁLES, Nicodemo Crescencio NUÑEZ LIRA, Luis Alberto HUANACUNI AJROTA, Victor Cipriano CARLOS RAMOS, Casimiro Eulogío |
author2_role |
author author author author author |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The general objective of the study was to determine the effect of the didactic strategies of the teacher based on the paradigm of the seven knowledge of Edgar Morín, in the learning of environmental education, in students of the Higher Institute of Public Technological Education Santos Villalobos Huamán Region Cajamarca Peru. The focus of quantitative research, quasi-experimental design; the sample consisted of 20 students (10 from the control group and 10 from the experimental group); the instrument used was an environmental education exam, structured by 40 items, on the vigesimal scale; what allowed to evaluate the learning. The results of the investigation show that after using the paradigm of Edgar Morín in the experimental group of students, there were significant differences compared to the control group; also descriptively the means of the notes of the experimental group, were higher in the learning variable and in each of the seven knowledge. Keywords: Learning, teaching, knowing, ethics. El estudio tuvo como objetivo general, el determinar el efecto de las estrategias didácticas del maestro basadas en el paradigma de los siete saberes de Edgar Morín, en el aprendizaje de la educación ambiental, en estudiantes del Instituto de Educación Superior Tecnológico Público Santos Villalobos Huamán Región Cajamarca Perú. El enfoque de la investigación cuantitativo, diseño cuasi experimental; la muestra estuvo conformada por 20 estudiantes (10 del grupo control y 10 del grupo experimental); el instrumento empleado fue un examen de educación ambiental, estructurado por 40 reactivos, en la escala vigesimal; lo que permitió evaluar el aprendizaje. Los resultados de la investigación evidencian que luego de emplear el paradigma de Edgar Morín en el grupo experimental de estudiantes, hubo diferencias significativas en comparación con el grupo control; además descriptivamente las medias de las notas del grupo experimental, fueron superiores en la variable aprendizaje y en cada uno de los siete saberes. Palabras clave: Aprendizaje, enseñanza, saber, ética. |
description |
The general objective of the study was to determine the effect of the didactic strategies of the teacher based on the paradigm of the seven knowledge of Edgar Morín, in the learning of environmental education, in students of the Higher Institute of Public Technological Education Santos Villalobos Huamán Region Cajamarca Peru. The focus of quantitative research, quasi-experimental design; the sample consisted of 20 students (10 from the control group and 10 from the experimental group); the instrument used was an environmental education exam, structured by 40 items, on the vigesimal scale; what allowed to evaluate the learning. The results of the investigation show that after using the paradigm of Edgar Morín in the experimental group of students, there were significant differences compared to the control group; also descriptively the means of the notes of the experimental group, were higher in the learning variable and in each of the seven knowledge. Keywords: Learning, teaching, knowing, ethics. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2151 10.18050/ucv-hacer.v8i2.2151 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2151 |
identifier_str_mv |
10.18050/ucv-hacer.v8i2.2151 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2151/1825 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 José Alberto CARLOS RAMOS, Jorge Rafael DIAZ DUMONT, Nicodemo Crescencio JAMANCA GONZÁLES, Luis Alberto NUÑEZ LIRA, Victor Cipriano HUANACUNI AJROTA, Casimiro Eulogío CARLOS RAMOS http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 José Alberto CARLOS RAMOS, Jorge Rafael DIAZ DUMONT, Nicodemo Crescencio JAMANCA GONZÁLES, Luis Alberto NUÑEZ LIRA, Victor Cipriano HUANACUNI AJROTA, Casimiro Eulogío CARLOS RAMOS http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo Campus Chiclayo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo Campus Chiclayo |
dc.source.none.fl_str_mv |
UCV HACER; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril-Junio; 29-35 UCV-HACER; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril-Junio; 29-35 2414-8695 2305-8552 10.18050/ucv-hacer.v8i2 reponame:Revista UCV-HACER instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
reponame_str |
Revista UCV-HACER |
collection |
Revista UCV-HACER |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701653000026587136 |
score |
13.949026 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).