Transcomplex epistemes of heritage knowledge in transmodernity
Descripción del Articulo
With comprehensive, diatopic and ecosophic hermeneutics as a transmethod of theoretical construction, epistemic theoretical axes of heritage knowledge framed in transmodernity are analyzed; understanding the interiority of heritage knowledge, culture, transcomplexity, cultural heritage, transmoderni...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad de San Martín de Porres |
Repositorio: | Revista USMP - Turismo y Patrimonio |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.ojs.revistaturismoypatrimonio.com:article/216 |
Enlace del recurso: | http://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/216 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Transcomplejidad Transmodernidad Saberes patrimoniales |
id |
2313-853X_283e4a27914cb24375e44cc41849b7f4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.ojs.revistaturismoypatrimonio.com:article/216 |
network_acronym_str |
2313-853X |
repository_id_str |
|
network_name_str |
Revista USMP - Turismo y Patrimonio |
spelling |
Transcomplex epistemes of heritage knowledge in transmodernityEpistemes transcomplejos de los saberes patrimoniales en la transmodernidadRodríguez, Milagros ElenaTranscomplejidadTransmodernidadSaberes patrimonialesWith comprehensive, diatopic and ecosophic hermeneutics as a transmethod of theoretical construction, epistemic theoretical axes of heritage knowledge framed in transmodernity are analyzed; understanding the interiority of heritage knowledge, culture, transcomplexity, cultural heritage, transmodernity, Transcomplex Heritage Education and ecosophy. In the final rhizome the patrimonial knowledge and the transmitted information do not capture all the meaning, the relationship of the patrimonial knowledge between subjects is intersubjective, a decolonization of them and their considerations based on citizenship and their identity is urgent, accepting that said knowledge involves complexity. Transcomplex Heritage Education configures a dynamic, emergent, related and relative process, where cultural heritage becomes more complex from learning, unlearning and relearning following the traces of heritage knowledge.Con la hermenéutica comprensiva, diatópica y ecosófica como transmétodo de construcción teórica, se analizan ejes teóricos epistémicos de los saberes patrimoniales enmarcados en la transmodernidad; comprendiendo la interioridad de los saberes patrimoniales, la cultura, transcomplejidad, patrimonio cultural, transmodernidad, Educación Patrimonial Transcompleja (EPT) y la ecosofía. En el rizoma final los saberes patrimoniales y la información transmitida no captan todo el significado, la relación de los saberes patrimoniales entre sujetos es intersubjetiva, es urgente una descolonización de ellos y sus consideraciones basadas en la ciudadanía y su identidad aceptando que dichos saberes entrañan la complejidad. La EPT, configura un proceso dinámico, emergente, religante y relativo, donde se complejiza el patrimonio cultural desde aprender, desaprender y reaprender siguiendo las huellas de los saberes patrimoniales.Universidad San Martín de Porres2020-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/21610.24265/turpatrim.2020.n15.06Turismo y patrimonio; No 15 (2020): Turismo y Patrimonio; 81-91Turismo y Patrimonio; Núm. 15 (2020): Turismo y Patrimonio; 81-912313-853X1680-9556reponame:Revista USMP - Turismo y Patrimonioinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/216/179Derechos de autor 2020 Milagros Elena Rodriguezhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-04T16:55:16Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Transcomplex epistemes of heritage knowledge in transmodernity Epistemes transcomplejos de los saberes patrimoniales en la transmodernidad |
title |
Transcomplex epistemes of heritage knowledge in transmodernity |
spellingShingle |
Transcomplex epistemes of heritage knowledge in transmodernity Rodríguez, Milagros Elena Transcomplejidad Transmodernidad Saberes patrimoniales |
title_short |
Transcomplex epistemes of heritage knowledge in transmodernity |
title_full |
Transcomplex epistemes of heritage knowledge in transmodernity |
title_fullStr |
Transcomplex epistemes of heritage knowledge in transmodernity |
title_full_unstemmed |
Transcomplex epistemes of heritage knowledge in transmodernity |
title_sort |
Transcomplex epistemes of heritage knowledge in transmodernity |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Rodríguez, Milagros Elena |
author |
Rodríguez, Milagros Elena |
author_facet |
Rodríguez, Milagros Elena |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Transcomplejidad Transmodernidad Saberes patrimoniales |
topic |
Transcomplejidad Transmodernidad Saberes patrimoniales |
dc.description.none.fl_txt_mv |
With comprehensive, diatopic and ecosophic hermeneutics as a transmethod of theoretical construction, epistemic theoretical axes of heritage knowledge framed in transmodernity are analyzed; understanding the interiority of heritage knowledge, culture, transcomplexity, cultural heritage, transmodernity, Transcomplex Heritage Education and ecosophy. In the final rhizome the patrimonial knowledge and the transmitted information do not capture all the meaning, the relationship of the patrimonial knowledge between subjects is intersubjective, a decolonization of them and their considerations based on citizenship and their identity is urgent, accepting that said knowledge involves complexity. Transcomplex Heritage Education configures a dynamic, emergent, related and relative process, where cultural heritage becomes more complex from learning, unlearning and relearning following the traces of heritage knowledge. Con la hermenéutica comprensiva, diatópica y ecosófica como transmétodo de construcción teórica, se analizan ejes teóricos epistémicos de los saberes patrimoniales enmarcados en la transmodernidad; comprendiendo la interioridad de los saberes patrimoniales, la cultura, transcomplejidad, patrimonio cultural, transmodernidad, Educación Patrimonial Transcompleja (EPT) y la ecosofía. En el rizoma final los saberes patrimoniales y la información transmitida no captan todo el significado, la relación de los saberes patrimoniales entre sujetos es intersubjetiva, es urgente una descolonización de ellos y sus consideraciones basadas en la ciudadanía y su identidad aceptando que dichos saberes entrañan la complejidad. La EPT, configura un proceso dinámico, emergente, religante y relativo, donde se complejiza el patrimonio cultural desde aprender, desaprender y reaprender siguiendo las huellas de los saberes patrimoniales. |
description |
With comprehensive, diatopic and ecosophic hermeneutics as a transmethod of theoretical construction, epistemic theoretical axes of heritage knowledge framed in transmodernity are analyzed; understanding the interiority of heritage knowledge, culture, transcomplexity, cultural heritage, transmodernity, Transcomplex Heritage Education and ecosophy. In the final rhizome the patrimonial knowledge and the transmitted information do not capture all the meaning, the relationship of the patrimonial knowledge between subjects is intersubjective, a decolonization of them and their considerations based on citizenship and their identity is urgent, accepting that said knowledge involves complexity. Transcomplex Heritage Education configures a dynamic, emergent, related and relative process, where cultural heritage becomes more complex from learning, unlearning and relearning following the traces of heritage knowledge. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/216 10.24265/turpatrim.2020.n15.06 |
url |
http://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/216 |
identifier_str_mv |
10.24265/turpatrim.2020.n15.06 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/216/179 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Milagros Elena Rodriguez http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Milagros Elena Rodriguez http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Martín de Porres |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Martín de Porres |
dc.source.none.fl_str_mv |
Turismo y patrimonio; No 15 (2020): Turismo y Patrimonio; 81-91 Turismo y Patrimonio; Núm. 15 (2020): Turismo y Patrimonio; 81-91 2313-853X 1680-9556 reponame:Revista USMP - Turismo y Patrimonio instname:Universidad de San Martín de Porres instacron:USMP |
reponame_str |
Revista USMP - Turismo y Patrimonio |
collection |
Revista USMP - Turismo y Patrimonio |
instname_str |
Universidad de San Martín de Porres |
instacron_str |
USMP |
institution |
USMP |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701656113981685760 |
score |
13.914502 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).