Mobbing on University Staff: a Systematic Review
Descripción del Articulo
A great variety of studies on workplace harassment has been approached by different working groups because they show organizational and individual conditions that facilitate the development of this problem; for that reason the present study carries out a systematic review of scientific research on m...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
Repositorio: | Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/369 |
Enlace del recurso: | http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/369 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Labor Relations; Peer Relationship, Universities, Harassment, Systematic Review Relaciones laborales; Relaciones entre pares; Universidad; Acoso; Revisión sistemática |
id |
2310-4635_bb6268879c3d890ef0eea27e130efe8d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/369 |
network_acronym_str |
2310-4635 |
network_name_str |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
spelling |
Mobbing on University Staff: a Systematic ReviewEl Mobbing en trabajadores universitarios: Una revisión sistemáticaRojas-Solís, José LuisGarcía-Ramírez, Brandon Enrique BernardinoHernández-Corona, Manuel EdgardoLabor Relations; Peer Relationship, Universities, Harassment, Systematic ReviewRelaciones laborales; Relaciones entre pares; Universidad; Acoso; Revisión sistemáticaA great variety of studies on workplace harassment has been approached by different working groups because they show organizational and individual conditions that facilitate the development of this problem; for that reason the present study carries out a systematic review of scientific research on mobbing on university staff, using the following databases as a collection tool: La Referencia, EBSCO, Web of Science, Scielo and SCOPUS. The study included research published in the period between the years2000 and 2019. The approach of the studies analyzed was quantitative and mixed, with a non-experimental and cross-sectional design, and a correlational and descriptive scope. With respect to the instruments used, the importance of theoretical updating and validation is highlighted, as well as the need to implement and create new instruments to measure this phenomenon. In the same way, research about mobbing on university staff in the workplace is encouraged, considering the analysis of sex differences and harassment behaviors.Una gran variedad de estudios sobre acoso laboral han abordado diversos grupos laborales debido a que cada uno de ellos presenta condiciones organizacionales e individuales que facilita el desarrollo de esta problemática, por ello el presente trabajo realiza una revisión sistemática de investigaciones científicas sobre el acoso laboral en trabajadores universitarios, ocupando como herramienta de recolección las bases de datos; La Referencia, EBSCO, Web of Science, Scielo y SCOPUS considerando la información publicada en el periodo compuesto entre los años 2000 a 2019. Los estudios analizados fueron de enfoque cuantitativo y mixto, con diseño no experimental y transversal con un alcance correlacional y descriptivo. Con respecto a los instrumentos se resalta la importancia de la actualización teórica y de la validación, así como la necesidad de implementar y crear nuevos instrumentos para la medición de este fenómeno, del mismo modo se invita a realizar investigaciones del acoso laboral en trabajadores universitarios, considerando el análisis de diferencia por sexo y las conductas de acoso.Universidad San Ignacio de Loyola S.A.2019-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/36910.20511/pyr2019.v7n3.369Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 354 - 382Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 354 - 382Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 354 - 3822310-46352307-799910.20511/pyr2019.v7n3reponame:Revista USIL - Propósitos y Representacionesinstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/369/735http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/369/758Copyright (c) 2019 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T18:35:25Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mobbing on University Staff: a Systematic Review El Mobbing en trabajadores universitarios: Una revisión sistemática |
title |
Mobbing on University Staff: a Systematic Review |
spellingShingle |
Mobbing on University Staff: a Systematic Review Rojas-Solís, José Luis Labor Relations; Peer Relationship, Universities, Harassment, Systematic Review Relaciones laborales; Relaciones entre pares; Universidad; Acoso; Revisión sistemática |
title_short |
Mobbing on University Staff: a Systematic Review |
title_full |
Mobbing on University Staff: a Systematic Review |
title_fullStr |
Mobbing on University Staff: a Systematic Review |
title_full_unstemmed |
Mobbing on University Staff: a Systematic Review |
title_sort |
Mobbing on University Staff: a Systematic Review |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Rojas-Solís, José Luis García-Ramírez, Brandon Enrique Bernardino Hernández-Corona, Manuel Edgardo |
author |
Rojas-Solís, José Luis |
author_facet |
Rojas-Solís, José Luis García-Ramírez, Brandon Enrique Bernardino Hernández-Corona, Manuel Edgardo |
author_role |
author |
author2 |
García-Ramírez, Brandon Enrique Bernardino Hernández-Corona, Manuel Edgardo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.none.fl_str_mv |
Labor Relations; Peer Relationship, Universities, Harassment, Systematic Review Relaciones laborales; Relaciones entre pares; Universidad; Acoso; Revisión sistemática |
topic |
Labor Relations; Peer Relationship, Universities, Harassment, Systematic Review Relaciones laborales; Relaciones entre pares; Universidad; Acoso; Revisión sistemática |
dc.description.none.fl_txt_mv |
A great variety of studies on workplace harassment has been approached by different working groups because they show organizational and individual conditions that facilitate the development of this problem; for that reason the present study carries out a systematic review of scientific research on mobbing on university staff, using the following databases as a collection tool: La Referencia, EBSCO, Web of Science, Scielo and SCOPUS. The study included research published in the period between the years2000 and 2019. The approach of the studies analyzed was quantitative and mixed, with a non-experimental and cross-sectional design, and a correlational and descriptive scope. With respect to the instruments used, the importance of theoretical updating and validation is highlighted, as well as the need to implement and create new instruments to measure this phenomenon. In the same way, research about mobbing on university staff in the workplace is encouraged, considering the analysis of sex differences and harassment behaviors. Una gran variedad de estudios sobre acoso laboral han abordado diversos grupos laborales debido a que cada uno de ellos presenta condiciones organizacionales e individuales que facilita el desarrollo de esta problemática, por ello el presente trabajo realiza una revisión sistemática de investigaciones científicas sobre el acoso laboral en trabajadores universitarios, ocupando como herramienta de recolección las bases de datos; La Referencia, EBSCO, Web of Science, Scielo y SCOPUS considerando la información publicada en el periodo compuesto entre los años 2000 a 2019. Los estudios analizados fueron de enfoque cuantitativo y mixto, con diseño no experimental y transversal con un alcance correlacional y descriptivo. Con respecto a los instrumentos se resalta la importancia de la actualización teórica y de la validación, así como la necesidad de implementar y crear nuevos instrumentos para la medición de este fenómeno, del mismo modo se invita a realizar investigaciones del acoso laboral en trabajadores universitarios, considerando el análisis de diferencia por sexo y las conductas de acoso. |
description |
A great variety of studies on workplace harassment has been approached by different working groups because they show organizational and individual conditions that facilitate the development of this problem; for that reason the present study carries out a systematic review of scientific research on mobbing on university staff, using the following databases as a collection tool: La Referencia, EBSCO, Web of Science, Scielo and SCOPUS. The study included research published in the period between the years2000 and 2019. The approach of the studies analyzed was quantitative and mixed, with a non-experimental and cross-sectional design, and a correlational and descriptive scope. With respect to the instruments used, the importance of theoretical updating and validation is highlighted, as well as the need to implement and create new instruments to measure this phenomenon. In the same way, research about mobbing on university staff in the workplace is encouraged, considering the analysis of sex differences and harassment behaviors. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/369 10.20511/pyr2019.v7n3.369 |
url |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/369 |
identifier_str_mv |
10.20511/pyr2019.v7n3.369 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/369/735 http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/369/758 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola S.A. |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola S.A. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 354 - 382 Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 354 - 382 Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 354 - 382 2310-4635 2307-7999 10.20511/pyr2019.v7n3 reponame:Revista USIL - Propósitos y Representaciones instname:Universidad San Ignacio de Loyola instacron:USIL |
reponame_str |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
collection |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
instname_str |
Universidad San Ignacio de Loyola |
instacron_str |
USIL |
institution |
USIL |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1684465318343213056 |
score |
13.93557 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).