Between Decolonization and Human Capital. Reflections Toward the Expected Role of the Teacher in the Chile Post Transition
Descripción del Articulo
The relationship between socioeconomic mobility and school levels has been thematized since the generalization of modern institutionalized education systems. The demand for Chilean quality education is associated with exitism and the formation of Human Capital, crashing with mismatches between publi...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
Repositorio: | Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/498 |
Enlace del recurso: | http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/498 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Expected Teaching Role; Human Capital; Decolonization Rol docente esperado; Capital humano; Decolonización |
id |
2310-4635_7a268010ccad8748763f75e8672ede3e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/498 |
network_acronym_str |
2310-4635 |
network_name_str |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
spelling |
Between Decolonization and Human Capital. Reflections Toward the Expected Role of the Teacher in the Chile Post TransitionEntre la decolonización y el capital humano. reflexiones en torno al rol esperado del docente en el Chile post transiciónTroncoso-Pérez, Patricia E.Nass Álvarez, Juan LuisGallegos, AdaAlvarez, Miguel A.Expected Teaching Role; Human Capital; DecolonizationRol docente esperado; Capital humano; DecolonizaciónThe relationship between socioeconomic mobility and school levels has been thematized since the generalization of modern institutionalized education systems. The demand for Chilean quality education is associated with exitism and the formation of Human Capital, crashing with mismatches between public policies, the crisis of legitimization of public education, and the Latin American epistemic advance that influences the pedagogical exercise through critical pedagogy or decolonization as a new way of organizing / re-creating knowledge. Thus, the teacher is required from two dichotomous currents, which makes him a vortex with unusual edges. This article of reflection seeks to expose some aspects of these contradictions, addressing the theory of Human Capital in education and the decolonization of pedagogy, in relation to the expected role of teachers in Chile.La relación entre movilidad socioeconómica y niveles escolares se ha tematizado desde la generalización de los sistemas institucionalizados modernos de educación. La exigencia de educación de calidad chilena está asociada al exitismo y a la formación de Capital Humano, estrellándose con desajustes entre políticas públicas, la crisis de legitimación de la educación pública, y el avance epistémico latinoamericano que influye el ejercicio pedagógico a través de la pedagogía crítica o la descolonización como nueva forma de organizar/re-crear conocimiento. Es así que el docente es requerido desde dos corrientes dicotómicas, lo que le convierte en un vórtice con inusitadas aristas. El presente artículo de reflexión busca exponer algunos aspectos de dichas contradicciones, abordando la teoría de Capital Humano en educación y de la decolonización de la pedagogía, en relación al rol esperado del profesorado en Chile.Universidad San Ignacio de Loyola S.A.2020-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/49810.20511/pyr2020.v8nSPE1.498Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 (2020): Número especial:"Democracia: Educación, Valores, Gobernanza e Interculturalidad"; e498Propósitos y Representaciones; Vol. 8 (2020): Número especial:"Democracia: Educación, Valores, Gobernanza e Interculturalidad"; e498Propósitos y Representaciones; Vol. 8 (2020): Número especial:"Democracia: Educación, Valores, Gobernanza e Interculturalidad"; e4982310-46352307-799910.20511/pyr2020.v8nSPE1reponame:Revista USIL - Propósitos y Representacionesinstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/498/904http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/498/932Copyright (c) 2020 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T18:35:39Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Between Decolonization and Human Capital. Reflections Toward the Expected Role of the Teacher in the Chile Post Transition Entre la decolonización y el capital humano. reflexiones en torno al rol esperado del docente en el Chile post transición |
title |
Between Decolonization and Human Capital. Reflections Toward the Expected Role of the Teacher in the Chile Post Transition |
spellingShingle |
Between Decolonization and Human Capital. Reflections Toward the Expected Role of the Teacher in the Chile Post Transition Troncoso-Pérez, Patricia E. Expected Teaching Role; Human Capital; Decolonization Rol docente esperado; Capital humano; Decolonización |
title_short |
Between Decolonization and Human Capital. Reflections Toward the Expected Role of the Teacher in the Chile Post Transition |
title_full |
Between Decolonization and Human Capital. Reflections Toward the Expected Role of the Teacher in the Chile Post Transition |
title_fullStr |
Between Decolonization and Human Capital. Reflections Toward the Expected Role of the Teacher in the Chile Post Transition |
title_full_unstemmed |
Between Decolonization and Human Capital. Reflections Toward the Expected Role of the Teacher in the Chile Post Transition |
title_sort |
Between Decolonization and Human Capital. Reflections Toward the Expected Role of the Teacher in the Chile Post Transition |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Troncoso-Pérez, Patricia E. Nass Álvarez, Juan Luis Gallegos, Ada Alvarez, Miguel A. |
author |
Troncoso-Pérez, Patricia E. |
author_facet |
Troncoso-Pérez, Patricia E. Nass Álvarez, Juan Luis Gallegos, Ada Alvarez, Miguel A. |
author_role |
author |
author2 |
Nass Álvarez, Juan Luis Gallegos, Ada Alvarez, Miguel A. |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.none.fl_str_mv |
Expected Teaching Role; Human Capital; Decolonization Rol docente esperado; Capital humano; Decolonización |
topic |
Expected Teaching Role; Human Capital; Decolonization Rol docente esperado; Capital humano; Decolonización |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The relationship between socioeconomic mobility and school levels has been thematized since the generalization of modern institutionalized education systems. The demand for Chilean quality education is associated with exitism and the formation of Human Capital, crashing with mismatches between public policies, the crisis of legitimization of public education, and the Latin American epistemic advance that influences the pedagogical exercise through critical pedagogy or decolonization as a new way of organizing / re-creating knowledge. Thus, the teacher is required from two dichotomous currents, which makes him a vortex with unusual edges. This article of reflection seeks to expose some aspects of these contradictions, addressing the theory of Human Capital in education and the decolonization of pedagogy, in relation to the expected role of teachers in Chile. La relación entre movilidad socioeconómica y niveles escolares se ha tematizado desde la generalización de los sistemas institucionalizados modernos de educación. La exigencia de educación de calidad chilena está asociada al exitismo y a la formación de Capital Humano, estrellándose con desajustes entre políticas públicas, la crisis de legitimación de la educación pública, y el avance epistémico latinoamericano que influye el ejercicio pedagógico a través de la pedagogía crítica o la descolonización como nueva forma de organizar/re-crear conocimiento. Es así que el docente es requerido desde dos corrientes dicotómicas, lo que le convierte en un vórtice con inusitadas aristas. El presente artículo de reflexión busca exponer algunos aspectos de dichas contradicciones, abordando la teoría de Capital Humano en educación y de la decolonización de la pedagogía, en relación al rol esperado del profesorado en Chile. |
description |
The relationship between socioeconomic mobility and school levels has been thematized since the generalization of modern institutionalized education systems. The demand for Chilean quality education is associated with exitism and the formation of Human Capital, crashing with mismatches between public policies, the crisis of legitimization of public education, and the Latin American epistemic advance that influences the pedagogical exercise through critical pedagogy or decolonization as a new way of organizing / re-creating knowledge. Thus, the teacher is required from two dichotomous currents, which makes him a vortex with unusual edges. This article of reflection seeks to expose some aspects of these contradictions, addressing the theory of Human Capital in education and the decolonization of pedagogy, in relation to the expected role of teachers in Chile. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-07 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/498 10.20511/pyr2020.v8nSPE1.498 |
url |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/498 |
identifier_str_mv |
10.20511/pyr2020.v8nSPE1.498 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/498/904 http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/498/932 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola S.A. |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola S.A. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 (2020): Número especial:"Democracia: Educación, Valores, Gobernanza e Interculturalidad"; e498 Propósitos y Representaciones; Vol. 8 (2020): Número especial:"Democracia: Educación, Valores, Gobernanza e Interculturalidad"; e498 Propósitos y Representaciones; Vol. 8 (2020): Número especial:"Democracia: Educación, Valores, Gobernanza e Interculturalidad"; e498 2310-4635 2307-7999 10.20511/pyr2020.v8nSPE1 reponame:Revista USIL - Propósitos y Representaciones instname:Universidad San Ignacio de Loyola instacron:USIL |
reponame_str |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
collection |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
instname_str |
Universidad San Ignacio de Loyola |
instacron_str |
USIL |
institution |
USIL |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1684465320999256064 |
score |
13.982926 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).