Mathematical Thinking and Creativity through Mathematical Problem Posing and Solving
Descripción del Articulo
This work shows the relationship between the development of mathematical thinking and creativity with mathematical problem posing and solving. Creativity and mathematics are disciplines that do not usually appear together. Both concepts constitute complex processes sharing elements, such as fluency...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo revisión |
Fecha de Publicación: | 2016 |
Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
Repositorio: | Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/89 |
Enlace del recurso: | http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/89 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Problem solving; Problem posing; Mathematics education and creativity Resolución de problemas, invención de problemas, Educación Matemática y creatividad |
id |
2310-4635_5930a7c0df6353da329918e0b35a7a11 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/89 |
network_acronym_str |
2310-4635 |
network_name_str |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
spelling |
Mathematical Thinking and Creativity through Mathematical Problem Posing and SolvingPensamiento matemático y creatividad a través de la invención y resolución de problemas matemáticosAyllón, María F.Gómez, Isabel A.Ballesta-Claver, JulioProblem solving; Problem posing; Mathematics education and creativityResolución de problemas, invención de problemas, Educación Matemática y creatividadThis work shows the relationship between the development of mathematical thinking and creativity with mathematical problem posing and solving. Creativity and mathematics are disciplines that do not usually appear together. Both concepts constitute complex processes sharing elements, such as fluency (number of ideas), flexibility (range of ideas), novelty (unique idea) and elaboration (idea development). These factors contribute, among others, to the fact that schoolchildren are competent in mathematics. The problem solving and posing are a very powerful evaluation tool that shows the mathematical reasoning and creative level of a person. Creativity is part of the mathematics education and is a necessary ingredient to perform mathematical assignments. This contribution presents some important research works about problem posing and solving related to the development of mathematical knowledge and creativity. To that end, it is based on various beliefs reflected in the literature with respect to notions of creativity, problem solving and posing.En este trabajo se muestra la relación entre el desarrollo del pensamiento matemático y la creatividad con la invención y resolución de problemas matemáticos. No son frecuentes las ocasiones en las que aparecen juntas Creatividad y Matemáticas. Ambas constituyen procesos complejos que comparten elementos como la fluidez (número de ideas), la flexibilidad (variedad de ideas), la novedad (idea única) y la elaboración (desarrollar una idea). Estos factores contribuyen, entre otras cosas, a que los escolares sean competentes en matemáticas. La invención y la resolución de problemas resultan ser un instrumento evaluador muy potente con el que se pone de manifiesto el nivel de razonamiento matemático y creativo de una persona. La creatividad forma parte de la educación matemática y constituye un ingrediente necesario para realizar las tareas matemáticas. Esta aportación presenta algunas investigaciones relevantes, que se han llevado a cabo sobre invención y resolución de problemas, vinculadas al desarrollo del conocimiento matemático y a la creatividad. Para ello se parte de las distintas creencias que se recogen en la literatura referente a las nociones de creatividad, invención de problemas y resolución de problemas.Universidad San Ignacio de Loyola S.A.2016-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/reviewapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/8910.20511/pyr2016.v4n1.89Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 4, Núm. 1 (2016): Enero - Junio; 169-218Propósitos y Representaciones; Vol. 4, Núm. 1 (2016): Enero - Junio; 169-218Propósitos y Representaciones; Vol. 4, Núm. 1 (2016): Enero - Junio; 169-2182310-46352307-799910.20511/pyr2016.v4n1reponame:Revista USIL - Propósitos y Representacionesinstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/89/192http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/89/193Copyright (c) 2016 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T18:35:25Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematical Thinking and Creativity through Mathematical Problem Posing and Solving Pensamiento matemático y creatividad a través de la invención y resolución de problemas matemáticos |
title |
Mathematical Thinking and Creativity through Mathematical Problem Posing and Solving |
spellingShingle |
Mathematical Thinking and Creativity through Mathematical Problem Posing and Solving Ayllón, María F. Problem solving; Problem posing; Mathematics education and creativity Resolución de problemas, invención de problemas, Educación Matemática y creatividad |
title_short |
Mathematical Thinking and Creativity through Mathematical Problem Posing and Solving |
title_full |
Mathematical Thinking and Creativity through Mathematical Problem Posing and Solving |
title_fullStr |
Mathematical Thinking and Creativity through Mathematical Problem Posing and Solving |
title_full_unstemmed |
Mathematical Thinking and Creativity through Mathematical Problem Posing and Solving |
title_sort |
Mathematical Thinking and Creativity through Mathematical Problem Posing and Solving |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Ayllón, María F. Gómez, Isabel A. Ballesta-Claver, Julio |
author |
Ayllón, María F. |
author_facet |
Ayllón, María F. Gómez, Isabel A. Ballesta-Claver, Julio |
author_role |
author |
author2 |
Gómez, Isabel A. Ballesta-Claver, Julio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.none.fl_str_mv |
Problem solving; Problem posing; Mathematics education and creativity Resolución de problemas, invención de problemas, Educación Matemática y creatividad |
topic |
Problem solving; Problem posing; Mathematics education and creativity Resolución de problemas, invención de problemas, Educación Matemática y creatividad |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This work shows the relationship between the development of mathematical thinking and creativity with mathematical problem posing and solving. Creativity and mathematics are disciplines that do not usually appear together. Both concepts constitute complex processes sharing elements, such as fluency (number of ideas), flexibility (range of ideas), novelty (unique idea) and elaboration (idea development). These factors contribute, among others, to the fact that schoolchildren are competent in mathematics. The problem solving and posing are a very powerful evaluation tool that shows the mathematical reasoning and creative level of a person. Creativity is part of the mathematics education and is a necessary ingredient to perform mathematical assignments. This contribution presents some important research works about problem posing and solving related to the development of mathematical knowledge and creativity. To that end, it is based on various beliefs reflected in the literature with respect to notions of creativity, problem solving and posing. En este trabajo se muestra la relación entre el desarrollo del pensamiento matemático y la creatividad con la invención y resolución de problemas matemáticos. No son frecuentes las ocasiones en las que aparecen juntas Creatividad y Matemáticas. Ambas constituyen procesos complejos que comparten elementos como la fluidez (número de ideas), la flexibilidad (variedad de ideas), la novedad (idea única) y la elaboración (desarrollar una idea). Estos factores contribuyen, entre otras cosas, a que los escolares sean competentes en matemáticas. La invención y la resolución de problemas resultan ser un instrumento evaluador muy potente con el que se pone de manifiesto el nivel de razonamiento matemático y creativo de una persona. La creatividad forma parte de la educación matemática y constituye un ingrediente necesario para realizar las tareas matemáticas. Esta aportación presenta algunas investigaciones relevantes, que se han llevado a cabo sobre invención y resolución de problemas, vinculadas al desarrollo del conocimiento matemático y a la creatividad. Para ello se parte de las distintas creencias que se recogen en la literatura referente a las nociones de creatividad, invención de problemas y resolución de problemas. |
description |
This work shows the relationship between the development of mathematical thinking and creativity with mathematical problem posing and solving. Creativity and mathematics are disciplines that do not usually appear together. Both concepts constitute complex processes sharing elements, such as fluency (number of ideas), flexibility (range of ideas), novelty (unique idea) and elaboration (idea development). These factors contribute, among others, to the fact that schoolchildren are competent in mathematics. The problem solving and posing are a very powerful evaluation tool that shows the mathematical reasoning and creative level of a person. Creativity is part of the mathematics education and is a necessary ingredient to perform mathematical assignments. This contribution presents some important research works about problem posing and solving related to the development of mathematical knowledge and creativity. To that end, it is based on various beliefs reflected in the literature with respect to notions of creativity, problem solving and posing. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-04-04 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/review |
format |
article review |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/89 10.20511/pyr2016.v4n1.89 |
url |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/89 |
identifier_str_mv |
10.20511/pyr2016.v4n1.89 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/89/192 http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/89/193 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola S.A. |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola S.A. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 4, Núm. 1 (2016): Enero - Junio; 169-218 Propósitos y Representaciones; Vol. 4, Núm. 1 (2016): Enero - Junio; 169-218 Propósitos y Representaciones; Vol. 4, Núm. 1 (2016): Enero - Junio; 169-218 2310-4635 2307-7999 10.20511/pyr2016.v4n1 reponame:Revista USIL - Propósitos y Representaciones instname:Universidad San Ignacio de Loyola instacron:USIL |
reponame_str |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
collection |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
instname_str |
Universidad San Ignacio de Loyola |
instacron_str |
USIL |
institution |
USIL |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1684465318502596608 |
score |
13.887938 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).