Explanations about Poverty Origin According to Professional Training Area
Descripción del Articulo
The way in which individuals and groups explain poverty shapes how they relate to it. This paper inquires the beliefs of university students about the causes of poverty and analyses the relation of these beliefs with their professional training area. An assessment instrument that considers three typ...
Autores: | , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
Repositorio: | Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/282 |
Enlace del recurso: | http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/282 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Attributional Process; University Students; Academic Training; Poverty Procesos atribucionales; Estudiantes universitarios; Formación académica; Pobreza |
id |
2310-4635_2f689b147e59cb40f618fc1189ffb479 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/282 |
network_acronym_str |
2310-4635 |
network_name_str |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
spelling |
Explanations about Poverty Origin According to Professional Training AreaExplicaciones sobre el origen de la pobreza según área de formación profesionalBastias, FrancoCañadas, BelénFigueroa, María CandelariaSosa, ValentinaMoya, María JulietaAttributional Process; University Students; Academic Training; PovertyProcesos atribucionales; Estudiantes universitarios; Formación académica; PobrezaThe way in which individuals and groups explain poverty shapes how they relate to it. This paper inquires the beliefs of university students about the causes of poverty and analyses the relation of these beliefs with their professional training area. An assessment instrument that considers three type of attributions -individualist, socio-structural and fatalistic-, was administered to a sample of 448 advanced university students belonging to nine social sciences programs, aged between 19 and 42 years (M = 22.92; SD = 3.12). The results obtained indicate important variations in the explanations about poverty according to the professional training area. Students of economic sciences emphasized the importance of individual factors, psychology and law students tended to mixed explanations and sociology students showed a wide preference for socio-structural causes over individual and fatalistic causes. The implications of attributional process in the behavior of these future professionals towards economically disadvantaged populations are discussed.La manera en que las personas y grupos explican la pobreza condiciona cómo se relacionan con ella. El presente trabajo indaga las explicaciones sobre el origen de la pobreza de estudiantes universitarios y analiza la relación de este posicionamiento con su área de formación profesional. Se administró un instrumento de evaluación que considera tres tipos de atribuciones -individualista, socioestructural y fatalista- a una muestra de 448 estudiantes universitarios avanzados de nueve carreras de ciencias sociales, con edades entre 19 y 42 años (M = 22,92; DT = 3,12). Los resultados obtenidos indican importantes variaciones en las explicaciones de la pobreza según área de formación profesional. Estudiantes de ciencias económicas enfatizaron la importancia de los factores individuales, estudiantes de psicología y abogacía tendieron a explicaciones mixtas y estudiantes de sociología mostraron una amplia preferencia por las causas socioestructurales. Se discuten las implicancias de los procesos atribucionales en las actuaciones de estos futuros profesionales hacia poblaciones en desventaja económica.Universidad San Ignacio de Loyola S.A.2019-04-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/28210.20511/pyr2019.v7n2.282Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 107-133Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 107-133Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 107-1332310-46352307-799910.20511/pyr2019.v7n2reponame:Revista USIL - Propósitos y Representacionesinstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/282/623http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/282/669http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/282/819http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/282/820http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/downloadSuppFile/282/42Copyright (c) 2019 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T18:35:31Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Explanations about Poverty Origin According to Professional Training Area Explicaciones sobre el origen de la pobreza según área de formación profesional |
title |
Explanations about Poverty Origin According to Professional Training Area |
spellingShingle |
Explanations about Poverty Origin According to Professional Training Area Bastias, Franco Attributional Process; University Students; Academic Training; Poverty Procesos atribucionales; Estudiantes universitarios; Formación académica; Pobreza |
title_short |
Explanations about Poverty Origin According to Professional Training Area |
title_full |
Explanations about Poverty Origin According to Professional Training Area |
title_fullStr |
Explanations about Poverty Origin According to Professional Training Area |
title_full_unstemmed |
Explanations about Poverty Origin According to Professional Training Area |
title_sort |
Explanations about Poverty Origin According to Professional Training Area |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Bastias, Franco Cañadas, Belén Figueroa, María Candelaria Sosa, Valentina Moya, María Julieta |
author |
Bastias, Franco |
author_facet |
Bastias, Franco Cañadas, Belén Figueroa, María Candelaria Sosa, Valentina Moya, María Julieta |
author_role |
author |
author2 |
Cañadas, Belén Figueroa, María Candelaria Sosa, Valentina Moya, María Julieta |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.none.fl_str_mv |
Attributional Process; University Students; Academic Training; Poverty Procesos atribucionales; Estudiantes universitarios; Formación académica; Pobreza |
topic |
Attributional Process; University Students; Academic Training; Poverty Procesos atribucionales; Estudiantes universitarios; Formación académica; Pobreza |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The way in which individuals and groups explain poverty shapes how they relate to it. This paper inquires the beliefs of university students about the causes of poverty and analyses the relation of these beliefs with their professional training area. An assessment instrument that considers three type of attributions -individualist, socio-structural and fatalistic-, was administered to a sample of 448 advanced university students belonging to nine social sciences programs, aged between 19 and 42 years (M = 22.92; SD = 3.12). The results obtained indicate important variations in the explanations about poverty according to the professional training area. Students of economic sciences emphasized the importance of individual factors, psychology and law students tended to mixed explanations and sociology students showed a wide preference for socio-structural causes over individual and fatalistic causes. The implications of attributional process in the behavior of these future professionals towards economically disadvantaged populations are discussed. La manera en que las personas y grupos explican la pobreza condiciona cómo se relacionan con ella. El presente trabajo indaga las explicaciones sobre el origen de la pobreza de estudiantes universitarios y analiza la relación de este posicionamiento con su área de formación profesional. Se administró un instrumento de evaluación que considera tres tipos de atribuciones -individualista, socioestructural y fatalista- a una muestra de 448 estudiantes universitarios avanzados de nueve carreras de ciencias sociales, con edades entre 19 y 42 años (M = 22,92; DT = 3,12). Los resultados obtenidos indican importantes variaciones en las explicaciones de la pobreza según área de formación profesional. Estudiantes de ciencias económicas enfatizaron la importancia de los factores individuales, estudiantes de psicología y abogacía tendieron a explicaciones mixtas y estudiantes de sociología mostraron una amplia preferencia por las causas socioestructurales. Se discuten las implicancias de los procesos atribucionales en las actuaciones de estos futuros profesionales hacia poblaciones en desventaja económica. |
description |
The way in which individuals and groups explain poverty shapes how they relate to it. This paper inquires the beliefs of university students about the causes of poverty and analyses the relation of these beliefs with their professional training area. An assessment instrument that considers three type of attributions -individualist, socio-structural and fatalistic-, was administered to a sample of 448 advanced university students belonging to nine social sciences programs, aged between 19 and 42 years (M = 22.92; SD = 3.12). The results obtained indicate important variations in the explanations about poverty according to the professional training area. Students of economic sciences emphasized the importance of individual factors, psychology and law students tended to mixed explanations and sociology students showed a wide preference for socio-structural causes over individual and fatalistic causes. The implications of attributional process in the behavior of these future professionals towards economically disadvantaged populations are discussed. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-02 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/282 10.20511/pyr2019.v7n2.282 |
url |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/282 |
identifier_str_mv |
10.20511/pyr2019.v7n2.282 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/282/623 http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/282/669 http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/282/819 http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/282/820 http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/downloadSuppFile/282/42 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/html text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola S.A. |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola S.A. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 107-133 Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 107-133 Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 107-133 2310-4635 2307-7999 10.20511/pyr2019.v7n2 reponame:Revista USIL - Propósitos y Representaciones instname:Universidad San Ignacio de Loyola instacron:USIL |
reponame_str |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
collection |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
instname_str |
Universidad San Ignacio de Loyola |
instacron_str |
USIL |
institution |
USIL |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1684465319530201088 |
score |
13.8872795 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).