Explanations about Poverty Origin According to Professional Training Area

Descripción del Articulo

The way in which individuals and groups explain poverty shapes how they relate to it. This paper inquires the beliefs of university students about the causes of poverty and analyses the relation of these beliefs with their professional training area. An assessment instrument that considers three typ...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Bastias, Franco, Cañadas, Belén, Figueroa, María Candelaria, Sosa, Valentina, Moya, María Julieta
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revista USIL - Propósitos y Representaciones
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/282
Enlace del recurso:http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/282
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Attributional Process; University Students; Academic Training; Poverty
Procesos atribucionales; Estudiantes universitarios; Formación académica; Pobreza
id 2310-4635_2f689b147e59cb40f618fc1189ffb479
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/282
network_acronym_str 2310-4635
network_name_str Revista USIL - Propósitos y Representaciones
spelling Explanations about Poverty Origin According to Professional Training AreaExplicaciones sobre el origen de la pobreza según área de formación profesionalBastias, FrancoCañadas, BelénFigueroa, María CandelariaSosa, ValentinaMoya, María JulietaAttributional Process; University Students; Academic Training; PovertyProcesos atribucionales; Estudiantes universitarios; Formación académica; PobrezaThe way in which individuals and groups explain poverty shapes how they relate to it. This paper inquires the beliefs of university students about the causes of poverty and analyses the relation of these beliefs with their professional training area. An assessment instrument that considers three type of attributions -individualist, socio-structural and fatalistic-, was administered to a sample of 448 advanced university students belonging to nine social sciences programs, aged between 19 and 42 years (M = 22.92; SD = 3.12). The results obtained indicate important variations in the explanations about poverty according to the professional training area. Students of economic sciences emphasized the importance of individual factors, psychology and law students tended to mixed explanations and sociology students showed a wide preference for socio-structural causes over individual and fatalistic causes. The implications of attributional process in the behavior of these future professionals towards economically disadvantaged populations are discussed.La manera en que las personas y grupos explican la pobreza condiciona cómo se relacionan con ella. El presente trabajo indaga las explicaciones sobre el origen de la pobreza de estudiantes universitarios y analiza la relación de este posicionamiento con su área de formación profesional. Se administró un instrumento de evaluación que considera tres tipos de atribuciones -individualista, socioestructural y fatalista- a una muestra de 448 estudiantes universitarios avanzados de nueve carreras de ciencias sociales, con edades entre 19 y 42 años (M = 22,92; DT = 3,12). Los resultados obtenidos indican importantes variaciones en las explicaciones de la pobreza según área de formación profesional. Estudiantes de ciencias económicas enfatizaron la importancia de los factores individuales, estudiantes de psicología y abogacía tendieron a explicaciones mixtas y estudiantes de sociología mostraron una amplia preferencia por las causas socioestructurales. Se discuten las implicancias de los procesos atribucionales en las actuaciones de estos futuros profesionales hacia poblaciones en desventaja económica.Universidad San Ignacio de Loyola S.A.2019-04-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/28210.20511/pyr2019.v7n2.282Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 107-133Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 107-133Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 107-1332310-46352307-799910.20511/pyr2019.v7n2reponame:Revista USIL - Propósitos y Representacionesinstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/282/623http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/282/669http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/282/819http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/282/820http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/downloadSuppFile/282/42Copyright (c) 2019 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T18:35:31Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Explanations about Poverty Origin According to Professional Training Area
Explicaciones sobre el origen de la pobreza según área de formación profesional
title Explanations about Poverty Origin According to Professional Training Area
spellingShingle Explanations about Poverty Origin According to Professional Training Area
Bastias, Franco
Attributional Process; University Students; Academic Training; Poverty
Procesos atribucionales; Estudiantes universitarios; Formación académica; Pobreza
title_short Explanations about Poverty Origin According to Professional Training Area
title_full Explanations about Poverty Origin According to Professional Training Area
title_fullStr Explanations about Poverty Origin According to Professional Training Area
title_full_unstemmed Explanations about Poverty Origin According to Professional Training Area
title_sort Explanations about Poverty Origin According to Professional Training Area
dc.creator.none.fl_str_mv Bastias, Franco
Cañadas, Belén
Figueroa, María Candelaria
Sosa, Valentina
Moya, María Julieta
author Bastias, Franco
author_facet Bastias, Franco
Cañadas, Belén
Figueroa, María Candelaria
Sosa, Valentina
Moya, María Julieta
author_role author
author2 Cañadas, Belén
Figueroa, María Candelaria
Sosa, Valentina
Moya, María Julieta
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.subject.none.fl_str_mv Attributional Process; University Students; Academic Training; Poverty
Procesos atribucionales; Estudiantes universitarios; Formación académica; Pobreza
topic Attributional Process; University Students; Academic Training; Poverty
Procesos atribucionales; Estudiantes universitarios; Formación académica; Pobreza
dc.description.none.fl_txt_mv The way in which individuals and groups explain poverty shapes how they relate to it. This paper inquires the beliefs of university students about the causes of poverty and analyses the relation of these beliefs with their professional training area. An assessment instrument that considers three type of attributions -individualist, socio-structural and fatalistic-, was administered to a sample of 448 advanced university students belonging to nine social sciences programs, aged between 19 and 42 years (M = 22.92; SD = 3.12). The results obtained indicate important variations in the explanations about poverty according to the professional training area. Students of economic sciences emphasized the importance of individual factors, psychology and law students tended to mixed explanations and sociology students showed a wide preference for socio-structural causes over individual and fatalistic causes. The implications of attributional process in the behavior of these future professionals towards economically disadvantaged populations are discussed.
La manera en que las personas y grupos explican la pobreza condiciona cómo se relacionan con ella. El presente trabajo indaga las explicaciones sobre el origen de la pobreza de estudiantes universitarios y analiza la relación de este posicionamiento con su área de formación profesional. Se administró un instrumento de evaluación que considera tres tipos de atribuciones -individualista, socioestructural y fatalista- a una muestra de 448 estudiantes universitarios avanzados de nueve carreras de ciencias sociales, con edades entre 19 y 42 años (M = 22,92; DT = 3,12). Los resultados obtenidos indican importantes variaciones en las explicaciones de la pobreza según área de formación profesional. Estudiantes de ciencias económicas enfatizaron la importancia de los factores individuales, estudiantes de psicología y abogacía tendieron a explicaciones mixtas y estudiantes de sociología mostraron una amplia preferencia por las causas socioestructurales. Se discuten las implicancias de los procesos atribucionales en las actuaciones de estos futuros profesionales hacia poblaciones en desventaja económica.
description The way in which individuals and groups explain poverty shapes how they relate to it. This paper inquires the beliefs of university students about the causes of poverty and analyses the relation of these beliefs with their professional training area. An assessment instrument that considers three type of attributions -individualist, socio-structural and fatalistic-, was administered to a sample of 448 advanced university students belonging to nine social sciences programs, aged between 19 and 42 years (M = 22.92; SD = 3.12). The results obtained indicate important variations in the explanations about poverty according to the professional training area. Students of economic sciences emphasized the importance of individual factors, psychology and law students tended to mixed explanations and sociology students showed a wide preference for socio-structural causes over individual and fatalistic causes. The implications of attributional process in the behavior of these future professionals towards economically disadvantaged populations are discussed.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-02
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion



format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/282
10.20511/pyr2019.v7n2.282
url http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/282
identifier_str_mv 10.20511/pyr2019.v7n2.282
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/282/623
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/282/669
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/282/819
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/282/820
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/downloadSuppFile/282/42
dc.rights.none.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad San Ignacio de Loyola S.A.
publisher.none.fl_str_mv Universidad San Ignacio de Loyola S.A.
dc.source.none.fl_str_mv Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 107-133
Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 107-133
Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 107-133
2310-4635
2307-7999
10.20511/pyr2019.v7n2
reponame:Revista USIL - Propósitos y Representaciones
instname:Universidad San Ignacio de Loyola
instacron:USIL
reponame_str Revista USIL - Propósitos y Representaciones
collection Revista USIL - Propósitos y Representaciones
instname_str Universidad San Ignacio de Loyola
instacron_str USIL
institution USIL
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1684465319530201088
score 13.8872795
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).