Ecosystem with creativity, research and innovation based on transversal competences facing the professional demands of the 21st century
Descripción del Articulo
The objective of the research was to determine if the Ecosystem with creativity, research and innovation, based on transversal competences, responds to the professional demands of the 21st century. For the study, the questionnaire of transversal competences, of the Tuning Project, was applied, aimed...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Peruana Unión |
Repositorio: | Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/592 |
Enlace del recurso: | https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/592 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | creativity, research, innovation, transversal competences, working market, employers. creatividad, investigación, innovación, competencias transversales, mercado laboral, empleadores. |
id |
2304-0335_e329536b7ac2919479cc774c05b26a7c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/592 |
network_acronym_str |
2304-0335 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
spelling |
Ecosystem with creativity, research and innovation based on transversal competences facing the professional demands of the 21st centuryEcosistema con creatividad, investigación e innovación basado en las competencias transversales frente a las exigencias profesionales del siglo XXIRomero Carrión, Violeta L. García Flores, Segundo A. Palacios Sánchez, José M. creativity, research, innovation, transversal competences, working market, employers.creatividad, investigación, innovación, competencias transversales, mercado laboral, empleadores.The objective of the research was to determine if the Ecosystem with creativity, research and innovation, based on transversal competences, responds to the professional demands of the 21st century. For the study, the questionnaire of transversal competences, of the Tuning Project, was applied, aimed at 30 university students, in which case the achievement in their training was investigated, while, in the case of the 30 employers, it was to know the importance of assigned to the competencies that new professionals should possess. After testing the normality of the data distribution, the Student's t hypothesis test statistic was applied for independent samples, obtaining a highly significant value, with respect to the fact that the competences included in the Ecosystem with creativity, research and innovation, They are different, between what has been achieved by students and what is demanded of new professionals by the employers of 21st century organizations. It is recommended to reduce the gap between transversal skills, achieved by university students and those required by employers, through frequent updating of the study curriculum according to the demands of the labor market.El objetivo de la investigación fue determinar si el Ecosistema con creatividad, investigación e innovación, basado en las competencias transversales, responde a las exigencias profesionales del siglo XXI. Para el estudio se aplicó el cuestionario de competencias transversales, del Proyecto Tuning, dirigido a 30 estudiantes universitarios, en cuyo caso se indagó sobre el logro en su formación, mientras que, en el caso de los 30 empleadores, fue conocer la importancia que le asignan a las competencias que deben poseer los nuevos profesionales. Luego de probar la normalidad de la distribución de los datos, se aplicó el estadístico de prueba de hipótesis T de Student para muestras independientes, obteniendo un valor altamente significativo, con respecto a que las competencias comprendidas en el Ecosistema con creatividad, investigación e innovación, son distintas, entre lo logrado por los estudiantes y lo exigido a los nuevos profesionales por los empleadores de las organizaciones del siglo XXI. Se recomienda disminuir la brecha entre las competencias transversales, logradas por los universitarios y las exigidas por los empleadores, mediante la actualización frecuente del currículo de estudio acorde a las demandas del mercado laboral.Universidad Peruana Unión2020-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/59210.17162/au.v11i1.592Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 1 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 386 - 4002304-03352225-713610.17162/au.v11i1reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitariosinstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/592/684https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/592/706Derechos de autor 2020 Violeta L. Romero Carrión, Segundo A. García Flores, José M. Palacios Sánchezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-30T16:15:22Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ecosystem with creativity, research and innovation based on transversal competences facing the professional demands of the 21st century Ecosistema con creatividad, investigación e innovación basado en las competencias transversales frente a las exigencias profesionales del siglo XXI |
title |
Ecosystem with creativity, research and innovation based on transversal competences facing the professional demands of the 21st century |
spellingShingle |
Ecosystem with creativity, research and innovation based on transversal competences facing the professional demands of the 21st century Romero Carrión, Violeta L. creativity, research, innovation, transversal competences, working market, employers. creatividad, investigación, innovación, competencias transversales, mercado laboral, empleadores. |
title_short |
Ecosystem with creativity, research and innovation based on transversal competences facing the professional demands of the 21st century |
title_full |
Ecosystem with creativity, research and innovation based on transversal competences facing the professional demands of the 21st century |
title_fullStr |
Ecosystem with creativity, research and innovation based on transversal competences facing the professional demands of the 21st century |
title_full_unstemmed |
Ecosystem with creativity, research and innovation based on transversal competences facing the professional demands of the 21st century |
title_sort |
Ecosystem with creativity, research and innovation based on transversal competences facing the professional demands of the 21st century |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Romero Carrión, Violeta L. García Flores, Segundo A. Palacios Sánchez, José M. |
author |
Romero Carrión, Violeta L. |
author_facet |
Romero Carrión, Violeta L. García Flores, Segundo A. Palacios Sánchez, José M. |
author_role |
author |
author2 |
García Flores, Segundo A. Palacios Sánchez, José M. |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
creativity, research, innovation, transversal competences, working market, employers. creatividad, investigación, innovación, competencias transversales, mercado laboral, empleadores. |
topic |
creativity, research, innovation, transversal competences, working market, employers. creatividad, investigación, innovación, competencias transversales, mercado laboral, empleadores. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The objective of the research was to determine if the Ecosystem with creativity, research and innovation, based on transversal competences, responds to the professional demands of the 21st century. For the study, the questionnaire of transversal competences, of the Tuning Project, was applied, aimed at 30 university students, in which case the achievement in their training was investigated, while, in the case of the 30 employers, it was to know the importance of assigned to the competencies that new professionals should possess. After testing the normality of the data distribution, the Student's t hypothesis test statistic was applied for independent samples, obtaining a highly significant value, with respect to the fact that the competences included in the Ecosystem with creativity, research and innovation, They are different, between what has been achieved by students and what is demanded of new professionals by the employers of 21st century organizations. It is recommended to reduce the gap between transversal skills, achieved by university students and those required by employers, through frequent updating of the study curriculum according to the demands of the labor market. El objetivo de la investigación fue determinar si el Ecosistema con creatividad, investigación e innovación, basado en las competencias transversales, responde a las exigencias profesionales del siglo XXI. Para el estudio se aplicó el cuestionario de competencias transversales, del Proyecto Tuning, dirigido a 30 estudiantes universitarios, en cuyo caso se indagó sobre el logro en su formación, mientras que, en el caso de los 30 empleadores, fue conocer la importancia que le asignan a las competencias que deben poseer los nuevos profesionales. Luego de probar la normalidad de la distribución de los datos, se aplicó el estadístico de prueba de hipótesis T de Student para muestras independientes, obteniendo un valor altamente significativo, con respecto a que las competencias comprendidas en el Ecosistema con creatividad, investigación e innovación, son distintas, entre lo logrado por los estudiantes y lo exigido a los nuevos profesionales por los empleadores de las organizaciones del siglo XXI. Se recomienda disminuir la brecha entre las competencias transversales, logradas por los universitarios y las exigidas por los empleadores, mediante la actualización frecuente del currículo de estudio acorde a las demandas del mercado laboral. |
description |
The objective of the research was to determine if the Ecosystem with creativity, research and innovation, based on transversal competences, responds to the professional demands of the 21st century. For the study, the questionnaire of transversal competences, of the Tuning Project, was applied, aimed at 30 university students, in which case the achievement in their training was investigated, while, in the case of the 30 employers, it was to know the importance of assigned to the competencies that new professionals should possess. After testing the normality of the data distribution, the Student's t hypothesis test statistic was applied for independent samples, obtaining a highly significant value, with respect to the fact that the competences included in the Ecosystem with creativity, research and innovation, They are different, between what has been achieved by students and what is demanded of new professionals by the employers of 21st century organizations. It is recommended to reduce the gap between transversal skills, achieved by university students and those required by employers, through frequent updating of the study curriculum according to the demands of the labor market. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-02 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/592 10.17162/au.v11i1.592 |
url |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/592 |
identifier_str_mv |
10.17162/au.v11i1.592 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/592/684 https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/592/706 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Violeta L. Romero Carrión, Segundo A. García Flores, José M. Palacios Sánchez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Violeta L. Romero Carrión, Segundo A. García Flores, José M. Palacios Sánchez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 1 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 386 - 400 2304-0335 2225-7136 10.17162/au.v11i1 reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
reponame_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
collection |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
instname_str |
Universidad Peruana Unión |
instacron_str |
UPEU |
institution |
UPEU |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701200634331529216 |
score |
13.885033 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).