Effectiveness of a tutorial program in the self-regulation of High School students of a Confessional Private School
Descripción del Articulo
This study proposes a model of experiential intervention that allows High School students to self-regulate their behavior for the adequate personal development in the adolescence. The methodology of the research was mixed. Quantitative and qualitative data were collected, analyzed and linked to obta...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2017 |
| Institución: | Universidad Peruana Unión |
| Repositorio: | Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/193 |
| Enlace del recurso: | https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/193 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | self-regulation of behavior tutorial program personality character autorregulación del comportamiento programa tutorial personalidad carácter. |
| id |
2304-0335_bd38190217250afc1b07ebe7acd6c091 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/193 |
| network_acronym_str |
2304-0335 |
| repository_id_str |
. |
| network_name_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
| spelling |
Effectiveness of a tutorial program in the self-regulation of High School students of a Confessional Private SchoolEfectividad de un programa tutorial en la autorregulación del comportamiento de los alumnos de educación secundaria de un colegio privado confesionalMamani Quispe, Queleon Elmerself-regulation of behaviortutorial programpersonalitycharacterautorregulación del comportamientoprograma tutorialpersonalidadcarácter.This study proposes a model of experiential intervention that allows High School students to self-regulate their behavior for the adequate personal development in the adolescence. The methodology of the research was mixed. Quantitative and qualitative data were collected, analyzed and linked to obtaining complementary information on the phenomenon under study. We used the quasi-experimental design with pre and posttest design when working with intact groups: control and experimental group. This methodology allows the treatment of the phenomenon from a holistic perspective, by detecting basic and relevant elements in different situations, studying the behaviors of students when confronted with moral situations of conflict with values, and in circumstances that show self-regulation of the behavior to determine the decision or disposition of the adolescents in a rational and autonomous way. The results obtained through the t-test showed that the program was effective in self-regulation of behavior with an average score of Control Group 100.70 and the Experimental Group corresponding to 129.30 and the significance level reflects a significant result (0.000 <0.05).La investigación propone un modelo de intervención experiencial que permite a los estudiantes de secundaria autorregular su comportamiento para el desarrollo personal adecuado en la etapa de la adolescencia. La metodología de la investigación fue mixta. Se recolectó, analizó y vinculó datos cuantitativos y cualitativos para obtener mayor información complementaria sobre el fenómeno en estudio. Se utilizó el diseño cuasi experimental con diseño pre y postest, al trabajar con grupos intactos: grupo control y experimental. Esta metodología permite el tratamiento del fenómeno desde la perspectiva holística, al detectar elementos básicos y relevantes en diversas situaciones,estudiar las conductas de los estudiantes adolescentes al enfrentarlos a situaciones morales de conflicto con los valores, y en circunstancias que ponga en evidencia la autorregulación del comportamiento para determinar la decisión o disposición de losadolescentes de manera racional y autónoma. Los resultados obtenidos mediante la prueba t demostró que el programa fue efectivo en la autorregulación del comportamiento con un puntaje promedio del Grupo Control 100.70 y del Grupo Experimental corresponde a 129.30 y el nivel de significancia reflejan un resultado significativo (sig. 0.000 < 0.05).Universidad Peruana Unión2017-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/19310.17162/au.v7i2.193Apuntes Universitarios; Vol. 7 Núm. 2 (2017): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 23-332304-03352225-713610.17162/au.v7i2reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitariosinstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/193/pdf10.17162/au.v7i2.193.g189Derechos de autor 2017 Apuntes Universitariosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-30T16:15:12Zmail@mail.com - |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Effectiveness of a tutorial program in the self-regulation of High School students of a Confessional Private School Efectividad de un programa tutorial en la autorregulación del comportamiento de los alumnos de educación secundaria de un colegio privado confesional |
| title |
Effectiveness of a tutorial program in the self-regulation of High School students of a Confessional Private School |
| spellingShingle |
Effectiveness of a tutorial program in the self-regulation of High School students of a Confessional Private School Mamani Quispe, Queleon Elmer self-regulation of behavior tutorial program personality character autorregulación del comportamiento programa tutorial personalidad carácter. |
| title_short |
Effectiveness of a tutorial program in the self-regulation of High School students of a Confessional Private School |
| title_full |
Effectiveness of a tutorial program in the self-regulation of High School students of a Confessional Private School |
| title_fullStr |
Effectiveness of a tutorial program in the self-regulation of High School students of a Confessional Private School |
| title_full_unstemmed |
Effectiveness of a tutorial program in the self-regulation of High School students of a Confessional Private School |
| title_sort |
Effectiveness of a tutorial program in the self-regulation of High School students of a Confessional Private School |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Mamani Quispe, Queleon Elmer |
| author |
Mamani Quispe, Queleon Elmer |
| author_facet |
Mamani Quispe, Queleon Elmer |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
self-regulation of behavior tutorial program personality character autorregulación del comportamiento programa tutorial personalidad carácter. |
| topic |
self-regulation of behavior tutorial program personality character autorregulación del comportamiento programa tutorial personalidad carácter. |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
This study proposes a model of experiential intervention that allows High School students to self-regulate their behavior for the adequate personal development in the adolescence. The methodology of the research was mixed. Quantitative and qualitative data were collected, analyzed and linked to obtaining complementary information on the phenomenon under study. We used the quasi-experimental design with pre and posttest design when working with intact groups: control and experimental group. This methodology allows the treatment of the phenomenon from a holistic perspective, by detecting basic and relevant elements in different situations, studying the behaviors of students when confronted with moral situations of conflict with values, and in circumstances that show self-regulation of the behavior to determine the decision or disposition of the adolescents in a rational and autonomous way. The results obtained through the t-test showed that the program was effective in self-regulation of behavior with an average score of Control Group 100.70 and the Experimental Group corresponding to 129.30 and the significance level reflects a significant result (0.000 <0.05). La investigación propone un modelo de intervención experiencial que permite a los estudiantes de secundaria autorregular su comportamiento para el desarrollo personal adecuado en la etapa de la adolescencia. La metodología de la investigación fue mixta. Se recolectó, analizó y vinculó datos cuantitativos y cualitativos para obtener mayor información complementaria sobre el fenómeno en estudio. Se utilizó el diseño cuasi experimental con diseño pre y postest, al trabajar con grupos intactos: grupo control y experimental. Esta metodología permite el tratamiento del fenómeno desde la perspectiva holística, al detectar elementos básicos y relevantes en diversas situaciones,estudiar las conductas de los estudiantes adolescentes al enfrentarlos a situaciones morales de conflicto con los valores, y en circunstancias que ponga en evidencia la autorregulación del comportamiento para determinar la decisión o disposición de losadolescentes de manera racional y autónoma. Los resultados obtenidos mediante la prueba t demostró que el programa fue efectivo en la autorregulación del comportamiento con un puntaje promedio del Grupo Control 100.70 y del Grupo Experimental corresponde a 129.30 y el nivel de significancia reflejan un resultado significativo (sig. 0.000 < 0.05). |
| description |
This study proposes a model of experiential intervention that allows High School students to self-regulate their behavior for the adequate personal development in the adolescence. The methodology of the research was mixed. Quantitative and qualitative data were collected, analyzed and linked to obtaining complementary information on the phenomenon under study. We used the quasi-experimental design with pre and posttest design when working with intact groups: control and experimental group. This methodology allows the treatment of the phenomenon from a holistic perspective, by detecting basic and relevant elements in different situations, studying the behaviors of students when confronted with moral situations of conflict with values, and in circumstances that show self-regulation of the behavior to determine the decision or disposition of the adolescents in a rational and autonomous way. The results obtained through the t-test showed that the program was effective in self-regulation of behavior with an average score of Control Group 100.70 and the Experimental Group corresponding to 129.30 and the significance level reflects a significant result (0.000 <0.05). |
| publishDate |
2017 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2017-09-25 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/193 10.17162/au.v7i2.193 |
| url |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/193 |
| identifier_str_mv |
10.17162/au.v7i2.193 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/193/pdf 10.17162/au.v7i2.193.g189 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Apuntes Universitarios info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Apuntes Universitarios |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes Universitarios; Vol. 7 Núm. 2 (2017): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 23-33 2304-0335 2225-7136 10.17162/au.v7i2 reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
| reponame_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
| collection |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
| instname_str |
Universidad Peruana Unión |
| instacron_str |
UPEU |
| institution |
UPEU |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1701200632987254784 |
| score |
13.898196 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).