Teaching at the basic level in Mexico: from professionalization to precarius position

Descripción del Articulo

The objective of this article is to analyze the impact of the educational reform implemented by President Peña Nieto in the exercise of teaching at the basic level as a professional activity. Methodologically, Hortal's (2002) proposal on the ethics of the professions is used as an analysis elem...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Alaníz Hernández, Claudia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad Peruana Unión
Repositorio:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/186
Enlace del recurso:https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/186
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Peña Nieto
educational policy
teaching employment conditions
professional status
política educacional
condiciones de empleo docente
estatus profesional
id 2304-0335_b82729836d43504cba78ad09fb317168
oai_identifier_str oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/186
network_acronym_str 2304-0335
repository_id_str .
network_name_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
spelling Teaching at the basic level in Mexico: from professionalization to precarius positionLa docencia en el nivel básico en México: de la profesionalización a la PrecarizaciónAlaníz Hernández, ClaudiaPeña Nietoeducational policyteaching employment conditionsprofessional statuspolítica educacionalcondiciones de empleo docenteestatus profesionalThe objective of this article is to analyze the impact of the educational reform implemented by President Peña Nieto in the exercise of teaching at the basic level as a professional activity. Methodologically, Hortal's (2002) proposal on the ethics of the professions is used as an analysis element to argue how this reform of 2013 is a watershed part in the conception of the teaching profession as a state profession. The study of the working conditions of the teachers allows us to conclude that, paradoxically, the changes place teachers in a precarius position, by individualizing the activity, instead of strengthening the professionalization of the teachers of basic education.El presente artículo tiene por objetivo analizar el impacto de la reforma educativa implementada por el presidente Peña Nieto en el ejercicio de la docencia en el nivel básico como actividad profesional. Metodológicamente toma como elemento de análisis la propuesta de Hortal (2002) sobre la ética de las profesiones para argumentar cómo la reforma educativa del año 2013 constituye un parte aguas en la concepción del magisterio como profesión de Estado. El estudio de las condiciones laborales de los maestros permite concluir que, paradójicamente, los cambios introducidos precarizan la docencia al individualizar la actividad, en lugar de afianzar la profesionalización de los maestros de educación básica.Universidad Peruana Unión2018-03-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/18610.17162/au.v8i2.193Apuntes Universitarios; Vol. 8 Núm. 2 (2018): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 49-772304-03352225-713610.17162/au.v8i2reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitariosinstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/186/pdf10.17162/au.v8i2.186.g350Derechos de autor 2018 Revista de Investigación Apuntes Universitariosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-30T16:15:12Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Teaching at the basic level in Mexico: from professionalization to precarius position
La docencia en el nivel básico en México: de la profesionalización a la Precarización
title Teaching at the basic level in Mexico: from professionalization to precarius position
spellingShingle Teaching at the basic level in Mexico: from professionalization to precarius position
Alaníz Hernández, Claudia
Peña Nieto
educational policy
teaching employment conditions
professional status
política educacional
condiciones de empleo docente
estatus profesional
title_short Teaching at the basic level in Mexico: from professionalization to precarius position
title_full Teaching at the basic level in Mexico: from professionalization to precarius position
title_fullStr Teaching at the basic level in Mexico: from professionalization to precarius position
title_full_unstemmed Teaching at the basic level in Mexico: from professionalization to precarius position
title_sort Teaching at the basic level in Mexico: from professionalization to precarius position
dc.creator.none.fl_str_mv Alaníz Hernández, Claudia
author Alaníz Hernández, Claudia
author_facet Alaníz Hernández, Claudia
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Peña Nieto
educational policy
teaching employment conditions
professional status
política educacional
condiciones de empleo docente
estatus profesional
topic Peña Nieto
educational policy
teaching employment conditions
professional status
política educacional
condiciones de empleo docente
estatus profesional
dc.description.none.fl_txt_mv The objective of this article is to analyze the impact of the educational reform implemented by President Peña Nieto in the exercise of teaching at the basic level as a professional activity. Methodologically, Hortal's (2002) proposal on the ethics of the professions is used as an analysis element to argue how this reform of 2013 is a watershed part in the conception of the teaching profession as a state profession. The study of the working conditions of the teachers allows us to conclude that, paradoxically, the changes place teachers in a precarius position, by individualizing the activity, instead of strengthening the professionalization of the teachers of basic education.
El presente artículo tiene por objetivo analizar el impacto de la reforma educativa implementada por el presidente Peña Nieto en el ejercicio de la docencia en el nivel básico como actividad profesional. Metodológicamente toma como elemento de análisis la propuesta de Hortal (2002) sobre la ética de las profesiones para argumentar cómo la reforma educativa del año 2013 constituye un parte aguas en la concepción del magisterio como profesión de Estado. El estudio de las condiciones laborales de los maestros permite concluir que, paradójicamente, los cambios introducidos precarizan la docencia al individualizar la actividad, en lugar de afianzar la profesionalización de los maestros de educación básica.
description The objective of this article is to analyze the impact of the educational reform implemented by President Peña Nieto in the exercise of teaching at the basic level as a professional activity. Methodologically, Hortal's (2002) proposal on the ethics of the professions is used as an analysis element to argue how this reform of 2013 is a watershed part in the conception of the teaching profession as a state profession. The study of the working conditions of the teachers allows us to conclude that, paradoxically, the changes place teachers in a precarius position, by individualizing the activity, instead of strengthening the professionalization of the teachers of basic education.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-03-26
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/186
10.17162/au.v8i2.193
url https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/186
identifier_str_mv 10.17162/au.v8i2.193
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/186/pdf
10.17162/au.v8i2.186.g350
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Revista de Investigación Apuntes Universitarios
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Revista de Investigación Apuntes Universitarios
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes Universitarios; Vol. 8 Núm. 2 (2018): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 49-77
2304-0335
2225-7136
10.17162/au.v8i2
reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
instname:Universidad Peruana Unión
instacron:UPEU
reponame_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
collection Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
instname_str Universidad Peruana Unión
instacron_str UPEU
institution UPEU
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701200632969428992
score 13.888046
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).