Application of the program to improve the autonomy of pre-school children
Descripción del Articulo
The objective of the research carried out was to demonstrate that the application of the “Application of the program to improve the autonomy of pre-school children” Program influenced the autonomy of 24-month-old children in a Pronoei in the San Juan de Miraflores district (Lima, Peru). The research...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad Peruana Unión |
Repositorio: | Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/641 |
Enlace del recurso: | https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/641 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Autonomy security affection movement children education preschool Autonomía seguridad afecto movimiento niños educación preescolar |
id |
2304-0335_a1bd003ac3a96b3f947dac69a53ed95e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/641 |
network_acronym_str |
2304-0335 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
spelling |
Application of the program to improve the autonomy of pre-school childrenAplicación del programa para mejorar la autonomía de los niños en etapa pre escolarSamamé Gonzáles, Angela María TeresaTasayco Pacheco, Petronila MelchoraMéndez Vergaray, JuanAutonomysecurityaffectionmovementchildreneducationpreschoolAutonomíaseguridadafectomovimientoniñoseducaciónpreescolarThe objective of the research carried out was to demonstrate that the application of the “Application of the program to improve the autonomy of pre-school children” Program influenced the autonomy of 24-month-old children in a Pronoei in the San Juan de Miraflores district (Lima, Peru). The research approach was quantitative, applied or practical, the design was quasi-experimental and the method corresponded to the hypothetical deductive one. The study population was 64 students. The instrument was a checklist that was structured in three dimensions, such as affective security, freedom of movement, appropriate spaces and materials. The program lasted twelve weeks, for which the parents actively participated before, during and after each class session. The results showed that the program had a positive influence on the autonomy of the children, which was demonstrated with the application of the U Mann Whitney test, because the level of significance calculated in the pre-test was 0.052, and in the post-test it was registered .000, a similar situation occurred in the dimensions. Finally, it is concluded that the application of the program improves and reinforces the autonomy of children, which is why it should be replicated in other groups.El objetivo de la investigación fue demostrar cómo la “Aplicación del Programa para mejorar la autonomía de los niños en etapa pre escolar” influye en la autonomía de los niños de 24 meses n un Pronoei de San Juan de Miraflores (Lima, Perú). El enfoque de investigación fue cuantitativo, de tipo aplicada o práctica, el diseño fue cuasi experimental, porque se utilizaron dos grupos y el método correspondió al hipotético deductivo. La población de estudio fueron 64 estudiantes. El instrumento fue una lista de chequeo que fue estructurada en tres dimensiones como fueron seguridad afectiva, libertad de movimiento, espacios y materiales apropiados. El programa tuvo una duración de doce semanas, para lo cual participaron activamente los padres de familia antes, durante y después de cada sesión de clases. Los resultados evidenciaron que el programa influyó positivamente en la autonomía de los niños, el cual fue demostrado con la aplicación de la prueba de U Mann Whitney, porque el nivel de significancia calculado en el pre test fue de 0.052, y en el post test se registró .000, situación similar aconteció en las dimensiones. Finalmente, se concluye que la aplicación del programa mejora y refuerza la autonomía de los niños, razón por la cual deberá ser replicado en otros grupos.Universidad Peruana Unión2021-01-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/64110.17162/au.v11i2.641Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 2 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 150 - 1712304-03352225-713610.17162/au.v11i2reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitariosinstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/641/738https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/641/739Derechos de autor 2021 Angela María Teresa Samamé Gonzáles, Petronila Melchora Tasayco Pacheco, Juan Méndez Vergarayhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-30T16:15:26Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Application of the program to improve the autonomy of pre-school children Aplicación del programa para mejorar la autonomía de los niños en etapa pre escolar |
title |
Application of the program to improve the autonomy of pre-school children |
spellingShingle |
Application of the program to improve the autonomy of pre-school children Samamé Gonzáles, Angela María Teresa Autonomy security affection movement children education preschool Autonomía seguridad afecto movimiento niños educación preescolar |
title_short |
Application of the program to improve the autonomy of pre-school children |
title_full |
Application of the program to improve the autonomy of pre-school children |
title_fullStr |
Application of the program to improve the autonomy of pre-school children |
title_full_unstemmed |
Application of the program to improve the autonomy of pre-school children |
title_sort |
Application of the program to improve the autonomy of pre-school children |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Samamé Gonzáles, Angela María Teresa Tasayco Pacheco, Petronila Melchora Méndez Vergaray, Juan |
author |
Samamé Gonzáles, Angela María Teresa |
author_facet |
Samamé Gonzáles, Angela María Teresa Tasayco Pacheco, Petronila Melchora Méndez Vergaray, Juan |
author_role |
author |
author2 |
Tasayco Pacheco, Petronila Melchora Méndez Vergaray, Juan |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Autonomy security affection movement children education preschool Autonomía seguridad afecto movimiento niños educación preescolar |
topic |
Autonomy security affection movement children education preschool Autonomía seguridad afecto movimiento niños educación preescolar |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The objective of the research carried out was to demonstrate that the application of the “Application of the program to improve the autonomy of pre-school children” Program influenced the autonomy of 24-month-old children in a Pronoei in the San Juan de Miraflores district (Lima, Peru). The research approach was quantitative, applied or practical, the design was quasi-experimental and the method corresponded to the hypothetical deductive one. The study population was 64 students. The instrument was a checklist that was structured in three dimensions, such as affective security, freedom of movement, appropriate spaces and materials. The program lasted twelve weeks, for which the parents actively participated before, during and after each class session. The results showed that the program had a positive influence on the autonomy of the children, which was demonstrated with the application of the U Mann Whitney test, because the level of significance calculated in the pre-test was 0.052, and in the post-test it was registered .000, a similar situation occurred in the dimensions. Finally, it is concluded that the application of the program improves and reinforces the autonomy of children, which is why it should be replicated in other groups. El objetivo de la investigación fue demostrar cómo la “Aplicación del Programa para mejorar la autonomía de los niños en etapa pre escolar” influye en la autonomía de los niños de 24 meses n un Pronoei de San Juan de Miraflores (Lima, Perú). El enfoque de investigación fue cuantitativo, de tipo aplicada o práctica, el diseño fue cuasi experimental, porque se utilizaron dos grupos y el método correspondió al hipotético deductivo. La población de estudio fueron 64 estudiantes. El instrumento fue una lista de chequeo que fue estructurada en tres dimensiones como fueron seguridad afectiva, libertad de movimiento, espacios y materiales apropiados. El programa tuvo una duración de doce semanas, para lo cual participaron activamente los padres de familia antes, durante y después de cada sesión de clases. Los resultados evidenciaron que el programa influyó positivamente en la autonomía de los niños, el cual fue demostrado con la aplicación de la prueba de U Mann Whitney, porque el nivel de significancia calculado en el pre test fue de 0.052, y en el post test se registró .000, situación similar aconteció en las dimensiones. Finalmente, se concluye que la aplicación del programa mejora y refuerza la autonomía de los niños, razón por la cual deberá ser replicado en otros grupos. |
description |
The objective of the research carried out was to demonstrate that the application of the “Application of the program to improve the autonomy of pre-school children” Program influenced the autonomy of 24-month-old children in a Pronoei in the San Juan de Miraflores district (Lima, Peru). The research approach was quantitative, applied or practical, the design was quasi-experimental and the method corresponded to the hypothetical deductive one. The study population was 64 students. The instrument was a checklist that was structured in three dimensions, such as affective security, freedom of movement, appropriate spaces and materials. The program lasted twelve weeks, for which the parents actively participated before, during and after each class session. The results showed that the program had a positive influence on the autonomy of the children, which was demonstrated with the application of the U Mann Whitney test, because the level of significance calculated in the pre-test was 0.052, and in the post-test it was registered .000, a similar situation occurred in the dimensions. Finally, it is concluded that the application of the program improves and reinforces the autonomy of children, which is why it should be replicated in other groups. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/641 10.17162/au.v11i2.641 |
url |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/641 |
identifier_str_mv |
10.17162/au.v11i2.641 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/641/738 https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/641/739 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Angela María Teresa Samamé Gonzáles, Petronila Melchora Tasayco Pacheco, Juan Méndez Vergaray https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Angela María Teresa Samamé Gonzáles, Petronila Melchora Tasayco Pacheco, Juan Méndez Vergaray https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 2 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 150 - 171 2304-0335 2225-7136 10.17162/au.v11i2 reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
reponame_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
collection |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
instname_str |
Universidad Peruana Unión |
instacron_str |
UPEU |
institution |
UPEU |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701200634403880960 |
score |
13.882472 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).