Application of the program to improve the autonomy of pre-school children

Descripción del Articulo

The objective of the research carried out was to demonstrate that the application of the “Application of the program to improve the autonomy of pre-school children” Program influenced the autonomy of 24-month-old children in a Pronoei in the San Juan de Miraflores district (Lima, Peru). The research...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Samamé Gonzáles, Angela María Teresa, Tasayco Pacheco, Petronila Melchora, Méndez Vergaray, Juan
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Peruana Unión
Repositorio:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/641
Enlace del recurso:https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/641
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Autonomy
security
affection
movement
children
education
preschool
Autonomía
seguridad
afecto
movimiento
niños
educación
preescolar
id 2304-0335_a1bd003ac3a96b3f947dac69a53ed95e
oai_identifier_str oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/641
network_acronym_str 2304-0335
repository_id_str .
network_name_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
spelling Application of the program to improve the autonomy of pre-school childrenAplicación del programa para mejorar la autonomía de los niños en etapa pre escolarSamamé Gonzáles, Angela María TeresaTasayco Pacheco, Petronila MelchoraMéndez Vergaray, JuanAutonomysecurityaffectionmovementchildreneducationpreschoolAutonomíaseguridadafectomovimientoniñoseducaciónpreescolarThe objective of the research carried out was to demonstrate that the application of the “Application of the program to improve the autonomy of pre-school children” Program influenced the autonomy of 24-month-old children in a Pronoei in the San Juan de Miraflores district (Lima, Peru). The research approach was quantitative, applied or practical, the design was quasi-experimental and the method corresponded to the hypothetical deductive one. The study population was 64 students. The instrument was a checklist that was structured in three dimensions, such as affective security, freedom of movement, appropriate spaces and materials. The program lasted twelve weeks, for which the parents actively participated before, during and after each class session. The results showed that the program had a positive influence on the autonomy of the children, which was demonstrated with the application of the U Mann Whitney test, because the level of significance calculated in the pre-test was 0.052, and in the post-test it was registered .000, a similar situation occurred in the dimensions. Finally, it is concluded that the application of the program improves and reinforces the autonomy of children, which is why it should be replicated in other groups.El objetivo de la investigación fue demostrar cómo la “Aplicación del Programa para mejorar la autonomía de los niños en etapa pre escolar” influye en la autonomía de los niños de 24 meses n un Pronoei de San Juan de Miraflores (Lima, Perú). El enfoque de investigación fue cuantitativo, de tipo aplicada o práctica, el diseño fue cuasi experimental, porque se utilizaron dos grupos y el método correspondió al hipotético deductivo. La población de estudio fueron 64 estudiantes. El instrumento fue una lista de chequeo que fue estructurada en tres dimensiones como fueron seguridad afectiva, libertad de movimiento, espacios y materiales apropiados. El programa tuvo una duración de doce semanas, para lo cual participaron activamente los padres de familia antes, durante y después de cada sesión de clases. Los resultados evidenciaron que el programa influyó positivamente en la autonomía de los niños, el cual fue demostrado con la aplicación de la prueba de U Mann Whitney, porque el nivel de significancia calculado en el pre test fue de 0.052, y en el post test se registró .000, situación similar aconteció en las dimensiones. Finalmente, se concluye que la aplicación del programa mejora y refuerza la autonomía de los niños, razón por la cual deberá ser replicado en otros grupos.Universidad Peruana Unión2021-01-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/64110.17162/au.v11i2.641Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 2 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 150 - 1712304-03352225-713610.17162/au.v11i2reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitariosinstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/641/738https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/641/739Derechos de autor 2021 Angela María Teresa Samamé Gonzáles, Petronila Melchora Tasayco Pacheco, Juan Méndez Vergarayhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-30T16:15:26Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Application of the program to improve the autonomy of pre-school children
Aplicación del programa para mejorar la autonomía de los niños en etapa pre escolar
title Application of the program to improve the autonomy of pre-school children
spellingShingle Application of the program to improve the autonomy of pre-school children
Samamé Gonzáles, Angela María Teresa
Autonomy
security
affection
movement
children
education
preschool
Autonomía
seguridad
afecto
movimiento
niños
educación
preescolar
title_short Application of the program to improve the autonomy of pre-school children
title_full Application of the program to improve the autonomy of pre-school children
title_fullStr Application of the program to improve the autonomy of pre-school children
title_full_unstemmed Application of the program to improve the autonomy of pre-school children
title_sort Application of the program to improve the autonomy of pre-school children
dc.creator.none.fl_str_mv Samamé Gonzáles, Angela María Teresa
Tasayco Pacheco, Petronila Melchora
Méndez Vergaray, Juan
author Samamé Gonzáles, Angela María Teresa
author_facet Samamé Gonzáles, Angela María Teresa
Tasayco Pacheco, Petronila Melchora
Méndez Vergaray, Juan
author_role author
author2 Tasayco Pacheco, Petronila Melchora
Méndez Vergaray, Juan
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Autonomy
security
affection
movement
children
education
preschool
Autonomía
seguridad
afecto
movimiento
niños
educación
preescolar
topic Autonomy
security
affection
movement
children
education
preschool
Autonomía
seguridad
afecto
movimiento
niños
educación
preescolar
dc.description.none.fl_txt_mv The objective of the research carried out was to demonstrate that the application of the “Application of the program to improve the autonomy of pre-school children” Program influenced the autonomy of 24-month-old children in a Pronoei in the San Juan de Miraflores district (Lima, Peru). The research approach was quantitative, applied or practical, the design was quasi-experimental and the method corresponded to the hypothetical deductive one. The study population was 64 students. The instrument was a checklist that was structured in three dimensions, such as affective security, freedom of movement, appropriate spaces and materials. The program lasted twelve weeks, for which the parents actively participated before, during and after each class session. The results showed that the program had a positive influence on the autonomy of the children, which was demonstrated with the application of the U Mann Whitney test, because the level of significance calculated in the pre-test was 0.052, and in the post-test it was registered .000, a similar situation occurred in the dimensions. Finally, it is concluded that the application of the program improves and reinforces the autonomy of children, which is why it should be replicated in other groups.
El objetivo de la investigación fue demostrar cómo la “Aplicación del Programa para mejorar la autonomía de los niños en etapa pre escolar” influye en la autonomía de los niños de 24 meses n un Pronoei de San Juan de Miraflores (Lima, Perú). El enfoque de investigación fue cuantitativo, de tipo aplicada o práctica, el diseño fue cuasi experimental, porque se utilizaron dos grupos y el método correspondió al hipotético deductivo. La población de estudio fueron 64 estudiantes. El instrumento fue una lista de chequeo que fue estructurada en tres dimensiones como fueron seguridad afectiva, libertad de movimiento, espacios y materiales apropiados. El programa tuvo una duración de doce semanas, para lo cual participaron activamente los padres de familia antes, durante y después de cada sesión de clases. Los resultados evidenciaron que el programa influyó positivamente en la autonomía de los niños, el cual fue demostrado con la aplicación de la prueba de U Mann Whitney, porque el nivel de significancia calculado en el pre test fue de 0.052, y en el post test se registró .000, situación similar aconteció en las dimensiones. Finalmente, se concluye que la aplicación del programa mejora y refuerza la autonomía de los niños, razón por la cual deberá ser replicado en otros grupos.
description The objective of the research carried out was to demonstrate that the application of the “Application of the program to improve the autonomy of pre-school children” Program influenced the autonomy of 24-month-old children in a Pronoei in the San Juan de Miraflores district (Lima, Peru). The research approach was quantitative, applied or practical, the design was quasi-experimental and the method corresponded to the hypothetical deductive one. The study population was 64 students. The instrument was a checklist that was structured in three dimensions, such as affective security, freedom of movement, appropriate spaces and materials. The program lasted twelve weeks, for which the parents actively participated before, during and after each class session. The results showed that the program had a positive influence on the autonomy of the children, which was demonstrated with the application of the U Mann Whitney test, because the level of significance calculated in the pre-test was 0.052, and in the post-test it was registered .000, a similar situation occurred in the dimensions. Finally, it is concluded that the application of the program improves and reinforces the autonomy of children, which is why it should be replicated in other groups.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-26
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/641
10.17162/au.v11i2.641
url https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/641
identifier_str_mv 10.17162/au.v11i2.641
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/641/738
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/641/739
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Angela María Teresa Samamé Gonzáles, Petronila Melchora Tasayco Pacheco, Juan Méndez Vergaray
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Angela María Teresa Samamé Gonzáles, Petronila Melchora Tasayco Pacheco, Juan Méndez Vergaray
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 2 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 150 - 171
2304-0335
2225-7136
10.17162/au.v11i2
reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
instname:Universidad Peruana Unión
instacron:UPEU
reponame_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
collection Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
instname_str Universidad Peruana Unión
instacron_str UPEU
institution UPEU
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701200634403880960
score 13.882472
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).