Formation of senior preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activities

Descripción del Articulo

This article reveals the role of dramatization in a preschooler’s life. The main types of theatrical activities used in preschool education are highlighted. In the process of our research, we used qualitative methodology. To study the specifics of the impact of different types of the theater on the...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Kotelianets, Yuliia Serheevna, Kindei, Lesia Grigorievna, Kotelianets, Natalka Valerievna, Martin, Alina Nikolaevna
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Peruana Unión
Repositorio:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/706
Enlace del recurso:https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/706
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:children’s speech, theater, creative skills, education.
habla infantil, teatro, habilidades creativas, educación.
id 2304-0335_0242ee8c239b473545c4f520e4cb6dde
oai_identifier_str oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/706
network_acronym_str 2304-0335
repository_id_str .
network_name_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
spelling Formation of senior preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activitiesFormación de las habilidades creativas de los niños mayores en edad preescolar a través de actividades teatrales y del hablaKotelianets, Yuliia Serheevna Kindei, Lesia Grigorievna Kotelianets, Natalka Valerievna Martin, Alina Nikolaevnachildren’s speech, theater, creative skills, education.habla infantil, teatro, habilidades creativas, educación.This article reveals the role of dramatization in a preschooler’s life. The main types of theatrical activities used in preschool education are highlighted. In the process of our research, we used qualitative methodology. To study the specifics of the impact of different types of the theater on the development of the older preschoolers’ creative skills, testing was conducted, which allowed determining the level of formation of these skills. The test results are processed according to the following indicators of creative skills: lightness, flexibility, originality, elaboration. A formative experiment was conducted, aimed at developing a program that will promote the formation of preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activities. For the effective implementation of the tasks, the work on the development of children’s speech abilities using theatrical activities was systematized. In the process of analyzing the indicators of the level of mastering the creative skills before and after the experiment, it was found that the indicators have improved significantly: “low level” after the experiment in one of the groups was eliminated. The results of the experiment suggest that theatrical activities are one of the effective means for the development of preschoolers’ speech abilities.Este artículo revela el papel de la dramatización en la vida de un niño en edad preescolar. Se destacan los principales tipos de actividades teatrales utilizadas en la educación preescolar. En el proceso de la investigación, se usó una metodología cualitativa. Para estudiar la especificidad del impacto de diferentes tipos de teatro en el desarrollo de las habilidades creativas de los preescolares mayores, se realizaron pruebas que permitieron determinar el nivel de formación de estas habilidades. Los resultados de las pruebas se procesan de acuerdo con los siguientes indicadores de habilidades creativas: ligereza, flexibilidad, originalidad, elaboración. Se realizó un experimento formativo, con el objetivo de desarrollar un programa que promueva la formación de las habilidades creativas de los preescolares a través de actividades teatrales y del habla. Para la implementación efectiva de las tareas, se sistematizó el trabajo sobre el desarrollo de la capacidad del habla de los niños mediante actividades teatrales. En el proceso de análisis de los indicadores del nivel de dominio de las habilidades creativas antes y después del experimento, se encontró que los indicadores han mejorado significativamente: “nivel bajo” después de que se eliminó el experimento en uno de los grupos. Los resultados del experimento sugieren que las actividades teatrales son uno de los medios efectivos para el desarrollo de las habilidades del habla de los niños en edad preescolar.Universidad Peruana Unión2021-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/70610.17162/au.v11i3.706Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 3 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 274 - 2842304-03352225-713610.17162/au.v11i3reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitariosinstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/706/782Derechos de autor 2021 Yuliia Serheevna Kotelianets, Lesia Grigorievna Kindei, Natalka Valerievna Kotelianets, Alina Nikolaevna Martinhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-30T16:15:26Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Formation of senior preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activities
Formación de las habilidades creativas de los niños mayores en edad preescolar a través de actividades teatrales y del habla
title Formation of senior preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activities
spellingShingle Formation of senior preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activities
Kotelianets, Yuliia Serheevna
children’s speech, theater, creative skills, education.
habla infantil, teatro, habilidades creativas, educación.
title_short Formation of senior preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activities
title_full Formation of senior preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activities
title_fullStr Formation of senior preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activities
title_full_unstemmed Formation of senior preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activities
title_sort Formation of senior preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activities
dc.creator.none.fl_str_mv Kotelianets, Yuliia Serheevna
Kindei, Lesia Grigorievna
Kotelianets, Natalka Valerievna
Martin, Alina Nikolaevna
author Kotelianets, Yuliia Serheevna
author_facet Kotelianets, Yuliia Serheevna
Kindei, Lesia Grigorievna
Kotelianets, Natalka Valerievna
Martin, Alina Nikolaevna
author_role author
author2 Kindei, Lesia Grigorievna
Kotelianets, Natalka Valerievna
Martin, Alina Nikolaevna
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv children’s speech, theater, creative skills, education.
habla infantil, teatro, habilidades creativas, educación.
topic children’s speech, theater, creative skills, education.
habla infantil, teatro, habilidades creativas, educación.
dc.description.none.fl_txt_mv This article reveals the role of dramatization in a preschooler’s life. The main types of theatrical activities used in preschool education are highlighted. In the process of our research, we used qualitative methodology. To study the specifics of the impact of different types of the theater on the development of the older preschoolers’ creative skills, testing was conducted, which allowed determining the level of formation of these skills. The test results are processed according to the following indicators of creative skills: lightness, flexibility, originality, elaboration. A formative experiment was conducted, aimed at developing a program that will promote the formation of preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activities. For the effective implementation of the tasks, the work on the development of children’s speech abilities using theatrical activities was systematized. In the process of analyzing the indicators of the level of mastering the creative skills before and after the experiment, it was found that the indicators have improved significantly: “low level” after the experiment in one of the groups was eliminated. The results of the experiment suggest that theatrical activities are one of the effective means for the development of preschoolers’ speech abilities.
Este artículo revela el papel de la dramatización en la vida de un niño en edad preescolar. Se destacan los principales tipos de actividades teatrales utilizadas en la educación preescolar. En el proceso de la investigación, se usó una metodología cualitativa. Para estudiar la especificidad del impacto de diferentes tipos de teatro en el desarrollo de las habilidades creativas de los preescolares mayores, se realizaron pruebas que permitieron determinar el nivel de formación de estas habilidades. Los resultados de las pruebas se procesan de acuerdo con los siguientes indicadores de habilidades creativas: ligereza, flexibilidad, originalidad, elaboración. Se realizó un experimento formativo, con el objetivo de desarrollar un programa que promueva la formación de las habilidades creativas de los preescolares a través de actividades teatrales y del habla. Para la implementación efectiva de las tareas, se sistematizó el trabajo sobre el desarrollo de la capacidad del habla de los niños mediante actividades teatrales. En el proceso de análisis de los indicadores del nivel de dominio de las habilidades creativas antes y después del experimento, se encontró que los indicadores han mejorado significativamente: “nivel bajo” después de que se eliminó el experimento en uno de los grupos. Los resultados del experimento sugieren que las actividades teatrales son uno de los medios efectivos para el desarrollo de las habilidades del habla de los niños en edad preescolar.
description This article reveals the role of dramatization in a preschooler’s life. The main types of theatrical activities used in preschool education are highlighted. In the process of our research, we used qualitative methodology. To study the specifics of the impact of different types of the theater on the development of the older preschoolers’ creative skills, testing was conducted, which allowed determining the level of formation of these skills. The test results are processed according to the following indicators of creative skills: lightness, flexibility, originality, elaboration. A formative experiment was conducted, aimed at developing a program that will promote the formation of preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activities. For the effective implementation of the tasks, the work on the development of children’s speech abilities using theatrical activities was systematized. In the process of analyzing the indicators of the level of mastering the creative skills before and after the experiment, it was found that the indicators have improved significantly: “low level” after the experiment in one of the groups was eliminated. The results of the experiment suggest that theatrical activities are one of the effective means for the development of preschoolers’ speech abilities.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-13
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/706
10.17162/au.v11i3.706
url https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/706
identifier_str_mv 10.17162/au.v11i3.706
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/706/782
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Yuliia Serheevna Kotelianets, Lesia Grigorievna Kindei, Natalka Valerievna Kotelianets, Alina Nikolaevna Martin
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Yuliia Serheevna Kotelianets, Lesia Grigorievna Kindei, Natalka Valerievna Kotelianets, Alina Nikolaevna Martin
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 3 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 274 - 284
2304-0335
2225-7136
10.17162/au.v11i3
reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
instname:Universidad Peruana Unión
instacron:UPEU
reponame_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
collection Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
instname_str Universidad Peruana Unión
instacron_str UPEU
institution UPEU
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701200634746765312
score 13.871716
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).