Formation of senior preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activities
Descripción del Articulo
This article reveals the role of dramatization in a preschooler’s life. The main types of theatrical activities used in preschool education are highlighted. In the process of our research, we used qualitative methodology. To study the specifics of the impact of different types of the theater on the...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad Peruana Unión |
Repositorio: | Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/706 |
Enlace del recurso: | https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/706 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | children’s speech, theater, creative skills, education. habla infantil, teatro, habilidades creativas, educación. |
id |
2304-0335_0242ee8c239b473545c4f520e4cb6dde |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/706 |
network_acronym_str |
2304-0335 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
spelling |
Formation of senior preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activitiesFormación de las habilidades creativas de los niños mayores en edad preescolar a través de actividades teatrales y del hablaKotelianets, Yuliia Serheevna Kindei, Lesia Grigorievna Kotelianets, Natalka Valerievna Martin, Alina Nikolaevnachildren’s speech, theater, creative skills, education.habla infantil, teatro, habilidades creativas, educación.This article reveals the role of dramatization in a preschooler’s life. The main types of theatrical activities used in preschool education are highlighted. In the process of our research, we used qualitative methodology. To study the specifics of the impact of different types of the theater on the development of the older preschoolers’ creative skills, testing was conducted, which allowed determining the level of formation of these skills. The test results are processed according to the following indicators of creative skills: lightness, flexibility, originality, elaboration. A formative experiment was conducted, aimed at developing a program that will promote the formation of preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activities. For the effective implementation of the tasks, the work on the development of children’s speech abilities using theatrical activities was systematized. In the process of analyzing the indicators of the level of mastering the creative skills before and after the experiment, it was found that the indicators have improved significantly: “low level” after the experiment in one of the groups was eliminated. The results of the experiment suggest that theatrical activities are one of the effective means for the development of preschoolers’ speech abilities.Este artículo revela el papel de la dramatización en la vida de un niño en edad preescolar. Se destacan los principales tipos de actividades teatrales utilizadas en la educación preescolar. En el proceso de la investigación, se usó una metodología cualitativa. Para estudiar la especificidad del impacto de diferentes tipos de teatro en el desarrollo de las habilidades creativas de los preescolares mayores, se realizaron pruebas que permitieron determinar el nivel de formación de estas habilidades. Los resultados de las pruebas se procesan de acuerdo con los siguientes indicadores de habilidades creativas: ligereza, flexibilidad, originalidad, elaboración. Se realizó un experimento formativo, con el objetivo de desarrollar un programa que promueva la formación de las habilidades creativas de los preescolares a través de actividades teatrales y del habla. Para la implementación efectiva de las tareas, se sistematizó el trabajo sobre el desarrollo de la capacidad del habla de los niños mediante actividades teatrales. En el proceso de análisis de los indicadores del nivel de dominio de las habilidades creativas antes y después del experimento, se encontró que los indicadores han mejorado significativamente: “nivel bajo” después de que se eliminó el experimento en uno de los grupos. Los resultados del experimento sugieren que las actividades teatrales son uno de los medios efectivos para el desarrollo de las habilidades del habla de los niños en edad preescolar.Universidad Peruana Unión2021-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/70610.17162/au.v11i3.706Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 3 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 274 - 2842304-03352225-713610.17162/au.v11i3reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitariosinstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/706/782Derechos de autor 2021 Yuliia Serheevna Kotelianets, Lesia Grigorievna Kindei, Natalka Valerievna Kotelianets, Alina Nikolaevna Martinhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-30T16:15:26Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formation of senior preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activities Formación de las habilidades creativas de los niños mayores en edad preescolar a través de actividades teatrales y del habla |
title |
Formation of senior preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activities |
spellingShingle |
Formation of senior preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activities Kotelianets, Yuliia Serheevna children’s speech, theater, creative skills, education. habla infantil, teatro, habilidades creativas, educación. |
title_short |
Formation of senior preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activities |
title_full |
Formation of senior preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activities |
title_fullStr |
Formation of senior preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activities |
title_full_unstemmed |
Formation of senior preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activities |
title_sort |
Formation of senior preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activities |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Kotelianets, Yuliia Serheevna Kindei, Lesia Grigorievna Kotelianets, Natalka Valerievna Martin, Alina Nikolaevna |
author |
Kotelianets, Yuliia Serheevna |
author_facet |
Kotelianets, Yuliia Serheevna Kindei, Lesia Grigorievna Kotelianets, Natalka Valerievna Martin, Alina Nikolaevna |
author_role |
author |
author2 |
Kindei, Lesia Grigorievna Kotelianets, Natalka Valerievna Martin, Alina Nikolaevna |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
children’s speech, theater, creative skills, education. habla infantil, teatro, habilidades creativas, educación. |
topic |
children’s speech, theater, creative skills, education. habla infantil, teatro, habilidades creativas, educación. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This article reveals the role of dramatization in a preschooler’s life. The main types of theatrical activities used in preschool education are highlighted. In the process of our research, we used qualitative methodology. To study the specifics of the impact of different types of the theater on the development of the older preschoolers’ creative skills, testing was conducted, which allowed determining the level of formation of these skills. The test results are processed according to the following indicators of creative skills: lightness, flexibility, originality, elaboration. A formative experiment was conducted, aimed at developing a program that will promote the formation of preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activities. For the effective implementation of the tasks, the work on the development of children’s speech abilities using theatrical activities was systematized. In the process of analyzing the indicators of the level of mastering the creative skills before and after the experiment, it was found that the indicators have improved significantly: “low level” after the experiment in one of the groups was eliminated. The results of the experiment suggest that theatrical activities are one of the effective means for the development of preschoolers’ speech abilities. Este artículo revela el papel de la dramatización en la vida de un niño en edad preescolar. Se destacan los principales tipos de actividades teatrales utilizadas en la educación preescolar. En el proceso de la investigación, se usó una metodología cualitativa. Para estudiar la especificidad del impacto de diferentes tipos de teatro en el desarrollo de las habilidades creativas de los preescolares mayores, se realizaron pruebas que permitieron determinar el nivel de formación de estas habilidades. Los resultados de las pruebas se procesan de acuerdo con los siguientes indicadores de habilidades creativas: ligereza, flexibilidad, originalidad, elaboración. Se realizó un experimento formativo, con el objetivo de desarrollar un programa que promueva la formación de las habilidades creativas de los preescolares a través de actividades teatrales y del habla. Para la implementación efectiva de las tareas, se sistematizó el trabajo sobre el desarrollo de la capacidad del habla de los niños mediante actividades teatrales. En el proceso de análisis de los indicadores del nivel de dominio de las habilidades creativas antes y después del experimento, se encontró que los indicadores han mejorado significativamente: “nivel bajo” después de que se eliminó el experimento en uno de los grupos. Los resultados del experimento sugieren que las actividades teatrales son uno de los medios efectivos para el desarrollo de las habilidades del habla de los niños en edad preescolar. |
description |
This article reveals the role of dramatization in a preschooler’s life. The main types of theatrical activities used in preschool education are highlighted. In the process of our research, we used qualitative methodology. To study the specifics of the impact of different types of the theater on the development of the older preschoolers’ creative skills, testing was conducted, which allowed determining the level of formation of these skills. The test results are processed according to the following indicators of creative skills: lightness, flexibility, originality, elaboration. A formative experiment was conducted, aimed at developing a program that will promote the formation of preschoolers’ creative skills through theatrical and speech activities. For the effective implementation of the tasks, the work on the development of children’s speech abilities using theatrical activities was systematized. In the process of analyzing the indicators of the level of mastering the creative skills before and after the experiment, it was found that the indicators have improved significantly: “low level” after the experiment in one of the groups was eliminated. The results of the experiment suggest that theatrical activities are one of the effective means for the development of preschoolers’ speech abilities. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-13 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/706 10.17162/au.v11i3.706 |
url |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/706 |
identifier_str_mv |
10.17162/au.v11i3.706 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/706/782 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Yuliia Serheevna Kotelianets, Lesia Grigorievna Kindei, Natalka Valerievna Kotelianets, Alina Nikolaevna Martin https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Yuliia Serheevna Kotelianets, Lesia Grigorievna Kindei, Natalka Valerievna Kotelianets, Alina Nikolaevna Martin https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 3 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 274 - 284 2304-0335 2225-7136 10.17162/au.v11i3 reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
reponame_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
collection |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
instname_str |
Universidad Peruana Unión |
instacron_str |
UPEU |
institution |
UPEU |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701200634746765312 |
score |
13.871716 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).