Some influences on the autonomy of Chilean journalists: an update of previous research
Descripción del Articulo
In them, it was found that there were influences of its editors, in addition to the pressures exerted by the company and the sponsors. The aim of this paper is to analyze some of the influences of journalists, 15 years after the beginning of this research. It is intended to evaluate the conclusions...
Autor: | |
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Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista UDEP - Revista de Comunicación |
Lenguaje: | español |
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In them, it was found that there were influences of its editors, in addition to the pressures exerted by the company and the sponsors. The aim of this paper is to analyze some of the influences of journalists, 15 years after the beginning of this research. It is intended to evaluate the conclusions of previous research and add another factor: the effect of social networks as a new element of pressure. In-depth interviews were conducted with eight journalists who worked as reporters on various national media. The elected journalists were young, precisely to evaluate new opinions regarding perceived autonomy. It was concluded that, for half of the interviewed journalists, the economic pressures of the owners of the company lack autonomy; Most do not feel pressured by their editors and social networks mean, for half the interviewees, a factor to take into account in their publications. En ellas, se constató que había influencias de sus editores, además de las presiones ejercidas por la empresa y los auspiciadores. El objetivo –a 15 años del comienzo de esas investigaciones– analizar algunas de las influencias de los periodistas. Se pretende evaluar las conclusiones de las investigaciones previas y agregar otro factor: el efecto de las redes sociales como nuevo elemento de presión. Se hicieron entrevistas en profundidad a ocho periodistas que ejercen como reporteros en distintos medios de comunicación nacionales. Los periodistas elegidos fueron jóvenes, precisamente para evaluar nuevas opiniones en cuanto a la autonomía percibida. Se concluyó que, para la mitad de los periodistas entrevistados, las presiones económicas de los dueños de la empresa les resta autonomía; la mayoría no se siente presionado por su editor y las redes sociales significan, para la mitad de los entrevistados, un factor para tener en cuenta en sus publicaciones. |
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In them, it was found that there were influences of its editors, in addition to the pressures exerted by the company and the sponsors. The aim of this paper is to analyze some of the influences of journalists, 15 years after the beginning of this research. It is intended to evaluate the conclusions of previous research and add another factor: the effect of social networks as a new element of pressure. In-depth interviews were conducted with eight journalists who worked as reporters on various national media. The elected journalists were young, precisely to evaluate new opinions regarding perceived autonomy. It was concluded that, for half of the interviewed journalists, the economic pressures of the owners of the company lack autonomy; Most do not feel pressured by their editors and social networks mean, for half the interviewees, a factor to take into account in their publications. |
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It was concluded that, for half of the interviewed journalists, the economic pressures of the owners of the company lack autonomy; Most do not feel pressured by their editors and social networks mean, for half the interviewees, a factor to take into account in their publications.En ellas, se constató que había influencias de sus editores, además de las presiones ejercidas por la empresa y los auspiciadores. El objetivo –a 15 años del comienzo de esas investigaciones– analizar algunas de las influencias de los periodistas. Se pretende evaluar las conclusiones de las investigaciones previas y agregar otro factor: el efecto de las redes sociales como nuevo elemento de presión. Se hicieron entrevistas en profundidad a ocho periodistas que ejercen como reporteros en distintos medios de comunicación nacionales. Los periodistas elegidos fueron jóvenes, precisamente para evaluar nuevas opiniones en cuanto a la autonomía percibida. 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(2007). Perfil Sociológico de la profesión del periodista en Colombia: Diálogo íntimo con el ser humano detrás de las noticias. Revista Diálogos en Comunicación, 75, p. 1-26. Blank, G., Dutton, W. y Newman, N. (2012). Social media in the changing ecology of news: The fourth and fifth estates in Britain. International Journal of Internet Science, 7 (1), 6-22. Blank, G. (2013). Who creates content? Information, Communication & Society, 16(4), 590-612. Campos Freire, F. (2008). Las redes sociales trastocan los modelos de los medios de comunicación tradicionales. Revista Latina de Comunicación Social, 63, 287-293. Canales, M. (2006). Metodologías de investigación social. Santiago: Lom. Dunham, J., Nelson, B. y Aghekyan, E. (eds) (2015). Freedom of the Press in 2014. New York: Freedom House. Recuperado de http://freedomhouse.org/sites/default/files/FreedomofthePress_2015_FINAL.pdf Domingo, D. et al. (2007). 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Dirección Estratégica de Empresas de Comunicación. Madrid: Cátedra. Sancho, F. (2004). En el corazón del periódico. Pamplona: Eunsa. Schudson, M. (2005). Autonomy from what? En: Benson R, Neveu E (eds). Bourdieu and the Journalistic Field (pp. 214–223). Malden, MA: Polity Press. Sjovaag, H. (2013). Journalistic autonomy; between structure, agency and institution. Skovsgaard, M. (2014). A tabloid mind? Professional values and organizational pressures as explanations of tabloid journalism. Media Culture & Society, 36 (2), 200-218. Nordicom Review: Nordic Research on Media and Communication, 34, 155–167. Taufic, C. (2005). La autorregulación del periodismo. Manual de ética periodística comparada, 20, 178-189. Recuperado de http://www.c3fes.net/docs/autorregulacion.pdf. Vieytes, R. (2004). El problema de investigación. Metodología de la Investigación en Organizaciones, Mercado y Sociedad. Epistemología y técnicas, 14, 127-139. Weaver, D., Beam R. y Brownlee B. (2006). 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