An account of the male and female factor in Chilean cinema (2000-2016)

Descripción del Articulo

This research deals with the construction of the feminine and masculine in contemporary Chilean cinema (2000-2016). Through a mixed content analysis, demographic and social characteristics of all the characters that had at least one line of dialogue (N = 684) were codified in a corpus composed of th...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Hudson Frías, Eileen, Mezzera Regules, Josefina, Moreno, Andrea
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista UDEP - Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/1026
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/1026
Nivel de acceso:acceso abierto
id 2227-1465_9da179427f89f626cccb273b4b5b5080
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/1026
network_acronym_str 2227-1465
repository_id_str
network_name_str Revista UDEP - Revista de Comunicación
dc.title.none.fl_str_mv An account of the male and female factor in Chilean cinema (2000-2016)
El relato acerca de lo femenino y lo masculino en el cine chileno (2000-2016)
title An account of the male and female factor in Chilean cinema (2000-2016)
spellingShingle An account of the male and female factor in Chilean cinema (2000-2016)
Hudson Frías, Eileen
title_short An account of the male and female factor in Chilean cinema (2000-2016)
title_full An account of the male and female factor in Chilean cinema (2000-2016)
title_fullStr An account of the male and female factor in Chilean cinema (2000-2016)
title_full_unstemmed An account of the male and female factor in Chilean cinema (2000-2016)
title_sort An account of the male and female factor in Chilean cinema (2000-2016)
dc.creator.none.fl_str_mv Hudson Frías, Eileen
Mezzera Regules, Josefina
Moreno, Andrea
author Hudson Frías, Eileen
author_facet Hudson Frías, Eileen
Mezzera Regules, Josefina
Moreno, Andrea
author_role author
author2 Mezzera Regules, Josefina
Moreno, Andrea
author2_role author
author
dc.description.none.fl_txt_mv This research deals with the construction of the feminine and masculine in contemporary Chilean cinema (2000-2016). Through a mixed content analysis, demographic and social characteristics of all the characters that had at least one line of dialogue (N = 684) were codified in a corpus composed of the 33 films that achieved more than 100,000 spectators. The incidence of the sex variable was analyzed in the construction of the dramatic objective of the men and women present in the story of the Chilean audiovisual fiction and it was verified that the mediation that the cinema has exercised during this time recreates and maintains the stereotypes of gender that Chilean society currently suffers.
Esta investigación trata acerca de la construcción de lo femenino y lo masculino en el cine contemporáneo chileno (2000-2016). A través de un análisis de contenido mixto se codificaron características demográficas y sociales de todos los personajes que tuvieran al menos una línea de diálogo (N=684) en un corpus compuesto por las 33 películas que lograron más de 100.000 espectadores. Se analizó la incidencia de la variable sexo en la construcción del objetivo dramático de los hombres y las mujeres presentes en el relato de la ficción audiovisual chilena y se comprobó así que la mediación que ha ejercido el cine durante este tiempo recrea y mantiene los estereotipos de género que padece en la actualidad la sociedad chilena.
description This research deals with the construction of the feminine and masculine in contemporary Chilean cinema (2000-2016). Through a mixed content analysis, demographic and social characteristics of all the characters that had at least one line of dialogue (N = 684) were codified in a corpus composed of the 33 films that achieved more than 100,000 spectators. The incidence of the sex variable was analyzed in the construction of the dramatic objective of the men and women present in the story of the Chilean audiovisual fiction and it was verified that the mediation that the cinema has exercised during this time recreates and maintains the stereotypes of gender that Chilean society currently suffers.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-20
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1026
10.26441/RC18.1-2019-A5
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/1026
identifier_str_mv 10.26441/RC18.1-2019-A5
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1026/986
/*ref*/Aguirre, M. & Castro, M. (2018). Prejuicio y discriminación racial en Chile. Universidad de Talca. Disponible en: http://www.cenem.utalca.cl/docs/publicaciones/Prejuicio_y_discriminacion_racial_en_Chile.pdf Barker, M. J. (2005). The Lord of the Rings and ‘Identification’ A Critical Encounter. European Journal of Communication, 20(3), 353-378. Benshoff, H. M., & Griffin, S. (2011). America on film: Representing race, class, gender, and sexuality at the movies. John Wiley & Sons. Butler, J. (2001). Mecanismos psíquicos del poder: teorías sobre la sujeción (Vol. 68). Universitat de València. Cohen, J. (2001). Defining identification: A theoretical look at the identification of audiences with media characters. Mass communication & society, 4(3), 245-264. Colaizzi, G. (2007). La pasión del significante: teoría de género y cultura visual. Biblioteca nueva. De Lauretis, T. (2018). Aesthetic and feminist theory: rethinking women’s cinema. In Feminist Art Criticism (pp. 143-162). Routledge. Fredrickson, B. L., & Roberts, T. A. (1997). Objectification theory: Toward understanding women's lived experiences and mental health risks. Psychology of women quarterly, 21(2), 173-206. Iadevito, P. (2014). Teorías de género y cine. Un aporte a los estudios de la representación. Universitas Humanística, (78), 211-237. Igartua, J. J., & Muñiz, C. (2008). Identificación con los personajes y disfrute ante largometrajes de ficción. Una investigación empírica. Kuhn, A., & Recuero, S. I. (1991). Cine de mujeres: feminismo y cine. Romero, Madrid: Cátedra. Lauzen, M. (2014). The Funny Business of Being Tina Fey: constructing a (feminist) comedy icon. Feminist Media Studies, 14(1), 106-117. Lauzen, M. M. (2016). It’sa man’s (celluloid) world: Portrayals of female characters in the top 100 films of 2015. Center for the Study of Women in Television and Film. Retrieved from: http://womenintvfilm. sdsu. edu/files/2015_Its_a_Mans_Celluloid_World_Report. pdf. Neuendorf, K. A. (2016). The content analysis guidebook. Sage. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (2010). Género: Los desafíos de la igualdad. Slater, M. D., & Rouner, D. (2002). Entertainment—education and elaboration likelihood: Understanding the processing of narrative persuasion. Communication Theory, 12(2), 173-191. Smith, S. L., Choueiti, M., Scofield, E., & Pieper, K. (2013). Gender inequality in 500 popular films: Examining on-screen portrayals and behind-the-scenes employment patterns in motion pictures released between 2007-2012. University of Southern California Annenberg School for Communication & Journalism. Smith, S., Choueiti, M, Pieper, K. (2017). Inequality in 900 Popular Films: Examining Portrayals of Gender, Race/Ethnicity, LGBT, and Disability from 2007-2016. Disponible en. https://annenberg.usc.edu/inequality-900-popular-films Williams, L. (1991). Film bodies: Gender, genre, and excess. Film Quarterly, 44(4), 2-13. Doi: 10.2307/1212758
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol 18 No 1 (2019); 95-110
Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 1 (2019); 95-110
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
reponame_str Revista UDEP - Revista de Comunicación
collection Revista UDEP - Revista de Comunicación
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701295319535321088
spelling An account of the male and female factor in Chilean cinema (2000-2016)El relato acerca de lo femenino y lo masculino en el cine chileno (2000-2016)Hudson Frías, EileenMezzera Regules, JosefinaMoreno, AndreaThis research deals with the construction of the feminine and masculine in contemporary Chilean cinema (2000-2016). Through a mixed content analysis, demographic and social characteristics of all the characters that had at least one line of dialogue (N = 684) were codified in a corpus composed of the 33 films that achieved more than 100,000 spectators. The incidence of the sex variable was analyzed in the construction of the dramatic objective of the men and women present in the story of the Chilean audiovisual fiction and it was verified that the mediation that the cinema has exercised during this time recreates and maintains the stereotypes of gender that Chilean society currently suffers.Esta investigación trata acerca de la construcción de lo femenino y lo masculino en el cine contemporáneo chileno (2000-2016). A través de un análisis de contenido mixto se codificaron características demográficas y sociales de todos los personajes que tuvieran al menos una línea de diálogo (N=684) en un corpus compuesto por las 33 películas que lograron más de 100.000 espectadores. Se analizó la incidencia de la variable sexo en la construcción del objetivo dramático de los hombres y las mujeres presentes en el relato de la ficción audiovisual chilena y se comprobó así que la mediación que ha ejercido el cine durante este tiempo recrea y mantiene los estereotipos de género que padece en la actualidad la sociedad chilena.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2019-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/102610.26441/RC18.1-2019-A5Revista de Comunicación; Vol 18 No 1 (2019); 95-110Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 1 (2019); 95-1102227-14651684-0933reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1026/986/*ref*/Aguirre, M. & Castro, M. (2018). Prejuicio y discriminación racial en Chile. Universidad de Talca. Disponible en: http://www.cenem.utalca.cl/docs/publicaciones/Prejuicio_y_discriminacion_racial_en_Chile.pdf Barker, M. J. (2005). The Lord of the Rings and ‘Identification’ A Critical Encounter. European Journal of Communication, 20(3), 353-378. Benshoff, H. M., & Griffin, S. (2011). America on film: Representing race, class, gender, and sexuality at the movies. John Wiley & Sons. Butler, J. (2001). Mecanismos psíquicos del poder: teorías sobre la sujeción (Vol. 68). Universitat de València. Cohen, J. (2001). Defining identification: A theoretical look at the identification of audiences with media characters. Mass communication & society, 4(3), 245-264. Colaizzi, G. (2007). La pasión del significante: teoría de género y cultura visual. Biblioteca nueva. De Lauretis, T. (2018). Aesthetic and feminist theory: rethinking women’s cinema. In Feminist Art Criticism (pp. 143-162). Routledge. Fredrickson, B. L., & Roberts, T. A. (1997). Objectification theory: Toward understanding women's lived experiences and mental health risks. Psychology of women quarterly, 21(2), 173-206. Iadevito, P. (2014). Teorías de género y cine. Un aporte a los estudios de la representación. Universitas Humanística, (78), 211-237. Igartua, J. J., & Muñiz, C. (2008). Identificación con los personajes y disfrute ante largometrajes de ficción. Una investigación empírica. Kuhn, A., & Recuero, S. I. (1991). Cine de mujeres: feminismo y cine. Romero, Madrid: Cátedra. Lauzen, M. (2014). The Funny Business of Being Tina Fey: constructing a (feminist) comedy icon. Feminist Media Studies, 14(1), 106-117. Lauzen, M. M. (2016). It’sa man’s (celluloid) world: Portrayals of female characters in the top 100 films of 2015. Center for the Study of Women in Television and Film. Retrieved from: http://womenintvfilm. sdsu. edu/files/2015_Its_a_Mans_Celluloid_World_Report. pdf. Neuendorf, K. A. (2016). The content analysis guidebook. Sage. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (2010). Género: Los desafíos de la igualdad. Slater, M. D., & Rouner, D. (2002). Entertainment—education and elaboration likelihood: Understanding the processing of narrative persuasion. Communication Theory, 12(2), 173-191. Smith, S. L., Choueiti, M., Scofield, E., & Pieper, K. (2013). Gender inequality in 500 popular films: Examining on-screen portrayals and behind-the-scenes employment patterns in motion pictures released between 2007-2012. University of Southern California Annenberg School for Communication & Journalism. Smith, S., Choueiti, M, Pieper, K. (2017). Inequality in 900 Popular Films: Examining Portrayals of Gender, Race/Ethnicity, LGBT, and Disability from 2007-2016. Disponible en. https://annenberg.usc.edu/inequality-900-popular-films Williams, L. (1991). Film bodies: Gender, genre, and excess. Film Quarterly, 44(4), 2-13. Doi: 10.2307/1212758Derechos de autor 2019 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-31T17:20:13Zmail@mail.com -
score 13.880932
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).