An account of the male and female factor in Chilean cinema (2000-2016)
Descripción del Articulo
This research deals with the construction of the feminine and masculine in contemporary Chilean cinema (2000-2016). Through a mixed content analysis, demographic and social characteristics of all the characters that had at least one line of dialogue (N = 684) were codified in a corpus composed of th...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista UDEP - Revista de Comunicación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/1026 |
Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/1026 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
id |
2227-1465_9da179427f89f626cccb273b4b5b5080 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/1026 |
network_acronym_str |
2227-1465 |
repository_id_str |
|
network_name_str |
Revista UDEP - Revista de Comunicación |
dc.title.none.fl_str_mv |
An account of the male and female factor in Chilean cinema (2000-2016) El relato acerca de lo femenino y lo masculino en el cine chileno (2000-2016) |
title |
An account of the male and female factor in Chilean cinema (2000-2016) |
spellingShingle |
An account of the male and female factor in Chilean cinema (2000-2016) Hudson Frías, Eileen |
title_short |
An account of the male and female factor in Chilean cinema (2000-2016) |
title_full |
An account of the male and female factor in Chilean cinema (2000-2016) |
title_fullStr |
An account of the male and female factor in Chilean cinema (2000-2016) |
title_full_unstemmed |
An account of the male and female factor in Chilean cinema (2000-2016) |
title_sort |
An account of the male and female factor in Chilean cinema (2000-2016) |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Hudson Frías, Eileen Mezzera Regules, Josefina Moreno, Andrea |
author |
Hudson Frías, Eileen |
author_facet |
Hudson Frías, Eileen Mezzera Regules, Josefina Moreno, Andrea |
author_role |
author |
author2 |
Mezzera Regules, Josefina Moreno, Andrea |
author2_role |
author author |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This research deals with the construction of the feminine and masculine in contemporary Chilean cinema (2000-2016). Through a mixed content analysis, demographic and social characteristics of all the characters that had at least one line of dialogue (N = 684) were codified in a corpus composed of the 33 films that achieved more than 100,000 spectators. The incidence of the sex variable was analyzed in the construction of the dramatic objective of the men and women present in the story of the Chilean audiovisual fiction and it was verified that the mediation that the cinema has exercised during this time recreates and maintains the stereotypes of gender that Chilean society currently suffers. Esta investigación trata acerca de la construcción de lo femenino y lo masculino en el cine contemporáneo chileno (2000-2016). A través de un análisis de contenido mixto se codificaron características demográficas y sociales de todos los personajes que tuvieran al menos una línea de diálogo (N=684) en un corpus compuesto por las 33 películas que lograron más de 100.000 espectadores. Se analizó la incidencia de la variable sexo en la construcción del objetivo dramático de los hombres y las mujeres presentes en el relato de la ficción audiovisual chilena y se comprobó así que la mediación que ha ejercido el cine durante este tiempo recrea y mantiene los estereotipos de género que padece en la actualidad la sociedad chilena. |
description |
This research deals with the construction of the feminine and masculine in contemporary Chilean cinema (2000-2016). Through a mixed content analysis, demographic and social characteristics of all the characters that had at least one line of dialogue (N = 684) were codified in a corpus composed of the 33 films that achieved more than 100,000 spectators. The incidence of the sex variable was analyzed in the construction of the dramatic objective of the men and women present in the story of the Chilean audiovisual fiction and it was verified that the mediation that the cinema has exercised during this time recreates and maintains the stereotypes of gender that Chilean society currently suffers. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1026 10.26441/RC18.1-2019-A5 |
url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1026 |
identifier_str_mv |
10.26441/RC18.1-2019-A5 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1026/986 /*ref*/Aguirre, M. & Castro, M. (2018). Prejuicio y discriminación racial en Chile. Universidad de Talca. Disponible en: http://www.cenem.utalca.cl/docs/publicaciones/Prejuicio_y_discriminacion_racial_en_Chile.pdf Barker, M. J. (2005). The Lord of the Rings and ‘Identification’ A Critical Encounter. European Journal of Communication, 20(3), 353-378. Benshoff, H. M., & Griffin, S. (2011). America on film: Representing race, class, gender, and sexuality at the movies. John Wiley & Sons. Butler, J. (2001). Mecanismos psíquicos del poder: teorías sobre la sujeción (Vol. 68). Universitat de València. Cohen, J. (2001). Defining identification: A theoretical look at the identification of audiences with media characters. Mass communication & society, 4(3), 245-264. Colaizzi, G. (2007). La pasión del significante: teoría de género y cultura visual. Biblioteca nueva. De Lauretis, T. (2018). Aesthetic and feminist theory: rethinking women’s cinema. In Feminist Art Criticism (pp. 143-162). Routledge. Fredrickson, B. L., & Roberts, T. A. (1997). Objectification theory: Toward understanding women's lived experiences and mental health risks. Psychology of women quarterly, 21(2), 173-206. Iadevito, P. (2014). Teorías de género y cine. Un aporte a los estudios de la representación. Universitas Humanística, (78), 211-237. Igartua, J. J., & Muñiz, C. (2008). Identificación con los personajes y disfrute ante largometrajes de ficción. Una investigación empírica. Kuhn, A., & Recuero, S. I. (1991). Cine de mujeres: feminismo y cine. Romero, Madrid: Cátedra. Lauzen, M. (2014). The Funny Business of Being Tina Fey: constructing a (feminist) comedy icon. Feminist Media Studies, 14(1), 106-117. Lauzen, M. M. (2016). It’sa man’s (celluloid) world: Portrayals of female characters in the top 100 films of 2015. Center for the Study of Women in Television and Film. Retrieved from: http://womenintvfilm. sdsu. edu/files/2015_Its_a_Mans_Celluloid_World_Report. pdf. Neuendorf, K. A. (2016). The content analysis guidebook. Sage. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (2010). Género: Los desafíos de la igualdad. Slater, M. D., & Rouner, D. (2002). Entertainment—education and elaboration likelihood: Understanding the processing of narrative persuasion. Communication Theory, 12(2), 173-191. Smith, S. L., Choueiti, M., Scofield, E., & Pieper, K. (2013). Gender inequality in 500 popular films: Examining on-screen portrayals and behind-the-scenes employment patterns in motion pictures released between 2007-2012. University of Southern California Annenberg School for Communication & Journalism. Smith, S., Choueiti, M, Pieper, K. (2017). Inequality in 900 Popular Films: Examining Portrayals of Gender, Race/Ethnicity, LGBT, and Disability from 2007-2016. Disponible en. https://annenberg.usc.edu/inequality-900-popular-films Williams, L. (1991). Film bodies: Gender, genre, and excess. Film Quarterly, 44(4), 2-13. Doi: 10.2307/1212758 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol 18 No 1 (2019); 95-110 Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 1 (2019); 95-110 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
reponame_str |
Revista UDEP - Revista de Comunicación |
collection |
Revista UDEP - Revista de Comunicación |
instname_str |
Universidad de Piura |
instacron_str |
UDEP |
institution |
UDEP |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701295319535321088 |
spelling |
An account of the male and female factor in Chilean cinema (2000-2016)El relato acerca de lo femenino y lo masculino en el cine chileno (2000-2016)Hudson Frías, EileenMezzera Regules, JosefinaMoreno, AndreaThis research deals with the construction of the feminine and masculine in contemporary Chilean cinema (2000-2016). Through a mixed content analysis, demographic and social characteristics of all the characters that had at least one line of dialogue (N = 684) were codified in a corpus composed of the 33 films that achieved more than 100,000 spectators. The incidence of the sex variable was analyzed in the construction of the dramatic objective of the men and women present in the story of the Chilean audiovisual fiction and it was verified that the mediation that the cinema has exercised during this time recreates and maintains the stereotypes of gender that Chilean society currently suffers.Esta investigación trata acerca de la construcción de lo femenino y lo masculino en el cine contemporáneo chileno (2000-2016). A través de un análisis de contenido mixto se codificaron características demográficas y sociales de todos los personajes que tuvieran al menos una línea de diálogo (N=684) en un corpus compuesto por las 33 películas que lograron más de 100.000 espectadores. Se analizó la incidencia de la variable sexo en la construcción del objetivo dramático de los hombres y las mujeres presentes en el relato de la ficción audiovisual chilena y se comprobó así que la mediación que ha ejercido el cine durante este tiempo recrea y mantiene los estereotipos de género que padece en la actualidad la sociedad chilena.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2019-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/102610.26441/RC18.1-2019-A5Revista de Comunicación; Vol 18 No 1 (2019); 95-110Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 1 (2019); 95-1102227-14651684-0933reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1026/986/*ref*/Aguirre, M. & Castro, M. (2018). Prejuicio y discriminación racial en Chile. Universidad de Talca. Disponible en: http://www.cenem.utalca.cl/docs/publicaciones/Prejuicio_y_discriminacion_racial_en_Chile.pdf Barker, M. J. (2005). The Lord of the Rings and ‘Identification’ A Critical Encounter. European Journal of Communication, 20(3), 353-378. Benshoff, H. M., & Griffin, S. (2011). America on film: Representing race, class, gender, and sexuality at the movies. John Wiley & Sons. Butler, J. (2001). Mecanismos psíquicos del poder: teorías sobre la sujeción (Vol. 68). Universitat de València. Cohen, J. (2001). Defining identification: A theoretical look at the identification of audiences with media characters. Mass communication & society, 4(3), 245-264. Colaizzi, G. (2007). La pasión del significante: teoría de género y cultura visual. Biblioteca nueva. De Lauretis, T. (2018). Aesthetic and feminist theory: rethinking women’s cinema. In Feminist Art Criticism (pp. 143-162). Routledge. Fredrickson, B. L., & Roberts, T. A. (1997). Objectification theory: Toward understanding women's lived experiences and mental health risks. Psychology of women quarterly, 21(2), 173-206. Iadevito, P. (2014). Teorías de género y cine. Un aporte a los estudios de la representación. Universitas Humanística, (78), 211-237. Igartua, J. J., & Muñiz, C. (2008). Identificación con los personajes y disfrute ante largometrajes de ficción. Una investigación empírica. Kuhn, A., & Recuero, S. I. (1991). Cine de mujeres: feminismo y cine. Romero, Madrid: Cátedra. Lauzen, M. (2014). The Funny Business of Being Tina Fey: constructing a (feminist) comedy icon. Feminist Media Studies, 14(1), 106-117. Lauzen, M. M. (2016). It’sa man’s (celluloid) world: Portrayals of female characters in the top 100 films of 2015. Center for the Study of Women in Television and Film. Retrieved from: http://womenintvfilm. sdsu. edu/files/2015_Its_a_Mans_Celluloid_World_Report. pdf. Neuendorf, K. A. (2016). The content analysis guidebook. Sage. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (2010). Género: Los desafíos de la igualdad. Slater, M. D., & Rouner, D. (2002). Entertainment—education and elaboration likelihood: Understanding the processing of narrative persuasion. Communication Theory, 12(2), 173-191. Smith, S. L., Choueiti, M., Scofield, E., & Pieper, K. (2013). Gender inequality in 500 popular films: Examining on-screen portrayals and behind-the-scenes employment patterns in motion pictures released between 2007-2012. University of Southern California Annenberg School for Communication & Journalism. Smith, S., Choueiti, M, Pieper, K. (2017). Inequality in 900 Popular Films: Examining Portrayals of Gender, Race/Ethnicity, LGBT, and Disability from 2007-2016. Disponible en. https://annenberg.usc.edu/inequality-900-popular-films Williams, L. (1991). Film bodies: Gender, genre, and excess. Film Quarterly, 44(4), 2-13. Doi: 10.2307/1212758Derechos de autor 2019 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-31T17:20:13Zmail@mail.com - |
score |
13.880932 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).