Algorithms and the News: Social Media Platforms as News Publishers and Distributors
Descripción del Articulo
With billons of users, social media platforms (e.g. Facebook) are dominant players in a highly-concentrated online news market. They have great power over the distribution of information to their users, and over the organizations and individuals that produce it. Social media platforms use algorithms...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista UDEP - Revista de Comunicación |
Lenguaje: | inglés |
OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/1297 |
Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/1297 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
id |
2227-1465_68ecd6fd6f9c9e4ccdba09c1f1287a79 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/1297 |
network_acronym_str |
2227-1465 |
repository_id_str |
|
network_name_str |
Revista UDEP - Revista de Comunicación |
spelling |
Algorithms and the News: Social Media Platforms as News Publishers and DistributorsAlgoritmos y noticias: Redes sociales como editores y distribuidores de noticiasCetina Presuel, RodrigoMartínez Sierra, José ManuelWith billons of users, social media platforms (e.g. Facebook) are dominant players in a highly-concentrated online news market. They have great power over the distribution of information to their users, and over the organizations and individuals that produce it. Social media platforms use algorithms to perform functions traditionally belonging to news editors: deciding on the importance of news items and how they are disseminated. However, they do not acknowledge the role they play in informing the public as traditional news media always have and tend to ignore that they also act as publishers of news and the responsibilities associated with that role. This paper argues that it is essential for social media platforms to understand and embrace their role as both news publishers and distributors and highlights the essential responsibilities they must undertake so they can satisfy the information needs of their audiences and protect the public’s right to information.Con miles de millones de usuarios, las redes sociales (ej. Facebook) son actores dominantes en un mercado de noticias online altamente concentrado. Ostentan gran poder sobre la información que distribuyen al usuario y sobre las organizaciones e individuos que la producen. Además, utilizan algoritmos para realizar funciones propias de los medios: deciden sobre la importancia de las noticias y como deben distribuirse. Sin embargo, no entienden adecuadamente su papel como informadores de la misma manera que lo hacen los medios tradicionales ni parecen querer reconocer que cumplen funciones propias de los editores de noticias, así como las responsabilidades propias de dicho papel. Este trabajo argumenta que es esencial que las redes sociales entiendan y acepten su rol como distribuidores y editores de noticias y resalta las responsabilidades esenciales que deben de asumir para satisfacer las necesidades informativas de sus audiencias y proteger el derecho a la información del público.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2019-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/129710.26441/RC18.2-2019-A13Revista de Comunicación; Vol 18 No 2 (2019); 261-285Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 2 (2019); 261-2852227-14651684-0933reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPenghttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1297/1119https://revistadecomunicacion.com/article/view/1297/1396Derechos de autor 2019 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-31T17:20:13Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Algorithms and the News: Social Media Platforms as News Publishers and Distributors Algoritmos y noticias: Redes sociales como editores y distribuidores de noticias |
title |
Algorithms and the News: Social Media Platforms as News Publishers and Distributors |
spellingShingle |
Algorithms and the News: Social Media Platforms as News Publishers and Distributors Cetina Presuel, Rodrigo |
title_short |
Algorithms and the News: Social Media Platforms as News Publishers and Distributors |
title_full |
Algorithms and the News: Social Media Platforms as News Publishers and Distributors |
title_fullStr |
Algorithms and the News: Social Media Platforms as News Publishers and Distributors |
title_full_unstemmed |
Algorithms and the News: Social Media Platforms as News Publishers and Distributors |
title_sort |
Algorithms and the News: Social Media Platforms as News Publishers and Distributors |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Cetina Presuel, Rodrigo Martínez Sierra, José Manuel |
author |
Cetina Presuel, Rodrigo |
author_facet |
Cetina Presuel, Rodrigo Martínez Sierra, José Manuel |
author_role |
author |
author2 |
Martínez Sierra, José Manuel |
author2_role |
author |
dc.description.none.fl_txt_mv |
With billons of users, social media platforms (e.g. Facebook) are dominant players in a highly-concentrated online news market. They have great power over the distribution of information to their users, and over the organizations and individuals that produce it. Social media platforms use algorithms to perform functions traditionally belonging to news editors: deciding on the importance of news items and how they are disseminated. However, they do not acknowledge the role they play in informing the public as traditional news media always have and tend to ignore that they also act as publishers of news and the responsibilities associated with that role. This paper argues that it is essential for social media platforms to understand and embrace their role as both news publishers and distributors and highlights the essential responsibilities they must undertake so they can satisfy the information needs of their audiences and protect the public’s right to information. Con miles de millones de usuarios, las redes sociales (ej. Facebook) son actores dominantes en un mercado de noticias online altamente concentrado. Ostentan gran poder sobre la información que distribuyen al usuario y sobre las organizaciones e individuos que la producen. Además, utilizan algoritmos para realizar funciones propias de los medios: deciden sobre la importancia de las noticias y como deben distribuirse. Sin embargo, no entienden adecuadamente su papel como informadores de la misma manera que lo hacen los medios tradicionales ni parecen querer reconocer que cumplen funciones propias de los editores de noticias, así como las responsabilidades propias de dicho papel. Este trabajo argumenta que es esencial que las redes sociales entiendan y acepten su rol como distribuidores y editores de noticias y resalta las responsabilidades esenciales que deben de asumir para satisfacer las necesidades informativas de sus audiencias y proteger el derecho a la información del público. |
description |
With billons of users, social media platforms (e.g. Facebook) are dominant players in a highly-concentrated online news market. They have great power over the distribution of information to their users, and over the organizations and individuals that produce it. Social media platforms use algorithms to perform functions traditionally belonging to news editors: deciding on the importance of news items and how they are disseminated. However, they do not acknowledge the role they play in informing the public as traditional news media always have and tend to ignore that they also act as publishers of news and the responsibilities associated with that role. This paper argues that it is essential for social media platforms to understand and embrace their role as both news publishers and distributors and highlights the essential responsibilities they must undertake so they can satisfy the information needs of their audiences and protect the public’s right to information. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs text Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1297 10.26441/RC18.2-2019-A13 |
url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1297 |
identifier_str_mv |
10.26441/RC18.2-2019-A13 |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1297/1119 https://revistadecomunicacion.com/article/view/1297/1396 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol 18 No 2 (2019); 261-285 Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 2 (2019); 261-285 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
reponame_str |
Revista UDEP - Revista de Comunicación |
collection |
Revista UDEP - Revista de Comunicación |
instname_str |
Universidad de Piura |
instacron_str |
UDEP |
institution |
UDEP |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701295319716724736 |
score |
13.836569 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).