Digital transformation of public relations and communication departments of a sample of spanish companies

Descripción del Articulo

The goal of this article is to analyze the degree of maturity in the digital transformation of the public relations and communication departments of the companies with the highest turnover that belong to the Spanish Association of Communication Directors-Dircom by applying the model for digital tran...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Cuenca-Fontbona, Joan, Matilla, Kathy, Compte-Pujol, Marc
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista UDEP - Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/1640
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/1640
Nivel de acceso:acceso abierto
id 2227-1465_529cf6ca9a73024f253b40fd5d9a86a9
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/1640
network_acronym_str 2227-1465
repository_id_str
network_name_str Revista UDEP - Revista de Comunicación
dc.title.none.fl_str_mv Digital transformation of public relations and communication departments of a sample of spanish companies
Transformación digital de los departamentos de relaciones públicas y comunicación de una muestra de empresas españolas
title Digital transformation of public relations and communication departments of a sample of spanish companies
spellingShingle Digital transformation of public relations and communication departments of a sample of spanish companies
Cuenca-Fontbona, Joan
title_short Digital transformation of public relations and communication departments of a sample of spanish companies
title_full Digital transformation of public relations and communication departments of a sample of spanish companies
title_fullStr Digital transformation of public relations and communication departments of a sample of spanish companies
title_full_unstemmed Digital transformation of public relations and communication departments of a sample of spanish companies
title_sort Digital transformation of public relations and communication departments of a sample of spanish companies
dc.creator.none.fl_str_mv Cuenca-Fontbona, Joan
Matilla, Kathy
Compte-Pujol, Marc
author Cuenca-Fontbona, Joan
author_facet Cuenca-Fontbona, Joan
Matilla, Kathy
Compte-Pujol, Marc
author_role author
author2 Matilla, Kathy
Compte-Pujol, Marc
author2_role author
author
dc.description.none.fl_txt_mv The goal of this article is to analyze the degree of maturity in the digital transformation of the public relations and communication departments of the companies with the highest turnover that belong to the Spanish Association of Communication Directors-Dircom by applying the model for digital transformation proposed by Westerman, Bonnet and McAfee (2012), based on the vectors of leadership and digital capacity. For this purpose, a questionnaire was sent to those responsible for communication of this type of companies. Our results identify that 73.6% of the communication departments are at an advanced stage of this transformation, conditioning cultural changes to corporate governance, the demand for new profiles, the reorganization of work, and focusing on areas where there is an improvement that maximizes the return of resources invested. 85% of these departments have an integral vision of digital communication, although they recognize that they must automate many of their processes. Keywords: Digital Transformation, Digital Communication, Information Technology, Public Relations, Communication Departments, Spanish Corporations.
El objetivo de este artículo es analizar el grado de madurez en la transformación digital de los departamentos de relaciones públicas y comunicación de las empresas de mayor facturación españolas asociadas a la Asociación de Directivos de Comunicación-Dircom, mediante el modelo de transformación digital de Westerman, Bonnet y McAfee (2012), basado en los vectores de liderazgo y capacidad digital. Para este cometido se cursó un cuestionario a sus máximos responsables de comunicación. Los resultados identifican que el 73,6% de los departamentos de comunicación de las empresas participantes están en un momento avanzado de esta transformación, condicionando cambios culturales al gobierno corporativo, la contratación de nuevos perfiles, la reorganización del trabajo y a focalizar las áreas donde cabe una mejora que maximice el retorno de los recursos invertidos. El 85% de estos departamentos tienen una visión integral de la comunicación digital, aunque reconocen que aún deben automatizar muchos de sus procesos.
description The goal of this article is to analyze the degree of maturity in the digital transformation of the public relations and communication departments of the companies with the highest turnover that belong to the Spanish Association of Communication Directors-Dircom by applying the model for digital transformation proposed by Westerman, Bonnet and McAfee (2012), based on the vectors of leadership and digital capacity. For this purpose, a questionnaire was sent to those responsible for communication of this type of companies. Our results identify that 73.6% of the communication departments are at an advanced stage of this transformation, conditioning cultural changes to corporate governance, the demand for new profiles, the reorganization of work, and focusing on areas where there is an improvement that maximizes the return of resources invested. 85% of these departments have an integral vision of digital communication, although they recognize that they must automate many of their processes. Keywords: Digital Transformation, Digital Communication, Information Technology, Public Relations, Communication Departments, Spanish Corporations.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1640
10.26441/RC19.1-2020-A5
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/1640
identifier_str_mv 10.26441/RC19.1-2020-A5
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1640/1352
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1640/1489
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1640/1516
/*ref*/Aced, C. (2018). Relaciones públicas 2.0. Cómo gestionar la comunicación corporativa en el entorno digital. Barcelona: UOC. Aced, C., Arqués, N., Benítez, M., Llodrà, B. y Sanagustín, E. (2009). Visibilidad. Cómo gestionar la reputación en Internet. Barcelona: Gestión 2000. Alexander, T., Stefanova, V., & Zahidi, S. (2018). The Future of Jobs Report 2018. Cologny/Geneva (Switzerland): World Economic Forum. http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2018.pdf Cabrera, Mª. A.; Almansa-Martínez, A. (2016). El director de Relaciones Públicas en las grandes empresas españolas, Revista Internacional de Relaciones Públicas, Núm. 11, Vol. 6, pp. 113-134. Baller, S., Dutta, S. & Lanvin, B. (2016). The Global Information Technology Report 2016. Cologny/Geneva (Switzerland): World Economic Forum. http://www3.weforum.org/docs/GITR2016/WEF_GITR_Full_Report.pdf Beldarrain, C. (coord.). (2018). Informe Minsait sobre la Madurez Digital en España. Madrid: Ascendant-Minsait. An Indra company. https://www.minsait.com/es/actualidad/insights/informe-minsait-sobre-la-madurez-digital-en-espana Belzunce, M., Toledo, R.& Fernández, C. (2018). La trasformación digital en 2018. Más allá de la tecnología. TD-Ebook. Madrid: Cibernos. https://servicio.cibernos.com/ebook-guia-rapida-transformacion-digital Belzunce, M. y Aguirre, D. (2018). Una transformación digital aún incompleta. Un reto para los CEO y CIO. 1er Estudio sobre la realidad de la transformación digital. Dando voz a los CIO, CDO y CTO de empresas españolas. Madrid: ICEMD-ESIC. http://cort.as/-GMKx Berges, R. (2018). España 4.0: el reto de la transformación digital de la economía. Madrid: Roland Berges. https://w5.siemens.com/spain/web/es/estudiodigitalizacion/Documents/Estudio_Digitalizacion_Espana40_Siemens.pdf Castillo-Esparcia A., & Smolak Lozano E. (2017). Relaciones públicas digitales. Análisis de las estrategias de comunicación de los think tanks. Obra Digital, (13), 59-80. Cook, F. (2019). PR: TECH. The future of technology in communication. USC Annenberg Center for Public Relations. Los Angeles, CA: USC Annenberg School for Communication and Journalism. https://annenberg.usc.edu/research/center-public-relations/global-communications-report Crespo, B. y Pariente, E. (2018). Barómetro sobre la madurez digital en España 2018. Madrid: Divisadero. A Merkle Company - ie Business School. https://www.divisadero.es/wp-content/uploads/barometro-madurez-digital-espana-2018.pdf DESI Report 2018. (2018). The Digital Economy & Society Index (DESI) Digital Single Market 2018. https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/desi Gordon, A. (2011). Public Relations. Oxford/New York: Oxford University Press. González-Canomanuel, L. (2019). The Changing Trend of PR Globally - An Agency Perspective. Phoenix AR: International Public Relations Network-IPRN. https://iprn.com/ González Molina, S. (2011). El Dircom en el escenario de la convergencia: las claves para una transformación. Revista Internacional de Relaciones Públicas. Núm. 2, pp. 119-137. Gutiérrrez-García, E.; Recalde, M. (2018). “Dibujando al profesional del mañana: estudio Delphi sobre capacidades de la comunicación estratégica en España”. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 59, 139-156. https://www.raco.cat/index.php/Analisi/article/download/347228/438410 Huawei (2018). Tap into New Growth with Intelligent Connectivity Mapping your Transformation into a Digital Economy with GCI 2018. https://www.huawei.com/minisite/gci/assets/files/gci_2018_whitepaper_en.pdf?v=20180914 I-Scoop.eu (2018). Digital transformation: online guide to digital business transformation. Belgium: i-scoop. https://www.i-scoop.eu/digital-transformation/ IDC Research España (2019). Indicadores Digitales en la empresa española. Madrid: IDC Research España. https://idcspain.com/COMMONS/ATTACHMENTS/Indicadores_Digitales_Resumen_Ejecutivo.pdf Johnson, C. (2019) Predictions 2019: Transformation Goes Pragmatic. Cambridge (USA): Forrester Research. https://go.forrester.com/blogs/predictions-2019-transformation-goes-pragmatic/ Kelly, K. (1997 enero, 9). New Rules for the New Economy. New York, NY: Condé Nast Publications. Wired. https://www.wired.com/1997/09/newrules/ Kane, G.C., Palmer, D., Nguyen, A., Kiron, D. & Buckley, N. (2018). Coming of Age Digitally. Massachusetts (USA): MIT Sloan Management Review and Deloitte. https://shop.sloanreview.mit.edu/store/coming-of-age-digitally Lee, A. (2013). Welcome to The Unicorn Club: Learning From Billion-Dollar Startups. New York, NY, Sunnyvale, CA: Verizon Communication. https://techcrunch.com/2013/11/02/welcome-to-the-unicorn-club/?guccounter=1 Linares, J. (dir.) (2018). Revolución digital. Impacto de las nuevas tecnologías en el directivo. Madrid: Fundación CEDE. Len-Ríos, M. E. & Cameron, G. T. (2001). Playing by the rules: Relationships with online users - Rates (Rules-Appropriate Testing Evaluation Scale) and implications for e-commerce and portal Web sites. [Report]. Gainesville, FL: The Institute for Public Relations. Lorenzo Ochoa, O. (2016). Modelos de madurez digital. ¿En qué consisten y qué podemos aprender de ellos? Deusto: Boletín de Estudios Económicos. Vol. 71, núm. 219, pp. 573-590. https://www.researchgate.net/publication/313798566_Modelos_de_Madurez_Digital_en_que_consisten_y_que_podemos_aprender_de_ellos Maciejewski, M. y Gouardères, F. (2018). Una Agenda Digital para Europa. Bruxelles: Parlamento Europeo. https://techcrunch.com/2013/11/02/welcome-to-the-unicorn-club/?guccounter=1 Martínez-Bravo, M.C., Sádaba, C. y Serrano, J. (2018). Desarrollo de competencias digitales en comunidades virtuales: un análisis de «Scolartic». Prisma Social, núm. 20, pp. 129 a 159. http://isdfundacion.org/2018/06/20/mejora-la-competencia-digital-con-la-participacion-en-comunidades-virtuales/ OCDE (2018). Entrepreneurship at a Glance. Highlights 2018. París: Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos-OCDE. https://www.oecd.org/sdd/business-stats/EAG-2018-Highlights.pdf Redacción PrNoticias (noviembre de 2017). El director de Comunicación, líder en la transformación digital de la compañía. Madrid: Grupo PrNoticias. http://cort.as/-GJKx Rodríguez, P. y Castillo, A. (2017). Sociedad Digital en España. Madrid: Ariel y Fundación Telefónica, en colaboración con Editorial Planeta. https://www.fundaciontelefonica.com/arte_cultura/publicaciones-listado/pagina-item-publicaciones/itempubli/625/ Sánchez, J. y Fernández, M. (2019). TOP 25 Profesiones Digitales 2019. Las nuevas profesiones tecnológicas y disruptivas. Barcelona: inesdi digital business school-íncipy-indigital advantage. http://cort.as/-GJMH Sánchez, J. (2017). Índice de Madurez Digital de las Empresas. Primer estudio en España. Barcelona: íncipy- inesdi digital business school. https://incipy.com/ebooks/transformacion-digital.pdf Sánchez, J. (2015). Transformación e innovación digital. Cómo innovar en nuevos modelos de negocio y en nuevas experiencias digitales de tus clientes. Barcelona: íncipy- inesdi digital business school. http://cort.as/-GJMH Sato, C. y Wang, R. (2019). Constellation Research 2018 Digital Transformation Study. Digital Transformation Efforts Yield Positive ROI. Silicon Valley (USA): Constellation Research Inc. https://www.constellationr.com/research/constellation-research-2017-digital-transformation-study Schallmo, D. & Williams, C. (2017). Digital Transformation of Business Models – Best Practice, Enablers and Roadmap. International Journal of Innovation Management, 21(8): 1740014. Smith, J. & Davies, R. (2019). 2019 The Year of Digital Decisions. London: The Economist Intelligence Unit Limited. http://assets1.dxc.technology/digital_transformation/downloads/Digital_Decisions_Survey_Report.pdf Teichert, R. (2019). Digital Transformation Maturity: A Systematic Review of Literature. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 67(6): 1673–1687. Westerman, G., Bonnet, D. & McAfee, A. (2014). Leading Digital: Turning Technology into Business Transformation. Boston, Massachusetts (USA): Harvard Business Review Press. Westerman, G., Bonnet, D. & McAfee, A. (2012): The Advantages of Digital Maturity. Cambridge (UK): MIT Sloan Management Review. November 20. https://sloanreview.mit.edu/article/the-advantages-of-digital-maturity/ Wilcox, D. L., Cameron, G. T. & Reber B. H. (2015). Public Relations. Strategies and Tactics. Global Edition. Harlow (UK): Pearson Education Limited. Zerfass, A., Verčič, D. & Charlotte, S. (2017). Communication evaluation and measurement Skills, practices and utilization in European organizations. Corporate Communications: An International Journal, Vol. 22, Iss. 1, pp. 2–18. http://dx.doi.org/10.1108/CCIJ-08-2016-0056. Zerfass, A., Verhoeven, P., Moreno, A., Tench, R. & Verčič, D. (2016). European Communication Monitor 2016. Exploring trends in big data, stakeholder engagement and strategic communication. Results of a survey in 43 Countries. Brussels: EACD/EUPRERA, Quadriga Media Berlin. Zerfass, A., Tench, R., Verčič, D., Verhoeven, P. & Moreno, A. (2014). European Communication Monitor 2014. Excellence in Strategic Communication – Key Issues, Leadership, Gender and Mobile Media. Results of a Survey in 42 Countries. Brussels: EACD/EUPRERA, Helios Media.
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol 19 No 1 (2020); 75-92
Revista de Comunicación; Vol. 19 Núm. 1 (2020); 75-92
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
reponame_str Revista UDEP - Revista de Comunicación
collection Revista UDEP - Revista de Comunicación
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701295319766007808
spelling Digital transformation of public relations and communication departments of a sample of spanish companiesTransformación digital de los departamentos de relaciones públicas y comunicación de una muestra de empresas españolasCuenca-Fontbona, JoanMatilla, KathyCompte-Pujol, MarcThe goal of this article is to analyze the degree of maturity in the digital transformation of the public relations and communication departments of the companies with the highest turnover that belong to the Spanish Association of Communication Directors-Dircom by applying the model for digital transformation proposed by Westerman, Bonnet and McAfee (2012), based on the vectors of leadership and digital capacity. For this purpose, a questionnaire was sent to those responsible for communication of this type of companies. Our results identify that 73.6% of the communication departments are at an advanced stage of this transformation, conditioning cultural changes to corporate governance, the demand for new profiles, the reorganization of work, and focusing on areas where there is an improvement that maximizes the return of resources invested. 85% of these departments have an integral vision of digital communication, although they recognize that they must automate many of their processes. Keywords: Digital Transformation, Digital Communication, Information Technology, Public Relations, Communication Departments, Spanish Corporations.El objetivo de este artículo es analizar el grado de madurez en la transformación digital de los departamentos de relaciones públicas y comunicación de las empresas de mayor facturación españolas asociadas a la Asociación de Directivos de Comunicación-Dircom, mediante el modelo de transformación digital de Westerman, Bonnet y McAfee (2012), basado en los vectores de liderazgo y capacidad digital. Para este cometido se cursó un cuestionario a sus máximos responsables de comunicación. Los resultados identifican que el 73,6% de los departamentos de comunicación de las empresas participantes están en un momento avanzado de esta transformación, condicionando cambios culturales al gobierno corporativo, la contratación de nuevos perfiles, la reorganización del trabajo y a focalizar las áreas donde cabe una mejora que maximice el retorno de los recursos invertidos. El 85% de estos departamentos tienen una visión integral de la comunicación digital, aunque reconocen que aún deben automatizar muchos de sus procesos.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2020-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmltext/htmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/164010.26441/RC19.1-2020-A5Revista de Comunicación; Vol 19 No 1 (2020); 75-92Revista de Comunicación; Vol. 19 Núm. 1 (2020); 75-922227-14651684-0933reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1640/1352https://revistadecomunicacion.com/article/view/1640/1489https://revistadecomunicacion.com/article/view/1640/1516/*ref*/Aced, C. (2018). Relaciones públicas 2.0. Cómo gestionar la comunicación corporativa en el entorno digital. Barcelona: UOC. Aced, C., Arqués, N., Benítez, M., Llodrà, B. y Sanagustín, E. (2009). Visibilidad. Cómo gestionar la reputación en Internet. Barcelona: Gestión 2000. Alexander, T., Stefanova, V., & Zahidi, S. (2018). The Future of Jobs Report 2018. Cologny/Geneva (Switzerland): World Economic Forum. http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2018.pdf Cabrera, Mª. A.; Almansa-Martínez, A. (2016). El director de Relaciones Públicas en las grandes empresas españolas, Revista Internacional de Relaciones Públicas, Núm. 11, Vol. 6, pp. 113-134. Baller, S., Dutta, S. & Lanvin, B. (2016). The Global Information Technology Report 2016. Cologny/Geneva (Switzerland): World Economic Forum. http://www3.weforum.org/docs/GITR2016/WEF_GITR_Full_Report.pdf Beldarrain, C. (coord.). (2018). Informe Minsait sobre la Madurez Digital en España. Madrid: Ascendant-Minsait. An Indra company. https://www.minsait.com/es/actualidad/insights/informe-minsait-sobre-la-madurez-digital-en-espana Belzunce, M., Toledo, R.& Fernández, C. (2018). La trasformación digital en 2018. Más allá de la tecnología. TD-Ebook. Madrid: Cibernos. https://servicio.cibernos.com/ebook-guia-rapida-transformacion-digital Belzunce, M. y Aguirre, D. (2018). Una transformación digital aún incompleta. Un reto para los CEO y CIO. 1er Estudio sobre la realidad de la transformación digital. Dando voz a los CIO, CDO y CTO de empresas españolas. Madrid: ICEMD-ESIC. http://cort.as/-GMKx Berges, R. (2018). España 4.0: el reto de la transformación digital de la economía. Madrid: Roland Berges. https://w5.siemens.com/spain/web/es/estudiodigitalizacion/Documents/Estudio_Digitalizacion_Espana40_Siemens.pdf Castillo-Esparcia A., & Smolak Lozano E. (2017). Relaciones públicas digitales. Análisis de las estrategias de comunicación de los think tanks. Obra Digital, (13), 59-80. Cook, F. (2019). PR: TECH. The future of technology in communication. USC Annenberg Center for Public Relations. Los Angeles, CA: USC Annenberg School for Communication and Journalism. https://annenberg.usc.edu/research/center-public-relations/global-communications-report Crespo, B. y Pariente, E. (2018). Barómetro sobre la madurez digital en España 2018. Madrid: Divisadero. A Merkle Company - ie Business School. https://www.divisadero.es/wp-content/uploads/barometro-madurez-digital-espana-2018.pdf DESI Report 2018. (2018). The Digital Economy & Society Index (DESI) Digital Single Market 2018. https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/desi Gordon, A. (2011). Public Relations. Oxford/New York: Oxford University Press. González-Canomanuel, L. (2019). The Changing Trend of PR Globally - An Agency Perspective. Phoenix AR: International Public Relations Network-IPRN. https://iprn.com/ González Molina, S. (2011). El Dircom en el escenario de la convergencia: las claves para una transformación. Revista Internacional de Relaciones Públicas. Núm. 2, pp. 119-137. Gutiérrrez-García, E.; Recalde, M. (2018). “Dibujando al profesional del mañana: estudio Delphi sobre capacidades de la comunicación estratégica en España”. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 59, 139-156. https://www.raco.cat/index.php/Analisi/article/download/347228/438410 Huawei (2018). Tap into New Growth with Intelligent Connectivity Mapping your Transformation into a Digital Economy with GCI 2018. https://www.huawei.com/minisite/gci/assets/files/gci_2018_whitepaper_en.pdf?v=20180914 I-Scoop.eu (2018). Digital transformation: online guide to digital business transformation. Belgium: i-scoop. https://www.i-scoop.eu/digital-transformation/ IDC Research España (2019). Indicadores Digitales en la empresa española. Madrid: IDC Research España. https://idcspain.com/COMMONS/ATTACHMENTS/Indicadores_Digitales_Resumen_Ejecutivo.pdf Johnson, C. (2019) Predictions 2019: Transformation Goes Pragmatic. Cambridge (USA): Forrester Research. https://go.forrester.com/blogs/predictions-2019-transformation-goes-pragmatic/ Kelly, K. (1997 enero, 9). New Rules for the New Economy. New York, NY: Condé Nast Publications. Wired. https://www.wired.com/1997/09/newrules/ Kane, G.C., Palmer, D., Nguyen, A., Kiron, D. & Buckley, N. (2018). Coming of Age Digitally. Massachusetts (USA): MIT Sloan Management Review and Deloitte. https://shop.sloanreview.mit.edu/store/coming-of-age-digitally Lee, A. (2013). Welcome to The Unicorn Club: Learning From Billion-Dollar Startups. New York, NY, Sunnyvale, CA: Verizon Communication. https://techcrunch.com/2013/11/02/welcome-to-the-unicorn-club/?guccounter=1 Linares, J. (dir.) (2018). Revolución digital. Impacto de las nuevas tecnologías en el directivo. Madrid: Fundación CEDE. Len-Ríos, M. E. & Cameron, G. T. (2001). Playing by the rules: Relationships with online users - Rates (Rules-Appropriate Testing Evaluation Scale) and implications for e-commerce and portal Web sites. [Report]. Gainesville, FL: The Institute for Public Relations. Lorenzo Ochoa, O. (2016). Modelos de madurez digital. ¿En qué consisten y qué podemos aprender de ellos? Deusto: Boletín de Estudios Económicos. Vol. 71, núm. 219, pp. 573-590. https://www.researchgate.net/publication/313798566_Modelos_de_Madurez_Digital_en_que_consisten_y_que_podemos_aprender_de_ellos Maciejewski, M. y Gouardères, F. (2018). Una Agenda Digital para Europa. Bruxelles: Parlamento Europeo. https://techcrunch.com/2013/11/02/welcome-to-the-unicorn-club/?guccounter=1 Martínez-Bravo, M.C., Sádaba, C. y Serrano, J. (2018). Desarrollo de competencias digitales en comunidades virtuales: un análisis de «Scolartic». Prisma Social, núm. 20, pp. 129 a 159. http://isdfundacion.org/2018/06/20/mejora-la-competencia-digital-con-la-participacion-en-comunidades-virtuales/ OCDE (2018). Entrepreneurship at a Glance. Highlights 2018. París: Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos-OCDE. https://www.oecd.org/sdd/business-stats/EAG-2018-Highlights.pdf Redacción PrNoticias (noviembre de 2017). El director de Comunicación, líder en la transformación digital de la compañía. Madrid: Grupo PrNoticias. http://cort.as/-GJKx Rodríguez, P. y Castillo, A. (2017). Sociedad Digital en España. Madrid: Ariel y Fundación Telefónica, en colaboración con Editorial Planeta. https://www.fundaciontelefonica.com/arte_cultura/publicaciones-listado/pagina-item-publicaciones/itempubli/625/ Sánchez, J. y Fernández, M. (2019). TOP 25 Profesiones Digitales 2019. Las nuevas profesiones tecnológicas y disruptivas. Barcelona: inesdi digital business school-íncipy-indigital advantage. http://cort.as/-GJMH Sánchez, J. (2017). Índice de Madurez Digital de las Empresas. Primer estudio en España. Barcelona: íncipy- inesdi digital business school. https://incipy.com/ebooks/transformacion-digital.pdf Sánchez, J. (2015). Transformación e innovación digital. Cómo innovar en nuevos modelos de negocio y en nuevas experiencias digitales de tus clientes. Barcelona: íncipy- inesdi digital business school. http://cort.as/-GJMH Sato, C. y Wang, R. (2019). Constellation Research 2018 Digital Transformation Study. Digital Transformation Efforts Yield Positive ROI. Silicon Valley (USA): Constellation Research Inc. https://www.constellationr.com/research/constellation-research-2017-digital-transformation-study Schallmo, D. & Williams, C. (2017). Digital Transformation of Business Models – Best Practice, Enablers and Roadmap. International Journal of Innovation Management, 21(8): 1740014. Smith, J. & Davies, R. (2019). 2019 The Year of Digital Decisions. London: The Economist Intelligence Unit Limited. http://assets1.dxc.technology/digital_transformation/downloads/Digital_Decisions_Survey_Report.pdf Teichert, R. (2019). Digital Transformation Maturity: A Systematic Review of Literature. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 67(6): 1673–1687. Westerman, G., Bonnet, D. & McAfee, A. (2014). Leading Digital: Turning Technology into Business Transformation. Boston, Massachusetts (USA): Harvard Business Review Press. Westerman, G., Bonnet, D. & McAfee, A. (2012): The Advantages of Digital Maturity. Cambridge (UK): MIT Sloan Management Review. November 20. https://sloanreview.mit.edu/article/the-advantages-of-digital-maturity/ Wilcox, D. L., Cameron, G. T. & Reber B. H. (2015). Public Relations. Strategies and Tactics. Global Edition. Harlow (UK): Pearson Education Limited. Zerfass, A., Verčič, D. & Charlotte, S. (2017). Communication evaluation and measurement Skills, practices and utilization in European organizations. Corporate Communications: An International Journal, Vol. 22, Iss. 1, pp. 2–18. http://dx.doi.org/10.1108/CCIJ-08-2016-0056. Zerfass, A., Verhoeven, P., Moreno, A., Tench, R. & Verčič, D. (2016). European Communication Monitor 2016. Exploring trends in big data, stakeholder engagement and strategic communication. Results of a survey in 43 Countries. Brussels: EACD/EUPRERA, Quadriga Media Berlin. Zerfass, A., Tench, R., Verčič, D., Verhoeven, P. & Moreno, A. (2014). European Communication Monitor 2014. Excellence in Strategic Communication – Key Issues, Leadership, Gender and Mobile Media. Results of a Survey in 42 Countries. Brussels: EACD/EUPRERA, Helios Media.Derechos de autor 2020 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-31T17:20:13Zmail@mail.com -
score 13.921002
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).