The concept of relationship. Epistemological considerations about the cognitive value of fiction
Descripción del Articulo
This article develops the notion of relationship described by Aristotle in his Órganon, in order to establish a cognitive foundation for audiovisual fiction. The discussion is framed in the context of a certain contention about the concept of reference, brought in...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2019 |
| Institución: | Universidad de Piura |
| Repositorio: | Revista UDEP - Revista de Comunicación |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/965 |
| Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/965 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| id |
2227-1465_248fff5d2caed0cd412bbb020f3ca8da |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/965 |
| network_acronym_str |
2227-1465 |
| network_name_str |
Revista UDEP - Revista de Comunicación |
| dc.title.none.fl_str_mv |
The concept of relationship. Epistemological considerations about the cognitive value of fiction El concepto de relación. Consideraciones epistemológicas sobre el valor cognoscitivo de la ficción |
| title |
The concept of relationship. Epistemological considerations about the cognitive value of fiction |
| spellingShingle |
The concept of relationship. Epistemological considerations about the cognitive value of fiction Gutiérrez Delgado, Ruth |
| title_short |
The concept of relationship. Epistemological considerations about the cognitive value of fiction |
| title_full |
The concept of relationship. Epistemological considerations about the cognitive value of fiction |
| title_fullStr |
The concept of relationship. Epistemological considerations about the cognitive value of fiction |
| title_full_unstemmed |
The concept of relationship. Epistemological considerations about the cognitive value of fiction |
| title_sort |
The concept of relationship. Epistemological considerations about the cognitive value of fiction |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Gutiérrez Delgado, Ruth |
| author |
Gutiérrez Delgado, Ruth |
| author_facet |
Gutiérrez Delgado, Ruth |
| author_role |
author |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
This article develops the notion of relationship described by Aristotle in his Órganon, in order to establish a cognitive foundation for audiovisual fiction. The discussion is framed in the context of a certain contention about the concept of reference, brought into question by theoretical approaches such as structuralism, semiotics, the field of cultural studies, and narratology. Concurrently, the application of the notion of relationship to the audiovisual object implies the creation of a dialogue between four of the essential works of Aristotle (Poetics, Nichomachean Ethics, Organ and Rhetoric), emphasizing the dramatic nature of audiovisual fiction over its narrative quality, while underscoring the concepts of need and verisimilitude as the main traits of its logical dimension. Through this study, the Aristotelian concept of mimesis praxeos is reviewed within the framework of representation, as opposed to the more limited interpretation of the Platonic mimesis, which is separated from praxis and consequently rejected as anti-philosophical (by way of the triple degradation of ideas.) Este artículo desarrolla la categoría de la relación, según la describe Aristóteles en su Órganon, con el fin de establecer un fundamento cognoscitivo de la ficción audiovisual, en el contexto del debate acerca del referente, puesto en crisis por algunas teorías como el estructuralismo, la semiótica, los Cultural Studies o la narratología. Por otra parte, la aplicación de la relación al objeto audiovisual implica poner en diálogo cuatro obras esenciales de Aristóteles (la Poética, la Ética nicomaquea, el Órganon y la Retórica), privilegiando la naturaleza dramática de la ficción audiovisual sobre la narrativa y subrayando la necesidad y la verosimilitud como los rasgos de la dimensión lógica de las ficciones. En el estudio se revisa el concepto aristotélico de mímesis praxeos, entendido como representación frente a la interpretación limitada de la mímesis platónica, desligada de la “praxis” y descalificada como antifilosófica (por triple degradación de las ideas). |
| description |
This article develops the notion of relationship described by Aristotle in his Órganon, in order to establish a cognitive foundation for audiovisual fiction. The discussion is framed in the context of a certain contention about the concept of reference, brought into question by theoretical approaches such as structuralism, semiotics, the field of cultural studies, and narratology. Concurrently, the application of the notion of relationship to the audiovisual object implies the creation of a dialogue between four of the essential works of Aristotle (Poetics, Nichomachean Ethics, Organ and Rhetoric), emphasizing the dramatic nature of audiovisual fiction over its narrative quality, while underscoring the concepts of need and verisimilitude as the main traits of its logical dimension. Through this study, the Aristotelian concept of mimesis praxeos is reviewed within the framework of representation, as opposed to the more limited interpretation of the Platonic mimesis, which is separated from praxis and consequently rejected as anti-philosophical (by way of the triple degradation of ideas.) |
| publishDate |
2019 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-22 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/965 |
| url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/965 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/965/929 /*ref*/Appel, M. (2008), “Fictional Narratives Cultivate Just-World Beliefs”, en Journal of Communication, 58, 62-83. Aristóteles (1972). Ética a Nicómaco, Barcelona: Colección Austral. Aristóteles (1982). Órganon, Madrid: Editorial Gredos. Aristóteles (1990). Retórica, Madrid: Centro de estudios constitucionales. Aristóteles (1995). Física, Madrid: Editorial Gredos. Aristóteles (1974). Poética, Madrid: Editorial Gredos. Averroes (1989). Middle Commentary on Aristotle's Poetics, edición de Charles E. Butterworth, Princeton: Princeton University Press. Barthes, R. (1977). Introducción al análisis estructural de los relatos. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina. Begué, M-F. (2002). Paul Ricoeur: la poética del sí-mismo, Buenos Aires: Biblos. Brenes, C. S. (2011). “The Practical Value of Theory: Teaching Aristotle's Poetics to Screenwriters”, en Comunicación y Sociedad, 24 (1), 101. Brenes, C. S. (2016). “Explorando el tema. La noción poética de “sentido” al servicio de la escritura de guion”, en Revista de Comunicación, 15, 166-182. Carr, D. (2006). “Moral education at the movies: on the cinematic treatment of morally significant story and narrative”, en Journal of Moral Education, Vol. 35, No. 3, September: 319-333. Casado, C. & Colomo, R. (2006). Un breve recorrido por la concepción de las emociones en la Filosofía Occidental, en A parte rei. Revista de Filosofía, 47, septiembre. Eco, U. (1972). La estructura ausente, Introducción a la semiótica, Barcelona: Editorial Lumen. Eco, U. (1976), Introducción al estructuralismo, Madrid: Alianza. Ehrat, J. (2005). Cinema & Semiotic. Peirce and Film Aesthtetics, Narration, and Representation, Toronto: UTP. Fergusson, F. (1989). Aristotle’s Poetics, New York: Dramabook, Hill & Wang. Ferraris, M. (1999). La imaginación, Madrid: Visor. Field, S. (1995). El libro del guión. Fundamentos de la escritura de guiones, Madrid: Plot ediciones. Frago, M. (2005). “Reflexiones sobre la adaptación cinematográfica desde una perspectiva iconológica”. Communication and Society, Vol. XVIII, 2: 49-82. Frow, J. (1995). Cultural Studies and Cultural Value, Oxford: Oxford University Press. García-Noblejas, J. J. (1982). Poética del texto audiovisual, Pamplona: Eunsa. García-Noblejas, J. J. (1988). “Fundamentos para una iconología audiovisual”, en Comunicación y Sociedad, 1 (1): 21-71. García-Noblejas, J. J. (1996). Comunicación y mundos posibles, Pamplona: Eunsa. Golden, L. (1992). Aristotle on Tragic and Comic Mimesis, Atlanta: Scholar Press. Green, M. C., Brock, T. C. & Kaufman, G. F. (2004). “Understanding Media Enjoyment: The Role of Transportation Into Narrative Worlds”, en Communication Theory, 14, 4, November: 311-327. Greimas, A. J. (1987). Semántica estructural. Investigación metodológica, Madrid: Gredos. Gutiérrez, R. (2008). “La falacia dramática y la representación de la familia en la ficción televisiva. Comparativa poética entre Médico de familia, Los Serrano y Cuéntame cómo pasó”, en Medina, M. (co.), Series de televisión. El caso de Médico de familia, Cuéntame cómo pasó y Los Serrano, Madrid: Eiunsa. Halliwell, S. (1998). Aristotle's Poetics. Chicago: Chicago University Press. Halliwell, S. (2002). The Aesthetics of Mimesis. Ancient Texts and Modern Problems, Princeton: Princeton University Press. Heidegger, M. (2000). Hölderlin y la esencia de la poesía, Barcelona: Anthropos. Juan-Navarro, S. (2007). “The power of mimesis and the mimesis of power: Plato's concept of imitation and his judgment on the value of poetry and the arts”, en Studium. Revista de Humanidades, 13, 97-108. Kayser, W. (1985). Interpretación y análisis de la obra literaria, Madrid: Editorial Gredos. Kemal, S. (2003). The Philosophical Poetics of Alfarabi, Avicenna and Averröes. The Aristotelian Reception, London: Routledge. Kovala, U. (2014). “Theories of Context, Theorizing Context”, en Journal of Literary Theory, 8 (1): 158-177. Macdonald, I. W. (2003). “Disentangling the Screen Idea”, en Journal of Media Practice, 5 (2), 89-100. Macdonald, I. W. (2013). Screenwriting Poetics and the Screen Idea, London: Palgrave Macmillan. Mete, B. (2018). “Mimetic Tradition and the Critical Theory, en Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (Selçuk University Journal of Social Sciences Institute); (39), 216-224. Munteanu, D. (2004). Ancient spectator of tragedy: Facets of Emotion, Pleasure and Learning, tesis doctoral inédita, University of Cincinnati. Labrada, M. A. (1994). Sobre la razón poética, Pamplona: Eunsa. Llano, A. (2014). “La ficción como modo de conocimiento”, en Bergamino, F. Alicia detrás del espejo. Literatura y conocimiento de la realidad, San José: Promesa. Ricoeur, P. (1980). La metáfora viva, Madrid: Ediciones Europa. Ricoeur, P. (1987). Tiempo y narración, I y II, Madrid: Ediciones Cristiandad. Ricoeur, P. (2000). “Narratividad, fenomenología y hermenéutica”, en Anàlisi, 25, 189-207. Scaramuzzo, G. (2016). “Aristotle's homo mimeticus as an Educational Pradigm for Human Coexistence”, en Journal of Philosophy of Education, vol. 50, No. 2, 246-260. Slack, J. D. (2006). “The Theory and Method of Articulation in Cultural Studies”, en Chen, J- H & Morley, D. (eds.). Stuart Hall. Critial Dialogues in Cultural Studies, London: Routledge. Slomkowski, P. (1997). Aristotle's Topics, Leiden: Brill. Torrado, D. (2017). La falacia dramática en la ficción televisiva nacional y su relación con los índices de audiencia. Análisis del medio televisivo en términos de mercadotecnia. El caso de los Hombres de Paco. Tesis doctoral inédita. Universidad de Sevilla. Presentada en Madrid. Toulmin, S. (2007). Los usos de la argumentación, Barcelona: Península. Verdenius, W. J. (1949). Mimesis. Plato's Doctrine of Artistic Imitation and its Meaning to us, Leiden: E. J. Brill. |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol 17 No 2 (2018); 292-315 Revista de Comunicación; Vol. 17 Núm. 2 (2018); 292-315 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
| reponame_str |
Revista UDEP - Revista de Comunicación |
| collection |
Revista UDEP - Revista de Comunicación |
| instname_str |
Universidad de Piura |
| instacron_str |
UDEP |
| institution |
UDEP |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1696862364883746816 |
| spelling |
The concept of relationship. Epistemological considerations about the cognitive value of fictionEl concepto de relación. Consideraciones epistemológicas sobre el valor cognoscitivo de la ficciónGutiérrez Delgado, RuthThis article develops the notion of relationship described by Aristotle in his Órganon, in order to establish a cognitive foundation for audiovisual fiction. The discussion is framed in the context of a certain contention about the concept of reference, brought into question by theoretical approaches such as structuralism, semiotics, the field of cultural studies, and narratology. Concurrently, the application of the notion of relationship to the audiovisual object implies the creation of a dialogue between four of the essential works of Aristotle (Poetics, Nichomachean Ethics, Organ and Rhetoric), emphasizing the dramatic nature of audiovisual fiction over its narrative quality, while underscoring the concepts of need and verisimilitude as the main traits of its logical dimension. Through this study, the Aristotelian concept of mimesis praxeos is reviewed within the framework of representation, as opposed to the more limited interpretation of the Platonic mimesis, which is separated from praxis and consequently rejected as anti-philosophical (by way of the triple degradation of ideas.)Este artículo desarrolla la categoría de la relación, según la describe Aristóteles en su Órganon, con el fin de establecer un fundamento cognoscitivo de la ficción audiovisual, en el contexto del debate acerca del referente, puesto en crisis por algunas teorías como el estructuralismo, la semiótica, los Cultural Studies o la narratología. Por otra parte, la aplicación de la relación al objeto audiovisual implica poner en diálogo cuatro obras esenciales de Aristóteles (la Poética, la Ética nicomaquea, el Órganon y la Retórica), privilegiando la naturaleza dramática de la ficción audiovisual sobre la narrativa y subrayando la necesidad y la verosimilitud como los rasgos de la dimensión lógica de las ficciones. En el estudio se revisa el concepto aristotélico de mímesis praxeos, entendido como representación frente a la interpretación limitada de la mímesis platónica, desligada de la “praxis” y descalificada como antifilosófica (por triple degradación de las ideas).Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2019-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/965Revista de Comunicación; Vol 17 No 2 (2018); 292-315Revista de Comunicación; Vol. 17 Núm. 2 (2018); 292-3152227-14651684-0933reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/965/929/*ref*/Appel, M. (2008), “Fictional Narratives Cultivate Just-World Beliefs”, en Journal of Communication, 58, 62-83. Aristóteles (1972). Ética a Nicómaco, Barcelona: Colección Austral. Aristóteles (1982). Órganon, Madrid: Editorial Gredos. Aristóteles (1990). Retórica, Madrid: Centro de estudios constitucionales. Aristóteles (1995). Física, Madrid: Editorial Gredos. Aristóteles (1974). Poética, Madrid: Editorial Gredos. Averroes (1989). Middle Commentary on Aristotle's Poetics, edición de Charles E. Butterworth, Princeton: Princeton University Press. Barthes, R. (1977). Introducción al análisis estructural de los relatos. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina. Begué, M-F. (2002). Paul Ricoeur: la poética del sí-mismo, Buenos Aires: Biblos. Brenes, C. S. (2011). “The Practical Value of Theory: Teaching Aristotle's Poetics to Screenwriters”, en Comunicación y Sociedad, 24 (1), 101. Brenes, C. S. (2016). “Explorando el tema. La noción poética de “sentido” al servicio de la escritura de guion”, en Revista de Comunicación, 15, 166-182. Carr, D. (2006). “Moral education at the movies: on the cinematic treatment of morally significant story and narrative”, en Journal of Moral Education, Vol. 35, No. 3, September: 319-333. Casado, C. & Colomo, R. (2006). Un breve recorrido por la concepción de las emociones en la Filosofía Occidental, en A parte rei. Revista de Filosofía, 47, septiembre. Eco, U. (1972). La estructura ausente, Introducción a la semiótica, Barcelona: Editorial Lumen. Eco, U. (1976), Introducción al estructuralismo, Madrid: Alianza. Ehrat, J. (2005). Cinema & Semiotic. Peirce and Film Aesthtetics, Narration, and Representation, Toronto: UTP. Fergusson, F. (1989). Aristotle’s Poetics, New York: Dramabook, Hill & Wang. Ferraris, M. (1999). La imaginación, Madrid: Visor. Field, S. (1995). El libro del guión. Fundamentos de la escritura de guiones, Madrid: Plot ediciones. Frago, M. (2005). “Reflexiones sobre la adaptación cinematográfica desde una perspectiva iconológica”. Communication and Society, Vol. XVIII, 2: 49-82. Frow, J. (1995). Cultural Studies and Cultural Value, Oxford: Oxford University Press. García-Noblejas, J. J. (1982). Poética del texto audiovisual, Pamplona: Eunsa. García-Noblejas, J. J. (1988). “Fundamentos para una iconología audiovisual”, en Comunicación y Sociedad, 1 (1): 21-71. García-Noblejas, J. J. (1996). Comunicación y mundos posibles, Pamplona: Eunsa. Golden, L. (1992). Aristotle on Tragic and Comic Mimesis, Atlanta: Scholar Press. Green, M. C., Brock, T. C. & Kaufman, G. F. (2004). “Understanding Media Enjoyment: The Role of Transportation Into Narrative Worlds”, en Communication Theory, 14, 4, November: 311-327. Greimas, A. J. (1987). Semántica estructural. Investigación metodológica, Madrid: Gredos. Gutiérrez, R. (2008). “La falacia dramática y la representación de la familia en la ficción televisiva. Comparativa poética entre Médico de familia, Los Serrano y Cuéntame cómo pasó”, en Medina, M. (co.), Series de televisión. El caso de Médico de familia, Cuéntame cómo pasó y Los Serrano, Madrid: Eiunsa. Halliwell, S. (1998). Aristotle's Poetics. Chicago: Chicago University Press. Halliwell, S. (2002). The Aesthetics of Mimesis. Ancient Texts and Modern Problems, Princeton: Princeton University Press. Heidegger, M. (2000). Hölderlin y la esencia de la poesía, Barcelona: Anthropos. Juan-Navarro, S. (2007). “The power of mimesis and the mimesis of power: Plato's concept of imitation and his judgment on the value of poetry and the arts”, en Studium. Revista de Humanidades, 13, 97-108. Kayser, W. (1985). Interpretación y análisis de la obra literaria, Madrid: Editorial Gredos. Kemal, S. (2003). The Philosophical Poetics of Alfarabi, Avicenna and Averröes. The Aristotelian Reception, London: Routledge. Kovala, U. (2014). “Theories of Context, Theorizing Context”, en Journal of Literary Theory, 8 (1): 158-177. Macdonald, I. W. (2003). “Disentangling the Screen Idea”, en Journal of Media Practice, 5 (2), 89-100. Macdonald, I. W. (2013). Screenwriting Poetics and the Screen Idea, London: Palgrave Macmillan. Mete, B. (2018). “Mimetic Tradition and the Critical Theory, en Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (Selçuk University Journal of Social Sciences Institute); (39), 216-224. Munteanu, D. (2004). Ancient spectator of tragedy: Facets of Emotion, Pleasure and Learning, tesis doctoral inédita, University of Cincinnati. Labrada, M. A. (1994). Sobre la razón poética, Pamplona: Eunsa. Llano, A. (2014). “La ficción como modo de conocimiento”, en Bergamino, F. Alicia detrás del espejo. Literatura y conocimiento de la realidad, San José: Promesa. Ricoeur, P. (1980). La metáfora viva, Madrid: Ediciones Europa. Ricoeur, P. (1987). Tiempo y narración, I y II, Madrid: Ediciones Cristiandad. Ricoeur, P. (2000). “Narratividad, fenomenología y hermenéutica”, en Anàlisi, 25, 189-207. Scaramuzzo, G. (2016). “Aristotle's homo mimeticus as an Educational Pradigm for Human Coexistence”, en Journal of Philosophy of Education, vol. 50, No. 2, 246-260. Slack, J. D. (2006). “The Theory and Method of Articulation in Cultural Studies”, en Chen, J- H & Morley, D. (eds.). Stuart Hall. Critial Dialogues in Cultural Studies, London: Routledge. Slomkowski, P. (1997). Aristotle's Topics, Leiden: Brill. Torrado, D. (2017). La falacia dramática en la ficción televisiva nacional y su relación con los índices de audiencia. Análisis del medio televisivo en términos de mercadotecnia. El caso de los Hombres de Paco. Tesis doctoral inédita. Universidad de Sevilla. Presentada en Madrid. Toulmin, S. (2007). Los usos de la argumentación, Barcelona: Península. Verdenius, W. J. (1949). Mimesis. Plato's Doctrine of Artistic Imitation and its Meaning to us, Leiden: E. J. Brill.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-12T17:00:33Zmail@mail.com - |
| score |
13.919023 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).