The concept of relationship. Epistemological considerations about the cognitive value of fiction

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This article develops the notion of relationship described by Aristotle in his Órganon, in order to establish a cognitive foundation for audiovisual fiction. The discussion is framed in the context of a certain contention about the concept of reference, brought in...

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Detalles Bibliográficos
Autor: Gutiérrez Delgado, Ruth
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista UDEP - Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/965
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Nivel de acceso:acceso abierto
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dc.description.none.fl_txt_mv This article develops the notion of relationship described by Aristotle in his Órganon, in order to establish a cognitive foundation for audiovisual fiction. The discussion is framed in the context of a certain contention about the concept of reference, brought into question by theoretical approaches such as structuralism, semiotics, the field of cultural studies, and narratology. Concurrently, the application of the notion of relationship to the audiovisual object implies the creation of a dialogue between four of the essential works of Aristotle (Poetics, Nichomachean Ethics, Organ and Rhetoric), emphasizing the dramatic nature of audiovisual fiction over its narrative quality, while underscoring the concepts of need and verisimilitude as the main traits of its logical dimension. Through this study, the Aristotelian concept of mimesis praxeos is reviewed within the framework of representation, as opposed to the more limited interpretation of the Platonic mimesis, which is separated from praxis and consequently rejected as anti-philosophical (by way of the triple degradation of ideas.)
Este artículo desarrolla la categoría de la relación, según la describe Aristóteles en su Órganon, con el fin de establecer un fundamento cognoscitivo de la ficción audiovisual, en el contexto del debate acerca del referente, puesto en crisis por algunas teorías como el estructuralismo, la semiótica, los Cultural Studies o la narratología. Por otra parte, la aplicación de la relación al objeto audiovisual implica poner en diálogo cuatro obras esenciales de Aristóteles (la Poética, la Ética nicomaquea, el Órganon y la Retórica), privilegiando la naturaleza dramática de la ficción audiovisual sobre la narrativa y subrayando la necesidad y la verosimilitud como los rasgos de la dimensión lógica de las ficciones. En el estudio se revisa el concepto aristotélico de mímesis praxeos, entendido como representación frente a la interpretación limitada de la mímesis platónica, desligada de la “praxis” y descalificada como antifilosófica (por triple degradación de las ideas).
description This article develops the notion of relationship described by Aristotle in his Órganon, in order to establish a cognitive foundation for audiovisual fiction. The discussion is framed in the context of a certain contention about the concept of reference, brought into question by theoretical approaches such as structuralism, semiotics, the field of cultural studies, and narratology. Concurrently, the application of the notion of relationship to the audiovisual object implies the creation of a dialogue between four of the essential works of Aristotle (Poetics, Nichomachean Ethics, Organ and Rhetoric), emphasizing the dramatic nature of audiovisual fiction over its narrative quality, while underscoring the concepts of need and verisimilitude as the main traits of its logical dimension. Through this study, the Aristotelian concept of mimesis praxeos is reviewed within the framework of representation, as opposed to the more limited interpretation of the Platonic mimesis, which is separated from praxis and consequently rejected as anti-philosophical (by way of the triple degradation of ideas.)
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Comparativa poética entre Médico de familia, Los Serrano y Cuéntame cómo pasó”, en Medina, M. (co.), Series de televisión. El caso de Médico de familia, Cuéntame cómo pasó y Los Serrano, Madrid: Eiunsa. Halliwell, S. (1998). Aristotle's Poetics. Chicago: Chicago University Press. Halliwell, S. (2002). The Aesthetics of Mimesis. Ancient Texts and Modern Problems, Princeton: Princeton University Press. Heidegger, M. (2000). Hölderlin y la esencia de la poesía, Barcelona: Anthropos. Juan-Navarro, S. (2007). “The power of mimesis and the mimesis of power: Plato's concept of imitation and his judgment on the value of poetry and the arts”, en Studium. Revista de Humanidades, 13, 97-108. Kayser, W. (1985). Interpretación y análisis de la obra literaria, Madrid: Editorial Gredos. Kemal, S. (2003). The Philosophical Poetics of Alfarabi, Avicenna and Averröes. The Aristotelian Reception, London: Routledge. Kovala, U. 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Concurrently, the application of the notion of relationship to the audiovisual object implies the creation of a dialogue between four of the essential works of Aristotle (Poetics, Nichomachean Ethics, Organ and Rhetoric), emphasizing the dramatic nature of audiovisual fiction over its narrative quality, while underscoring the concepts of need and verisimilitude as the main traits of its logical dimension. Through this study, the Aristotelian concept of mimesis praxeos is reviewed within the framework of representation, as opposed to the more limited interpretation of the Platonic mimesis, which is separated from praxis and consequently rejected as anti-philosophical (by way of the triple degradation of ideas.)Este artículo desarrolla la categoría de la relación, según la describe Aristóteles en su Órganon, con el fin de establecer un fundamento cognoscitivo de la ficción audiovisual, en el contexto del debate acerca del referente, puesto en crisis por algunas teorías como el estructuralismo, la semiótica, los Cultural Studies o la narratología. Por otra parte, la aplicación de la relación al objeto audiovisual implica poner en diálogo cuatro obras esenciales de Aristóteles (la Poética, la Ética nicomaquea, el Órganon y la Retórica), privilegiando la naturaleza dramática de la ficción audiovisual sobre la narrativa y subrayando la necesidad y la verosimilitud como los rasgos de la dimensión lógica de las ficciones. En el estudio se revisa el concepto aristotélico de mímesis praxeos, entendido como representación frente a la interpretación limitada de la mímesis platónica, desligada de la “praxis” y descalificada como antifilosófica (por triple degradación de las ideas).Universidad de Piura. 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Butterworth, Princeton: Princeton University Press. Barthes, R. (1977). Introducción al análisis estructural de los relatos. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina. Begué, M-F. (2002). Paul Ricoeur: la poética del sí-mismo, Buenos Aires: Biblos. Brenes, C. S. (2011). “The Practical Value of Theory: Teaching Aristotle's Poetics to Screenwriters”, en Comunicación y Sociedad, 24 (1), 101. Brenes, C. S. (2016). “Explorando el tema. La noción poética de “sentido” al servicio de la escritura de guion”, en Revista de Comunicación, 15, 166-182. Carr, D. (2006). “Moral education at the movies: on the cinematic treatment of morally significant story and narrative”, en Journal of Moral Education, Vol. 35, No. 3, September: 319-333. Casado, C. & Colomo, R. (2006). Un breve recorrido por la concepción de las emociones en la Filosofía Occidental, en A parte rei. Revista de Filosofía, 47, septiembre. Eco, U. (1972). 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Ancient spectator of tragedy: Facets of Emotion, Pleasure and Learning, tesis doctoral inédita, University of Cincinnati. Labrada, M. A. (1994). Sobre la razón poética, Pamplona: Eunsa. Llano, A. (2014). “La ficción como modo de conocimiento”, en Bergamino, F. Alicia detrás del espejo. Literatura y conocimiento de la realidad, San José: Promesa. Ricoeur, P. (1980). La metáfora viva, Madrid: Ediciones Europa. Ricoeur, P. (1987). Tiempo y narración, I y II, Madrid: Ediciones Cristiandad. Ricoeur, P. (2000). “Narratividad, fenomenología y hermenéutica”, en Anàlisi, 25, 189-207. Scaramuzzo, G. (2016). “Aristotle's homo mimeticus as an Educational Pradigm for Human Coexistence”, en Journal of Philosophy of Education, vol. 50, No. 2, 246-260. Slack, J. D. (2006). “The Theory and Method of Articulation in Cultural Studies”, en Chen, J- H & Morley, D. (eds.). Stuart Hall. Critial Dialogues in Cultural Studies, London: Routledge. Slomkowski, P. (1997). Aristotle's Topics, Leiden: Brill. 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